Mustang Mach-E i E-Transit przecierajÄ… szlaki
Ford zobowiÄ…zaÅ‚ siÄ™ do zwiÄ™kszenia swojej oferty zelektryfikowanych samochodów do koÅ„ca 2021 roku do 18-tu modeli. Symbolem elektrycznej rewolucji marki sÄ… dwa modele – Mustang Mach-E oraz E-Transit. Choć różni je wiele, oba nie zostaÅ‚y wybrane przypadkowo. Tak Mustang, jak i Transit, sÄ… w swoich segmentach absolutnymi legendami Forda, a ich wersje elektryczne nowym otwarciem w dziejach marki.
Â
Mustang Mach-E jest prawdziwym pokazem siÅ‚y Forda. Model już zaczÄ…Å‚ zdobywać uznanie w USA, a wkrótce rozpocznie siÄ™ jego sprzedaż w Europie. W Polsce dostÄ™pny bÄ™dzie w czterech wersjach – ze standardowym (akumulatory 75 kWh) albo zwiÄ™kszonym zasiÄ™giem (akumulatory 98 kWh) i z napÄ™dem na tylnÄ… oÅ› (RWD) albo na cztery koÅ‚a (AWD). Moc maksymalna w zależnoÅ›ci od wersji wynosi do 351 KM, a zasiÄ™g do nawet 610 km (wedÅ‚ug WLTP).Â
Â
Tym, czym jest Mustang Mach-E dla rynku samochodów osobowych, tym będzie E-Transit dla rynku samochodów dostawczych. Produkowany od 1953 roku Transit jest bowiem legendą motoryzacji. Ale to nowy E-Transit może zostać najważniejszym modelem w historii samochodów dostawczych Forda. Pojemność jego akumulatorów wyniesie 67 kWh, dzięki czemu auto będzie w stanie przejechać do 350 kilometrów (według WLTP), a więc trzy raz więcej niż dziennie pokonuje w Unii Europejskiej przeciętny samochód dostawczy. Model pojawi się na rynku na początku 2022 roku.
Â
E-Transit jest poczÄ…tkiem elektrycznej ery w dziejach samochodów dostawczych Forda. Marka do 2024 r. chce, aby gamÄ™ modeli dostawczych stanowiÅ‚y wyÅ‚Ä…cznie pojazdy elektryczne i hybrydowe plug-in. Ford planuje także, że do 2030 r. dwie trzecie sprzedaży bÄ™dÄ… stanowić pojazdy w peÅ‚ni elektryczne.Â
Â
Centrum elektryfikacji Forda w Kolonii
Centrum elektryfikacji Forda w Europie bÄ™dzie siedziba w Kolonii. To wÅ‚aÅ›nie tam zaplanowana jest inwestycja 1 miliarda dolarów amerykaÅ„skich w modernizacjÄ™ zakÅ‚adu montażu pojazdów. Marka stworzy tam swoje nowe centrum produkcji pojazdów elektrycznych.Â
Â
To wÅ‚aÅ›nie w Kolonii powstanie pierwszy caÅ‚kowicie elektryczny samochód osobowy Forda produkowany w Europie. Ma siÄ™ on pojawić na rynku w 2023 roku.Â
Â
Plany Forda sÄ… zwiÄ…zane ze strategicznÄ… współpracÄ… z Volkswagenem. Producenci w czerwcu 2020 roku podpisali umowÄ™ na globalny sojusz w dziedzinie elektryfikacji.Â
Â
Polska również jest krajem, w którym elektromobilność jest dla Forda bardzo ważna.
Jak podkreÅ›la Piotr Pawlak, dyrektor darzÄ…dzajÄ…cy, prezes zarzÄ…du Ford Polska – „Priorytetem Forda w Polsce bÄ™dzie promowanie oferty pojazdów napÄ™dzanych hybrydami, hybrydami Plug-In oraz aut elektrycznych”.Â
Â
Pierwszy elektryczny samochód dostawczy Forda powstanie w Turcji
Pierwszy elektryczny samochód dostawczy Forda produkowany w Europie będzie natomiast powstawał w zakładzie Ford Otosan w Kocaeli (Turcja). Będzie nim Ford Transit Custom nowej generacji, który poza wersją w pełni elektryczną i wersjami z konwencjonalnymi napędami spalinowymi pojawi się na rynku także jako hybryda plug-in oraz miękka hybryda. Będzie to najszersza gama modelu Transit Custom, jaką kiedykolwiek zaoferowano w Europie.
Â
Ford Otosan jest jednÄ… z najważniejszych fabryk Forda w Europie, co potwierdzajÄ… także liczby. Spółka zarzÄ…dzajÄ…ca zakÅ‚adem poinformowaÅ‚a, że planuje zainwestować ponad 2 miliardy euro w zwiÄ™kszenie produkcji pojazdów i pakietów akumulatorów. Inwestycja wiąże siÄ™ także ze wzrostem zatrudnienia o okoÅ‚o 3 tysiÄ…ce pracowników.Â
Â
Promocja elektromobilności w siedzibach Forda i nie tylko
W najbliższych latach Ford zaangażuje siÄ™ także w rozbudowÄ™ infrastruktury do Å‚adowania pojazdów. Firma planuje do 2023 roku wybudować Å‚Ä…cznie okoÅ‚o 1000 stacji Å‚adowania w swoich europejskich siedzibach – w Niemczech, Anglii, Belgii, Hiszpanii i Rumunii. Co wiÄ™cej, pracownicy bÄ™dÄ… zwolnieni z pÅ‚acenia podatku aż do 2030 roku, co obniży ich koszty eksploatacji elektrycznych samochodów.Â
Â
Ford zainwestuje w ten projekt ponad 8 milionów dolarów. Na podkreÅ›lenie zasÅ‚uguje fakt, że energia elektryczna do Å‚adowania pojazdów w niemieckich i brytyjskich siedzibach Forda bÄ™dzie pochodzić w 100% z odnawialnych źródeÅ‚ energii.Â
Â
Ford zapowiedziaÅ‚ także, że wszyscy kupujÄ…cy Mustanga Mach-E w 2021 roku (w każdej wersji) otrzymajÄ… przez pięć lat bezpÅ‚atny dostÄ™p do usÅ‚ugi Å‚adowania auta na ponad 155 000 stacjach, obsÅ‚ugiwanych przez aplikacjÄ™ FordPass. Dodatkowo, kierowcy Mustanga Mach-E bÄ™dÄ… mogli przez rok korzystać bezpÅ‚atnie z sieci szybkich Å‚adowarek IONITY. Przypomnijmy, że dziÄ™ki możliwoÅ›ci Å‚adowania Mustanga przez szybkie Å‚adowarki o mocach do 150 kW (sieć IONITY), Mustang Mach-E może osiÄ…gnąć zasiÄ™g 119 km już w 10 minut.Â
Â
Marka ogłosiła również współpracę w zakresie Wallboxów z sześcioma firmami na 14 rynkach w Europie. Wallboxy będą dostępne w wersji 7,4 kW i 11 kW. Monitorowanie i sterowanie urządzeniem będzie natomiast dostępne za pomocą aplikacji FordPass. Co więcej, ta sama aplikacja umożliwi lokalizowanie, płacenie i monitorowanie ładowania w ponad 155 000 punktów ładowania w 21 krajach.