HONDA CRF250 RALLY 2019
Motocykl o pojemności 250 cm3 przeznaczony do jazdy na asfalcie i w terenie (dual-purpose) musi spełniać liczne wymagania: powinien cechować się niską masą i smukłymi proporcjami w połączeniu z łatwością manewrowania, aby móc bez problemu przeciskać się przez miejskie korki, zaś jego zawieszenie, prześwit i wysokość siedziska powinny zapewniać dużą radość z jazdy i komfort na wyboistych nawierzchniach i nierównych szlakach. Tego typu motocykl powinien stwarzać zupełnie nowe możliwości czerpania przyjemności z jazdy, niezależnie od tego jak doświadczony jest jego kierowca.
Motocykl Honda CRF250L gotowy na weekendową przygodę
CRF250 RALLY został zbudowany w oparciu o CRF250L, w którym wprowadzono szereg zmian, które czynią ten motocykl unikalną propozycją na rynku. Inspiracje stylistyczne sięgają maszyny HRC CRF450 RALLY. Z przodu imponująca szyba, owiewki i osłony chłodnicy zapewniają dobrą ochronę przed wiatrem, biorąc pod uwagę minimalny styl stosowany w pojazdach MX. Asymetryczny przedni reflektor oraz światła pozycyjne zostały wykonane w technologii LED.
Duży zbiornik paliwa pozwala zwiększyć zasięg, a cyfrowe zegary zawierają wskaźnik paliwa i obrotomierz. Zawieszenie o dużym skoku oraz imponujący prześwit podnoszą właściwości off-roadowe. Powiększona przednia, pływająca tarcza hamulcowa w połączeniu z układem ABS – umożliwiającym wyłącznie działania systemu ABS w tylnym kole – zapewniają lepszą siłę hamowania. Silnik dostarcza imponujący moment od niskich obrotów w połączeniu z wyższą mocą maksymalna w górnym zakresie dzięki wprowadzonym zmianom w stosunku do pierwotnego CRF250L, które obejmują zmienione mapy PGM-FI, przeprojektowaną przepustnicę, nowy łącznik airboxa oraz tłumik.
Kluczowe cechy
CRF250 RALLY jest przeznaczony do przemierzania dalekich dystansów, odzwierciedlając to w swojej stylistyce. Zastosowanie elementów pochodzących z CRF450 RALLY – przednia szyba, górna / dolna owiewka i osłony boczne skutecznie chronią jeźdźca oferując doskonałą ochronę przed warunkami atmosferycznymi. Osłony rąk zapewniają dodatkową ochronę zarówno dla rąk oraz dźwigni hamulca i sprzęgła.
Od środkowej części owiewki mają surowy styl MX - panele boczne kanapa oraz osłony zbiornika nie krępują ruchów kierowcy podczas zmian pozycji. Pokaźna osłona zabezpiecza dolne elementy silnika przed uszkodzeniami. Wysokość siedzenia wynosi 895mm, czyli jest o 20mm wyższa niż w CRF250L.
Kompaktowy, asymetryczny przedni reflektor, tylne światło oraz podświetlenie tablicy zostały wykonane w technologii LED. Nowy zestaw wskaźników o spójnym układzie zawiera prędkościomierz, obrotomierz, a także wskaźnik poziomu paliwa i zegarek.
Zbiornik paliwa o poj. 10 l (włączając w to 1,6 l rezerwy) zapewnia zasięg 320km dzięki zużyciu paliwa na poziomie 3l/100km (w cyklu WMTC). Płaski korek wlewu paliwa został przymocowany na zawiasie dla większej wygody.
CRF250 RALLY występuje w kolorze czerwonym Honda Extreme Red, z czarnymi i białymi wstawkami zainspirowanymi motocyklami wyczynowych opracowanych przez Honda Racing Corporation (HRC) oraz w nowej, atrakcyjnej czarnej kolorystyce „stealth black”
Podwozie
Rama modelu CRF250 RALLY jest wykonana ze stali, z dwiema głównym belkami o owalnym przekroju. Rozstaw osi wynosi 1455 mm, kąt nachylenia główki ramy wynosi 28.1°’, zaś wyprzedzenie i prześwit wynoszą odpowiednio 114 i 270 mm (prześwit jest o 20mm większy niż w CRF250L). Masa motocykla gotowego do jazdy (z płynami) wynosi 157 kg.
