Zapowiedź
Montreal/Indianapolis, 25 czerwca 2006. Tory w Montralu i Indianapolis majÄ… dwie cechy wspólne: oba leżą w Ameryce Północnej i oba wymagajÄ… docisku aerodynamicznego na Å›rednim poziomie. Poza tym różniÄ… siÄ™ bardzo – 1400 kilometrów dzieli malowniczy, kanadyjski tor na wyspie od gigantycznego owalu w USA. Tony wyposażenia używanego przez zespoÅ‚y F1 przetransportowane zostanÄ… przez konwój ciężarówek, zorganizowany centralnie dla wszystkich ekip. Transport opuÅ›ciÅ‚ Montreal w niedzielÄ™ po wyÅ›cigu i skierowaÅ‚ siÄ™ w stronÄ™ Indianapolis Motor Speedway, gdzie 2 lipca rozegrana zostanie dziesiÄ…ty wyÅ›cig tegorocznych mistrzostw Å›wiata FormuÅ‚y 1, skÅ‚adajÄ…cych siÄ™ z 18 rund. Zespół BMW Sauber F1 Team wypatruje startu na amerykaÅ„skim torze, wymagajÄ…cym specyficznego dostrojenia samochodów.
Nick Heidfeld:
„Nie mogÄ™ siÄ™ doczekać Grand Prix USA, rozgrywanej na legendarnym torze Indianapolis. Dla kierowców F1 to specyficzne uczucie – Å›cigać siÄ™ na nachylonej części owalnego toru, choć w sumie to proste zadanie, bo po prostu jedzie siÄ™ caÅ‚y czas peÅ‚nym gazem. Wykorzystujemy tylko część owalu, a resztÄ™ okrążenia przejeżdżamy po krÄ™tej sekcji wewnÄ™trznej, zbudowanej specjalnie na potrzeby F1 przed pierwszym wyÅ›cigiem tutaj, w 2000 r. Na poczÄ…tku nie wiedzieliÅ›my, czy lepiej ustawić samochód na wiÄ™kszy docisk aerodynamiczny, pod kÄ…tem krÄ™tej części toru, czy raczej użyć minimalnego docisku by osiÄ…gać wiÄ™ksze prÄ™dkoÅ›ci na szybkiej części. W sezonie 2006 to pytanie powraca, bo po zmianie silników z V10 na V8 mamy do dyspozycji okoÅ‚o 200 koni mechanicznych mniej.
Mam dobre wspomnienia z Indianapolis. W 2001 r. przejechaÅ‚em tu jeden z najlepszych wyÅ›cigów w karierze. StraciÅ‚em pierwszy, drugi i siódmy bieg, a mimo tego dojechaÅ‚em szósty i zdobyÅ‚em jeden punkt”.
Jacques Villeneuve:
„Tor F1 w Indianapolis nie jest zÅ‚y, choć nie jest tak dobry, jak mógÅ‚by być. Gdybym to ja byÅ‚ projektantem, to wykorzystaÅ‚bym obie proste owalnego toru, zamiast jednej, na poczÄ…tku okrążenia. Ta prosta jest bardzo dÅ‚uga, osiÄ…gamy tam dobrze ponad 300 km/h. Jedziesz caÅ‚y czas blisko Å›ciany, a potem czeka ciÄ™ bardzo mocne hamowanie – to zupeÅ‚nie inne wrażenia niż na pozostaÅ‚ych torach. Pod koniec okrążenia Å‚agodnym Å‚ukiem wracamy na owal, na jego nachylony zakrÄ™t. Tutaj osiÄ…gamy 280 km/h i tak naprawdÄ™ nie jest to dla nas zakrÄ™t. Dość trudno jeździ siÄ™ po tym torze, a zadania nie uÅ‚atwia wyboista nawierzchnia.
Po europejskich wyÅ›cigach wizyta w Indy jest bardzo miÅ‚a, a atmosfera na torze jest zawsze wspaniaÅ‚a. CzujÄ™ siÄ™ tu trochÄ™ jak w domu, ze wzglÄ™du na wielu kanadyjskich fanów. Choć w USA też jestem popularny”.
