Specyfikacja obejmuje: widelec Showa USD z dużym tłokiem i z rozdzielonymi funkcjami pracy (Separate Function Big Piston), wysokoobrotową, czterocylindrową jednostkę napędową, sterowanie momentem obrotowym (HSTC), sprzęgło antyhoppingowe i zespół wskaźników LCD. Funkcjonalność zwiększa gniazdo USB typu C pod siedzeniem.
Spis treści
1 Wstęp
2 Opis modelu
3 Kluczowe elementy
4 Akcesoria
5 Dane techniczne
Wstęp
Honda zawsze szukała nowych granic, tak w projektowaniu, jak i inżynierii. W roczniku modelowym 2018 trio CB1000R, CB300R i CB125R przyniosło świeżą tożsamość linii bezowiewkowych motocykli, łącząc inspiracje stylem café racer z ultra-minimalistycznym wyglądem w ramach linii "Neo Sports Café".
Pozostawiono wtedy miejsce dla jeszcze jednego naturalnego uzupełnienia gamy, reprezentującej nową estetykę: motocykla z bardzo konkurencyjnego segmentu nieobudowanych jednośladów średniej wielkości, a w roczniku modelowym 2019 przejął tę rolę CB650R. Projekt, skierowany do młodszych kierowców, którzy oczekują niebanalnego stylu i chcą cieszyć się doskonałym połączeniem dynamicznych osiągów czterocylindrowego silnika oraz możliwości lekkiego, wszechstronnego, dopracowanego układu jezdnego, okazał się sukcesem.
Idąc za ciosem, w roku modelowym 2021 motocykl CB650R otrzymał ulepszone przednie zawieszenie, a także wiele szczegółowych udoskonaleń, które zwiększają komfort, użyteczność i praktyczność.
Valerio Aiello z działu badań i rozwoju Hondy w Rzymie opowiada o pracy nad estetyką projektu Neo Sports Café:
Cała obecna oferta Neo Sport Café firmy Honda jest pochodną modelu CB4 Concept, zaprezentowanego na targach EICMA w 2015 roku. Naszym pragnieniem było wczuć się w duszę motocykla café racer i zreinterpretować ją w nowoczesnym stylu.
Wszystkie nasze modele tej serii CB nie są zwykłymi motocyklami retro, to raczej motocykle neoklasyczne - czyli nowoczesne pojazdy prezentujące klasyczny styl połączony z najnowszą techniką.
Chcieliśmy stworzyć nowy wymiar stylistyczny, odmienny od muskularnych streetfighterów ostatnich lat, a jednocześnie daleki od prostszego stylu café-racer. Efekt końcowy jest taki, że żaden z motocykli konkurencji nie przypomina serii Neo Sports Cafe i niezależnie od indywidualnej oceny ich stylu, są one łatwo rozpoznawalne jako motocykle Hondy. Konkurencja ma w ofercie motocykle klasyczne, a także bardzo nowoczesne, ale moim zdaniem, nie ma czegoś, co łączy w sobie obydwa te style.
Podczas opracowywania koncepcji CB4 szukałem inspiracji poza światem motocykli i znalazłem ją w zegarkach. Zawsze podobała mi się ich „techniczność”, a jednym z kluczowych pojęć, które towarzyszyło nam podczas projektowania Neo Sports Café, była „Sztuka mechaniczna”.
„Sztuka mechaniczna” to pragnienie ukazania piękna różnych elementów mechanicznych, do czego w Hondzie zawsze przywiązywano dużą wagę. Zegarki pod tym względem są znakomite, a ich mechanizmy zawsze posiadają nieodparty urok”.
Opis modelu
Znaczące zmiany konstrukcyjne model CB650R przeszedł w roczniku modelowym 2021. Główną nowością w zmodernizowanym CB650R było zastosowanie widelca USD Showa 41mm typu Separate Function Big Piston (SSF-BP) – wysokiej jakości zawieszenia, które rzeczywiście poprawia prowadzenie motocykla.
Zgodność silnika z normą EURO5 została osiągnięta bez obniżenia mocy maksymalnej. Usprawnienia objęły nieco bardziej wysuniętą do przodu kierownicę, lepszą widoczność wyświetlacza LCD oraz gniazdo ładowania USB typu C pod siedzeniem. Dodatkiem były drobne zmiany kosmetyczne, obejmujące panele boczne i tylny błotnik.
