-
PrzyszÅ‚a wspóÅ‚praca przewiduje wprowadzenie modeli dostawczych - miejskiej furgonetki, przygotowanej przez Volkswagen Samochody Dostawcze i jednotonowej furgonetki zaprojektowanej przez Forda, a także od roku 2022 modelu pick-upa Å›redniej wielkoÅ›ci, zbudowanego na platformie Forda Rangera.
-
Firmy oczekujÄ…, że podczas peÅ‚nego cyklu życia produktów powstanie do 8 milionów egzemplarzy trzech modeli pojazdów użytkowych, których dotyczy wspóÅ‚praca handlowa.
-
Ford od 2023 roku wprowadzi na europejski rynek nowy model elektryczny, bazujący na platformie modułowej napędu elektrycznego Volkswagena; planowana jest wieloletnia produkcja do ponad 600 000 egzemplarzy.
-
DziÄ™ki ubiegÅ‚otygodniowej inwestycji Volkswagena w spóÅ‚kÄ™ Argo AI, Ford i Volkswagen skorzystajÄ… na kooperacji, opracowujÄ…c niezależnie pojazdy autonomiczne w oparciu o innowacyjnÄ… technologiÄ™ autonomii Argo AI.
-
WspóÅ‚praca nie przewiduje wprowadzenia udziaÅ‚ów wzajemnych w kapitale obu firm, oczekuje siÄ™, że przyniesie znacznÄ… poprawÄ™ wydajnoÅ›ci obu firm.
Plany wspóÅ‚pracy zostaÅ‚y po raz pierwszy ogÅ‚oszone przez Forda i Volkswagena w lipcu ubiegÅ‚ego roku.
Koncerny oczekujÄ…, że sojusz wpÅ‚ynie na poprawÄ™ oceny jakoÅ›ci produktów wÅ›ród obecnych i przyszÅ‚ych klientów, czemu posÅ‚uży szybsze wprowadzanie innowacji w ofercie pojazdów, korzystanie z nowych technologii, zapewnianie lepszej funkcjonalnoÅ›ci i oferowanie wiÄ™kszej liczby modeli. Sygnatariusze umowy przewidujÄ…, że staÅ‚y wzrost zapotrzebowania Å›wiatowego przemysÅ‚u na pojazdy użytkowe i pojazdy elektryczne o wysokich osiÄ…gach, wpÅ‚ynie na wzrost wartoÅ›ci produktów obu firm.
Sojusz zakłada:
-
Wprowadzenie Å›redniej wielkoÅ›ci pick-upa, opracowanego i zbudowanego przez Forda, który od 2022 roku bÄ™dzie sprzedawany przez Volkswagena w gamie Volkswagen Samochody Dostawcze jako Amarok
-
Wzmocnienie pozycji obu firm na rynku pojazdów użytkowych już od 2021 r. poprzez wprowadzenie miejskiego samochodu dostawczego opartego na najnowszym modelu Caddy, opracowanego i zbudowanego przez Volkswagen Samochody Dostawcze, a także poprzez wprowadzenie jednotonowego furgonu dostawczego, stworzonego przez Forda;
-
Do roku 2023 zwiÄ™kszenie zróżnicowania oraz poszerzenie oferty pojazdów elektrycznych i zeroemisyjnych Forda w Europie, poprzez wprowadzenie modelu opracowanego na platformie Modular Electric Drive lub MEB Volkswagena.
Firmy oczekujÄ…, że podczas peÅ‚nego cyklu życia produktów powstanie do 8 milionów egzemplarzy Å›rednich pick-upów i obu samochodów dostawczych, których dotyczy wspóÅ‚praca.
– W Å›wietle pandemii COVID-19 i jej skutków dla Å›wiatowej gospodarki, bardziej niż kiedykolwiek konieczne jest zawiÄ…zywanie odpornych sojuszy miÄ™dzy silnymi firmami – powiedziaÅ‚ prezes zarzÄ…du Grupy Volkswagen dr Herbert Diess. – WspóÅ‚praca skutecznie obniży koszty prac rozwojowych, umożliwiajÄ…c szerszÄ… dystrybucjÄ™ pojazdów elektrycznych i dostawczych na Å›wiecie, a także wzmocni pozycjÄ™ obu firm.
– Sojusz pojawia siÄ™ w czasach ogromnego entuzjazmu, towarzyszÄ…cemu ekspansji coraz bardziej inteligentnych, skomunikowanych pojazdów w coraz bardziej inteligentnym Å›wiecie – powiedziaÅ‚ dyrektor generalny Ford Motor Company Jim Hackett. – Stwarza to ogromnÄ… szansÄ™ na wprowadzanie innowacji i rozwiÄ…zanie wielu Å›wiatowych wyzwaÅ„ transportowych oraz zapewnienie wyjÄ…tkowych korzyÅ›ci klientom – nawet jeÅ›li firmy stanÄ… przed wiÄ™kszym wyborem, w jaki sposób wykorzystywać swoje pieniÄ…dze.
