Five Continents Drive Project jest organizowany przez zespóÅ‚ TOYOTA GAZOO Racing, aby rozwijać wiedzÄ™ i umiejÄ™tnoÅ›ci pracowników Toyoty. Lepsza znajomość samochodów marki wÅ›ród projektantów, inżynierów i managerów przeÅ‚oży siÄ™ na tworzenie jeszcze lepszych samochodów. Pracownicy koncernu z Japonii wspólnie z kolegami z poszczególnych kontynentów testujÄ… auta Toyoty na różnych drogach w różnorodnych warunkach, z którymi majÄ… na co dzieÅ„ do czynienia klienci firmy. Podczas pierwszego etapu w Australii pokonano 20 000 km po najbardziej zróżnicowanych drogach Å›wiata w trudnych warunkach. Rok później podczas 109-dniowej wyprawy po Ameryce PóÅ‚nocnej przejechano 28 000 km od Doliny Åšmierci po AlaskÄ™. Podróż po Ameryce PoÅ‚udniowej trwaÅ‚a 84 dni i objęła 20 000 km bÅ‚otnistych duktów w tropikach, górskich przepraw na wysokoÅ›ci nawet 5 640 m n.p.m. oraz piaszczystych wydm.
Czwarty etap wyprawy bÄ™dzie miaÅ‚ miejsce w Europie, gdzie narodziÅ‚a siÄ™ motoryzacja, a kierowcy majÄ… bardzo wysokie oczekiwania wobec producentów samochodów. Sesja letnia rozpocznie siÄ™ pod koniec sierpnia i potrwa okoÅ‚o 2 miesiÄ™cy. Uczestnicy wyruszÄ… z fabryki Toyota Caetano Portugal, najstarszego zakÅ‚adu produkcyjnego Toyoty w Europie i dojadÄ… do siedziby Toyota Motor Europe pod BrukselÄ…. Sesja zimowa rozpocznie siÄ™ w Kopenhadze pod koniec listopada, a po miesiÄ…cu zakoÅ„czy w siedzibie firmy Tommi Mäkinen Racing w Finlandii, gdzie jest rozwijany i testowany Yaris WRC.
W tegorocznej edycji wyprawy bierze udziaÅ‚ 130 pracowników Toyoty z Japonii i Europy, a także przedstawicieli firm należących do Toyota Group oraz partnerów biznesowych koncernu. W projekcie weźmie udziaÅ‚ wiele różnych modeli Toyoty, przede wszystkim auta hybrydowe, w tym produkowane w Europie Toyota C-HR Hybrid i Yaris Hybrid. Samochody zostaÅ‚y wyposażone w urzÄ…dzenia telemetryczne, zbierajÄ…ce dane na temat pracy pojazdów oraz pokonywanej trasy, których nie da siÄ™ pozyskać na torze testowym.
„Zasada genchi genbutsu (siÄ™ganie do źródeÅ‚) wymaga, abyÅ›my testowali samochody na tych samych drogach, z których korzystajÄ… nasi klienci, w lokalnych warunkach klimatycznych i kulturowych. Kiedy zapoznamy siÄ™ z różnymi stylami jazdy kierowców samochodów Toyoty, Å‚atwiej nam bÄ™dzie je sobie wyobrazić podczas testów na wyodrÄ™bnionych torach. Jestem przekonany, że nasze podejÅ›cie to najlepszy sposób, aby stale tworzyć coraz lepsze samochody” – powiedziaÅ‚ Akio Toyoda, prezydent Toyota Motor Corporation.
Uczestnicy wyprawy bÄ™dÄ… musieli siÄ™ zmierzyć z charakterystycznÄ… dla Europy różnorodnoÅ›ciÄ… kultur i warunków. W 3 miesiÄ…ce odwiedzÄ… 53 kraje, w których mówi siÄ™ 30 jÄ™zykami, obowiÄ…zujÄ… odmienne przepisy drogowe, funkcjonujÄ… różne waluty, warunki ekonomiczne, kulturowe i spoÅ‚eczne. Europejski rynek motoryzacyjny wyróżnia siÄ™ restrykcyjnymi przepisami dotyczÄ…cymi ochrony Å›rodowiska i wyÅ›rubowanymi standardami bezpieczeÅ„stwa, bardzo wysokimi wymaganiami klientów oraz dominacjÄ… samochodów kompaktowych. Jeździ siÄ™ tu po bardzo szybkich autostradach, jak i po drogach o znacznych ograniczeniach prÄ™dkoÅ›ci w miastach, gdzie obowiÄ…zujÄ… przepisy dajÄ…ce duże uprawnienia pieszym oraz rowerzystom. Z tych powodów doÅ›wiadczenia zebrane przez specjalistów i managerów Toyoty w tej części Å›wiata bÄ™dÄ… bardzo cenne dla dalszego rozwoju samochodów marki.
Five Continents Drive Project potrwa do 2020 roku, który bÄ™dzie szczególnie ważny dla Toyoty. OdbÄ™dÄ… siÄ™ wtedy w Tokio Igrzyska Olimpijskie i Paraolimpijskie, w których organizacjÄ™ koncern jest zaangażowany jako oficjalny partner, odpowiedzialny za mobilność.