EcoBlue - nowy diesel Forda
|
Dodano: 2016-05-04
Wyświetlono: 3709 razy
|
Ford zaprezentował nowy, zaawansowany silnik Diesla EcoBlue, który zaoferuje klientom zoptymalizowane zużycie paliwa oraz niższą emisję CO2 i NOX, korzystając z zaawansowanych rozwiązań technicznych i innowacyjnej konstrukcji.
|
foto © Ford |
|
|
W oparciu o wiodÄ…ce w klasie osiÄ…gi i rozwiÄ…zania techniczne zastosowane w wielokrotnie nagradzanych silnikach EcoBoost, gama opracowanych przez Forda jednostek wysokoprężnych EcoBlue o mocy od 100 do 240 KM bÄ™dzie stanowić źródÅ‚o napÄ™du w przyszÅ‚ych samochodach osobowych i użytkowych firmy.
Czterocylindrowy silnik EcoBlue o pojemnoÅ›ci 2 litrów debiutuje w nowym Fordzie Transit i Fordzie Transit Custom, oferujÄ…c poÅ‚Ä…czenie niskiego zużycia paliwa, wysokich osiÄ…gów i wysokiej kultury pracy.
W porównaniu ze stosowanym dotychczas silnikiem 2,2 litra TDCi o podobnej mocy, nowy silnik uzyskuje o 20 procent wyższy moment obrotowy przy 1250 obr./min., dziÄ™ki czemu kierowcy samochodów użytkowych bez trudu stawiÄ… czoÅ‚a codziennym wyzwaniom drogowym, jak powolna jazda w miejskich korkach czy wyprzedzanie wolniej jadÄ…cych pojazdów. Nowy silnik odznacza siÄ™ również wysokÄ… kulturÄ… pracy, generujÄ…c o 4 decybele niższy haÅ‚as na biegu jaÅ‚owym.
„Opracowane przez Forda jednostki EcoBoost wyznaczyÅ‚y nowe standardy wÅ›ród jednostek benzynowych - sÄ… mniejsze, bardziej wydajne i oferujÄ… doskonaÅ‚e osiÄ…gi. To samo przesÅ‚anie towarzyszy naszej nowej gamie silników Diesla Ford EcoBlue,” powiedziaÅ‚ Jim Farley, prezes i dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy Ford of Europe. „Nowa jednostka zwiÄ™ksza wydajność paliwowÄ… i obniża emisjÄ™ CO2 o ponad 10 procent w modelach Transit, które sÄ… jednymi z najlepiej sprzedajÄ…cych siÄ™ aut użytkowych w Europie, co pozwala dodatkowo obniżyć koszty eksploatacji.”
Nowa architektura silnika pozwala osiÄ…gnąć niższe tarcie oraz zastosować system czystego spalania mieszanki. Z kolei wyrafinowany proces oczyszczania gazów wydechowych umożliwia uzyskanie ultra niskiej emisji, co pozwala speÅ‚nić surowe normy Euro VI, które zacznÄ… obowiÄ…zywać we wrzeÅ›niu 2016 roku. W porównaniu z normÄ… Euro V, nowy standard wymaga obniżenia emisji NOx o 55 procent.
WÅ›ród zaawansowanych rozwiÄ…zaÅ„ technicznych znalazÅ‚y siÄ™: zintegrowany system dolotowy z zastosowanym po raz pierwszy przez Forda ukÅ‚adem wlotów powietrza zbudowanym na zasadzie odbicia lustrzanego, co pozwala silnikowi na pracÄ™ w optymalnych warunkach; turbosprężarka o niskiej bezwÅ‚adnoÅ›ci wykorzystujÄ…ca zaawansowane materiaÅ‚y zdolne wytrzymać wysokie temperatury pracy; a także nowy system wtrysku paliwa pod wysokim ciÅ›nieniem, który jest bardziej responsywny, cichszy i oferuje bardziej precyzyjne dostawy paliwa.
Opracowany przez inżynierów Forda w Wielkiej Brytanii i w Niemczech, nowy, wszechstronny silnik 2,0 litra EcoBlue bÄ™dzie poczÄ…tkowo oferowany w wersjach o mocy 105, 130 i 170 KM w samochodach użytkowych. Jednostka zdolna wydobyć ponad 200 KM mocy bÄ™dzie w późniejszym terminie dostÄ™pna również w samochodach osobowych Forda obok innych wariantów EcoBlue, wÅ‚Ä…cznie z wersjÄ… 1,5 litra.
