W tym roku mija dziesięć lat od czasu, gdy zorganizowano pierwszy finaÅ‚ w Makau poÅ‚ożonym w sÄ…siedztwie magicznego Hongkongu. Magiczna to również odpowiednie okreÅ›lenie na formÄ™, jakÄ… w ubiegÅ‚ym miesiÄ…cu zaprezentowaÅ‚ Gabriele Tarquini podczas wyÅ›cigu na torze Suzuka International Circuit.
IdÄ…c w Å›lady Mehdi Bennaniego, który - za kierownicÄ… Hondy Civic zespoÅ‚u Proteam Racing - odniósÅ‚ sukces w Szanghaju, Tarquini wyruszyÅ‚ z pole position do drugiego wyÅ›cigu na należącym do Hondy torze Suzuka. Kierowca Hondy Civic WTCC w malowaniu Castrola wykorzystaÅ‚ swojÄ… przewagÄ™, prowadzÄ…c stawkÄ™ od startu do mety i zdobywajÄ…c zwyciÄ™stwo ku uciesze licznie zgromadzonych fanów Hondy.
„To byÅ‚o doskonaÅ‚e zwyciÄ™stwo”, wyjaÅ›nia Gabriele. „ZwyciÄ™stwo smakowaÅ‚o wyÅ›mienicie, ponieważ odniosÅ‚em je na torze Suzuka.”
„Sesja kwalifikacyjna byÅ‚a problematyczna, ale później skupiÅ‚em siÄ™ już na przygotowaniach do drugiego wyÅ›cigu. ChciaÅ‚em wygrać za wszelkÄ… cenÄ™ i tego dokonaÅ‚em, co podniosÅ‚o wszystkich na duchu. Po wyÅ›cigu na torze Suzuka wiemy już, co musimy zrobić, aby osiÄ…gnąć sukces. Jestem przekonany, że w Makau możemy zakoÅ„czyć sezon 2014 z dobrymi wynikami.”
Gabriele jest zdeterminowany, aby zakoÅ„czyć swój dziesiÄ…ty sezon w WTCC z dobrym rezultatem, gdyż – wraz z LatajÄ…cym Holendrem Tomem Coronelem i Brytyjczykiem Robem Huffem – staÅ‚ on na starcie pierwszego wyÅ›cigu WTCC w 2005 roku!
„Jak to zwykle bywa podczas ostatniego wyÅ›cigu sezonu, wyniki uzyskane w Makau czÄ™sto decydujÄ… o przyznaniu tytuÅ‚u mistrzowskiego. To zawsze byÅ‚ wyÅ›cig, który albo wygrywasz, albo ponosisz porażkÄ™. Przed udziaÅ‚em w WTCC Å›cigaÅ‚em siÄ™ tu w seriach Superproduction i F3, wiÄ™c dobrze poznaÅ‚em ciężkie warunki panujÄ…ce na torze obfitujÄ…cym w wÄ…skie uliczki, na których trzeba uważać, aby uniknąć kolizji, co jest gwarancjÄ… sukcesu.”
Makau byÅ‚o również miejscem, w którym Honda zanotowaÅ‚a pierwszy dobry wynik w WTCC - Honda Civic WTCC zadebiutowaÅ‚a podczas trzech ostatnich wyÅ›cigów sezonu 2012 i wÅ‚aÅ›nie w Makau Tiago Monteiro zdobyÅ‚ dla zespoÅ‚u pierwsze podium, koÅ„czÄ…c pierwszy wyÅ›cig na trzecim miejscu. DwanaÅ›cie miesiÄ™cy później Portugalczyk zasÅ‚użyÅ‚ na jeszcze wiÄ™ksze uznanie, uzyskujÄ…c w pierwszym wyÅ›cigu drugÄ… lokatÄ™.
„Najwyraźniej tor tego typu najbardziej mi odpowiada”, powiedziaÅ‚ Tiago, dla którego Makau jest swoistym wyÅ›cigiem domowym. „W F3 wygraÅ‚em na ulicach Pau i przypominam sobie, że również podczas Grand Prix Monako zaliczyÅ‚em bardzo dobrÄ… sesjÄ™ kwalifikacyjnÄ…. Jako tor uliczny, Makau jest jednak wyjÄ…tkowe. Po przejechaniu zakrÄ™tu Lisboa nastÄ™puje seria zapierajÄ…cych dech w piersiach podjazdów i zjazdów, z których każdy jest bardzo szybki. W celu unikniÄ™cia problemów na starcie, warto zaliczyć dobrÄ… sesjÄ™ kwalifikacyjnÄ…, przy czym ewentualne straty można jeszcze nadrobić na dÅ‚ugich prostych. To bardzo skomplikowany tor, dlatego tak trudno dobrać odpowiednie ustawienia auta.”
Co prawda Makau uważane jest za Å›wiatowÄ… stolicÄ… hazardu, jednak zdobycie tu dobrego wyniku w jednym z dwóch wyÅ›cigów wymaga też dobrej strategii. Może to potwierdzić Norbert Michelisz z zespoÅ‚u ZengÅ‘ Motorsport, który zadebiutowaÅ‚ w WTCC w 2010 roku.
„MiaÅ‚em dobrÄ… pozycjÄ™ startowÄ… i trochÄ™ szczęścia, dlatego udaÅ‚o mi siÄ™ zakoÅ„czyć mój pierwszy sezon w WTCC ze zwyciÄ™stwem na koncie, co byÅ‚o fantastyczne. PokonaÅ‚em nawet Gabriele Tarquiniego!”
„Zgadza siÄ™, Makau to dla mnie wyjÄ…tkowy wyÅ›cig. W zeszÅ‚ym roku prawie dostaÅ‚em siÄ™ do pierwszej trójki, ale musiaÅ‚em zakoÅ„czyć rywalizacjÄ™ na pierwszym okrążeniu. W tym roku wciąż liczÄ™ na zwyciÄ™stwo. W ostatnich wyÅ›cigach utrzymywaÅ‚em siÄ™ w czoÅ‚ówce, ale tym razem chcÄ™ stanąć na najwyższym stopniu podium.”
Daisuke Horiuchi, lider projektu ds. jednostki napÄ™dowej WTCC przy dziale badawczo-rozwojowym Hondy, powiedziaÅ‚: „Od poczÄ…tku sezonu dokonaliÅ›my ogromnego postÄ™pu. PotwierdziliÅ›my to wygrywajÄ…c na torze Suzuka i notujÄ…c najszybszy czas przejazdu okrążenia. Teraz musimy poprawić naszÄ… wydajność w sesjach kwalifikacyjnych poprzez optymalizacjÄ™ osiÄ…gów silnika i podwozia.”