Projekt graficzny Forda Fiesta RS WRC jest identyczny, jak dobrze znany z dotychczasowych tegorocznych dziesięciu rund Rajdowych Mistrzostw Świata, jednakże tło jest czarne, a logotypy Forda i partnerów – białe.
Po letniej prezentacji barw Ford otrzymał mnóstwo głosów poparcia od fanów. Na Facebooku powstała grupa, która wystosowała petycję o zastosowanie nowych barw podczas rajdu, a dyrektor sportu motorowego Ford of Europe Gerard Quinn wybrał do tego celu asfaltowy Rajd Francji z bazą w Strasburgu.
“Wysłuchaliśmy naszych fanów i przedyskutowaliśmy pomysł z naszymi partnerami z Abu Dhabi i firmy Castrol,” powiedział. “Poparli naszą ideę. Uważam, że projekt graficzny dobrze harmonizuje z nadwoziem nisko zawieszonym nad ziemią na asfaltowe odcinki. Jest to jeden z projektów, nad którymi dyskutowaliśmy przed rozpoczęciem sezonu, gdy rozważaliśmy, jak powinny wyglądać nasze samochody w tym roku”.
Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen oraz ich koledzy z zespołu Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila przyjechali do Alzacji w północno-wschodniej Francji podbudowani podwójnym zwycięstwem w Australii w poprzedniej rundzie. Trzecie z rzędu zwycięstwo Hirvonena w Australii zwiększyło jego szanse na tytuł mistrza świata. 31-letni Fin stanie na starcie drugiego rajdu asfaltowego w tym roku ze stratą tylko 15 punktów do lidera.
Rajd Francji po raz drugi z rzędu, po przeprowadzce z Korsyki odbędzie się z bazą w Strasburgu, mieście goszczącym siedzibę Parlamentu Europejskiego. Miasto położone jest w pobliżu granicy niemieckiej, pomiędzy łańcuchami górskimi Wogezów na zachodzie i Szwarcwaldem na wschodzie.
Większą część trasy wytyczono w Wogezach, gdzie załogi będą ścigać się przez pierwsze dwa dni. Są to trasy o zmiennej charakterystyce, które łączą wąskie, nierówne fragmenty dróg wśród lasów z szerokimi, szybkimi sekcjami, gdzie można rozpędzić się do blisko 200 km/h. Dla odmiany trasy w winnicach na otwartych, szerokich równinach i dwa odcinki uliczne to zupełnie inny rodzaj wyzwania.
“Odcinki mają nierówną nawierzchnię, miejscami są szorstkie, ale największą niespodzianką przed rokiem była możliwość głębokich cięć zakrętów, a także ogromne ilości błota i kamieni, które zostały naniesione na drogę,” powiedział Hirvonen. “Warunki były naprawdę trudne. Z tego co wiemy, organizatorzy mają podjąć działania, aby temu zapobiec w tym roku.
“W trakcie sprawdzania opisu podczas rekonesansu musimy bardzo rozważnie decydować, gdzie można ciąć, a gdzie nie. Tam, gdzie krawędź drogi jest ostra, trzeba rozważyć, czy warto ryzykować przebicie opony, czy pojechać szerzej, ale bezpiecznie. Po zwycięstwie w Australii odczuwamy teraz nieco mniejszą presję, ale z drugiej strony przywróciło ono szanse na walkę o tytuł mistrzowski w ostatnich rundach mistrzostw,” dodał.
Hirvonen i Latvala spędzili w ubiegłym tygodniu cztery dni na torze Alès, w pobliżu miasta Nîmes w południowej Francji. Pomocą służył im były kierowca Forda Markko Märtin, niekwestionowany ekspert na nawierzchniach asfaltowych, który wygrał dla Forda dwa rajdy asfaltowe z rzędu we Francji i Hiszpanii w 2004 roku.
“Na asfaltach Rajdu Niemiec w zeszłym miesiącu nasze osiągi były zachęcające. Na kilku odcinkach czasy były naprawdę znakomite i byliśmy bliżej rywali, niż przedtem,” powiedział Latvala. “Nie znalazło to odzwierciedlenia w klasyfikacji, bo mieliśmy trochę problemów, ale we Francji chcemy zrobić kolejny krok naprzód. Markko dał nam cenne wskazówki co do ustawienia zawieszenia. Podczas pierwszego etapu w Niemczech okazało się, że nasze zawieszenie było trochę za miękkie. Poprawiliśmy to i samochód od razu zaczął prowadzić się lepiej.
