Wstęp
Oferta małych motocykli Hondy spotkała się z uznaniem zarówno młodych, jak i starszych kierowców. Odnowiona wersja Monkey 125 przemawia do serc motocyklistów, którzy pamiętają złote lata siedemdziesiąte, a jednocześnie zapewnia w pełni nowoczesny, kompaktowy i przynoszący frajdę z jazdy, miejski środek transportu dla osób w każdym wieku. Model MSX125 Grom proponuje styl "Generacji Y", dający możliwość modyfikacji według własnego uznania, a także doskonale sprawdza się jako środek transportu w padoku, podczas wyścigów samochodowych i motocyklowych.
Do tego grona dołączy model ST125 Dax, rok modelowy 2023, który dochowuje wierności założeniom oryginału z 1969 roku*, jednak zapewnia osiągi na miarę XXI wieku, zarówno pod względem funkcjonowania podwozia i silnika, jak i w kwestiach ergonomii. Ostatnia wersja modelu Dax była produkowana w latach 1995-2003, na rynek japoński. Niedawny europejski sukces dwóch małych motocykli przyspieszył powrót tego modelu, a jego wyjątkowy urok oraz łatwość prowadzenia sprawiły, że ST125 Dax zyskał dodatkową porcję walorów użytkowych.
Do pozytywnego odbioru Daxa w gronie motocyklistów w średnim wieku – tych, którzy być może posiadali Daxa w młodości i ucieszą się z jego powrotu – ma przyczynić się nostalgia. Również dla młodszych, ceniących styl "retro" nabywców, motocykl ten będzie szczególną atrakcją - jako autentyk z bogatą historią, a nie retro-podróbka. Niektóre jednoślady wyróżniają się własnym stylem, a model Dax ma go pod dostatkiem, choćby ze względu na ikoniczną ramę w kształcie litery T, dzięki której zyskał on też swoją nazwę. Osadzenie motocykla na małych, 12-calowych kołach sprawia, że Dax przypomina wyglądem lubianego powszechnie jamnika. Jamnik, czyli dachshund, wymawiany jako „DAKS-huund” był inspiracją dla nazwy niezwykle oryginalnego motocykla.
Unikalny, łatwy, użyteczny i zapewniający świetną zabawę – tak można scharakteryzować nowe wcielenie Hondy Dax. Wrócił stary, wierny przyjaciel.
*Patrz: „Kamienie milowe w historii Daxa”.
Opis modelu
Dax zachował swoją prostotę, jakiej należy oczekiwać od takiego pojazdu. Stalowa rama zapewnia odpowiednią wytrzymałość i mieści w sobie zbiornik paliwa, a 31-milimetrowe golenie widelca USD, podwójne amortyzatory tylne i 12-calowe koła z grubymi oponami zapewniają lekkość prowadzenia i dobrą pracę zawieszenia. Hamowanie odbywa się dzięki zaciskom hydraulicznym i tarczom hamulcowym z przodu i z tyłu i wspomagane jest pracą systemu ABS.
Całkiem mocny i oszczędny, dwuzaworowy silnik SOHC o pojemności 124 cm3 charakteryzuje się liniową charakterystyką mocy i łagodnym przebiegiem krzywej momentu obrotowego. Sprzęgło odśrodkowe skutecznie radzi sobie z przełączaniem pomiędzy czterema dostępnymi przełożeniami, więc nie ma potrzeby stosowania dźwigni sprzęgła montowanej na kierownicy. Dax oferuje prostotę obsługi w stylu "twist-and-go" z możliwością zmiany biegów za pomocą tradycyjnej dźwigni pod lewą stopą.
Całe oświetlenie Daxa wykonano w technice LED, a okrągły wyświetlacz LCD pokazuje dokładnie to, co kierowca musi wiedzieć. Dla pasażera przewidziano chromowany uchwyt.
Dax na rok modelowy 2023 będzie oferowany w następujących kolorach:
Pearl Nebula Red
Pearl Cadet Grey
3 Kluczowe funkcje
3.1 Stylistyka i podwozie
Tłoczona rama stalowa w kształcie litery T zapewnia dobre prowadzenie pojazdu i niepowtarzalny wygląd
Widelec USD 31 mm, podwójne amortyzatory tylne i 12-calowe koła gwarantują płynną jazdę
Hydrauliczne hamulce tarczowe z przodu i z tyłu z systemem ABS
Pełne oświetlenie LED i wskaźniki LCD
Pomimo skromnej postury, proporcje Daxa zapewniają wystarczającą ilość miejsca, aby wygodnie mogły nim podróżować dwie dorosłe osoby.
