Opis modelu
Znaczące zmiany konstrukcyjne model CB650R przeszedł w roczniku modelowym 2021. Główną nowością było zastosowanie widelca USD Showa 41 mm typu Separate Function Big Piston (SFF-BP) – wysokiej jakości zawieszenia, które jeszcze skuteczniej wspomaga znakomite prowadzenie się motocykla.
Zgodność silnika z normą EURO5 została osiągnięta bez obniżenia mocy maksymalnej. Inne usprawnienia objęły lepszą widoczność wyświetlacza LCD oraz gniazdo ładowania USB typu C pod siedzeniem. Zmieniono reflektory, drobne zmiany kosmetyczne przeszły też osłony boczne i tylny błotnik.
Model CBR650R na rok 2023 będzie dostępny w dwóch opcjach kolorystycznych:
Matową wersję Gunpowder Black Metallic z nowymi czarnymi pokrywami silnika i głowicy rozrządu, wzbogacają nowe niebieskie akcenty oraz czerwona sprężyna amortyzatora.
Kolorystyka Grand Prix Red z nowymi czarnymi pokrywami silnika i głowicy rozrządu, ma nowy, czarny przedni błotnik i dolną owiewkę, na której przyciąga wzrok śmiałe, czerwone logo Hondy, które współgra z nową, czerwoną sprężyną widelca.
Kluczowe funkcje
3.1 Podwozie
Zawieszenie z widelcem USD Showa Big Piston z rozdzieleniem funkcji i goleniami o średnicy 41 mm (SFF-BP)
Użyto promieniowych, czterotłoczkowych zacisków hamulcowych i pływających tarcz z przodu.
Rozmiary opon: z przodu 120/70-ZR17 i z tyłu 180/55-ZR17
Stalowa rama typu diament wykorzystuje tłoczone (zamiast kutych) płyty sworznia wahacza i dwie eliptyczne belki o specjalnie dostosowanej sztywności (sztywniejsze w rejonie główki ramy i bardziej „elastyczne” w części belkowej), aby zapewnić zrównoważoną charakterystykę prowadzenia z wysoką precyzją informacji zwrotnych odbieranych przez kierowcę. Kąt pochylenia główki ramy i wyprzedzenie wynoszą 25,5°/101 mm, przy rozstawie osi 1 450 mm. Masa własna wynosi 208 kg.
Przedni widelec USD Showa Big Piston z goleniami o średnicy 41 mm, z rozdzielonym tłumieniem dobicia i odbicia (SFF-BP) doskonale reaguje na nierówności. Amortyzator z separacją tłumienia w jednej rurze widelca i mechanizmem sprężynowym w drugiej zapewnia wysoką skuteczność tłumienia i mniejszą masę. Wraz z zastosowaniem tłoka amortyzatora o większej średnicy, rośnie wyczucie drogi, absorpcja nierówności i kontrola nad motocyklem. Z tyłu pojedynczy amortyzator z 10-stopniową regulacją napięcia wstępnego sprężyny (która jest teraz wykończona na czerwono) został bezpośrednio zamocowany do odlewanego grawitacyjnie aluminiowego wahacza.
Zamocowany promieniowo, czterotłoczkowy zacisk przedniego hamulca współpracuje z pływającymi tarczami o średnicy 310 mm, a z tyłu hamowanie zapewnia jednotłoczkowy zacisk i tarcza 240 mm. Hamowanie usprawnia dwukanałowy system ABS.
Aluminiowe, odlewane obręcze kół ubrano w przednie i tylne opony o rozmiarze odpowiednio 120/70-ZR17 i 180/55-ZR17.
3.2 Wyposażenie i stylistyka
Minimalne panele i mocowanie tylnego błotnika oraz tablicy rejestracyjnej
Łatwy do odczytu wyświetlacz LCD
Gniazdo USB typu C znajduje się pod siedzeniem
Nowe aktualizacje dla obu dostępnych kolorów, w tym nowe całkowicie czarne pokrywy silnika i głowicy rozrządu.
Dobrze wyeksponowany, czterocylindrowy silnik i owiewki wzmacniają sportowy charakter CBR650R. Podwójne reflektory LED zapewniają maszynie zadziorne spojrzenie, a górne i dolne owiewki łączą muskulaturę ze smukłymi liniami i kątami
Siedzenie jest zwarte, a jego zwężony z tyłu kształt wzmacnia sportowy charakter motocykla. Panele boczne podkreślają minimalizm, podobnie jak tylny błotnik i mocowanie tablicy rejestracyjnej.
