ZapowiedźZespół BMW Sauber F1 Team nabiera rozpędu. Ostatnie wyścigi pokazały, że forma ekipy cały czas wzrasta, mimo nieukończenia przez oba BMW Saubery F1.06 wyścigu w Indianapolis. Podczas Grand Prix Francji zespół będzie się starał ponownie zakwalifikować w pierwszej dziesiątce i 16 lipca zdobyć kolejne punkty w wyścigu na Circuit de Nevers w Magny Cours.
Po powrocie z USA zespół spędził trzy dni na testach na hiszpańskim torze Jerez. Obok kierowcy testowego i rezerwowego, Roberta Kubicy, w pracach wzięli udział Jacques Villeneuve i Sebastian Vettel, który niedawno ukończył 19 lat. Po salcie w Indianapolis Nick Heidfeld pozwolił odpocząć swoim mięśniom karku.
Nick Heidfeld:
„Zawsze lubiÅ‚em Å›cigać siÄ™ w Magny Cours. Wielu kierowcom ten tor nie odpowiada, po części ze wzglÄ™du na prowincjonalne poÅ‚ożenie. Okolica jest bardzo malownicza, ale niestety nie bardzo mamy czas na zwiedzanie. Wokół znaleźć można wiele maÅ‚ych zameczków z pokojami do wynajÄ™cia. Zawsze zatrzymujÄ™ siÄ™ w jednym z nich, idyllicznym zameczku otoczonym prawdziwÄ… fosÄ…. To miejsce peÅ‚ne uroku.
Sportowe wspomnienia z Magny Cours też mam pozytywne – wygrywaÅ‚em tu wyÅ›cigi w Formule 3 i Formule 3000. To wymagajÄ…cy tor, zwÅ‚aszcza dwie szykany. SÄ… bardzo wÄ…skie i wchodzi siÄ™ w nie ‘na Å›lepo’. Tor jest dość urozmaicony: sÄ… tu szybkie sekcje i dość wolne zakrÄ™ty”.
Jacques Villeneuve:
„W zeszÅ‚ym roku Grand Prix Francji byÅ‚a jednym z naszych najlepszych wyÅ›cigów. Samochód jest teraz bardzo szybki, wiÄ™c z niecierpliwoÅ›ciÄ… oczekujÄ™ wyÅ›cigu, w którym powinniÅ›my dobrze wypaść. Tor jest bardzo fajny i z reguÅ‚y mamy tu interesujÄ…ce wyÅ›cigi”.
Robert Kubica:
„Dość dobrze znam tor Magny Cours. To bardzo Å‚adny obiekt. Ostatnio jeździÅ‚em tu w sezonie 2004 w Formule 3. Nigdy nie testowaÅ‚em tu F1. Pierwszy i drugi zakrÄ™t sÄ… bardzo dÅ‚ugie. Potem mamy szybkÄ… szykanÄ™, nie mogÄ™ siÄ™ doczekać przejechania jej bolidem FormuÅ‚y 1. To nieÅ‚atwy tor, ale spodziewam siÄ™, że dobrze mi na nim pójdzie, bo w Formule 3 jazda po nim bardzo mi siÄ™ podobaÅ‚a. Wracamy do Europy, a ja jak zwykle zamierzam jak najlepiej wywiÄ…zać siÄ™ ze swoich piÄ…tkowych obowiÄ…zków i zebrać jak najwiÄ™cej użytecznych danych dla Jacques’a i Nicka”.
Mario Theissen, dyrektor BMW Motorsport:
„Powrót z zerowym dorobkiem punktowym z Indianapolis nie byÅ‚ przyjemny. Mimo tego jesteÅ›my podbudowani dobrym wynikiem z kwalifikacji – po raz pierwszy udaÅ‚o nam siÄ™ uzyskać pole startowe w trzeciej linii. Nasza forma w wyÅ›cigu również byÅ‚a niezÅ‚a. To dobra podstawa przed Magny Cours. Celem jest znów uzyskanie czasów kwalifikacyjnych w pierwszej dziesiÄ…tce i zdobycie punktów w wyÅ›cigu. Oba samochody otrzymajÄ… na ten wyÅ›cig nowe silniki BMW P86 – Jacques po defekcie z Indianapolis, a Nick i tak miaÅ‚ dostać nowÄ… jednostkÄ™ napÄ™dowÄ….
Circuit de Nevers pod względem czasu jazdy z otwartą przepustnicą, prędkości maksymalnych oraz długości prostych plasuje się mniej więcej pośrodku wszystkich obiektów z kalendarza F1. Czasami podczas wyścigu jest tu bardzo gorąco. Wysoka temperatura w naturalny sposób stawia wysokie wymagania przed silnikami.
Z marketingowego punktu widzenia Magny Cours to kompletne przeciwieÅ„stwo Monte Carlo. To wiejska okolica, gdzie bardzo trudno siÄ™ dostać. Brakuje tu zdecydowanie blasku typowego dla innych torów. Tutaj można w peÅ‚ni skupić siÄ™ na sportowej stronie sportu i wyzwaniach na torze. Tutaj, w 2001 r., BMW zapewniÅ‚o sobie pierwsze pole position po powrocie do FormuÅ‚y 1”.