CB650R w roczniku modelowym 2023 otrzyma następujące opcje kolorystyczne:
**NOWOŚĆ** Matt Gunpowder Black Metallic
**NOWOŚĆ** Matt Dim Gray Metallic
Candy Chromosphere Red
Mat Jeans Blue Metallic
Kluczowe funkcje
3.1 Podwozie
Zawieszenie z widelcem USD Showa Big Piston z rozdzieleniem funkcji i goleniami o średnicy 41 mm (SFF-BP)
Użyto promieniowych, czterotłoczkowych zacisków hamulcowych i pływających tarcz z przodu.
Rozmiary opon: z przodu 120/70-ZR17 i z tyłu 180/55-ZR17
Stalowa rama typu diament wykorzystuje tłoczone (zamiast kutych) płyty sworznia wahacza i dwie eliptyczne belki o specjalnie dostosowanej sztywności (sztywniejsze w rejonie główki ramy i bardziej "elastyczne" w części belkowej), aby zapewnić zrównoważoną charakterystykę prowadzenia z wysoką precyzją informacji zwrotnych, odbieranych przez kierowcę. Kąt pochylenia główki ramy i wyprzedzenie wynoszą 25,5°/101 mm, przy rozstawie osi 1 450 mm. Masa własna wynosi 202,5 kg.
Przedni widelec USD Showa Big Piston z goleniami o średnicy 41 mm, z rozdzielonym tłumieniem dobicia i odbicia (SFF-BP) doskonale reaguje na nierówności. Amortyzator z separacją tłumienia w jednej rurze widelca i mechanizmem sprężynowym w drugiej zapewnia wysoką skuteczność tłumienia i mniejszą masę. Wraz z zastosowaniem tłoka amortyzatora o większej średnicy, rośnie wyczucie drogi, absorpcja nierówności i kontrola nad motocyklem. Z tyłu pojedynczy amortyzator z 10-stopniową regulacją napięcia wstępnego sprężyny (która jest teraz wykończona na czerwono w standardzie) został bezpośrednio zamocowany do odlewanego grawitacyjnie aluminiowego wahacza.
Zamocowany promieniowo, czterotłoczkowy zacisk przedniego hamulca współpracuje z pływającymi tarczami o średnicy 310 mm, a z tyłu hamowanie zapewnia jednotłoczkowy zacisk i tarcza 240 mm. Hamowanie usprawnia dwukanałowy system ABS.
Aluminiowe, odlewane obręcze kół ubrano w przednie i tylne opony o rozmiarze odpowiednio 120/70-ZR17 i 180/55-ZR17.
3.2 Wyposażenie i stylistyka
Minimalne panele boczne i mocowanie tylnego błotnika oraz tablicy rejestracyjnej
Kąt nachylenia ramion kierownicy ułatwia manewrowanie przy małych prędkościach
Łatwy do odczytu wyświetlacz LCD, gniazdo USB typu C znajduje się pod siedzeniem
Dwie nowe opcje kolorystyczne
Wypełniony mechanicznymi detalami, agresywny styl Neo Sports Café CB650R cechują charakterystyczne kompaktowe trapezowe proporcje krótkiego tyłu i maksymalnie zbliżonego do kierownicy reflektora. Długi zbiornik paliwa jest kluczowym motywem projektu całej rodziny bezowiewkowych motocykli. Jego gładkie linie podkreślają solidność prawdziwych metalowych powierzchni, a sam zbiornik sprawia wrażenie inżynierskiej korony założonej na czterocylindrowy silnik. Pod zbiornikiem umieszczono układ zapłonowy.
Kąt ramion kierownicy, wynoszący 35°, ułatwia wykonywanie ostrych skrętów przy małych prędkościach oraz zawracanie. Kompaktowe panele boczne podkreślają minimalizm, podobnie jak tylny błotnik Pod siedzeniem znajduje się gniazdo USB typu C, które ułatwia ładowanie urządzenia mobilnego. Wysokość siedzenia wynosi 810 mm.
Okrągły reflektor to jeden z ważnych akcentów języka stylistycznego Neo Sports Café. Jest on wykonany w technice LED, podobnie jak całość oświetlenia motocykla. Nowy, przejrzyście zaprojektowany zestaw wskaźników LCD przypomina rozwiązania z CB1000R i zawiera wskaźnik sugestii zmiany biegu na wyższy, oznaczenia aktualnie załączonego biegu oraz wskaźnik najwyższych osiągniętych obrotów (Peak Hold).
