PamiÄ™tacie HondÄ™ HR-V, pokazanÄ… w roku 1999? BudziÅ‚a zastrzeżenia, ale i zachwyty. OdbiegaÅ‚a od stereotypu, który lansowaÅ‚y mÅ‚ode auta SUV i obiecywaÅ‚a rozwój zupeÅ‚nie nowego segmentu. Uważa siÄ™, że byÅ‚a protoplastÄ… tzw. crossoverów. Skrót HR-V tÅ‚umaczono jako Hybrid Recreation Vehicle – wielozadaniowy samochód rekreacyjny. Z pewnoÅ›ciÄ… HR-V nie byÅ‚a nudnym autem. Niektórzy zakochali siÄ™ w kolorowym, przestronnym i jasnym wnÄ™trzu, a podniesiony przeÅ›wit pozwalaÅ‚ na wypady poza asfaltowe szlaki, w mniej wymagajÄ…cy teren, bo dysponowaÅ‚a też znanym z CR-V automatycznie doÅ‚Ä…czanym napÄ™dem na obie osie. To udane auto produkowano do roku 2006 w wersji 3- i 5- drzwiowej, a nawet ze skrzyniÄ… bezstopniowÄ… CVT. Do dziÅ› kupienie dobrze utrzymanej piÄ™ciodrzwiówki to gratka, a samochód pozostawiÅ‚ po sobie nieutulonych w żalu fanów.
NastÄ™pca, HR-V II nie jest zaskoczeniem. Od roku jeździ po Japonii jako Honda Vezel i jest tam bardzo dobrze oceniany przez użytkowników. WczeÅ›niej Vezel pokazywany byÅ‚ jako Honda Urban SUV Concept, o którym mówiÅ‚o siÄ™ sporo od co najmniej dwóch lat. Samochód w Europie wpisuje siÄ™ w trend maSUVki, czyli rozmnażaniu maÅ‚ych modeli SUV, opartych na konstrukcjach aut miejskich z segmentów B i C, np Opla Mokki, BMW X1, Nissana Juke, Renault Captura, Suzuki SX4. Za chwilÄ™ wszystkie marki bÄ™dÄ… dysponować w gamie samochodami tego rodzaju.
OczywiÅ›cie, oficjalna premiera Hondy HR-V odbÄ™dzie siÄ™ w Paryżu na poczÄ…tku października, jednak ksztaÅ‚ty maÅ‚ego SUV-a nie powinny zaskoczyć ani ekspertów, znajÄ…cych japoÅ„ski odpowiednik, ani zwykÅ‚ych kierowców zainteresowanych markÄ…, bowiem Honda HR-V jest dość podobna do wiÄ™kszej "ceerfaÅ‚ki". Czy chÅ‚opaki z biura badawczo-rozwojowego Hondy mogÄ… wpisać na Facebooku "Mamo, zmniejszyÅ‚em CR-V"? Chyba nie, choć przód auta wyraźnie nawiÄ…zuje do "family look", hondowskich modeli, a zwaszcza SUV-a. Ze starych, wypróbowanych rozwiÄ…zaÅ„ znajdziemy centralnie umieszczony zbiornik paliwa, bez którego i w CR-V, i w HR-V nie udaÅ‚oby siÄ™ zastosować doskonaÅ‚ego systemu skÅ‚adania siedzeÅ„ Magic Seats i pokazywać konkurentom, jak przewozić w pionie pralkÄ™. Pewnie wnÄ™trze kabiny, które poznamy później, również ujawni podobieÅ„stwa do starszej i wiÄ™kszej siostry. JeÅ›li jednak spojrzymy na auto z tyÅ‚u, różnica miÄ™dzy obydwoma SUV-ami jest spora, bo zaprojektowano tam lekko opadajÄ…cy dach coupé. Ciekawe, jak wpÅ‚ynęło to na przestrzeÅ„ nad gÅ‚owami pasażerów kanapy?
Przypuszczamy, że podstawowy model gamy HR-V bÄ™dzie dysponowaÅ‚ napÄ™dem na przedniÄ… oÅ›. Na razie zapowiadany jest silnik o pojemnoÅ›ci 1,5 l z serii napÄ™dów Earth Dreams, a także bezstopniowa skrzynia biegów. W japoÅ„skiej ofercie znajduje siÄ™ już Vezel z napÄ™dem hybrydowym Sport Hybrid i-DCD nowej generacji, przenoszonym na cztery koÅ‚a przez najnowszy stystem Real Time All-Wheel-Drive (AWD). Być może tak wypasiona Honda HR-V znajdzie siÄ™ również w europejskiej gamie. Musimy poczekać na oficjalne informacje co najmniej do października.
Auto przedstawiono na razie jako prototyp. Podoba siÄ™ nam muskularna bryÅ‚a, chociaż tak różne mogÄ… być wrażenia po obejrzeniu fotografii i samochodu na żywo. PostanowiliÅ›my jednak pokazać, jak ten model widzÄ… styliÅ›ci z firmy Mugen, stworzonej przez Hirotoshiego HondÄ™, syna samego Soichiro Hondy, zaÅ‚ożyciela Honda Motor Company. Smakowita Honda Vezel a’la Mugen już od stycznia znajduje siÄ™ w japoÅ„skiej ofercie. Przy obecnych cenach jena, może opÅ‚aca siÄ™ zamówić akcesoria.