Zarówno Ford, jak i Volkswagen wyrobiÅ‚y sobie doskonaÅ‚Ä… renomÄ™ jako producenci pick-upów i samochodów dostawczych, oferujÄ…c takie popularne modele, jak Ford Ranger i Ford Transit, a także Volkswagen Transporter, Crafter, Caddy i Amarok.
– Pojazdy dostawcze sÄ… dziÅ› podstawÄ… oferty Forda, to obszar, w którym oczekujemy wzmocnienia dziaÅ‚aÅ„ i rozwoju w segmentach, które obejmie wspóÅ‚praca z Volkswagenem. Zapewni to obu koncernom znaczÄ…ce korzyÅ›ci finansowe na etapie rozwojowym i produkcyjnym – powiedziaÅ‚ Jim Farley, dyrektor operacyjny Ford Motor Company. – Ford samodzielnie wprowadzi w ciÄ…gu najbliższych 24 miesiÄ™cy wersje elektryczne Transita i F-150 dla klientów komercyjnych, którzy coraz bardziej potrzebujÄ… modeli zeroemisyjnych o wysokich osiÄ…gach, skomunikowanych z sieciÄ…, przekazujÄ…cych dane, wyposażonych w systemy sztucznej inteligencji.
– WspóÅ‚praca z Fordem jest kluczowym elementem naszej strategii GRIP 2025+ i częściÄ… obecnej transformacji Volkswagen Samochody Dostawcze – powiedziaÅ‚ Thomas Sedran, prezes zarzÄ…du Volkswagen Samochody Dostawcze. – DÅ‚ugoterminowa wspóÅ‚praca z Fordem umocni naszÄ… bardzo dobrÄ… pozycjÄ™ w segmencie lekkich samochodów dostawczych, szczególnie na gÅ‚ównych rynkach europejskich i jest dowodem, że sukcesywnie – krok po kroku – realizujemy nasze plany.
Wykorzystanie w europejskiej gamie Forda volkswagenowskiej platformy MEB bÄ™dzie kolejnym kamieniem wÄ™gielnym strategii Volkswagena, zakÅ‚adajÄ…cej upowszechnianie pojazdów elektrycznych i dalszym krokiem obu firm w stronÄ™ realizacji zobowiÄ…zaÅ„ porozumienia paryskiego z 2015 r. Volkswagen i Ford planujÄ… analizÄ™ dodatkowych dróg wspóÅ‚pracy w zakresie rozwijania pojazdów elektrycznych.
Ford liczy na wprowadzenie w ciÄ…gu kilku lat – poczÄ…wszy od roku 2023 – 600 000 pojazdów elektrycznych, korzystajÄ…cych z architektury MEB, którÄ… stworzono dla pojazdów z napÄ™dem elektrycznym, z myÅ›lÄ… o kompromisie przestrzeni i oszczÄ™dnoÅ›ci. Pojazd, który zostanie zaprojektowany i skonstruowany przez Forda w Kolonii-Merkenich, bÄ™dzie kolejnym elementem gamy w peÅ‚ni elektrycznego Mustanga Mach-E, którego sprzedaż rozpocznie siÄ™ w roku 2021 r.
Ponadto obie firmy we wspóÅ‚pracy ze spóÅ‚kÄ… Argo AI stworzÄ… odrÄ™bne, nastawione na wysokÄ… produktywność dziaÅ‚y zajmujÄ…ce siÄ™ pojazdami autonomicznymi, opartymi na technologiach opracowanych przez Argo AI. W ubiegÅ‚ym tygodniu Volkswagen zrealizowaÅ‚ wczeÅ›niej ogÅ‚aszany plan inwestycji w spóÅ‚kÄ™ z Pittsburgha Argo AI, w której Ford miaÅ‚ już udziaÅ‚y i partycypowaÅ‚ w jej pracach rozwojowych.
Niezależne decyzje Volkswagena i Forda o zaangażowaniu inwestycyjnym w prace Argo AI, Å›wiadczÄ… o zaawansowaniu technicznym i postÄ™pie w rozwoju pojazdów autonomicznych, jakie osiÄ…gnęła liderujÄ…ca tej branży firma Argo AI. WskazujÄ… także, jak sojusze mogÄ… wpÅ‚ywać na przyspieszenie opracowania przeÅ‚omowych technologii, wymagajÄ…cych zwykle czasu i kapitaÅ‚u.
System jazdy autonomicznej Argo AI jest pierwszym, który uzyskaÅ‚ komercyjne plany wdrożenia w Europie i Stanach Zjednoczonych. Globalny zasiÄ™g Forda i Volkswagena zapewni platformie Argo AI najwiÄ™kszy potencjaÅ‚ ekspansji geograficznej spoÅ›ród wszystkich znanych systemów jazdy autonomicznej. ZasiÄ™g i skala sÄ… ważnymi czynnikami w opracowywaniu solidnego i rentownego systemu jazdy autonomicznej.
Umowa Volkswagena i Forda nie przewiduje wprowadzenia udziaÅ‚ów wzajemnych w kapitale obu firm, które pozostanÄ… rynkowymi konkurentami.