Robert Kubica:
„Kolejny nowy dla mnie tor. Kolejne nowe doÅ›wiadczenie. Mam nadziejÄ™, że samochód bÄ™dzie siÄ™ dobrze spisywaÅ‚. Podczas ostatnich testów osiÄ…galiÅ›my bardzo dobre rezultaty, stÄ…d wiążemy spore nadzieje z nadchodzÄ…cymi wyÅ›cigami, w tym także z Grand Prix USA. WypatrujÄ™ wizyty na sÅ‚ynnym „Brickyard”, oczywiÅ›cie wiele sÅ‚yszaÅ‚em o tym torze. Jazda bolidem F1 po nachylonym Å‚uku bÄ™dzie interesujÄ…cym doÅ›wiadczeniem, ale nie do koÅ„ca nowym – kiedyÅ› jeździÅ‚em po takich zakrÄ™tach w Formule 3. Z tego co sÅ‚yszaÅ‚em, w Indianapolis osiÄ…ga siÄ™ ponad 300 km/h i jeździmy bardzo blisko bariery”.
Mario Theissen, dyrektor BMW Motorsport:
„Grand Prix USA rozpoczyna drugÄ… poÅ‚owÄ™ sezonu i jednoczeÅ›nie jest drugim z rzÄ™du wyÅ›cigiem w Ameryce Północnej. Mamy nadziejÄ™, że amerykaÅ„scy kibice zapomnieli już o zawodzie z sezonu 2005. W tym roku chcemy zapewnić im jak najlepsze widowisko. JeÅ›li chodzi o wysokość sprzedaży, USA to najważniejszy rynek dla BMW Group. Mamy tu dwa najwiÄ™ksze zakÅ‚ady produkcyjne poÅ‚ożone poza Niemcami. Dla silnika BMW P86 Indianapolis oznacza ogromne wyzwanie. Na owalnej części toru kierowcy jadÄ… przez ponad 20 sekund peÅ‚nym gazem, a wymagajÄ…ca jest zwÅ‚aszcza druga część tej sekcji – sama prosta, gdzie przez ponad 10 sekund jedzie siÄ™ na siódmym biegu, z w peÅ‚ni otwartÄ… przepustnicÄ….
Po dobrych wystÄ™pach na Silverstone i w Montrealu chcemy kontynuować dobrÄ… passÄ™ w Indianapolis. Naszym celem jest umieszczenie obu samochodów w trzeciej części kwalifikacji oraz zdobycie punktów w wyÅ›cigu”.
Willy Rampf, dyrektor techniczny d/s nadwozia:
„Nachylony zakrÄ™t na owalnej części Indianapolis to wyjÄ…tek w F1, chociaż osobiÅ›cie nie nazwaÅ‚bym tego fragmentu toru zakrÄ™tem. To lekki Å‚uk przejeżdżany peÅ‚nym gazem, wiodÄ…cy na prostÄ… o dÅ‚ugoÅ›ci 1820 metrów – najdÅ‚uższÄ… w Formule 1. Ze wzglÄ™du na tÄ™ prostÄ… zależy nam na jak najmniejszym oporze aerodynamicznym. Tutaj bÄ™dzie dochodziÅ‚o do wyprzedzania, bo tor jest bardzo szeroki i można zastosować kilka różnych linii przejazdu. Åšrodkowa część toru wymaga innych ustawieÅ„. Ten fragment, zbudowany specjalnie na debiut F1 na tym torze w 2000 r., skÅ‚ada siÄ™ z samych wolnych zakrÄ™tów. Tutaj wymagana jest dobra trakcja i stabilność przy hamowaniu. Kontrast pomiÄ™dzy owalem i Å›rodkowÄ… częściÄ… toru jest bardzo duży i sprawia, że dostrojenie samochodów nie jest Å‚atwym zadaniem. Generalnie na Indianapolis ustawiamy Å›redni poziom docisku aerodynamicznego, podobny do Montrealu”.