Odwrócone zawieszenie Showa o średnicy rur 43mm ma identyczny skok 250mm jak pozostałe modele CRF250L, ale jest o 50mm dłuższe. Zastosowano klasyczne, sztywniejsze rozwiązanie przedniego zawieszenia w tej serii, które obniża masę - w jednej ladze sprężynę, a w drugiej tłumienie. Zarówno twardość sprężyny jak i siłę tłumienia dostosowano do charakteru CRF250 RALLY jako pojazdu do dalekich wypraw. Ośka przedniego koła o średnicy 17 mm (2mm większa) poprawiła wytrzymałość oraz wyczucie podczas prowadzenia.
Tylne zawieszenie Pro-Link z pojedynczym amortyzatorem Showa, posiada skok 265mm - 25mm więcej niż CRF250L. Nastawy tylnego zamieszenia również zmieniono pod kątem komfortu.
Dla zwiększenia siły hamowania zastosowano z przodu pofalowaną, pływającą tarczę o średnicy 296mm współpracującą z dwutłoczkowym zaciskiem. W wyposażeniu standardowym zastosowano dwukanałowy system ABS , który daje możliwość wyłączenia ABSu tylnego koła podczas jazdy terenowej.
W CRF250 RALLY zastosowano stylowe czarne aluminiowe obręcze kół (21-cali przód / 18 tył) z popularnym rozmiarze opon enduro (przód: 3.00-21 51P, tył: 120/80-18M/C 62P).
Silnik
Chłodzony cieczą jednocylindrowy silnik DOHC o pojemności 250 cm3 napędzający CRF250 RALLY charakteryzuje się wyższym momentem obrotowym przy niskich obrotach oraz rozwijaną linowo mocą osiąganą przy wysokich obrotach. Maksymalna moc wynosząca 24,8 KM (18,2 kW) jest osiągana przy 8500 obr./min, zaś moment obrotowy wynoszący 22,6 Nm jest osiągany przy 6750 obr./min.
Ulepszony wtrysk PGM-FI dostarcza mieszankę paliwa i powietrza poprzez przepustnicę o średnicy 38 mm (powiększoną z dotychczasowych 36 mm) i zasysa powietrze z airboxa poprzez kanał dolotowy. Tłumik wydechu cechuje się średnicą 115 mm, zawiera katalizator i posiada dwie komory: jest przy tym lżejszy o 450 g w stosunku do poprzedniego tłumika, zaś wewnętrzne rury o większej średnicy pomagają silnikowi swobodnie pozbyć się spalin i rozwijać większą moc.
W silniku zastosowano kompaktowe popychacze zaworowe oraz głowicę, średnica cylindra i skok tłoka wynoszą odpowiednio 76 i 55 mm. Przesunięty niesymetrycznie względem wału cylinder redukuje straty podczas tarcia, podobnie jak tłok, na którego powierzchni wykorzystano specjalny materiał i powłokę molibdenową. Pompa oleju posiada wewnętrzną strukturę zapobiegającą napowietrzaniu oleju niebędącego pod ciśnieniem.
Wał korbowy wykorzystuje wprasowane w blok silnika metalowe panewki, podczas gdy jego łożysko wykorzystuje żeliwną panewkę, co wpływa na redukcję masy i pozwala na płynniejszą oraz cichszą pracę silnika i zwiększa sztywność skrzyni korbowej, pozwalając zminimalizować stopień zwiększenia średnicy wewnętrznej na skutek rozszerzalności cieplnej.
Wałek wyrównoważający pozwala na zmniejszenie wibracji, zaś sześciobiegowa skrzynia i sprzęgło są zaprojektowane tak, aby przenosić duże obciążenia podczas jazdy w terenie. Chłodnica-wymiennik ciepła o mocy 10,7 kW wyposażona jest w wentylator o cienkim pierścieniu prowadzącym dla utrzymania stałej temperatury podczas jazdy z niskimi prędkościami.