Niskie tarcie, wyrafinowany proces spalania
Skonstruowany od podstaw silnik Ford EcoBlue o pojemnoÅ›ci 2 litrów zawiera wiele innowacji, które pozwalajÄ… zredukować tarcie, a w rezultacie przyczyniajÄ… siÄ™ do zmiejszenia zużycia paliwa o 13 procent. WÅ›ród nich znajdujÄ… siÄ™:
- 10-milimetrowy offset waÅ‚u korbowego, który minimalizuje boczne obciążenie tÅ‚oków i redukuje siÅ‚y tarcia przy Å›ciankach cylindra w żeliwnym bloku,
- Zminimalizowana średnica łożysk wału korbowego,
- Pasek rozrzÄ…du i pas napÄ™dowy pompy olejowej o konstrukcji typu „pasek w oleju”,
- Zoptymalizowany układ rozrządu oraz nowy, jednoczęściowy moduł rozrządu.
Ford po raz pierwszy wykorzystaÅ‚ ukÅ‚ad wlotowy zbudowany na zasadzie odbicia lustrzanego w przypadku zintegrowanego kolektora dolotowego, który precyzyjnie kontroluje przepÅ‚yw powietrza do cylindrów - przepÅ‚yw powietrza odbywa siÄ™ w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara dla cylindrów numer jeden i dwa, a dla cylindrów numer trzy i cztery w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.
Symetryczny ukÅ‚ad dba o równomierne dobranie mieszanki powietrzno-paliwowej w komorach spalania wszystkich czterech cylindrów, przez co inżynierowie mogÄ… dokÅ‚adniej kontrolować proces spalania. W dopracowaniu caÅ‚ego procesu pomogÅ‚y komputerowe testy przeprowadzone z uwzglÄ™dnieniem ponad 1 400 czynników majÄ…cych wpÅ‚yw na wydajność wzniosu i skoku zaworów.
„Nasz pierwszy ukÅ‚ad wlotowy zbudowany na zasadzie odbicia lustrzanego w poÅ‚Ä…czeniu ze zoptymalizowanym projektem komory spalania pozwoliÅ‚ nam przeksztaÅ‚cić paliwo w energiÄ™ w bardziej efektywny sposób, niż w jakimkolwiek innym silniku Diesla, jaki dotychczas wyprodukowaliÅ›my,” powiedziaÅ‚ dr Werner Willems, specjalista Forda ds. ukÅ‚adów spalania .
Nowe wtryskiwacze paliwa sÄ… w stanie zaoferować do szeÅ›ciu wtrysków na cykl spalania, przy czym każdy wtrysk trwa zaledwie 250 mikrosekund (0,00025 sekundy) i dostarcza 0,8 mg oleju napÄ™dowego - to odpowiednik jednego krysztaÅ‚ku cukru. Tak niewielka ilość paliwa jest wtryskiwana przez osiem stożkowych otworów, z których każdy ma Å›rednicÄ™ 120 mikronów, co odpowiada gruboÅ›ci ludzkiego wÅ‚osa.
Do kontroli procesu dostarczania paliwa, w obudowie wtryskiwacza zostaÅ‚a zaimplementowana technologia piezoelektryczna wykorzystujÄ…ca krysztaÅ‚y reagujÄ…ce na Å‚adunki elektryczne, która jest zwykle stosowana w silnikach samochodów osobowych segmentu premium. Nowe wtryskiwacze odznaczajÄ… siÄ™ niższym poziomem generowanego haÅ‚asu i minimalnÄ… utratÄ… energii z pompy paliwa, a także przyczyniajÄ… siÄ™ do bardziej responsywnego i mniej uciążliwego dziaÅ‚ania ukÅ‚adu Auto-Start-Stop. Ponadto, w celu uzyskania maksymalnej wydajnoÅ›ci paliwowej wtryskiwacze przeprowadzajÄ… korekcjÄ™ kalibracji w czasie rzeczywistym.
Zaawansowany układ turbodoładowania
W porównaniu z dotychczas stosowanym silnikiem 2,2 litra TDCi, nowa, kompaktowa turbosprężarka dostarcza wiÄ™cej powietrza przy niskich prÄ™dkoÅ›ciach obrotowych silnika, co pozwala uzyskać wysoki moment obrotowy 340 Nm już przy 1250 obr./min.