Agresywna pozycja kierowcy wynika z zastosowania kierownicy typu clip-on, która mocowana jest teraz pod górną półką i z pozycji dopasowanych tylnych podnóżków. Pod siedzeniem znajduje się gniazdo USB typu C, które ułatwia ładowanie urządzenia mobilnego. Wysokość siedzenia wynosi 810 mm.
Stylowy, czytelny zestaw wskaźników LCD wyświetla: sugestię zmiany biegu na wyższy, oznaczenia aktualnie załączonego biegu, oraz wskazanie najwyższych osiągniętych obrotów (Peak Hold).
Rocznik modelowy 2023 otrzymuje wizualne aktualizacje dla obu dostępnych kolorów, w tym nowe całkowicie czarne pokrywy silnika i głowicy rozrządu. Matową wersję Gunpowder Black Metallic wzbogacają nowe niebieskie akcenty na zbiorniku, tylnej części i owiewce oraz nowa czerwona sprężyna amortyzatora. Kolorystyka Grand Prix Red ma nowy, czarny przedni błotnik i dolną owiewkę, na której przyciąga wzrok śmiałe, czerwone logo Hondy, które harmonizuje z nową, czerwoną sprężyną widelca.
3.3 Silnik
Maksymalna moc 95 KM (70 kW), maksymalny moment obrotowy 63 Nm, dostępna wersja o mocy 35 kW dla kierowców z kategorią A2
System regulacji momentu obrotowego (HSTC)
Sprzęgło antyhoppingowe
16-zaworowy silnik DOHC o pojemności 649 cm3 jest tak dostrojony, aby zapewnić najczystsze, najradośniejsze osiągi, jakie można uzyskać z czterocylindrowej jednostki napędowej średniej wielkości, z tradycyjnie już błyskawiczną reakcją w całym zakresie obrotów i mocną, wysokoobrotową górą, z której rzędowe czwórki Hondy są znane od dekad. Moc maksymalna 95 KM (70 kW) pojawia się przy 12 000 obr/min, a maksymalny moment obrotowy 63 Nm przy prędkości obrotowej 9 500 obr/min. Dla posiadaczy prawa jazdy kategorii A2 przygotowano wersję o ograniczonej mocy 35 kW.
Bezpośrednie sterowanie zaworami przez krzywki rozrządu umożliwiło uzyskanie zwartej budowy głowicy. Średnica cylindra i skok tłoka wynoszą odpowiednio 67 mm i 46 mm przy stopniu sprężania 11,6:1. Zastosowano irydowe świece zapłonowe, a podwójne kanały dolotowe - po obu stronach zbiornika paliwa - zasilają airbox większą ilością powietrza i odpowiadają za gardłowy odgłos kolektora dolotowego.
Asymetryczne kształty płaszczy tłoków minimalizują kontakt z tulejami cylindrów i zmniejszają tarcie. Stalowe „kolce” na zewnętrznej powierzchni tulei cylindrowych zmniejszają zużycie oleju (i tarcie) poprzez poprawę odprowadzania ciepła, a cichy łańcuch rozrządu SV zmniejsza straty spowodowane tarciem dzięki zastosowaniu wanadowej powłoki na sworzniach. Wewnętrzne kanały cieczy chłodzącej, łączące głowicę z blokiem cylindrów eliminują większość zewnętrznych połączeń.
Silnik korzysta ze zwartej architektury wewnętrznej, jest połączony z sześciostopniową przekładnią i rozrusznikiem, z cylindrami pochylonymi do przodu o 30°. Sprzęgło antyhoppingowe ułatwia zmiany biegu na wyższy, jednocześnie zapobiegając blokowaniu tylnego koła przy silnym hamowaniu i szybkich redukcjach biegów. System kontroli momentu obrotowego (Honda Selectable Torque Control - HSTC) ma za zadanie utrzymanie przyczepności tylnego koła. System można wyłączyć, jeśli kierowca nie chce korzystać z jego usług.
Spalanie 4,9 l/100km (zgodnie z cyklem pomiarowym WMTC) daje zasięg ponad 300 km na jednym zbiorniku, który mieści 15,4
litra paliwa. Zgodność z normą EURO5 wymagała zmian w oprogramowaniu ECU, w geometrii krzywek rozrządu, w czasach zaworów dolotowych, zmiany rury wydechowej, katalizatora i tłumika, a także dodania czujnika położenia wału korbowego.
Akcesoria
Elementy z oferty oryginalnych akcesoriów Hondy przeznaczonych do modelu CBR650R dostępne są zarówno osobno, jak i w pakietach, gotowych do przykręcenia bezpośrednio do motocykla.