Specyfikacja techniczna
SILNIK
|
|
Typ
|
Chłodzony cieczą, jednocylindrowy, DOHC
|
Pojemność silnika (cm³)
|
250
|
Liczba zaworów na cylinder
|
4
|
Średnica cylindra x skok tłoka (mm)
|
76,0 x 55,0
|
Kompresja
|
10,7:1
|
Maksymalna moc (KM/obr./min)
|
24,8 KM (18,2 kW) / 8500 obr./min.
|
Maksymalny moment obrotowy (Nm/obr./min)
|
22,6 Nm / 6750 obr./min.
|
Pojemność miski olejowej
|
1,8 L
|
SYSTEM PALIWOWY
|
|
Wtrysk
|
PGM-FI
|
Pojemność baku
|
10,1 L
|
Zużycie paliwa
|
3 l/100km
|
SYSTEM ELEKTRYCZNY
|
|
Rozrusznik
|
Elektryczny
|
Akumulator
|
12V-7AH
|
Moc alternatora
|
324W / 5000 obr./min
|
UKŁAD NAPĘDOWY
|
|
Sprzęgło
|
Mokre wielotarczowe hydrauliczne
|
Skrzynia biegów
|
6-biegów
|
Rodzaj napędu
|
Łańcuch
|
RAMA
|
|
Typ
|
Stalowa, 2-belkowa
|
PODWOZIE
|
|
Wymiary (dł. x szer. x wys.)
|
2210 x 900 x 1425mm
|
Rozstaw osi
|
1445 mm
|
Kąt główki ramy
|
28.1°
|
Wyprzedzenie
|
114 mm
|
Wysokość siedzenia
|
895 mm
|
Prześwit
|
270 mm
|
Waga
|
157 kg
|
Promień skrętu
|
2.3 m
|
ZAWIESZENIE
|
|
Przód
|
widelec teleskopowy odwrócony, średnica 43 mm
|
Tył
|
Prolink
|
KOŁA
|
|
Rozmiar obręczy przód
|
21 cali
|
Rozmiar obręczy tył
|
18 cali
|
Opony przód
|
3.00-21 51P
|
Opony tył
|
120/80-18M/C 62P
|
HAMULCE
|
|
Typ ABS
|
2-kanałowy
|
WSKAŹNIKI I ELEKTRYKA
|
|
Wskaźniki
|
Cyfrowe
|
Oświetlenie przednie
|
LED
|
Oświetlenie tylne
|
Żarówka
|
HONDA CRF250L rok modelowy 2019
Motocykl o pojemności 250 cm3 przeznaczony do jazdy na asfalcie i w terenie (dual-purpose) musi spełniać liczne wymagania: powinien cechować się niską masą i smukłymi proporcjami w połączeniu z łatwością manewrowania, aby móc bez problemu przeciskać się przez zatłoczone miejskie uliczki, zaś jego zawieszenie, prześwit i wysokość siedziska powinny zapewniać dużą radość z jazdy i komfort na wyboistych nawierzchniach i nierównych szlakach. Tego typu motocykl powinien stwarzać zupełnie nowe możliwości czerpania przyjemności z jazdy, niezależnie od tego jak doświadczony jest jego kierowca.
Honda CRF250L, która zadebiutowała w Europie w 2012 roku, to właśnie taka maszyna. Zdobyła popularność wśród starszych kierowców - dla których często jest drugim motocyklem - jednocześnie przyciągając odbiorców z młodszej grupy wiekowej, którzy często korzystają z niej jako modnej, stylowej alternatywy dla skutera. Niezależnie od wieku, daje każdemu kierowcy możliwość zjechania z asfaltu w teren..
CRF250L ma stylizację inspirowaną bezpośrednio modelami CRF250R i CRF450R MX, jest gotowy sprostać każdemu wyzwaniu, które postawi przed nim kierowca: jest wytrzymały, praktyczny i czuje się tak samo dobrze w warunkach miejskich, jak na nieubitym szlaku.
