„Inwestycja na poziomie 10 mld euro zelektryfikuje HiszpaniÄ™ i drugiego co do wielkoÅ›ci producenta samochodów w Europie, dziÄ™ki niej powstanie gigafabryka akumulatorów w Sagunto, która bÄ™dzie zaopatrywać fabryki pojazdów elektrycznych w Martorell i Pampelunie. Przy okazji powstanie kompleksowy ekosystem dostawców. Jest to najwiÄ™ksza inwestycja przemysÅ‚owa, jaka kiedykolwiek miaÅ‚a miejsce w Hiszpanii” – powiedziaÅ‚ Herbert Diess, prezes zarzÄ…du Grupy Volkswagen.
Spotkanie odbyÅ‚o siÄ™ w Parc Sagunt II koÅ‚o Walencji, gdzie Grupa Volkswagen zlokalizowaÅ‚a pierwszÄ… w Hiszpanii gigafabrykÄ™ akumulatorów. Jej budowa jest jednym z gÅ‚ównych elementów projektu Future: Fast Forward. 62 hiszpaÅ„skie i miÄ™dzynarodowe firmy, które tworzÄ… ten projekt, zÅ‚ożyÅ‚y wniosek do programu PERTE (Strategiczny Projekt „Ożywienie gospodarcze i transformacja”) w ramach VEC (Pojazdy elektryczne poÅ‚Ä…czone w sieć).
„Grupa Volkswagen, SEAT i rzÄ…d Hiszpanii majÄ… wspólny cel: chcÄ… uczynić z Hiszpanii europejskie centrum elektromobilnoÅ›ci. JesteÅ›my gotowi, by rozpocząć tÄ™ transformacjÄ™. Program PERTE jest wzorem dla caÅ‚ej Hiszpanii, w jaki sposób można przeksztaÅ‚cać tradycyjne struktury przemysÅ‚owe” – dodaÅ‚ Herbert Diess.
Gigafabryka bÄ™dzie mogÅ‚a produkować rocznie akumulatory o pojemnoÅ›ci 40 GWh, które bÄ™dÄ… trafiać do Martorell i Pampeluny. BÄ™dzie w niej pracować ponad 3000 osób w 2030 roku, a Å‚Ä…czna powierzchnia zakÅ‚adu siÄ™gnie 200 hektarów. Budowa gigafabryki rozpocznie siÄ™ w pierwszym kwartale 2023 roku, a produkcja ruszy w 2026 roku.
Pierwszym krokiem musi być pozytywne rozpatrzenie wniosku PERTE i zdobycie pozwoleÅ„: Zbudujemy gigafabrykÄ™ akumulatorów i zainwestujemy ponad 3 miliardy euro, ale fundusze PERTE sÄ… niezbÄ™dne, aby zrealizować nasze ambicje przeksztaÅ‚cenia Hiszpanii w europejskie centrum pojazdów elektrycznych” – powiedziaÅ‚ Thomas Schmall.
„Fabryka w Sagunto bÄ™dzie zajmować teren o powierzchni 200 ha i bÄ™dzie trzeciÄ… z szeÅ›ciu tego typu zakÅ‚adów, planowanych przez GrupÄ™ w Europie. Dla rozwoju produkcji akumulatorów w Hiszpanii i Europie kluczowe znaczenie majÄ… zrównoważony rozwój i zamkniÄ™ty Å‚aÅ„cuch wartoÅ›ci. Energia elektryczna zasilajÄ…ca gigafabrykÄ™ bÄ™dzie w 100 procentach pochodzić z odnawialnych źródeÅ‚ energii, a dziÄ™ki zlokalizowaniu zakÅ‚adu blisko rynków zbytu oraz odzyskiwaniu cennych surowców na miejscu, nasza nowa fabryka w Walencji bÄ™dzie przykÅ‚adem gospodarki cyrkulacyjnej” – dodaÅ‚ Schmall.
Budowa elektrowni słonecznej razem z firmą Iberdrola
Grupa Volkswagen i Grupa Iberdrola podpisaÅ‚y strategiczne porozumienie, które umożliwi budowÄ™ elektrowni sÅ‚onecznej w Sagunto, która bÄ™dzie zaopatrywaÅ‚a gigafabrykÄ™ w zielonÄ… energiÄ™.
Elektrownia sÅ‚oneczna zajmie powierzchniÄ™ 250 hektarów i bÄ™dzie poÅ‚ożona w odlegÅ‚oÅ›ci mniejszej niż 10 kilometrów od fabryki akumulatorów. W pierwszej fazie bÄ™dzie dostarczać 20 procent caÅ‚kowitego poboru energii gigafabryki.
SEAT jest jedynÄ… markÄ…, która projektuje, opracowuje, produkuje i sprzedaje samochody w Hiszpanii. Ta miÄ™dzynarodowa firma, należąca do Grupy Volkswagen, z siedzibÄ… w Martorell, sprzedaje samochody pod markami CUPRA i SEAT, a SEAT MÓ to spóÅ‚ka zajmujÄ…ca siÄ™ produktami i rozwiÄ…zaniami z zakresu mobilnoÅ›ci miejskiej.
SEAT eksportuje ponad 80 procent produkcji, marka jest obecna na 75 rynkach. Firma zatrudnia ponad 15 000 specjalistów w trzech centrach produkcyjnych – Barcelonie, El Prat de Llobregat i Martorell. PowstajÄ… w nich takie modele jak SEAT Ibiza, Arona, Leon i CUPRA Formentor. Dodatkowo SEAT produkuje także w innych krajach. W Niemczech powstajÄ… takie modele jak CUPRA Born i SEAT Tarraco, w Czechach – SEAT Ateca, a w Portugalii – SEAT Alhambra. Firma dysponuje również centrum rozwoju oprogramowania SEAT:CODE, zlokalizowanym w Barcelonie.
SEAT do 2025 roku zainwestuje 5 mld euro w opracowanie nowych modeli marek SEAT i CUPRA oraz w elektryfikacjÄ™ gamy. Celem firmy jest odegranie istotnej roli w elektryfikacji segmentu miejskich pojazdów elektrycznych, ze szczególnym uwzglÄ™dnieniem transformacji hiszpaÅ„skiego przemysÅ‚u motoryzacyjnego.