Zestaw Sport Pack zwiększa walory dynamiczne i sportowy styl motocykla dzięki następującym akcesoriom:
- Quickshifter
- Dopasowana kolorystycznie osłona tylnego siedzenia
- Przyciemniona wysoka osłona przeciwwiatrowa
- Naklejka na zbiornik
Zestaw Comfort Pack, zaprojektowany, aby poprawić warunki podróżowania kierowcy, obejmuje:
-Przezroczysta wysoka osłona przeciwwiatrowa
- Ogrzewanie manetek z mocowaniami
Zestaw Travel Pack, zawierający elementy zwiększające możliwości transportowe motocykla, obejmuje7
- Torba na zbiornik z mocowaniem
- Torba na tylne siedzenie z mocowaniem
Ofertę uzupełnia zestaw pasków na felgi, dostępnych w różnych kolorach. Wszystkie akcesoria znajdujące się w pakietach można również zakupić indywidualnie.
Dane techniczne
SILNIK
|
|
Typ
|
Chłodzony cieczą 4-suwowy, 16-zaworowy DOHC, rzędowy 4-cylindrowy
|
Pojemność skokowa (cm³)
|
649 cm3
|
Średnica cylindra x skok tłoka (mm)
|
67,0 mm x 46,0 mm
|
Stopień sprężania
|
11.6:1
|
Moc maksymalna
|
95 KM (70 kW) przy 12 000 obr/min
|
Maks. moment obrotowy
|
63 Nm przy 9 500 obr/min
|
Pojemność układu smarowania
|
2,7 l
|
Poziom hałasu (dB)
|
Lwot - 80
Lurban - 76
|
SYSTEM PALIWOWY
|
|
Zasilanie
|
PGM-FI elektroniczny wtrysk paliwa
|
Zbiornik paliwa
|
15,4 l
|
Zużycie paliwa
|
4,9 l/100 km
|
INSTALACJA ELEKTRYCZNA
|
|
Rozrusznik
|
Elektryczny
|
Pojemność akumulatora
|
12V/8,6 AH
|
Moc alternatora
|
370 W
|
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU
|
|
Typ sprzęgła
|
Mokre wielopłytkowe
|
Typ skrzyni biegów
|
6-biegowa
|
Przeniesienie napędu
|
Łańcuch
|
RAMA
|
|
Typ
|
Stalowa dwubelkowa rurowa (diament)
|
PODWOZIE
|
|
Wymiary (dł. x szer. x wys.)
|
2120 x 750 x 1150 mm
|
Rozstaw osi
|
1450 mm
|
Kąt pochylenia kolumny
|
25,5°
|
Wyprzedzenie
|
101 mm
|
Wysokość siedziska
|
810 mm
|
Prześwit
|
130 mm
|
Masa własna
|
208 kg
|
Promień skrętu
|
|
ZAWIESZENIE
|
|
Przód
|
Regulowane przednie zawieszenie z widelcem USD Showa Big Piston z rozdzieleniem funkcji i goleniami o średnicy 41 mm (SFF-BP).
|
Tył
|
Kolumna monoshock z 10-stopniową regulacją napięcia wstępnego, skok kolumny 43,5 mm
|
KOŁA
|
|
Obręcz przednia
|
Odlew aluminiowy, 6- drążonych ramion
|
Obręcz tylna
|
Odlew aluminiowy, 6- drążonych ramion
|
Opona przednia
|
120/70ZR17 M/C (58W)
|
Opona tylna
|
180/55ZR17 M/C (73W)
|
HAMULCE
|
|
Układ ABS
|
ABS 2-kanałowy, hydrauliczne hamulce z podwójnymi tarczami hamulcowymi 310 mm z przodu i tarczą hamulcową 240 mm z tyłu
|
ZESPÓŁ WSKAŹNIKÓW I UKŁAD ELEKTRYCZNY
|
|
Zespół wskaźników
|
Cyfrowy prędkościomierz, cyfrowy obrotomierz słupkowy, podwójny licznik przebiegów dziennych, cyfrowy słupkowy wskaźnik paliwa, załączony bieg i wskaźnik zmiany biegu na wyższy, cyfrowy zegar
|
Reflektor
|
LED
|
Światła tylne
|
LED
|
# Należy pamiętać, że podane liczby to wyniki uzyskane przez firmę Honda w standardowych warunkach testowania w cyklu WMTC. Testy są prowadzone na hamowni, z wykorzystaniem standardowej wersji modelu z kierowcą, bez pasażera i dodatkowego wyposażenia. Rzeczywiste zużycie paliwa może się różnić w zależności od sposobu jazdy i stanu pojazdu, warunków pogodowych, warunków na drodze, ciśnienia w oponach, zainstalowanych akcesoriów, ładunku, wagi kierowcy i pasażera oraz innych czynników.