Motocykl Honda CRF250L: gotowy na drogę i nieubity szlak
Sprawdzona, solidna stalowa rama z CRF250L i zawieszenie Showa o długim skoku pozostały niezmienione, lecz nowe nadwozie zostało zainspirowane minimalistycznym stylem modelu CRF450R MX, co skutkuje bardziej wyrazistym i smuklejszym wyglądem. Cyfrowy zestaw wskaźników obejmuje również obrotomierz i wskaźnik paliwa, zaś ABS z możliwością dezaktywacji systemu na tylnym hamulcu stanowi wyposażenie standardowe.
Silnik o pojemności 250 cm3 cechuje się wysokim momentem obrotowym przy niskich prędkościach obrotowych i mocą za sprawą układu wtryskowego PGM-FI.
Kluczowe cechy
CRF250L to prawdziwie wszechstronny, kompaktowy motocykl, łączący w sobie formę i funkcję. Jego niewielka szerokość pomaga nie tylko w gęstym ruchu ulicznym, lecz także w terenie, gdzie umiejscowienie siedzenia oraz zbiornika paliwa tworzy smukły kształt, pozwalający kierowcy swobodnie balansować ciałem.
Zestaw wskaźników o spójnym układzie zawiera prędkościomierz, obrotomierz, a także wskaźnik poziomu paliwa i zegarek. Tylna lampa, kierunkowskazy i mocowanie tablicy rejestracyjnej dzięki kompaktowej budowie są mniej narażone na uszkodzenia.
Zbiornik paliwa o poj. 7,8 l (włączając w to 1,8 l rezerwy) zapewnia największy zasięg w klasie. Litr paliwa pozwala na przejechanie 33,3 km (w cyklu WMTC), co przekłada się na całkowity zasięg wynoszący ponad 250 km. Płaski korek wlewu paliwa został przymocowany na zawiasie dla większej wygody.
CRF250 L występuje w kolorze czerwonym Honda Extreme Red, z czarnymi i białymi wstawkami zainspirowanymi motocyklami wyczynowych opracowanych przez Honda Racing Corporation (HRC) oraz w nowej atrakcyjnej czarnej kolorystyce „stealth black”
Podwozie
W połowie kołyskowa rama modelu CRF250L jest wykonana ze stali, z dwiema głównym belkami o owalnym przekroju. Rozstaw osi wynosi 1445 mm, kąt nachylenia główki ramy 27.6°’, zaś wyprzedzenie i prześwit wynoszą odpowiednio 113 i 255 mm. Siedzenie umieszczono na wysokości 875 mm, zaś masa motocykla w stanie gotowym do jazdy (z płynami) wynosi 146 kg.
Odwrócony widelec przedni Showa 43 mm charakteryzuje się skokiem o długości 250 mm, jest lekki i sztywny: z jednej strony goleni znajduje się sprężyna, zaś z drugiej kontrola tłumienia. 17-milimetrowa oś przedniego koła (średnica większa o 2 mm) zwiększa sztywność i wyczucie prowadzenia. Tylne zawieszenie Pro-Link cechuje się skokiem 240 mm; pojedynczy tylny amortyzator posiada cylinder o średnicy 40 mm.
Zwężany, aluminiowy tylny wahacz wykonano z pojedynczego odlewu, co pozwala zapewnić odpowiednią równowagę sztywności i obniżyć masę nieresorowaną. Tłoczone aluminium zastosowano w konstrukcji napinacza łańcucha.
Przednia pływająca tarcza hamulcowa typu wave jest obejmowana przez dwutłoczkowy zacisk. Dwukanałowy układ ABS stanowi wyposażenie standardowe i można go dezaktywować na tylnym kole. Na aluminiowe obręcze (21-calowe z przodu i 18-calowe z tyłu) naciągnięto kostkowane opony (przednie w rozmiarze 3.00-21 51P, tylne: 120/80-18M/C 62P). Drobny – lecz przydatny w terenie – detal stanowi składana końcówka dźwigni zmiany biegów.
