DokÄ…d zmierzajÄ… te dziaÅ‚ania? Efektem ma być peÅ‚na elektryfikacja gamy modelowej Toyoty i najszersza na rynku oferta napÄ™dów elektrycznych, poczÄ…wszy od klasycznych hybryd (HEV), przez hybrydy plug-in (PHEV), aż po samochody elektryczne, zarówno napÄ™dzane wodorowymi ogniwami paliwowymi (FCEV), jak i czerpiÄ…ce energiÄ™ z akumulatorów trakcyjnych (BEV). WystarczyÅ‚o 20 lat, by roczna sprzedaż zelektryfikowanych samochodów Toyoty wzrosÅ‚a z 500 aut w jednym kraju do 1,5 miliona pojazdów w ponad 90 krajach.
Elektryfikacja wszystkich modeli
W 2030 roku Toyota planuje sprzedawać już 5,5 miliona zelektryfikowanych samochodów rocznie – w tym milion aut bezemisyjnych. WczeÅ›niej, bo od 2025 roku wszystkie modele Toyoty i Lexusa bÄ™dÄ… dostÄ™pne z różnymi alternatywnymi napÄ™dami. Wspomniane wyżej wersje elektrycznego napÄ™du bÄ™dÄ… pojawiać siÄ™ w ofercie japoÅ„skiego koncernu w ciÄ…gu najbliższych 12 lat. W 2020 roku najpierw w Chinach i Indiach, a nastÄ™pnie w Japonii, Europie i Stanach Zjednoczonych ruszy masowa produkcja zasilanych akumulatorami trakcyjnymi samochodów elektrycznych.
Toyota jest jedynym i pierwszym na Å›wiecie producentem, oferujÄ…cym peÅ‚nÄ… gamÄ™ samochodów z napÄ™dem hybrydowym – poczÄ…wszy od miejskiego Yarisa, przez kompaktowego Aurisa czy sportowego Lexusa LC 500h, aż po luksusowÄ…, flagowÄ… limuzynÄ™ – Lexusa LS 500h. W 2012 roku zadebiutowaÅ‚ Prius Plug-in Hybrid, a jego druga generacja z 2017 roku ma dwa razy wiÄ™kszy zasiÄ™g od poprzednika i jest obecnie najbardziej wydajnÄ… hybrydÄ… plug-in na Å›wiecie. W ofercie nie mogÅ‚o zabraknąć też crossoverów i SUV-ów z napÄ™dem spalinowo-elektrycznym: kompaktowego modelu Toyota C-HR Hybrid, Å›redniej wielkoÅ›ci Toyoty RAV4 Hybrid i Lexusa NX oraz dużego SUV-a, Lexusa RX.
Dodajmy, że pierwszÄ… generacjÄ™ modelu RAV4, który byÅ‚ w tamtym czasie pionierem w klasie kompaktowych SUV-ów, zbudowano również w wersji z napÄ™dem elektrycznym. W 1997 roku pojawiÅ‚a siÄ™ odmiana wyposażona w niklowo-metalowo-wodorkowe baterie (NiMH), dajÄ…ce zasiÄ™g do 193 km po 5-godzinnym Å‚adowaniu. W 2012 roku na rynku zadebiutowaÅ‚a kolejna generacja RAV4 EV z silnikiem o mocy 156 KM, zasilanym przez baterie litowo-jonowe (Li-Ion).
Auta elektryczne i hybrydy
Na poczÄ…tku przyszÅ‚ej dekady Toyota wprowadzi do swojej oferty aż 10 w peÅ‚ni elektrycznych samochodów (BEV). W pierwszej kolejnoÅ›ci nowe modele zadebiutujÄ… w Chinach, po czym trafiÄ… do salonów w Japonii, Indiach, USA i Europie. W latach 20. na rynku pojawiÄ… siÄ™ kolejne elektryczne modele osobowe i użytkowe Toyoty z napÄ™dem na wodorowe ogniwa paliwowe.
