RosnÄ…ca popularność samochodów elektrycznych w Norwegii
W maju tego roku w Norwegii, samochody z napÄ™dem czysto elektrycznym stanowiÅ‚y 60,4% caÅ‚kowitej sprzedaży nowych aut. W porównaniu do analogicznego miesiÄ…ca ubiegÅ‚ego roku, gdy sprzedaż samochodów elektrycznych stanowiÅ‚a 43,1% (dane wedÅ‚ug Norweskiej Federacji Drogowa (OFV)), zmiana jest imponujÄ…ca. Tak dynamiczny wzrost popularnoÅ›ci to nie tylko kwestia bardzo dobrej infrastruktury, ale również skutek realizacji rzÄ…dowego planu, który zakÅ‚ada, że Norwegia już od 2025 roku zaprzestanie sprzedaży samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi.
ZwalniajÄ…c w peÅ‚ni elektryczne pojazdy z podatków nakÅ‚adanych na samochody z silnikami spalinowymi, Norwegia zamieniÅ‚a swój rynek samochodowy w pewnego rodzaju poligon doÅ›wiadczalny dla producentów samochodów, szukajÄ…cych drogi do przyszÅ‚oÅ›ci bez paliw kopalnych. SprzyjajÄ… temu: z jednej strony odgórna decyzja i konsekwencja w dziaÅ‚aniu, z drugiej zaÅ› Å›wietna sieć Å‚adowarek, a także fakt, że w Norwegii lwia część energii pozyskiwana jest ze źródeÅ‚ odnawialnych. MiÄ™dzy innymi dlatego samochody elektryczne w tym kraju cieszÄ… siÄ™ tak ogromnÄ… popularnoÅ›ciÄ….
Ford Mustang Mach-E ze świetną sprzedażą w Norwegii
W maju br. zarejestrowano Å‚Ä…cznie 1 384 elektryczne Fordy Mustangi Mach-E, które zapewniÅ‚y 10% udziaÅ‚u w caÅ‚ym norweskim rynku samochodowym, wyprzedzajÄ…c hybrydÄ™ Toyoty RAV4 i elektrycznego Enyaqa Skody. Z kolei model 3 firmy Tesla zajÄ…Å‚ szóste miejsce.
- Naszym realistycznym celem jest utrzymanie siÄ™ na pierwszym miejscu w statystykach sprzedaży przez kilka nadchodzÄ…cych miesiÄ™cy – powiedziaÅ‚ w oÅ›wiadczeniu Per Gunnar Berg, dyrektor generalny Ford Motor Norway.
W 2020 roku samochody elektryczne zdobyÅ‚y 54% udziaÅ‚u w caÅ‚ym norweskim rynku, po raz pierwszy wyprzedzajÄ…c Å‚Ä…cznÄ… sprzedaż modeli z silnikami benzynowymi, wysokoprężnymi i napÄ™dami hybrydowymi w skali caÅ‚ego roku. Warto również wspomnieć, że samochody z silnikami wyÅ‚Ä…cznie wysokoprężnymi spadÅ‚y z 75,7% rynku norweskiego w 2011 roku do zaledwie 8,6% w zeszÅ‚ym roku.