Silnik
Chłodzony cieczą jednocylindrowy silnik DOHC o pojemności 250 cm3 napędzający CRF250L charakteryzuje się dużym momentem obrotowym przy niskich obrotach oraz rozwijaną linowo mocą osiąganą przy wysokich obrotach. Maksymalna moc wynosząca 24,8 KM (18,2 kW) jest osiągana przy 8500 obr./min, zaś moment obrotowy wynoszący 22,6 Nm jest osiągany przy 6750 obr./min.
Wtrysk PGM-FI dostarcza mieszankę paliwa i powietrza poprzez przepustnicę o średnicy 38 mm i zasysa powietrze z airboxa poprzez kanał dolotowy. Tłumik wydechu cechuje się średnicą 115 mm, zawiera katalizator i posiada dwie komory, zaś wewnętrzne rury o większej średnicy pomagają silnikowi swobodnie pozbyć się spalin i rozwijać większą moc.
W silniku zastosowano kompaktowe popychacze zaworowe oraz głowicę, średnica cylindra i skok tłoka wynoszą odpowiednio 76 i 55 mm. Przesunięty niesymetrycznie względem wału cylinder redukuje straty podczas tarcia, podobnie jak tłok, na którego powierzchni wykorzystano specjalny materiał i powłokę molibdenową. Pompa oleju posiada wewnętrzną strukturę zapobiegającą napowietrzaniu oleju niebędącego pod ciśnieniem.
Wał korbowy wykorzystuje wprasowane w blok silnika metalowe panewki, podczas gdy jego łożysko wykorzystuje żeliwną panewkę, co wpływa na redukcję masy i pozwala na płynniejszą oraz cichszą pracę silnika i zwiększa sztywność skrzyni korbowej, pozwalając zminimalizować stopień zwiększenia średnicy wewnętrznej na skutek rozszerzalności cieplnej.
Wałek wyrównoważający pozwala na zmniejszenie wibracji, zaś sześciobiegowa skrzynia i sprzęgło są zaprojektowane tak, aby przenosić duże obciążenia podczas jazdy w terenie. Chłodnica-wymiennik ciepła o mocy 10,7 kW wyposażona jest w wentylator o cienkim pierścieniu prowadzącym dla utrzymania stałej temperatury podczas jazdy z niskimi prędkościami.
Specyfikacja techniczna
SILNIK
|
|
Typ
|
Chłodzony cieczą, jednocylindrowy, DOHC
|
Pojemność silnika (cm³)
|
250
|
Liczba zaworów na cylinder
|
4
|
Średnica cylindra x skok tłoka (mm)
|
76,0 x 55,0
|
Kompresja
|
10,7
|
Maksymalna moc (KM/obr./min)
|
24,8 KM (18,2 kW) / 8500 obr./min.
|
Maksymalny moment obrotowy (Nm/obr./min)
|
22,6 Nm / 6750 obr./min.
|
Pojemność miski olejowej
|
1,8 L
|
SYSTEM PALIWOWY
|
|
Wtrysk
|
PGM-FI
|
Pojemność baku
|
7,8 L
|
Zużycie paliwa
|
3 l/100km
|
SYSTEM ELEKTRYCZNY
|
|
Rozrusznik
|
Elektryczny
|
Akumulator
|
12V-7AH
|
Moc alternatora
|
324W / 5000 obr./min
|
UKŁAD NAPĘDOWY
|
|
Sprzęgło
|
Mokre wielotarczowe hydrauliczne
|
Skrzynia biegów
|
6-biegów
|
Rodzaj napędu
|
Łańcuch
|
RAMA
|
|
Typ
|
Stalowa, 2-belkowa
|
PODWOZIE
|
|
Wymiary (dł. x szer. x wys.)