Głównym elementem stylistycznym Daxa jest rama nadająca temu modelowi niepowtarzalny charakter retro. Pozostałe elementy są do niej przymocowane lub w niej umieszczone. Do przeszłości nawiązują też niemal wszystkie inne części: grube, podwójne siedzenie (jego wysokość wynosi zaledwie 775 mm), chromowana kierownica o wysokim profilu oraz inspirowany motocyklami terenowymi z lat 70-tych, tłumik z nawiercaną, szczelinową, chromowaną osłoną termiczną. W środkowej części ramy – tuż obok klasycznego logo Hondy, które podkreśla szczególne dziedzictwo Daxa – umieszczono czarny pasek z napisem "Dax", wykonany nietypową czcionką. Wyjątkowym akcentem wykończenia jest graficzna podobizna jamnika.
Chromowany błotnik umieszczono poniżej rzucającego się w oczy, okrągłego reflektora. Aby nadać reflektorowi dodatkowy urok, zastosowano koliście rozmieszczone diody LED, a przednie kierunkowskazy i światła pozycyjne umieszczono pomiędzy światłami mijania i drogowymi. Niewielkich rozmiarów zestaw wskaźników to okrągły, negatywowy ekran LCD, natomiast tylna lampa i kierunkowskazy wzorowane są na przednich reflektorach i również wykonane w technice LED.
Pasażer ma do dyspozycji zgrabny chromowany uchwyt, a osłona chroni łańcuch napędowy przed wpływem warunków atmosferycznych i uszkodzeniem luźnych ubrań użytkowników. Tylny bagażnik i podgrzewane manetki są dostępne jako wyposażenie dodatkowe.
Charakterystyczna rama w kształcie litery T, wykonana z wytłoczek stalowych z wykorzystaniem nowoczesnej wiedzy inżynierskiej, mieści w sobie zbiornik paliwa i jest starannie dopracowana pod względem szczegółów estetycznych. Kąt pochylenia główki ramy i wyprzedzenie wynoszą 24,9°/84 mm, przy rozstawie osi 1020 mm. Masa pojazdu z płynami wynosi 107 kg.
Widelec USD z goleniami 31 mm zapewnia płynne reakcje zawieszenia i – w połączeniu z szeroką, uniesioną kierownicą – ułatwia kierowanie motocyklem. Podwójne tylne amortyzatory są zestrojone tak, by zapewnić płynność jazdy, także z pasażerem. Na czarnych, 12-calowych obręczach (zapożyczonych z bezpretensjonalnego modelu MSX125 Grom) zamontowano grube, balonowe opony o szerokości 120 mm z przodu i 130 mm z tyłu. Zapewniają one dobrą przyczepność do nawierzchni i zwinność przy manewrowaniu.
Jednokanałowy układ ABS zarządza siłą hamowania. Hydrauliczne przednie i tylne zaciski hamulcowe współpracują z tarczami o średnicy odpowiednio 220 mm i 190 mm.
3.2 Silnik
- Chłodzony powietrzem, dwuzaworowy silnik SOHC o pojemności 124 cm3 o mocy maksymalnej 9,4 KM i maksymalnym momencie obrotowym 10,8 Nm
- Uwalniające kierowcę od stresu sprzęgło odśrodkowe i czterobiegowa skrzynia biegów
- Zużycie paliwa wynosi 1,6 l/100 km (w cyklu pomiarowym WMTC)
Opracowany na bazie nowej, wyjątkowo elastycznej, wydajnej i trwałej jednostki modelu Super Cub C125, chłodzony powietrzem silnik modelu Dax, o pojemności 124 cm3, posiada dwuzaworową głowicę cylindra SOHC oraz charakteryzuje się stosunkowo długim skokiem i wysokim stopniem sprężania: średnica cylindra wynosi 50 mm, skok tłoka 63,1 mm, a stopień sprężania, to 10,0:1. Moc maksymalna 9,4 KM osiągana jest przy 7000 obr/min, a maksymalny moment obrotowy 10,8 Nm – przy 5000 obr/min.
Takie parametry silnika oznaczają, że – podróżując nawet we dwójkę – można osiągnąć prędkość przelotową 90 km/h i uzyskać dynamiczne przyspieszania przy niskich prędkościach, czyli dokładnie to, co jest potrzebne do energicznej i przyjemnej jazdy w mieście.
