Przede wszystkim to jeden z najszybszych Fordów swoich czasów. Model Cosworth byÅ‚ wtedy rarytasem, a egzemplarzy Sierry Cosworth RS500 wyprodukowano tylko 500. ProdukcjÄ™ tych „rakiet” powierzono firmie Tickford. ZostaÅ‚y one sprzedane wyÅ‚Ä…cznie w 90 starannie wyselekcjonowanych salonach linii sportowej RS. Okazuje siÄ™, że w doskonaÅ‚ym stanie zachowaÅ‚ siÄ™ pierwszy z zaledwie czterech samochodów przedprodukcyjnych, jakie kiedykolwiek powstaÅ‚y. Motoryzacyjny biaÅ‚y kruk z numerem jeden wybitym na podwoziu zostanie wystawiony za kilka dni na aukcji w Silverstone.
Licytowany egzemplarz zyskaÅ‚ certyfikacjÄ™ znanwcy serii RS500, Paula Linfoota - uznaÅ‚ on, że jest on numerem jeden na rynku, czyli pierwszym z czterech modeli przedprodukcjyjnych. Samochód bÄ™dzie wystawiony przez dom aukcyjny z cenÄ… wywoÅ‚awczÄ… 90 000 £ i prognozÄ… sprzedaży min. 120 000 £.
„To naprawdÄ™ unikat, a dla każdego poważnego kolekcjonera Forda to model, od którego zaczęło siÄ™ wszystko" - powiedziaÅ‚ Nick Whale, dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy Silverstone Auctions. Numer jeden bity na podwoziu oznacza, że byÅ‚ to oryginalny egzemplarz testowy, zbudowanym przez Forda w celu prób wszystkich specjalnych podzespoÅ‚ów samochodu przed ostatecznym podpisaniem umowy z producentem. Podobnie jak w przypadku wiÄ™kszoÅ›ci prototypów, byÅ‚ on mocno eksploatowany, a numer jeden zostaÅ‚ w konsekwencji ponownie wybity na nowej karoserii. Podobnie jak w przypadku wszystkich czterech prototypowych modeli, Ford odsprzedaÅ‚ podwozie numer jeden, które trafiÅ‚o do pierwszego wÅ‚aÅ›ciciela w marcu 1987. Od tego czasu samochód zmieniÅ‚ kolejnych piÄ™ciu kolekcjonerów w ciÄ…gu. Samochód zostaÅ‚ wywieziony do Norwegii w październiku 2007, gdzie spÄ™dziÅ‚ nastÄ™pne 10 lat, do lutego tego roku, kiedy zostaÅ‚ sprzedany obecnemu wÅ‚aÅ›cicielowi.
DziÅ› klasyk ma wszystkie oryginalne atrybuty RS500 - przedni zderzak, splittery i obydwa charakterystyczne spojlery tylne. Ma również malowane paski RS500 i emblematy „pięćsetki”. Inne cechy specjalne RS500 obejmujÄ… komorÄ™ silnika, która jest silnie zmodyfikowana w stosunku do standardowej Sierry Cosworth. Jedynymi elementami samochodu, które siÄ™ zmieniÅ‚y, sÄ… górna część deski rozdzielczej i wydech, który zastÄ…piono przez system Magnex ze stali nierdzewnej.
„Ostatnio w Europie obserwujemy rosnÄ…ce zainteresowanie najszybszymi modelami Forda, a ceny wzrosÅ‚y do rekordowych poziomów. Nie przypominam sobie, aby kiedykolwiek pojawiÅ‚ siÄ™ prototyp Forda na aukcji i wÄ…tpiÄ™, żeby taka okazja siÄ™ kiedyÅ› powtórzyÅ‚a. To wyjÄ…tkowo rzadki model RS500, który prezentuje siÄ™ bardzo dobrze, może jeździć, wiÄ™c bÄ™dzie doskonaÅ‚ym dodatkiem do każdej kolekcji” - mówi szef domu aukcyjnego Silverstone.
„Samochód ma Å›wietnÄ… dokumentacjÄ™, która zawiera wiele historycznych informacji serwisowych, rejestracyjnych i podatkowych oraz raport najlepszego znawcy tej serii i marki w Wielkiej Brytanii, Paula Linfoota.
Więcej o unikatowym egzemplarzu Sierry Cosworth RS500 http://www.silverstoneauctions.com/ford-rs-500-sierra-cosworth.