|
2195 x 815 x 1195mm
|
Rozstaw osi
|
1445 mm
|
Kąt główki ramy
|
27.6°
|
Wyprzedzenie
|
113 mm
|
Wysokość siedzenia
|
875 mm
|
Prześwit
|
255 mm
|
Waga
|
146 kg
|
Promień skrętu
|
2.3 m
|
ZAWIESZENIE
|
|
Przód
|
widelec teleskopowy odwrócony, średnica 43 mm
|
Tył
|
Prolink
|
KOŁA
|
|
Rozmiar obręczy przód
|
21 cali
|
Rozmiar obręczy tył
|
18 cali
|
Opony przód
|
3.00-21 51P
|
Opony tył
|
120/80-18M/C 62P
|
HAMULCE
|
|
Typ ABS
|
2-kanałowy
|
WSKAŹNIKI I ELEKTRYKA
|
|
Wskaźniki
|
Cyfrowe
|
Oświetlenie przednie
|
Żarówka
|
Oświetlenie tylne
|
Żarówka
|
HONDA CRF450L ROK MODELOWY 2020
W przypadku CRF450L podróż od motocykla całkowicie wyścigowego do motocykla na drogi publiczne była szczegółowo zaplanowana. Dopuszczenie motocykla do ruchu drogowego wymagało spełnienia wymogów normy EURO4, natomiast z punktu widzenia trwałości i użyteczności, szczególnej uwagi wymagała moc silnika i niektóre charakterystyki motocykla.
W rezultacie powstał motocykl, który wciąż jest prawdziwym CRF450R; ale cichszym, zarówno mechanicznie od strony podwozia i silnika, jak i dzięki nowemu układowi wydechowemu. Mapy wtrysku paliwa, jak i zapłonu są teraz zarządzane przez sondę Lambda; stopień sprężania został obniżony, a masę wału korbowego zwiększono, by ułatwić operowanie przepustnicą. Skrzynia biegów jest sześciobiegowa, by ułatwić jazdę drogową na dłuższych odcinkach, a 18-calowe tylne koło wyposażono w tłumik drgań łańcucha.
Plastikowe elementy zapożyczono wprost z CRF450R, całe oświetlenie wykonano w technice LED, w tym przedni reflektor zapewniający wiązkę z wyraźnym snopem światła. Zwiększona objętość zbiornika paliwa wykonanego z tytanu wydłuża zasięg między tankowaniami, a wszystkie elementy, które sprawiają, że CRF450L może być sprzedawany jako motocykl homologowany do jazdy po drogach publicznych, jak choćby prędkościomierz, czy sygnał dźwiękowy, są wyposażeniem standardowym.
Silnik
-
Oparty na CRF450R, z pierwszym dużym serwisem po 32000 km.
-
Silnik spełniający normę EURO4 wyposażono w elektryczny rozrusznik.
-
Większa bezwładność wału korbowego ułatwia jazdę i poprawia wyczucie przyczepności tylnego koła.
-
6-biegowa skrzynia biegów.
Zaadoptowanie podwozia crossowego CRF450R do użycia w motocyklu terenowo drogowym było stosunkowo proste, za to silnik o pojemności 449 centymetrów sześciennych potrzebował więcej uwagi ze strony inżynierów Hondy. Wymagania były następujące: należało spełnić normę emisji EURO4 i normy dotyczące hałasu, a ponadto należało ucywilizować wyścigowy silnik tak, by nie sprawiał problemów kierowcom niezależnie od stylu jazdy i doświadczenia w wielu różnych sytuacjach, zarówno na drodze, jak i w terenie.
Podstawowa architektura czterozaworowej jednostki napędowej z rozrządem Unicam pozostała identyczna, jak w CRF450R, ale wiele szczegółów zostało zmienionych, by służyć nowej, bardziej wszechstronnej roli motocykla. Masa wału korbowego została zwiększona, powodując wzrost jego momentu bezwładności o 13%, co dla kierowcy oznacza bardziej przewidywalne zmiany momentu obrotowego i reakcje na zmiany położenia przepustnicy. Fazy rozrządu zostały zmienione w celu uzyskania szerszego, bardziej płynnego rozkładu mocy i momentu obrotowego. Skrzynia biegów jest teraz sześciobiegowa, zamiast pięciobiegowej, co pozwoliło na dodanie biegu przeznaczonego do jazdy drogowej. Z lewej i z prawej strony silnika pojawiły się zewnętrzne osłony zmniejszające hałas.