Po lewej stronie motocykla znajduje się charakterystyczny owalny air box, filtr i kanał doprowadzający powietrze, co umożliwia płynny i wydajny przepływ powietrza dolotowego, zapewniając ostrą reakcję na otwarcie przepustnicy i dobre właściwości jezdne. Odchylony do góry tłumik i osłona termiczna nawiązują do złotej ery motocykli z lat 70. Dzięki precyzyjnym ustawieniom elektronicznego modułu ECU, efektywności zużycia paliwa i zastosowaniu pojedynczego katalizatora, osiągnięto zgodność z normą EURO 5.
Zgodnie z założeniem, że motocykl ma być wzorem spokojnej i łatwej jazdy, zastosowano 4-biegową skrzynię biegów (z biegiem neutralnym na dole), obsługiwaną za pomocą sprzęgła odśrodkowego, bez konieczności używania dźwigni sprzęgła. Podczas postoju kierowca wybiera jedynie wymagany bieg za pomocą lewej dźwigni, a po otwarciu przepustnicy, sprzęgło działa automatycznie, podobnie jak robi to przy każdej zmianie przełożenia w górę lub w dół.
W silniku zastosowano szereg rozwiązań służących redukcji tarcia, jak przesunięcie osi cylindra czy rolkowe popychacze w głowicy, dzięki czemu uzyskano imponująco niskie zużycie paliwa na poziomie 1,6 l/100km (tryb WMTC). Dzięki temu Dax ma zasięg około 240 km przy zbiorniku paliwa o pojemności zaledwie 3,8 l.
Początki Dax
W 1967 roku wprowadzono model Monkey Z50M, co było odpowiedzią na zapotrzebowanie na motocykl rekreacyjny przeznaczony dla klientów z USA i Europy. Nowy model został dobrze przyjęty, zwłaszcza w Ameryce, zarówno przez dorosłych, jak i nastolatków, między innymi dzięki regulowanej wysokości siedzenia i możliwości częściowego złożenia motocykla, co pozwalało na załadowanie go do samochodu. Skłoniło to amerykański oddział Hondy do zamówienia na rok 1969 dla swoich klientów większego motocykla, ale wciąż przepełnionego zabawowym duchem modelu Monkey.
Po wizycie w USA, służącej lepszemu zrozumieniu lokalnych wymagań, inżynierowie zainspirowani ramą w kształcie litery T bardzo popularnego w Japonii motocykla Honda CS90, opracowali model Dax, który w porównaniu z Monkey był niższy i dłuższy, co umożliwiło przyjęcie bardziej zrelaksowanej pozycji podczas jazdy, a także jazdę z pasażerem. Zbiornik paliwa, wiązki elektryczne i inne podzespoły zostały umieszczone w ramie w kształcie litery T, co pozwoliło stworzyć unikalną, ale i prostą, a obecnie już ikoniczną konstrukcję.
Kamienie milowe w historii Dax
1969 ST50/70 Dax Honda
Zbudowany z myślą o rynkach Europy i USA, oryginalny Dax był zgrabny, zwrotny i łatwy w prowadzeniu. Przypadł on do gustu zarówno zagorzałym motocyklistom, jak i użytkownikom używającym go rekreacyjnie, za czym przemawiał jego zabawowy charakter. To właśnie ten motocykl dla wielu klientów był początkiem podróżowania jednośladem.
Silnik był oparty na dobrze znanej jednostce napędowej modelu Super Cub, ale z dodatkowymi modyfikacjami zarówno układu dolotowego, jak i wydechowego, aby zapewnić większy moment obrotowy w zakresie niskich i średnich obrotów.
Dax dostępny był w wersjach o pojemności 50 cm3 i 70 cm3, wyposażono go w 3-biegową przekładnię i automatyczne sprzęgło odśrodkowe, teleskopowe zawieszenie przednie, hydrauliczne zawieszenie tylne oraz szerokie opony o unikalnym wzorze bieżnika, zapewniające stabilność i sterowność nawet w terenie.
1972 ST90 Mighty Dax
W modelu ST90 Mighty Dax zastosowano sztywniejszą ramę w kształcie litery T, szerszą, bardziej wyprostowaną kierownicę w stylu "mini ape", wysoki przedni błotnik oraz większy silnik, który dobrze służył prędkości maksymalnej i przyspieszeniom. Nowe, większe, 14-calowe koła zostały wyposażone w opony o wzorze bieżnika semi-offroad, aby poprawić właściwości jezdne i stabilność, szczególnie podczas jazdy w terenie.