Z kolei gama aut hybrydowych zostanie rozbudowana w oparciu o napÄ™d nowej generacji Toyota Hybrid System II, obecnie stosowany w modelach Prius i C-HR. Niektóre modele majÄ… być dostÄ™pne w dwóch wersjach napÄ™du hybrydowego: podstawowej i bardziej dynamicznej. Dla wybranych modeli Toyota opracuje także prostszÄ… wersjÄ™ napÄ™du hybrydowego – by odpowiedzieć na zróżnicowane zapotrzebowanie rynku – a po 2020 roku zwiÄ™kszy siÄ™ paleta hybryd plug-in (Å‚adowanych z gniazdka).
Jednym z pierwszych modeli, stworzonych zgodnie z planem elektryfikacji gamy modelowej japoÅ„skiego koncernu, może okazać siÄ™ planowana na 2020 rok, oparta na platformie TNGA nowa generacja Lexusa CT. Pod maskÄ… pojawiÄ… siÄ™ prawdopodobnie trzy różne wersje napÄ™du, w tym nowa hybryda z dwulitrowym silnikiem benzynowym, opracowana dla nowego Aurisa 2019, a także napÄ™d w peÅ‚ni elektryczny, który pozwoliÅ‚by Lexusowi CT bezpoÅ›rednio konkurować np. z TeslÄ… Model 3.
Infrastruktura i akumulatory nowej generacji
Baterie sÄ… dziÅ› – nomen omen – najsÅ‚abszym ogniwem samochodów elektrycznych. WspóÅ‚czesne akumulatory trakcyjne majÄ… wiele ograniczeÅ„, wynikajÄ…cych z niewystarczajÄ…cej gÄ™stoÅ›ci energii, dużej masy i objÄ™toÅ›ci, dÅ‚ugiego czasu Å‚adowania i wysokich kosztów. Toyota pracuje nad bateriami litowo-jonowymi nowej generacji – ze staÅ‚ym elektrolitem, o znaczÄ…co wiÄ™kszej pojemnoÅ›ci energetycznej i ze znacznie krótszym czasem Å‚adowania. Ponadto, wspólnie z firmÄ… Panasonic, rozważa rozpoczÄ™cie produkcji pryzmatycznych baterii litowo-jonowych.
Alternatywne napÄ™dy wymagajÄ… też nowej infrastruktury. Powstaje już coraz gÄ™stsza sieć punktów Å‚adowania samochodów elektrycznych oraz stacji tankowania wodoru, a także system redystrybucji zużytych akumulatorów trakcyjnych. Te, które sÄ… już za sÅ‚abe, by napÄ™dzać samochód, można nadal wykorzystywać np. jako źródÅ‚o energii w budynkach. Takie wÅ‚aÅ›nie rozwiÄ…zanie, oparte na zestawie baterii z Toyoty Camry Hybrid Å‚adowanych panelami fotowoltaicznymi, zastosowano już w obiektach dyrekcji Parku Narodowego Yellowstone.
Toyota Environmental Challenge 2050
W październiku 2015 roku japoÅ„ski koncern ogÅ‚osiÅ‚ skÅ‚adajÄ…cy siÄ™ z 6 gÅ‚ównych celów globalny plan Toyota Environmental Challenge 2050, którego zadaniem jest caÅ‚kowite wyeliminowanie negatywnego wpÅ‚ywu na Å›rodowisko zarówno samochodów, jak i caÅ‚ej dziaÅ‚alnoÅ›ci firmy. Jednym z zaÅ‚ożeÅ„ jest aż 90-procentowa redukcja Å›redniej emisji dwutlenku wÄ™gla przez nowe samochody Toyoty w porównaniu z 2010 rokiem. Kolejny cel – sprzedaż ponad 1,5 mln zelektryfikowanych, hybrydowych samochodów rocznie – zostaÅ‚ osiÄ…gniÄ™ty już w 2017 roku, na 3 lata przed terminem zakÅ‚adanym na 2020 rok. W 2017 roku ruszyÅ‚a też sprzedaż miejskich autobusów na ogniwa paliwowe. Ponad 100 takich pojazdów bÄ™dzie jeździć w tokijskiej komunikacji miejskiej przed Igrzyskami Olimpijskimi i Paraolimpijskimi w 2020 roku. Do tego czasu – zgodnie z zaÅ‚ożeniami Environmental Challenge 2050 – roczna sprzedaż napÄ™dzanych wodorem samochodów Toyoty osiÄ…gnie poziom 30 000 egzemplarzy.