Motocykl otrzymał nieco mocniejszy alternator ACG, aby zapewnić moc elektryczną dla świateł LED i utrzymać ładowanie akumulatora podczas jazdy przy niskich obrotach silnika. Zastosowano akumulator o dużej pojemności.
Średnica cylindra i skok tłoka pozostały takie, jak w silniku CRF450R i wynoszą 96 mm x 62.1 mm, ale tłok zaopatrzono w trzy pierścienie zamiast dwóch, co służy większej trwałości silnika. Stopień sprężania wynosi 12,0:1 (w porównaniu do 13,5:1 w CRF450R). Przeprojektowany airbox obsługuje system wtrysku paliwa PGM-FI, zarządzany przez czujnik lambda umieszczony w dużej pojedynczej komorze wydechu (zastępującej krótką podwójną konstrukcję CRF450R). System wtryskiwania powietrza (AI) i katalizator skutecznie oczyszczają gazy spalinowe.
Czterozaworowa głowica cylindra Unicam otrzymała palcowe dźwigienki dla zaworów wlotowych. Dla zaworów wlotowych wznios wynosi 7.7 mm, dla zaworów wylotowych 6,7 mm. Średnica zaworów ssących wynosi 38 mm. Sprężyny zaworowe mają w przekroju kształt owalny, kąt odchylenia zaworów wlotowych wynosi 9°, w przypadku zaworów wylotowych jest to10,5°.
Zastosowano 7-tarczowe sprzęgło z 2-milimetrową płytą sprzęgłową skutecznie rozpraszającą ciepło. Sprężyny dociskowe zapewniają pewne i skuteczne zasprzęglenie. Przednia zębatka, to 13T, natomiast tylna to 51T.
Maksymalna moc silnika wynosi 18,4 kW, a maksymalny moment obrotowy osiąga 32 Nm. Z punktu widzenia użytkownika, który jazdę w terenie traktuje jako hobby, bardzo ważna jest niezawodność motocykla oraz przebiegi międzyserwisowe. W tym miejscu jakość wykonania i konstrukcji CRF450L dają o sobie wyraźnie znać. Motocykl pokona 32000 km pomiędzy głównymi serwisami, a olej filtra powietrza i filtr oleju należy wymieniać co 1000 km.
Podwozie
-
Podwozie zapożyczono z modeluCRF450R, jedynie z niewielkimi modyfikacjami uwzględniającymi przeznaczenie motocykla także do ruchu drogowego.
-
Pełne oświetlenie LED, zwiększona pojemność zbiornika paliwa i stopka boczna.
-
Większa objętość układu chłodzenia i wentylator elektryczny.
-
Stylizacja możliwie dokładnie odpowiadająca CRF450R.
Po gruntownym przekonstruowaniu w 2016 roku, podwozie CRF450R idealnie nadawało się do rozpoczęcia pracy nad CRF450L, ze zmianami dostosowującymi je do znacznie szerszego zakresu zastosowań motocykla, a szczególnie do normalnego ruchu drogowego.
Po pierwsze, zwężająca się podwójna aluminiowa rama kołyskowa została nieco poszerzona między punktami mocowania wahacza, aby umożliwić montaż silnika o większej szerokości wynikającej z zastosowania 6-biegowej skrzyni biegów. Główka ramy została zmodyfikowana, by umożliwić montaż blokady kierownicy, a aluminiowy wahacz wypełniono uretanem, aby zredukować hałas. Tylna rama pomocnicza jest zasadniczo taka sama jak w CRF450R, z punktami mocowania dostosowanymi do tylnego światła i pojedynczego tłumika wydechu z prawej strony.
Kąt główki ramy i wyprzedzenie wynoszą odpowiednio 28,5°/122 mm, a rozstaw osi i 1500 mm, o 18 mm więcej niż w CRF450R, celem podwyższenia stabilności jazdy. Zarówno w wersji R, jak i L wyprzedzenie widelca wynosi 22 mm. Masa motocykla z uzupełnionymi płynami wynosi 130,8 kg; wysokość siedziska 940 mm.