Willy Rampf, dyrketor techniczny d/s nadwozia:
„Magny Cours to interesujÄ…ca mieszanka wolnych i szybkich zakrÄ™tów. Przed nawrotem Adelaide kierowcy hamujÄ… z 300 km/h do 60 km/h, wolna jest również kombinacja prawy-lewy przed wyjazdem na prostÄ… startowÄ…. Te zakrÄ™ty wymagajÄ… dobrej trakcji, w przeciwieÅ„stwie do szybkich Å‚uków w Å›rodkowej części toru. Wolne sekcje w dużym stopniu obciążajÄ… tylne opony, przez co przy doborze strategii zjazdów do boksu najważniejsze staje siÄ™ przewidzenie zużycia ogumienia. Można tu jechać na dwa albo trzy zjazdy do boksu. Nawierzchnia toru jest bardzo równa i trzeba brać to pod uwagÄ™ przy ustawianiu parametrów bolidu. Z drugiej strony tor jest bardzo czuÅ‚y na zmiany temperatury, przez co ustawienia, które przed poÅ‚udniem sÄ… dobre, po poÅ‚udniu już siÄ™ nie sprawdzajÄ…. To prawdziwe wyzwanie dla inżynierów”.
Fakty i liczby:
Â
Tor/Data | Circuit de Nevers/16 lipca 2006 |
Czas startu (lokalny/GMT) | 14:00/12:00 |
Okrążenie/Długość wyścigu | 4,411 km/308,586 km (70 okrążeń) |
Zwycięzca 2005 | Fernando Alonso (Mild Seven Renault F1 Team), 1:31.22,233 |
Pole position 2005 | Fernando Alonso (Mild Seven Renault F1 Team), 1.14,412 |
Najszybsze okrążenie 2005 | Kimi Räikkönen (West McLaren Mercedes), 1.16,423 |
Rekord toru | Michael Schumacher (Scuderia Ferrari Marlboro), 1.15,377 (2004) |
Kierowca | Nick Heidfeld | Jacques Villeneuve | Robert Kubica |
Data urodzin | 10.05.1977 | 09.04.1971 | 07.12.1984 |
Miejsce urodzin | Mönchengladbach/ Niemcy | St-Jean-sur-Richelieu/ Quebec, Kanada | Kraków/ Polska |
Narodowość | Niemiec | Kanadyjczyk | Polak |
Zamieszkały | Stäfa, Szwajcaria | Villars, Szwajcaria | Kraków, Polska |
Stan cywilny | Dziewczyna Patricia Papen, córka Juni | Żonaty z Johanną | Kawaler |
Wzrost | 164 cm | 171 cm | 184 cm |
Waga | 59 kg | 67 kg | 73 kg |
Debiut w F1 | 2000, Melbourne | 1996, Melbourne | - |
Starty w GP | 108 | 162 | - |
udział w GP | 110 | 163 | - |
Pole position | 1 | 13 | - |
Wygrane | - | 11 | - |
Miejsca na podium | 4 | 23 | - |
Najszybsze okrążenia | - | 9 | - |
Najlepsze miejsce w mistrzostwach | 8th | mistrz świata 1997 (Williams Renault) | - |
Zdobyte punkty | 68 | 235 | - |
Punkty w sezonie 2006 | 12 | 7 | - |
Kierowca | Nick Heidfeld | Jacques Villeneuve |
| Kwalifikacje | Wyścig | Pkt. | Kwalifikacje | Wyścig | Pkt. |
GP Bahrajnu | 10. | 12. | - | 11. | nie ukończył | - |
GP Malezji | 15. | nie ukończył | - | 14. | 7. | 2 |
GP Australii | 8. | 4. | 5 | 9. | 6. | 3 |
GP San Marino | 15. | 13. | - | 12. | 12. | - |
GP Europy | 15. | 10. | - | 9. | 8. | 1 |
GP Hiszpanii | 10. | 8. | 1 | 14. | 12. | - |
GP Monaco | 16. | 7. | 2 | 15. | 14. | - |
GP Wlk. Brytanii | 9. | 7. | 2 | 10. | 8. | 1 |
GP Kanady | 13. | 7. | 2 | 11. | nie ukończył |
|
GP USA | 10. | nie ukończył | - | 6. | nie ukończył | - |
Po dziesięciu rundach (z osiemnastu) tegorocznych mistrzostw świata zespół BMW Sauber F1 Team zajmuje piąte miejsce w klasyfikacji konstruktorów z 19. punktami na koncie.
Historia:
Magny Cours leży w poÅ‚owie drogi pomiÄ™dzy Paryżem i Lyonem, 15 km od miasta Nevers, należącego do Departamentu Nièvre w zachodniej Burgundii. Znajduje siÄ™ tam niewielkie lotnisko, na którym lÄ…dujÄ… prywatne lub czarterowe samoloty wykorzystywane przez zespoÅ‚y i kierowców.
Budowa toru rozpoczęła się w 1959 r. Obiekt otwarto w 1961 r., a pierwszej przebudowy dokonano 10 lat później. Grand Prix Francji odbywa się w Magny Cours od 1991 r. Przeniesienie wyścigu Formuły 1 z wybrzeża (Le Castellet) na prowincję w środku kraju odbyło się wskutek działań rządu francuskiego, który chciał poprawić rozwój ekonomiczny tego regionu.
W sezonie 2006 wyścig o Grand Prix Francji zostanie rozegrany po raz 56. od inauguracji mistrzostw świata Formuły 1 w sezonie 1950. Po raz szesnasty zawody odbędą się w Magny Cours. Pierwszy wyścig o GP Francji odbył się w Reims w 1950 r. Szesnaście wyścigów rozegrano w Paul Ricard, 11 w Reims, po pięć w Dijon i Rouen, cztery razy w Clermont Ferrand i raz w Le Mans.