Aerodynamicznie wyprofilowany wirnik turbiny - wykonany z Inconelu, czyli stopu wykorzystywanego w Å›rodowiskach narażonych na dziaÅ‚anie ekstremalnych temperatur, jak na przykÅ‚ad w silnikach rakietowych - ma o blisko 10 procent mniejszÄ… Å›rednicÄ™. Z kolei Å›rednica wirnika kompresora wykonanego z aluminium lotniczego zostaÅ‚a zredukowana o 15 procent. Wszystko to pozwoliÅ‚o zwiÄ™kszyć bezwÅ‚adność, dajÄ…c szybszy efekt doÅ‚adowania przy prÄ™dkoÅ›ciach wirnika dochodzÄ…cych do 240 000 obr./min., a w rezultacie również wyższy moment obrotowy przy niskich obrotach silnika.
„Jednym z aspektów, na który zwrócili nam uwagÄ™ klienci jest fakt, iż kierowcy coraz częściej ‘peÅ‚zajÄ…’ swoimi samochodami wyposażonymi w silniki Diesla, odpuszczajÄ…c pedaÅ‚ sprzÄ™gÅ‚a, gdy auto pracuje na obrotach jaÅ‚owych - w takich sytuacjach istotny jest wysoki moment obrotowy uzyskiwany przy niskich obrotach,” powiedziaÅ‚ Paul Turner, kierownik ds. technicznych w dziale silników, Ford of Europe.
Wirniki kompresora sÄ… wykonane z jednego kawaÅ‚ka aluminium, a nie z odlewu, co zmniejsza tolerancje do poziomu zaledwie dwóch lub trzech mikronów - czyli wielkoÅ›ci pojedynczej bakterii - zwiÄ™kszajÄ…c jednoczeÅ›nie wytrzymaÅ‚ość komponentu i redukujÄ…c haÅ‚as i wibracje. W miejscu przekÅ‚adni Å›limakowej o konstrukcji zÄ™batej zastosowano siÅ‚ownik turbosprężarki, dziÄ™ki czemu uzyskano dwukrotne skrócenie czasu reakcji do 110 milisekund - tyle zajmuje mrugniÄ™cie powiekÄ….
Nowy silnik bez problemu speÅ‚ni przyszÅ‚e normy emisji spalin w Europie, w czym pomoże zastosowany po raz pierwszy przez Forda ustandaryzowany system selektywnej redukcji katalitycznej. System zostaÅ‚ zainstalowany blisko tylnej części silnika, co zapewnia mu maksymalnÄ… wydajność oraz doskonaÅ‚e osiÄ…gi podczas jazdy w niskich temperaturach. W gÅ‚owicy cylindrów zastosowano krótki kanaÅ‚ recyrkulacji gazów wydechowych, dziÄ™ki czemu osiÄ…gniÄ™to bardziej kompaktowe wymiary silnika, a także optymalne chÅ‚odzenie jednostki.
Wyższy poziom wyrafinowania
Silnik Ford EcoBlue o pojemnoÅ›ci 2 litrów bÄ™dzie pierwszym silnikiem wysokoprężnym montowanym w samochodach użytkowych Forda, który speÅ‚ni wymagania w zakresie haÅ‚asu, wibracji i drgaÅ„ wewnÄ™trznych stawiane samochodom osobowym, co zwiÄ™kszy jego atrakcyjność.
Nowa jednostka generuje o poÅ‚owÄ™ niższy haÅ‚as podczas pracy na obrotach jaÅ‚owych, niż silnik Diesla 2,2 litra TDCi. GÅ‚owica cylindrów zoptymalizowana pod kÄ…tem wydajnoÅ›ci akustycznej, usztywniona rama drabinowa, blok cylindrów oraz miska olejowa - wszystkie te elementy zostaÅ‚y opracowane pod kÄ…tem jak najmniejszych wibracji, natomiast zastosowanie pofaÅ‚dowanych uszczelnieÅ„ powierzchni pozwala zatrzymać haÅ‚as w komorze silnika.
„Podstawowa struktura silnika może dziaÅ‚ać, jak pudÅ‚o rezonansowe w zakresie wibracji wewnÄ™trznych, przypominajÄ…c pod tym wzglÄ™dem dzwon. StaraliÅ›my siÄ™ wiÄ™c stworzyć dzwon, który nie dzwoni zbyt gÅ‚oÅ›no,” powiedziaÅ‚ Dominic Evans, specjalista ds. NVH, Ford of Europe. „UdaÅ‚o nam siÄ™ opracować silnik, który jest cichy i kulturalny, dziÄ™ki czemu samochody użytkowe Forda otrzymajÄ… najbardziej wyrafinowanÄ… jednostkÄ™ wysokoprężnÄ…, jakÄ… kiedykolwiek zbudowaliÅ›my.”
