W czasie podróży po Afryce poczciwy zielony Maluch należący do Arkadego Fiedlera pokonaÅ‚ 16 tysiÄ™cy kilometrów w trzy i póÅ‚ miesiÄ…ca. Podróżnik odwiedziÅ‚ miÄ™dzy innymi Sudan, EtiopiÄ™ i KeniÄ™, a ciasne wnÄ™trze i spartaÅ„skie wyposażenie tego auta nie zniechÄ™ciÅ‚y podróżnika. W kolejnej wyprawie przemierzyÅ‚ AzjÄ™ i podczas niej przebyÅ‚ Fiatem 126p ponad 22 tysiÄ…ce kilometrów zaliczajÄ…c Step Kazachski, MongoliÄ™ oraz Trakt Pamirski leżący na wysokoÅ›ci ponad 4 tysiÄ™cy metrów.
Czym tym razem zaskoczy nas podróżnik? Zapowiadana przez niego nowa wyprawa bÄ™dzie równie ekstremalna i zwariowana, chociaż Maluch zostanie tym razem w rodzinnym Puszczykowie.
„Electric Explorer is coming soon”
Arkady Fiedler na swoim profilu facebook.com/ArkadyFiedler już na początku lipca zapowiedział, że tym razem zamierza przejechać Afrykę seryjnym samochodem z napędem elektrycznym.
- Plan generalnie jest bardzo prosty. Zamierzam przejechać elektrycznym samochodem AfrykÄ™ z poÅ‚udnia na póÅ‚noc. BÄ™dÄ™ podróżowaÅ‚ z Kapsztadu do Europy jadÄ…c wzdÅ‚uż Afryki Zachodniej. Bohaterem mojej podróży jest seryjny, czyli bez żadnych przeróbek czy udoskonaleÅ„ samochód w 100% elektryczny. To prawda samochody elektryczne jeżdżą w Republice PoÅ‚udniowej Afryki. Również specjalnie przerobiony przez firmÄ™ Venturi - Citroen o takim napÄ™dzie przemierzyÅ‚ 5000 km i 5 afrykaÅ„skich krajów kilka lat temu. Natomiast żaden samochód elektryczny nie przejechaÅ‚ jeszcze caÅ‚ego afrykaÅ„skiego kontynentu. Mam wiÄ™c okazjÄ™ dokonać tego jako pierwszy. Kusi mnie pionierski charakter tej podróży i chęć sprawdzenia jak poradzi sobie tego typu pojazd w warunkach tak trudnej podróży oraz jak ja zdam egzamin szukajÄ…c prÄ…du do naÅ‚adowania jego baterii – wyjaÅ›nia Arkady Fiedler.
W przeciwieÅ„stwie do poprzednich wypraw podróżnikowi nie bÄ™dzie towarzyszyÅ‚ samochód ekipy filmowej odpowiedzialnej za produkcjÄ™ materiaÅ‚u do serii telewizyjnej. Tym razem do Arkadego doÅ‚Ä…czy tylko Albert Wójtowicz, którego zadaniem bÄ™dzie udokumentowanie fotograficzne i filmowe podróży z perspektywy pasażera. Arkady planuje dzienny przebieg na poziomie od 150 do 200 km, a jednym z najwiÄ™kszych wyzwaÅ„, przed którymi stanie podróżnik bÄ™dzie Å‚adowanie samochodu
- ZakÅ‚adam optymistycznie, że podróż jest możliwa do zrealizowania. OczywiÅ›cie nie mogÄ™ liczyć na stacje szybkiego Å‚adowania i bÄ™dÄ™ musiaÅ‚ napeÅ‚niać baterie samochodu z instalacji „domowych”. Na szczęście prÄ…d w Afryce jest, problem w tym, aby dotrzeć do odpowiednio dobrej jakoÅ›ci gniazdka – dodaje Arkady Fiedler – BÄ™dÄ™ wiÄ™c musiaÅ‚ liczyć na pomoc życzliwych i spontanicznie poznanych ludzi, bez ich pomocy nie bÄ™dÄ™ w stanie dojechać do celu. Na liÅ›cie miejsc, oprócz domów mieszkaÅ„ców Afryki, w których bÄ™dÄ™ mógÅ‚ potencjalnie naÅ‚adować bateriÄ™ znajdujÄ… siÄ™ również np. hotele, stacje benzynowe, a nawet na posterunki policji, koÅ›cioÅ‚y i meczety.
WedÅ‚ug podróżnika poczÄ…tek samej podróży bÄ™dzie najÅ‚atwiejszy. Afryka PoÅ‚udniowa jest dobrze rozwiniÄ™ta, pierwsze kilka tysiÄ™cy kilometrów – aż do Angoli - bÄ™dzie prowadziÅ‚o po asfaltowych drogach.
Potem zacznie siÄ™ trudniejsza część podróży. Drogi w Angoli sÄ… gorsze, w dużym stopniu szutrowe. Dużym problemem może stać siÄ™ brak odpowiedniej infrastruktury elektrycznej. Trasa bÄ™dzie wiodÅ‚a również przez fragment Republiki Demokratycznej Konga – tam drogi również sÄ… zÅ‚ej jakoÅ›ci, dodatkowym utrudnieniem bÄ™dzie bÅ‚oto i deszcz. To wyzwanie nie tylko dla podróżnika, ale również dla seryjnego auta elektrycznego, bez napÄ™du na cztery koÅ‚a i podniesionego zawieszenia.
Dlaczego samochód elektryczny?
- Pierwszy kontakt z samochodami elektrycznymi miaÅ‚em w 2011 roku. MieszkaÅ‚em wtedy w Wielkiej Brytanii i w tym okresie elektryczna mobilność bardzo szybko siÄ™ tam rozwijaÅ‚a. Jestem wielkim fanem klasycznej motoryzacji, ale trzeba wziąć pod uwagÄ™ również to, że alternatywne dzisiaj źródÅ‚a zasilania bÄ™dÄ… musiaÅ‚y w najbliższym czasie zastÄ…pić te tradycyjne. Dlatego bardzo siÄ™ cieszÄ™, że w salonach pojawiajÄ… siÄ™ auta z napÄ™dem elektrycznym, a hybrydy już na dobre zagoÅ›ciÅ‚y na naszych ulicach. WidzÄ™ również, że nastawienie Polaków do eco-napÄ™dów też siÄ™ zmienia. PojawiajÄ… siÄ™ również ciekawe biznesowe propozycje dla rynku, takie jak targi EkoFlota 2017 na których bÄ™dÄ™ jednym z goÅ›ci. Dbanie o Å›rodowisko powinno być naszym priorytetem.
Czysta energia to nasza przyszÅ‚ość i na szczęście widzi to również wielu producentów samochodów – dodaje Arkady Fiedler – MyÅ›lÄ™, że spokojnie można pogodzić te dwa Å›wiaty. MojÄ… podróżą chciaÅ‚bym przybliżyć Å›wiat elektrycznej motoryzacji, pokazać, że pomimo obaw można podróżować samochodem bardziej ekologicznym, nie emitujÄ…cym tyle zanieczyszczeÅ„ do Å›rodowiska, co silnik spalinowy. Zależy mi też, aby pokazać, że bardzo dużo w gruncie rzeczy zależy od nas samych - jednostek. RobiÄ…c coÅ› co może nam siÄ™ wydawać trudne czasem niemożliwe do zrobienia z odpowiednim nastawieniem i determinacjÄ… bÄ™dziemy wstanie zrealizować.