Widelec USD Showa ze stalowymi sprężynami i goleniami 49 mm posiada regulację napięcia wstępnego i tłumienia dobicia, natomiast z tyłu pracuje całkowicie regulowany amortyzator Showa w układzie Pro-Link. Z przodu tarcza typu „wave” o średnicy 260 mm zapewnia efektywne odprowadzanie ciepła, pozwala na efektowne hamowanie i wyczucie działającego na nią dwutłoczkowego zacisku hamulcowego. Tylne koło hamowane jest tarczą „wave” o średnicy 240 mm współpracującą z jednotłoczkowym zaciskiem hamulcowym.
W modelu CRF450R stosuje się 19-calowe tylne koło, natomiast CRF450L otrzymał koło 18-calowe (w celu dopasowania do opon enduro), z dodatkowym tłumikiem drgań, który absorbuje szarpnięcia łańcucha. Uszczelniony łańcuch 520 jest chroniony plastikową osłoną. Przednie koło ma obręcz o średnicy 21 cali, obie obręcze zostały wykończone w kolorze czarnym. Opony mają wymiary 80/100-21 z przodu i 120/80-18 z tyłu.
Styl CRF450L jest wiernym odzwierciedleniem stylu CRF450R. Z motocykla CRF450R przejęto bez zmian tylny błotnik, boczne panele i dolną płytę osłaniającą silnik. Za smukłymi owiewkami bocznymi schowano większą chłodnicę i wentylator elektryczny. Wszystkie światła (w tym kierunkowskazy i podświetlenie tablicy rejestracyjnej) są wykonane w technice LED. Prędkościomierz, sygnał dźwiękowy, włącznik świateł hamowania oraz lusterka pozwalają spełnić wymogi homologacyjne, a stopka boczna zwiększa wygodę użytkowania motocykla. CRF450R korzysta z 6,3-litrowego zbiornika paliwa wykonanego z tytanu, natomiast w CRF450L zwiększono pojemność zbiornika o 1,3 litra, do 7,6 l. Wlew paliwa jest zamykany kluczykiem.
Dane techniczne
SILNIK
|
|
Typ
|
Chłodzony cieczą 4-suwowy, jednocylindrowy uni-cam
|
Pojemność skokowa
|
449 cm3
|
Średnica cylindra i skok
|
96,0 mm x 62,1 mm
|
Stopień sprężania
|
12,0:1
|
SYSTEM PALIWOWY
|
|
Zasilanie
|
Wtrysk paliwa PGM-FI
|
Pojemność zbiornika paliwa
|
7,6 litra
|
INSTALACJA ELEKTRYCZNA
|
|
Zapłon
|
Elektroniczny CDI
|
Rozrusznik
|
Elektryczny
|
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU
|
|
Typ sprzęgła
|
Mokre wielopłytkowe
|
Typ skrzyni biegów
|
Manualna, sekwencyjna
|
Przekładnia główna napędowa
|
Łańcuchowa
|
RAMA
|
|
Typ
|
Aluminiowa podwójna kołyskowa
|
PODWOZIE
|
|
Wymiary (dł. x szer. x wys.)
|
2280 mm x 825 mm x 1260 mm
|
Rozstaw osi
|
1500 mm
|
Kąt pochylenia kolumny
|
28,5°
|
Wyprzedzenie
|
122 mm
|
Wysokość siedziska
|
940 mm
|
Prześwit
|
315 mm
|
Masa własna
|
130,8 kg
|
ZAWIESZENIE
|
|
Przednie
|
Widelec Showa USD 49 mm
|
Tylne
|
Typu Pro-Link z pojedynczym amortyzatorem Showa oraz pełną regulacją
|
KOŁA
|
|
Przednie
|
Aluminiowe szprychowe
|
Tylne
|
Aluminiowe szprychowe
|
Opona przednia
|
80/100-21
|
Opony tylne
|
120/80-18
|
HAMULCE
|
|
Przednie
|
Pojedyncza tarcza
|
Tylne
|
Pojedyncza tarcza
|
* Wszystkie dane techniczne należy traktować jako wstępne i podlegające korektom bez wcześniejszego powiadomienia.