Specjalnie uksztaÅ‚towana akustyczna pokrywa gÅ‚owicy cylindrów oraz przednia osÅ‚ona wykonana z wygÅ‚uszonej stali dodatkowo zapobiegajÄ… przedostawaniu siÄ™ haÅ‚asu silnika do kabiny, zapewniajÄ…c przyjemne warunki podróżowania. Dodatkowe Å›rodki sÅ‚użące poprawie wydajnoÅ›ci w zakresie NVH (haÅ‚as, wibracje i drgania wewnÄ™trzne) to:
- Analiza mikrogeometrii zazębień z dokładnością do mikrona (0,001 mm) w celu uzyskania idealnego zazębienia, zapewniającego płynną pracę i mniej słyszalny hałas pracy silnika z wysoką częstotliwością,
- Zoptymalizowana pompa olejowa z równo rozstawionymi Å‚opatkami, które rozbijajÄ… czÄ™stotliwość haÅ‚asu generowanego przez pompÄ™, przez co jest on mniej sÅ‚yszalny dla kierowcy,
- Zaawansowane piezoelektryczne wtryskiwacze paliwa, oprogramowanie zmniejszające hałas oraz zoptymalizowany wtrysk pilotujący.
WytrzymaÅ‚ość samochodów użytkowych
Nowy silnik Ford EcoBlue o pojemnoÅ›ci 2 litrów speÅ‚nia standardy Forda dla samochodów użytkowych w zakresie odpornoÅ›ci na zużycie w ekstremalnych warunkach panujÄ…cych na drogach Europy, Stanów Zjednoczonych i Chin. OsiÄ…gi jednostki zostaÅ‚y przetestowane na dystansie 5,5 miliona kilometrów, wÅ‚Ä…czajÄ…c to testy prowadzone przez klientów w rzeczywistych warunkach eksploatacji (400 000 kilometrów), analizy w laboratoriach Forda i w oÅ›rodkach testowych, a także komputerowe wspomaganie prac inżynierskich na każdym etapie rozwoju.
System obiegu oleju silnikowego - w tym specyfikacja oleju, miska olejowa, wymiary filtrów, tolerancje w zakresie Å›rednicy cylindra i specyfikacje pierÅ›cieni tÅ‚okowych - zostaÅ‚ zaprojektowany tak, aby przedÅ‚użyć cykl życia oleju. Ponadto, zastosowano bezobsÅ‚ugowe podzespoÅ‚y, jak pasek rozrzÄ…du, moduÅ‚ rozrzÄ…du oraz pompa wody.
„OpracowaliÅ›my silnik Ford EcoBlue o pojemnoÅ›ci 2 litrów na podstawie opinii i doÅ›wiadczeÅ„ od klientów z caÅ‚ego Å›wiata,” powiedziaÅ‚ Turner. „Wszechstronny projekt pozwala na wykorzystanie tego samego bloku w przypadku konstrukcji z napÄ™dem na przednie oraz na tylne koÅ‚a, natomiast zastosowanie wyrafinowanego projektu i nowoczesnych rozwiÄ…zaÅ„ technicznych przyczyniÅ‚o siÄ™ do obniżenia zużycia paliwa i emisji spalin.”
# # #
* Deklarowane zużycie paliwa / zużycie energii, emisja CO2 i zasiÄ™g napÄ™du elektrycznego mierzone sÄ… zgodnie z wymaganiami i specyfikacjami technicznymi regulaminów europejskich (WE) 715/2007 i (WE) 692/2008 w aktualnym brzmieniu. Zużycie paliwa i emisja CO2 sÄ… okreÅ›lone sÄ… dla wariantu pojazdu, a nie dla pojedynczego samochodu. Zastosowano standardowÄ… procedurÄ™ testowÄ… umożliwiajÄ…cÄ… porównanie różnych typów pojazdów i pojazdów różnych producentów. Oprócz parametrów samego pojazdu, na zużycie paliwa / energii przez samochód, poziom emisji CO2 i zasiÄ™g napÄ™du elektrycznego, wpÅ‚yw ma również zachowanie kierowcy, jak i inne czynniki pozatechniczne. CO2 jest gÅ‚ównym gazem cieplarnianym odpowiedzialnym za globalne ocieplenie.
|
|
|
» Przygoda w kamperze! Co warto wiedzieć? |
2023-05-31 |
|
RozpoczynajÄ…cy siÄ™ sezon na wyprawy kamperem stawia przed wieloma miÅ‚oÅ›nikami tego typu turystyki zasadnicze pytanie: czy podczas moich wypraw chcÄ™ za każdym razem nocować na zagospodarowanym kempingu, czy zaszaleć i spÄ™dzać noce ?na dziko?, na Å‚oni... wiÄ™cej »
|
|