“Francuskie odcinki specjalne mają bardzo zróżnicowany charakter. Pierwszy, piątkowy etap to mieszanka typowo górskich dróg, leśnych szlaków i tras w winnicach, a w sobotę jeździmy głównie w górach. W zeszłym roku pogoda była deszczowa, a drogi zanieczyszczone wskutek cięcia zakrętów. Niektóre OS-y były wyjątkowo śliskie. To niełatwy rajd,” dodał 26-letni Latvala, który wraz z Miikka Anttilą we Francji po raz setny w swojej karierze stanie na starcie rundy WRC.
Khalid Al Qassimi i Michael Orr poprowadzą kolejnego Forda Fiesta RS WRC, walcząc o punkty dla zespołu Team Abu Dhabi. To będzie trzeci Rajd Francji w karierze Al Qassimiego. “W poprzednim starcie w Australii uzyskałem najlepszy wynik w mojej karierze, zajmując piąte miejsce. Bardzo dodało mi to wiary w możliwości. Teraz muszę skupić się na tym, aby zdobyć jak najwięcej punktów, bo moim celem jest miejsce w pierwszej dziesiątce WRC w tym sezonie,” powiedział Al Qassimi.
Najnowsze wiadomości
* Załogi zespołu Ford Abu Dhabi będą korzystać podczas Rajdu Francji z ogumienia asfaltowego Michelin Pilot Sport, które będzie dostępne w wersji wykonanej z mieszanki twardej i miękkiej. Każda załoga otrzyma przydział opon w obu wersjach na rajd. Wybór podczas rajdu będzie zależny od pogody i rodzaju nawierzchni. Niedozwolone jest ręczne nacinanie opon, a każdy samochód może przewozić dwa koła zapasowe.
* Obok trzech załóg fabrycznych, do rajdu zgłoszono sześć kolejnych samochodów Ford Fiesta RS WRC. Matthew Wilson / Scott Martin i Mads Østberg / Jonas Andersson będą walczyć o punkty dla zespołu M-Sport Stobart Ford, który zgłosił także załogi Henning Solberg / Ilka Minor oraz Jewgienij Nowikow / Denis Giraudet. Ponadto załoga Ken Block / Alex Gelsomino wystartuje w barwach zespołu Monster World Rally Team, a Dennis Kuipers / Frederic Miclotte zostali zgłoszeni przez zespół FERM Power Tools World Rally Team.
* Rajd Francji jest przedostatnią rundą serialu S-WRC. W tej klasyfikacji zgłoszono pięć załóg w samochodach Ford Fiesta S2000, wśród których będą Ott Tänak / Kuldar Sikk, zajmujący drugie miejsce w mistrzostwach. Również przedostatni raz w tym roku wystartują załogi zgłoszone w klasyfikacji Akademii FIA WRC, czyli nowego programu FIA dla młodych kierowców, wspieranego przez firmę Ford. Siedemnaście załóg będzie rywalizować podczas pierwszych dwóch dni rajdu w identycznych Fiestach R2, dostarczonych przez firmę Ford, przygotowanych przez M-Sport. Łącznie 38 z 66 zgłoszonych załóg wystartuje samochodami marki Ford.
Trasa Rajdu
Trasa rajdu zachowała format podobny do ubiegłorocznego. Centralny park serwisowy i baza rajdu będzie się znajdować na terenie hali koncertowej Zénith w Strasburgu. Po czwartkowej ceremonii startu w centrum miasta, piątkowy etap prowadzi na południowy zachód wśród winnic w departamencie Bas-Rhin i w niższych partiach Wogezów. Drugiego dnia, w sobotę załogi zapuszczą się głębiej w Wogezy i będą rywalizować w wyższych partiach w rejonie miasta Colmar, które będzie gościć koło południa mini serwis. Załogi będą wspinać się na szczyt Le Grand Ballon na wysokość 1340 m n.p.m., a etap zakończy się nowym odcinkiem ulicznym na ulicach miasta Mulhouse. Większa część krótkiego ostatniego etapu to nowe odcinki wytyczone na północ od Strasburga, ale odcinek uliczny w Haguenau kierowcy znają z ubiegłego roku. Jego drugi przejazd będzie rozegrany jako Power Stage z relacją na żywo w telewizji, a trzy najlepsze załogi zdobędą punkty bonusowe. Meta rajdu zaplanowana jest przed wejściem do budynku Parlamentu Europejskiego w centrum Strasburga. Kierowcy pokonają w ciągu trzech dni 23 odcinki specjalne o łącznej długości 337,43 km, a całkowita długość trasy to 1289.90 km.
Więcej informacji dla zalogowanych użytkowników w zakładce MEDIA