Najnowsza inwestycja, która otrzymaÅ‚a wsparcie rzÄ…dowe za poÅ›rednictwem Departamentu Handlu MiÄ™dzynarodowego i Finansowania Eksportu Wielkiej Brytanii, pomoże zachować 500 miejsc pracy w Halewood i przygotować pracowników Forda na przyszÅ‚e wyzwania, zwiÄ…zane z produkcjÄ… modeli elektrycznych.
Kieran Cahill, wiceprezes Forda ds. operacji przemysÅ‚owych w Europie, powiedziaÅ‚: „Ford to globalna amerykaÅ„ska marka, wplatajÄ…ca siÄ™ w europejski pejzaż gospodarczy od ponad 100 lat, a także gÅ‚ówny pracodawca w Halewood od prawie 60 lat.
Naszym planem jest zbudowanie w Europie dobrze prosperujÄ…cej firmy, która wzmocni pozycjÄ™ lidera w segmencie pojazdów użytkowych, przeprowadzajÄ…c elektryfikacjÄ™ gamy naszych samochodów. Halewood odgrywa w tym kluczowÄ… rolÄ™, jako nasza pierwsza inwestycja w wewnÄ™trznÄ… produkcjÄ™ podzespoÅ‚ów modeli elektrycznych w Europie.”
Za ubiegłoroczną
wiadomoÅ›ciÄ…, że zakÅ‚ad, który obecnie produkuje przekÅ‚adnie dla pojazdów z silnikami spalinowymi, wywalczyÅ‚ montaż jednostek napÄ™dowych do modeli elektrycznych Forda, poszÅ‚o wstÄ™pne wsparcie w wysokoÅ›ci 230 mln funtów, które pozwolÄ… na produkowanie już od 2024 roku 250 tys. silników rocznie. We wsparcie wÅ‚Ä…czyÅ‚ siÄ™
BEIS Automotive Transformation Fund, który ma na celu elektryfikacjÄ™ brytyjskiego Å‚aÅ„cucha dostaw w branży motoryzacyjnej i ochronÄ™ jego konkurencyjnoÅ›ci na rynku globalnym.
24 mln funtów przeznaczone zostaÅ‚y na centrum rozwojowe Forda E:PRIME w Dunton, które zajmuje siÄ™ tworzeniem prototypów elektrycznych jednostek napÄ™dowych oraz szkoleniem pracowników Halewood w zakresie ich produkcji i montażu, w czym pomaga
Centrum Zaawansowanych NapÄ™dów. Zasilany energiÄ… z akumulatora zespóÅ‚ napÄ™dowy, skÅ‚adajÄ…cy siÄ™ z silnika elektrycznego i przekÅ‚adni, zastÄ™puje silnik spalinowy i skrzyniÄ™ biegów stosowane w konwencjonalnym pojeździe z silnikiem benzynowym.
Tim Slatter, prezes Ford UK, powiedziaÅ‚: „Jest to bardzo ważny kolejny krok w kierunku wprowadzenia w ciÄ…gu dwóch lat do oferty Forda dziewiÄ™ciu pojazdów elektrycznych. Nasi brytyjscy pracownicy odgrywajÄ… ważnÄ… rolÄ™ w drodze do realizacji planu peÅ‚nej elektryfikacji gamy Forda, czego dowodem jest zwrot zakÅ‚adóew Halewood w kierunku produkcji nowych, zeroemisyjnych ukÅ‚adów napÄ™dowych oraz innowacyjna dziaÅ‚alność w zakresie finalizacji procesów produkcyjnych, jakÄ… prowadzi centrum E:PRIME w Dunton.”
ZdolnoÅ›ci produkcyjne Halewood podnoszÄ… siÄ™ z 250 tys. do 420 tys. jednostek napÄ™dowych rocznie, co stanowi wzrost o prawie 70 procent w stosunku do dotychczasowych możliwoÅ›ci. Oznacza to również, że 70 procent z 600 tys. pojazdów elektrycznych, które Ford bÄ™dzie sprzedawaÅ‚ w Europie do 2026 roku, bÄ™dzie napÄ™dzanych przez komponenty wytwarzane w Halewood. Rozwój gamy modeli elektrycznych Forda w Europie przyczyni siÄ™ do przyspieszenia realizacji globalnego celu, jakim jest produkcja ponad 2 milionów pojazdów elektrycznych rocznie, wÅ‚aÅ›nie do roku do 2026.
Ceniony Ford Puma, E-Transit Custom – elektryczna wersja najlepiej sprzedajÄ…cego siÄ™ modelu w Wielkiej Brytanii, korzystajÄ…ca z unikatowego zaplecza dla pojazdów użytkowych Ford Pro, E-Tourneo Custom, a także Transit Courier i Tourneo Courier oraz przyszÅ‚e modele, bÄ™dÄ… wyposażone w jednostki napÄ™dowe produkowane w Wielkiej Brytanii. OdbiorcÄ… produktów z Halewood bÄ™dÄ… linie montażowe w zakÅ‚adach Ford Otosan w Rumunii i Turcji, których zamówienia stanowiÄ… obecnie znacznÄ… część eksportu Ford UK z zakÅ‚adów w Merseyside oraz w Dagenham, szacowanego na 2,1 mld funtów rocznie.
Praktykanci i inżynierowie zaangażowani w opracowanie elektrycznego zespoÅ‚u napÄ™dowego byli częściowo ulokowani w E:PRIME w Essex, gdzie odbywaÅ‚y siÄ™ próby projektowanego silnika, natomiast wdrażanie nowych umiejÄ™tnoÅ›ci i wiedzy odbywaÅ‚o siÄ™ w Halewood, w ramach transformacji zakÅ‚adu.
Wybór Halewood oznacza pierwszÄ… inwestycjÄ™ marki Ford we wÅ‚asnÄ… produkcjÄ™ komponentów do pojazdów elektrycznych w Europie. PrzejÅ›cie Halewood na produkcjÄ™ komponentów elektrycznych jest ważnym etapem budowania przez Forda w Europie dobrze prosperujÄ…cego i dochodowego przedsiÄ™biorstwa, skoncentrowanego na przygotowaniu oferty zelektryfikowanych pojazdów, a w efekcie w peÅ‚ni bezemisyjnej gamy modeli osobowych i dostawczych do 2035 roku.
Ford zamierza także osiÄ…gnąć do roku 2035 neutralność pod wzglÄ™dem emisji dwutlenku wÄ™gla dla wszystkich zakÅ‚adów, logistyki i dostawców w Europie. Produkcja nowej jednostki napÄ™dowej w Halewood Plant, rozpoczynajÄ…cÄ… siÄ™ w roku 2024, bÄ™dzie przebiegaÅ‚a z wykorzystaniem energii neutralnej pod wzglÄ™dem emisji dwutlenku wÄ™gla. Energia elektryczna i gaz pochodzÄ… z odnawialnych źródeÅ‚, a instalacja paneli sÅ‚onecznych wygeneruje aż 1 782 MWh. Inne projekty Halewood, przyczyniajÄ…ce siÄ™ do peÅ‚nej neutralnoÅ›ci wÄ™glowej, jakÄ… Forda osiÄ…gnie w Europie do 2035 roku, obejmujÄ… lokomotywy elektryczne (używane do manewrowania ciężkimi Å‚adunkami), które zastÄ…piÄ… lokomotywy spalinowe oraz punkty Å‚adowania samochodów elektrycznych dla pracowników.