CB650R w roczniku modelowym 2023 będzie dostępny w kolorach Candy Chromosphere Red i Matt Jeans Blue Metallic, do których w gamie dołączą dwa nowe lakiery Matt Dim Gray Metallic i Matt Gunpowder Black Metallic, który wzbogacono o czarne detale, w tym czarne pokrywy głowicy rozrządu, golenie widelca, osłony boczne, dźwignie hamulca i sprzęgła oraz podnóżki.
3.3 Silnik
- Maksymalna moc 95 KM (70 kW), maksymalny moment obrotowy 63 Nm, dostępna wersja o mocy 35 kW dla kierowców z kategorią A2
- System regulacji momentu obrotowego (HSTC)
16-zaworowy silnik DOHC o pojemności 649 cm3 jest tak dostrojony, aby zapewnić najczystsze, najradośniejsze osiągi, jakie można uzyskać z czterocylindrowej jednostki napędowej średniej wielkości, z tradycyjnie już błyskawiczną reakcją w całym zakresie obrotów i mocną, wysokoobrotową górą, z której rzędowe czwórki Hondy są znane od dekad. Moc maksymalna 95 KM (70 kW) pojawia się przy 12 000 obr/min, a maksymalny moment obrotowy 63 Nm przy prędkości obrotowej 9 500 obr/min. Dla posiadaczy prawa jazdy kategorii A2 przygotowano wersję o ograniczonej mocy 35 kW.
Bezpośrednie sterowanie zaworami przez krzywki rozrządu umożliwiło uzyskanie zwartej budowy głowicy. Średnica cylindra i skok tłoka wynoszą odpowiednio 67 mm i 46 mm przy stopniu sprężania podniesionym do 11,6:1. Zastosowano irydowe świece zapłonowe, a podwójne kanały dolotowe - po obu stronach zbiornika paliwa - zasilają airbox większą ilością powietrza i odpowiadają za gardłowy odgłos kolektora dolotowego.
Asymetryczne kształty płaszczy tłoków minimalizują kontakt z tulejami cylindrów i zmniejszają tarcie. Stalowe „kolce” na zewnętrznej powierzchni tulei cylindrowych zmniejszają zużycie oleju (i tarcie) poprzez poprawę odprowadzania ciepła, a cichy łańcuch rozrządu SV zmniejsza straty spowodowane tarciem dzięki zastosowaniu wanadowej powłoki na sworzniach. Wewnętrzne kanały cieczy chłodzącej, łączące głowicę z blokiem cylindrów eliminują większość zewnętrznych połączeń.
Silnik korzysta ze zwartej architektury wewnętrznej, jest połączony z sześciostopniową przekładnią i rozrusznikiem, z cylindrami pochylonymi do przodu o 30°. Sprzęgło antyhoppingowe ułatwia zmiany biegu na wyższy, jednocześnie zapobiegając blokowaniu tylnego koła przy silnym hamowaniu i szybkich redukcjach biegów. System regulacji momentu obrotowego (Honda Selectable Torque Control - HSTC) ma za zadanie kontrolowanie przyczepności tylnego koła. System można wyłączyć, jeśli kierowca nie chce korzystać z jego usług.
Spalanie 4,9 l/100km (zgodnie z cyklem pomiarowym WMTC) daje zasięg ponad 300 km na jednym zbiorniku, który mieści 15,4 litra paliwa.
Zgodność z normą EURO5 wymagała zmian w oprogramowaniu ECU, w geometrii krzywek rozrządu, w czasach zaworów dolotowych, zmiany rury wydechowej, katalizatora i tłumika, a także dodania czujnika położenia wału korbowego.
Akcesoria
Elementy z oferty oryginalnych akcesoriów Hondy przeznaczonych do modelu CB650R dostępne są zarówno osobno, jak i w pakietach, gotowych do przykręcenia bezpośrednio do motocykla.
Zestaw Neo Sport Café Pack uzupełnia wygląd i wzornictwo CB650R, wysokiej jakości aluminiowymi dodatkami, w tym:
- Osłony przednich amortyzatorów
- Osłony boczne przednie
- Osłony boczne
- Osłona na licznik z mocowaniem
Zestaw Sport Pack zwiększa walory dynamiczne i sportowy styl motocykla dzięki następującym akcesoriom:
- Quickshifter
- Osłona dolna
- Osłona tylnego siedzenia
- Nakładka osłony siedzenia
- Naklejka na zbiornik
Zestaw Comfort Pack, zaprojektowany, aby poprawić warunki podróżowania kierowcy, obejmuje:
- Szyba przednia (przyciemniona) z mocowaniem
- Ogrzewanie manetek z mocowaniami
- Quickshifter
- Naklejka na zbiornik
Zestaw Travel Pack, zawierający elementy zwiększające możliwości transportowe CB650R, obejmuje:
- Torba na zbiornik z mocowaniem
- Torba na tylne siedzenie z mocowaniem
Ofertę uzupełnia zestaw pasków na felgi, dostępnych w różnych kolorach. Wszystkie akcesoria znajdujące się w pakietach można również zakupić indywidualnie.
