DÅ‚uga droga testów prowadzÄ…ca do jazdy póÅ‚autonomicznej
Po pokonaniu ponad 800 000 kilometrów testowych, Ford po raz kolejny wysÅ‚aÅ‚ flotÄ™ 10 pojazdów testowych - piÄ™ciu pickupów F-150 i piÄ™ciu w peÅ‚ni elektrycznych SUV-ów Mustang Mach-E - aby doprowadzić do koÅ„ca szeroki program testowy nowego systemu póÅ‚autonomicznej jazdy autostradowej. Zaplanowana trasa obejmuje ponad 170 000 kilometrów przez 37 stanów i pięć kanadyjskich prowincji, a wszystko po to, aby szczegóÅ‚owo sprawdzić BlueCruise w szerokim zakresie warunków pogodowych i drogowych.
- WysyÅ‚anie tych pojazdów do testów w realnych warunkach drogowych to tylko jeden z wielu sposobów, dziÄ™ki którym przekonujemy siÄ™, że technologia BlueCruise daje pewność i wygodÄ™ jazdy kierowcom na caÅ‚ym kontynencie. Tak realnych warunków na drodze nie da nam żadne laboratorium - powiedziaÅ‚ Hau Thai-Tang, dyrektor ds. platformy produktowej Forda.
DziÄ™ki bezprzewodowym aktualizacjom oprogramowania, BlueCruise bÄ™dzie oferowany jeszcze w tym roku w modelach F-150 i Mustang Mach-E, które wyposażono w pakiet przygotowawczy Ford Co-Pilot360™ Active 2.0. Bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania umożliwiajÄ… wÅ‚aÅ›cicielom wybranych pojazdów instalacjÄ™ oprogramowania we wÅ‚asnym garażu, na parkingu lub pod domem, bez koniecznoÅ›ci wizyty w serwisie.
Ford planuje sprzedać ponad 100 000 pojazdów wyposażonych w BlueCruise w pierwszym roku, na podstawie prognoz sprzedaży firmy i wspóÅ‚czynnika wykorzystania.
System BlueCruise
Wszystkie 10 pojazdów testowych przez wiÄ™kszość listopada i grudnia zeszÅ‚ego roku, przemierzaÅ‚o drogi, a kierowcy testowi szukali wszelkich możliwych warunków drogowych i scenariuszy jazdy po autostradzie, monitorujÄ…c wydajność systemu, zbierajÄ…c dane i wskazujÄ…c obszary, w których można wprowadzić ulepszenia.
Ta podróż byÅ‚a ostatnim etapem procesu rozwoju. W jej czasie pojazdy pokonaÅ‚y ponad 800 000 kilometrów w serii krótszych jazd testowych, a każda z nich miaÅ‚a na celu ocenÄ™ konkretnego aspektu BlueCruise. Obecnie trwa kolejny wymagajÄ…cy i dÅ‚ugodystansowy test drogowy, który umożliwi nowemu systemowi skanowanie pod kÄ…tem rozbieżnoÅ›ci w oznakowaniu drogowym, oznaczeniach pasów ruchu, rampach zjazdowych, obwodnic, wzorcach ruchu i warunkach pogodowych.
Jak działa system BlueCruise?
KorzystajÄ…c z zaawansowanych technologii kamer i czujników radarowych oraz wykorzystujÄ…c inteligentny tempomat adaptacyjny z funkcjÄ… Stop/Go, z wyÅ›rodkowaniem pasa ruchu i rozpoznawaniem znaków prÄ™dkoÅ›ci, BlueCruise zapewnia nowy poziom komfortu autostradowej jazdy póÅ‚autonomicznej kierowcom pojazdów wyposażonych w technologiÄ™ Ford Co-Pilot360. Ta funkcja umożliwia kierowcy obsÅ‚ugÄ™ pojazdu bez trzymania rÄ…k na kierownicy, na wczeÅ›niej zakwalifikowanych odcinkach autostrad zwanych „niebieskimi strefami bez użycia rÄ…k”. Kamera umieszczona w zestawie wskaźników i skierowana na kierowcÄ™, caÅ‚y czas monitoruje wzrok i pozycjÄ™ gÅ‚owy, przypominajÄ…c kierowcy o tym, że musi patrzeć na drogÄ™ i zachowywać peÅ‚nÄ… koncentracjÄ™.
W przeciwieÅ„stwie do innych rozwiÄ…zaÅ„ - takich jak Autopilot Tesli, który wymaga od kierowcy trzymania rÄ…k na kierownicy - BlueCruise nie wymaga utrzymywania rÄ…k na kierownicy w trakcie dziaÅ‚ania systemu (wyjÄ…tkiem sÄ… nagÅ‚e sytuacje drogowe, o których BlueCruise alarmuje kierowcÄ™). Inny jest także sposób samej komunikacji. Zestaw wskaźników zmienia siÄ™, informujÄ…c o tym, że samochód jest w trybie jazdy bez użycia rÄ…k za pomocÄ… tekstu i niebieskich sygnaÅ‚ów Å›wietlnych, skutecznych nawet w przypadku osób z daltonizmem.
PrzyszÅ‚ość i rozwój technologii BlueCruise
Oprócz tegorocznych modeli F-150 i Mustanga Mach-E, inne pojazdy Forda otrzymajÄ… również technologiÄ™ prowadzenia bezdotykowego BlueCruise. Obecni wÅ‚aÅ›ciciele nadal bÄ™dÄ… otrzymywać bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania w celu dodania nowych funkcji i poszerzania możliwoÅ›ci systemu w nadchodzÄ…cych latach. Ponadto planowane sÄ… dodatkowe ulepszenia, w tym wprowadzenie asystenta zmiany pasa ruchu, który pozwoli pojazdowi zmieniać pas za jednym dotkniÄ™ciem kierunkowskazu. W przyszÅ‚oÅ›ci pojawi siÄ™ również przewidujÄ…cy asystent prÄ™dkoÅ›ci, który dostosuje prÄ™dkość pojazdu do zakrÄ™tów, rond i nie tylko. Ford planuje również oferować regularne aktualizacje map, aby technologia rozpoznawaÅ‚a zmiany oraz mogÅ‚a korzystać z nowych odcinków dróg przygotowanych do póÅ‚autonomicznej jazdy.
- Uruchomienie usÅ‚ugi autonomicznej jazdy jest skomplikowane. Wiele różnych elementów musi zostać poÅ‚Ä…czonych, aby stworzyć zaufanÄ… i skalowalnÄ…, autonomicznÄ… usÅ‚ugÄ™, która zapewni wartość klientom i miastom, w których mieszkajÄ… i pracujÄ…. W firmie Ford rozważamy sposób, w jaki Å‚Ä…czymy wszystkie te elementy, aby pomóc w ksztaÅ‚towaniu przyszÅ‚oÅ›ci autonomicznych pojazdów – powiedziaÅ‚ John Davis, gÅ‚ówny inżynier, Ford Autonomous Vehicles LLC.