W akcji Discover Toyota Hybrid wykorzystano urzÄ…dzenia telemetryczne, które mierzyÅ‚y takie parametry jak czas podróży, dystans, wydajność napÄ™du i stopieÅ„ wykorzystania silnika elektrycznego oraz benzynowego. W ciÄ…gu 6 miesiÄ™cy wykonano 6393 jazd testowych, które zÅ‚ożyÅ‚y siÄ™ na Å‚Ä…czny dystans 163 543 km – Å›rednio 26 km na jeden przejazd. Przynajmniej 50 procent czasu każdego przejazdu testowane samochody pokonaÅ‚y wyÅ‚Ä…cznie na silniku elektrycznym bez zużycia paliwa i emisji spalin. W przypadku Toyoty C-HR Hybrid, Aurisa Hybrid i RAV4 Hybrid Å›rednio przez 57 procent czasu jazdy nie wykorzystywaÅ‚y w ogóle silnika benzynowego. Testowane samochody przejechaÅ‚y Å‚Ä…cznie 48 062 km w trybie EV, co oznacza 38 procent pokonanego dystansu.
Pełny napęd hybrydowy
Tak dobre wyniki sÄ… możliwe dziÄ™ki temu, że hybrydy Toyoty sÄ… wyposażone w szeregowo-równolegÅ‚y napÄ™d hybrydowy, który elastycznie dostosowuje pracÄ™ napÄ™du do warunków, prÄ™dkoÅ›ci i przyspieszenia auta. W peÅ‚nym napÄ™dzie szeregowo-równolegÅ‚ym Toyoty wykorzystywane sÄ… dwa silniki elektryczne i silnik benzynowy. Samochód może być napÄ™dzany tylko silnikiem benzynowym lub tylko elektrycznym albo poÅ‚Ä…czeniem obu w dowolnej proporcji. Ich wspóÅ‚pracÄ… zarzÄ…dza elektroniczna jednostka sterujÄ…ca za poÅ›rednictwem przekÅ‚adni planetarnej. Drugi silnik elektryczny sÅ‚uży jako generator odzyskujÄ…cy energiÄ™ z hamowania, który na bieżąco doÅ‚adowuje bateriÄ™ trakcyjnÄ…, ale w razie potrzeby zapewnienia dodatkowej mocy może sÅ‚użyć także do napÄ™dzania auta, aby dodatkowo zwiÄ™kszyć moc ukÅ‚adu.
Samochód porusza siÄ™ na samym silniku elektrycznym przy ruszaniu, podczas jazdy z niewielkÄ… prÄ™dkoÅ›ciÄ… lub ze staÅ‚Ä… prÄ™dkoÅ›ciÄ…, kiedy wystarczy niewielka moc, by utrzymać pojazd w ruchu. Silnik spalinowy jest wyÅ‚Ä…czony także podczas hamowania. Uruchamianie jednostki benzynowej tylko w sytuacjach wymagajÄ…cych wiÄ™kszej mocy lub gdy chwilowo w baterii jest mniej energii (bateria jest na bieżąco doÅ‚adowywana podczas zwalniania i hamowania) przekÅ‚ada siÄ™ na znaczÄ…ce obniżenie spalania i emisji spalin oraz na ograniczenie zużycia silnika, co wydÅ‚uża jego trwaÅ‚ość i żywotność. To rozwiÄ…zanie jest stosowane we wszystkich samochodach hybrydowych Toyoty i Lexusa.
Hybrydowy napęd 4x4
W niektórych modelach dostÄ™pny jest napÄ™d hybrydowy 4x4, który wykorzystuje jeszcze jeden silnik elektryczny do bezpoÅ›redniego napÄ™dzania tylnych kóÅ‚. W ten sposób uzyskuje siÄ™ inteligentnie zarzÄ…dzany, automatycznie zaÅ‚Ä…czany tylny napÄ™d E-Four bez użycia waÅ‚u napÄ™dowego, który w tradycyjnych samochodach 4x4 zwiÄ™ksza masÄ™ samochodu i ogranicza przeÅ›wit. To rozwiÄ…zanie znajdziemy m.in. w Toyocie RAV4, Lexusie NX 300h i Lexusie RX 450h.
Hybryda Å‚adowana z gniazdka
InnÄ… modyfikacjÄ… napÄ™du hybrydowego Toyoty jest napÄ™d z możliwoÅ›ciÄ… Å‚adowania z zewnÄ™trznego źródÅ‚a, w który wyposażono ToyotÄ™ Prius Plug-in Hybrid. W nowym modelu zastosowano napÄ™d hybrydowy z najnowszej generacji Toyoty Prius, który rozbudowano o wiÄ™kszy akumulator trakcyjny i ukÅ‚ad Å‚adowania baterii z zewnÄ™trznego źródÅ‚a. Samochód może pokonać bez przerwy 50 km na samym silniku elektrycznym z maksymalnÄ… prÄ™dkoÅ›ciÄ… 135 km/h. JednoczeÅ›nie może poruszać siÄ™ w trybie hybrydowym, z wykorzystaniem silnika elektrycznego i spalinowego na tej samej zasadzie jak w innych hybrydach Toyoty. Jak wynika z badaÅ„ amerykaÅ„skiej agencji EPA (Environmental Protection Agency) Prius Plug-in Hybrid jest najbardziej wydajnym samochodem hybrydowym dostÄ™pnym na amerykaÅ„skim rynku – zarówno w jeździe w trybie elektryczno-spalinowym, jak i czysto elektrycznym.