Fakty i liczby:
Tor/Data | Indianapolis Motor Speedway/2 lipca 2006 |
Czas startu (lokalny/GMT) | 13:00/18:00 |
Okrążenie/Długość wyścigu | 4,192 km/306,016 km (73 okrążenia) |
Zwycięzca 2005 | Michael Schumacher (Scuderia Ferrari Marlboro), 1:29.43,181 |
Pole position 2005 | Jarno Trulli (Panasonic Toyota Racing), 1.10,625 |
Najszybsze okrążenie 2005 | Michael Schumacher (Scuderia Ferrari Marlboro), 1.11,497 |
Rekord toru | Rubens Barrichello (Scuderia Ferrari Marlboro), 1.10,399 (2004 r.) |
Kierowcy | Nick Heidfeld | Jacques Villeneuve | Robert Kubica |
Data urodzin | 10.05.1977 | 09.04.1971 | 07.12.1984 |
Miejsce urodzin | Mönchengladbach/ Niemcy | St-Jean-sur-Richelieu/ Quebec, Kanada | Kraków/ Polska |
Narodowość | Niemiec | Kanadyjczyk | Polak |
Zamieszkały | Stäfa, Szwajcaria | Villars, Szwajcaria | Kraków, Polska |
Stan cywilny | Dziewczyna Patricia Papen, córka Juni | Żonaty z Johanną | Kawaler |
Wzrost | 164 cm | 171 cm | 184 cm |
Waga | 59 kg | 67 kg | 73 kg |
Debiut w F1 | 2000, Melbourne | 1996, Melbourne | - |
Starty w GP | 106 | 160 | - |
udział w GP | 108 | 161 | - |
Pole position | 1 | 13 | - |
Wygrane | - | 11 | - |
Miejsca na podium | 4 | 23 | - |
Najszybsze okrążenia | - | 9 | - |
Najlepsze miejsce w mistrzostwach | 8. | mistrz świata 1997 (Williams Renault) | - |
Zdobyte punkty | 68 | 235 | - |
Punkty w sezonie 2006 | 12 | 7 | - |
Kierowca | Nick Heidfeld | Jacques Villeneuve |
| Kwalifikacje | Wyścig | Pkt. | Kwalifikacje | Wyścig | Pkt. |
GP Bahrajnu | 10. | 12. | - | 11. | nie ukończył | - |
GP Malezji | 15. | nie ukończył | - | 14. | 7. | 2 |
GP Australii | 8. | 4. | 5 | 9. | 6. | 3 |
GP San Marino | 15. | 13. | - | 12. | 12. | - |
GP Europy | 15. | 10. | - | 9. | 8. | 1 |
GP Hiszpanii | 10. | 8. | 1 | 14. | 12. | - |
GP Monaco | 16. | 7. | 2 | 15. | 14. | - |
GP Wlk. Brytanii | 9. | 7. | 2 | 10. | 8. | 1 |
GP Kanady | 13. | 7. | 2 | 11. | nie ukończył |
|
Po dziewięciu rundach (z osiemnastu) tegorocznych
Historia:
Tor Indianapolis Motor Speedway powstaÅ‚ w 1909 r. jako owal o dÅ‚ugoÅ›ci 2,5 mili (nieco ponad 4 km). Przezwano go „The Brickyards” („Ceglane podwórko”), bo pierwotnie za nawierzchniÄ™ sÅ‚użyÅ‚y cegÅ‚y. SÅ‚ynny wyÅ›cig Indianapolis 500 (na dystansie 500 mil, czyli ponad 800 km) rozegrano tu po raz pierwszy w 1911 r.
Wyścig Indy 500 rozgrywany jest na owalu, w stronę przeciwną do ruchu wskazówek zegara. Kierowcy Formuły 1 ścigają się w przeciwną stronę i wykorzystują tylko część owalu. Dla ich potrzeb w 2000 r. dobudowano wąski fragment wewnętrznego toru, liczący 11 zakrętów.
Prosta w Indianapolis jest najdłuższa w kalendarzu GP. Wzdłuż liczącej 1820 m prostej samochody jadą pełnym gazem przez około 20 sekund, w tym ponad 10 na siódmym biegu.
W tym roku GP USA rozegrane zostanie w Indianapolis po raz siódmy. W 2005 r. tylko sześć samochodów na oponach Bridgestone wystartowało w wyścigu. Zespoły współpracujące z Michelinem nie wystartowały, ze względu na problemy z ogumieniem.
Pierwszy wyścig o GP USA rozegrano w 1959 r. w Sebring. Zwyciężył Bruce McLaren w Cooperze Climax. W 1960 r. F1 przeniosła się do Riverside, a rok później do Watkins Glen, gdzie do 1980 r. rozegrano w sumie 20 wyścigów GP. Pomiędzy 1976 a 1983 r. F1 osiem razy odwiedziła Long Beach (GP USA West). W latach 80. dwa wyścigi rozegrano w Las Vegas, jeden w Dallas i siedem w Detroit. W latach 1989-91 gospodarzem GP USA było Phoenix. W sumie do dziś odbyło się 50 wyścigów o GP USA.
Inndianapolis, stolica stanu Indiana, liczy ponad 860 000 mieszkańców. Miasto, obecnie 12. pod względem wielkości w USA, założono w 1821 r.