Dane techniczne
SILNIK
|
|
Typ
|
Chłodzony cieczą 4-suwowy, 16-zaworowy DOHC, rzędowy 4-cylindrowy
|
Pojemność skokowa (cm³)
|
649 cm3
|
Średnica cylindra x skok tłoka (mm)
|
67,0 x 46,0
|
Stopień sprężania
|
11.6:1
|
Moc maksymalna
|
95 KM (70 kW) przy 12 000 obr/min
|
Maks. moment obrotowy
|
63 Nm przy 9 500 obr/min
|
Pojemność układu smarowania
|
2,7 l
|
Poziom hałasu (dB)
|
Lwot – 80, Lurban - 75
|
SYSTEM PALIWOWY
|
|
Zasilanie
|
PGM-FI elektroniczny wtrysk paliwa
|
Zbiornik paliwa
|
15,4 l
|
Zużycie paliwa
|
4,9 l/100 km
|
INSTALACJA ELEKTRYCZNA
|
|
Rozrusznik
|
Elektryczny
|
Pojemność akumulatora
|
12V/8,6 AH
|
Moc alternatora
|
370 W
|
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU
|
|
Typ sprzęgła
|
Mokre wielopłytkowe
|
Typ skrzyni biegów
|
6-biegowa
|
Przeniesienie napędu
|
Łańcuch
|
RAMA
|
|
Typ
|
Stalowa dwubelkowa rurowa (diament)
|
PODWOZIE
|
|
Wymiary (dł. x szer. x wys.)
|
2 130 x 780 x 1 075mm
|
Rozstaw osi
|
1450 mm
|
Kąt pochylenia kolumny
|
25,5°
|
Wyprzedzenie
|
101 mm
|
Wysokość siedziska
|
810 mm
|
Prześwit
|
150 mm
|
Masa własna
|
202.5 kg
|
Promień skrętu
|
|
ZAWIESZENIE
|
|
Przód
|
Regulowane przednie zawieszenie z widelcem USD Showa Big Piston z rozdzieleniem funkcji i goleniami o średnicy 41 mm (SFF-BP).
|
Tył
|
Kolumna monoshock z 10-stopniową regulacją napięcia wstępnego, skok kolumny 43,5 mm
|
KOŁA
|
|
Obręcz przednia
|
Odlew aluminiowy, 6- drążonych ramion
|
Obręcz tylna
|
Odlew aluminiowy, 6- drążonych ramion
|
Opona przednia
|
120/70ZR17 M/C (58W)
|
Opona tylna
|
180/55ZR17 M/C (73W)
|
HAMULCE
|
|
Układ ABS
|
ABS 2-kanałowy, hydrauliczne hamulce z podwójnymi tarczami hamulcowymi 310 mm z przodu i tarczą hamulcową 240 mm z tyłu
|
ZESPÓŁ WSKAŹNIKÓW I UKŁAD ELEKTRYCZNY
|
|
Zespół wskaźników
|
Cyfrowy prędkościomierz, cyfrowy obrotomierz słupkowy, podwójny licznik przebiegów dziennych, cyfrowy słupkowy wskaźnik paliwa, załączony bieg i wskaźnik zmiany biegu na wyższy, cyfrowy zegar
|
Reflektor
|
LED
|
Światła tylne
|
LED
|
# Należy pamiętać, że podane liczby to wyniki uzyskane przez firmę Honda w standardowych warunkach testowania w cyklu WMTC. Testy są prowadzone na hamowni, z wykorzystaniem standardowej wersji modelu z kierowcą, bez pasażera i dodatkowego wyposażenia. Rzeczywiste zużycie paliwa może się różnić w zależności od sposobu jazdy i stanu pojazdu, warunków pogodowych, warunków na drodze, ciśnienia w oponach, zainstalowanych akcesoriów, ładunku, wagi kierowcy i pasażera oraz innych czynników.