1973 CY50 Nauty Dax
Model Nauty Dax, celujący w rynek pojazdów rekreacyjnych, został opracowany z myślą o jeszcze lepszych właściwościach jezdnych i stabilności w trudniejszym terenie. Zmiany w czasach zaworowych i w przełożeniu końcowym, wraz z czterobiegową przekładnią, zwiększyły moment napędowy w niskim i średnim zakresie obrotów silnika. Wraz z nowym wydechem, zbiornikiem paliwa, osłonami bocznymi i unikatowym prostokątnym reflektorem, Nauty Dax otrzymał również podwyższone siedzenie i niebanalny schemat malowania. Nowa, lekka i sztywna rama typu „diamond” oraz nowe, grube opony balonowe ułatwiały pokonywanie nierówności terenu.
1995 ST50 Dax
Po 14 latach nieobecności w salonach sprzedaży, Dax powrócił na rynek japoński. Wszystkie ikoniczne elementy konstrukcyjne pozostały niezmienione: rama z wytłoczek stalowych, zawieszenie teleskopowe, szeroka składana kierownica, chromowany błotnik, tłumik i opony z klockowym bieżnikiem, a do tego dodano dłuższe, wygodniejsze siedzenie. Silnik o pojemności 50 cm3 był wyposażony w automatyczny napinacz łańcucha rozrządu i zapłon magnetoelektryczny ułatwiający rozruch. Po ośmiu latach produkcji, model ST50 Dax ostatecznie wycofano z oferty w 2003 roku.
2022 ST125 Dax
Dax powraca z wydajnym silnikiem o pojemności 124 cm3, czterobiegową przekładnią i sprzęgłem odśrodkowym. Model stanie się atrakcyjnym uzupełnieniem oferty małych motocykli Hondy, dołączając do Monkey i MSX125 Grom.
Dane techniczne
SILNIK
|
|
Typ
|
Chłodzony powietrzem, SOHC, czterosuwowy, 2 zawory na cylinder
|
Pojemność skokowa
|
124 cm3
|
Średnica x skok tłoka
|
50,0 mm x 63,1 mm
|
Stopień sprężania
|
10,0:1
|
Moc maksymalna
|
6,9 kW przy 7000 obr/min.
|
Maks. moment obrotowy
|
10,8 Nm przy 5000 obr/min.
|
Poziom hałasu (dB)
|
79,2 dB
|
Pojemność układu smarowania
|
1 litr
|
SYSTEM PALIWOWY
|
|
Zasilanie
|
PGM-FI elektroniczny wtrysk paliwa
|
Zbiornik paliwa
|
3,8 litra
|
Zużycie paliwa
|
1,6 l/100km
|
Emisja CO2 wg WMTC
|
35 g/km
|
INSTALACJA ELEKTRYCZNA
|
|
Akumulator
|
12 V - 3.5 Ah
|
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU
|
Typ sprzęgła
|
Mokre, wielopłytkowe, automatyczne sprzęgło odśrodkowe
|
Typ skrzyni biegów
|
Przekładnia zębata o 4 przełożeniach
|
RAMA
|
|
Typ
|
Rama tłoczona stalowa typu backbone
|
PODWOZIE
|
Wymiary (dł. x szer. x wys.)
|
1760 mm x 760 mm x 1020 mm
|
Rozstaw osi
|
1020 mm
|
Kąt pochylenia kolumny
|
24,9°
|
Wyprzedzenie
|
84 mm
|
Wysokość siedziska
|
775 mm
|
Prześwit
|
180 mm
|
Promień skrętu
|
2 m
|
Masa własna
|
107 kg
|
ZAWIESZENIE
|
Przód
|
Odwrócony widelec teleskopowy 31 mm, skok 100 mm
|
Tył
|
Podwójny amortyzator, skok 120 mm
|
KOŁA
|
Przód
|
Odlew aluminiowy, 5 ramienne
|
Tył
|
Odlew aluminiowy, 5 ramienne
|
Opona przednia
|
120/70-12M/C 51L
|
Opona tylna
|
130/70-12M/C 56L
|
HAMULCE
|
Przód
|
Pojedyncza pływająca tarcza 220 mm z ABS opartym na module IMU.
|
Tył
|
Pojedyncza pływająca tarcza 190 mm
|
Typ układu ABS
|
Jednokanałowy ABS
|
ZESPÓŁ WSKAŹNIKÓW I UKŁAD ELEKTRYCZNY
|
Zespół wskaźników
|
LCD
|
Reflektor
|
LED
|
Światła tylne
|
LED
|