Model CR250M Elsinore zostaÅ‚ zaoferowany jako rezultat rosnÄ…cej konkurencji wÅ›ród motocykli motocrossowych oraz popytu na nie w USA i Europie. ByÅ‚ to pierwszy zbudowany od podstaw dwusuwowy motocykl Hondy, przeznaczony do motocrossu, a jego natychmiastowy sukces wynikaÅ‚ z Å‚atwoÅ›ci obsÅ‚ugi, wysokiej jakoÅ›ci wykonania i niezawodnoÅ›ci. Do dziaÅ‚aÅ„ promujÄ…cych nowy motocykl należaÅ‚ cieszÄ…cy siÄ™ dużą popularnoÅ›ciÄ… film reklamowy z udziaÅ‚em Steve'a McQueena.
Motocykl nazwany na cześć legendarnego Grand Prix Elsinore (rozgrywanego nad jeziorem Elsinore w Kalifornii) napÄ™dzany byÅ‚ chÅ‚odzonym powietrzem silnikiem o pojemnoÅ›ci 247,8 cm3. Masa maszyny wynosiÅ‚a 104 kg, a podwozie zawieraÅ‚o niepeÅ‚nÄ… podwójnÄ… stalowÄ… ramÄ™, widelec teleskopowy, stalowy wahacz, podwójne amortyzatory tylne oraz hamulce bÄ™bnowe z przodu i z tyÅ‚u. Tak Honda rozpoczęła swojÄ… przygodÄ™ z MX...
CR250R
Chłodzenie cieczą i system Pro-Link
CR250M zasÅ‚użyÅ‚ sobie na wyÅ›cigowe "R" jeszcze pod koniec lat 70-tych, a w 1981 roku Honda udostÄ™pniÅ‚a swoje techniczne osiÄ…gniÄ™cia w motocrossie szerokiej publicznoÅ›ci, prezentujÄ…c pierwszÄ… produkcyjnÄ… maszynÄ™ chÅ‚odzonÄ… cieczÄ…. Zastosowany w niej silnik byÅ‚ konstrukcjÄ… dÅ‚ugoskokowÄ…, chÅ‚odzonÄ… przez dwie maÅ‚e chÅ‚odnice. Bardziej znaczÄ…ce zmiany otrzymaÅ‚o jednak podwozie: aluminiowy wahacz i pojedynczy tylny amortyzator Pro-Link z zewnÄ™trznym zbiornikiem oleju byÅ‚y rozwiÄ…zaniami przyszÅ‚oÅ›ciowymi, uzupeÅ‚niajÄ…cymi znanÄ… już stalowÄ… ramÄ™ i hamulce bÄ™bnowe z dwiema szczÄ™kami wspóÅ‚bieżnymi.
Nieco później, w 1982 roku, Centrum UsÅ‚ug WyÅ›cigowych Hondy narodziÅ‚o siÄ™ na nowo jako Honda Racing Corporation. HRC szybko staÅ‚o siÄ™ synonimem sukcesu w wyÅ›cigach motocrossowych.
CR500R
ZÅ‚ota era klasy 500
Wprowadzony na rynek w 1984 roku CR500R w wersji z silnikiem chÅ‚odzonym powietrzem – z ponad 70 Nm momentu obrotowego – już w roku 1985 otrzymaÅ‚ jednostkÄ™ chÅ‚odzonÄ… cieczÄ…. DziÅ› jest legendÄ…, która odegraÅ‚a bardzo ważnÄ… rolÄ™ w okresie Å›wietnoÅ›ci motocrossu w latach 80-tych, a jego estetyka staÅ‚a siÄ™ inspiracjÄ… dla modelu CRF450R 50th Anniversary. CR500R testowaÅ‚ granice możliwoÅ›ci rozwoju podwozia i umiejÄ™tnoÅ›ci wiÄ™kszoÅ›ci kierowców.
CR250R
PoczÄ…tek kolejnej rewolucji
Honda podjęła odważnÄ… decyzjÄ™ o wprowadzeniu pierwszej aluminiowej ramy do produkcyjnego motocykla motocrossowego, by w peÅ‚ni wykorzystać postÄ™py w rozwoju silników i wynikajÄ…cy z nich przyrost mocy oraz momentu obrotowego. Sztywność stalowych rurek zastÄ…piono elastycznoÅ›ciÄ… podwójnej ramy, a inne elementy, takie jak w peÅ‚ni regulowane zawieszenie Showa oraz hamulce tarczowe z przodu i z tyÅ‚u sprawiÅ‚y, że motocykl dawaÅ‚ poczucie obcowania z najnowoczeÅ›niejszÄ… technikÄ…. Uznawany za jednÄ… z najbardziej przeÅ‚omowych maszyn lat 90-tych, model CR250R zapoczÄ…tkowaÅ‚ rewolucjÄ™ „off-roadowÄ…”, która do dziÅ› jest widoczna w motocyklach motocrossowych.
CRF450R
Moc klasy otwartej w opakowaniu klasy 250
Honda rozpoczęła nowÄ… strategiÄ™ MX, prezentujÄ…c pierwszÄ… generacjÄ™ 450-tek – pierwszy czterosuw i bezpoÅ›redniego nastÄ™pcÄ™ modelu CR250R. Motocykl otrzymaÅ‚ smukÅ‚e i lekkie podwozie oparte na maszynie klasy 250 oraz silnik o pojemnoÅ›ci 449 cm3 i wysokiej mocy, którÄ… pÅ‚ynnie dostarczaÅ‚ w szerokim zakresie prÄ™dkoÅ›ci obrotowych. DziÄ™ki temu jednostka byÅ‚a znacznie bardziej przyjazna dla jeźdźca niż porównywalny silnik dwusuwowy o pojemnoÅ›ci 250 cm3. CRF450R sprawiÅ‚, że jazda staÅ‚a siÄ™ szybsza i Å‚atwiejsza.
CRF450R
Zastrzyk techniki
Ewolucja modelu CRF450R zaowocowała powstaniem maszyny wyposażonej w silnik z wtryskiem paliwa, 50-milimetrową przepustnicę i 12-otworowy wtryskiwacz. Właściciele mogli teraz dokonywać korekt dawki wtryskiwanego paliwa i kąta wyprzedzenia zapłonu za pomocą narzędzia regulacyjnego HRC PGM-FI. Przeprojektowany silnik i nowe podwozie zostały skonstruowane z naciskiem na centralizację masy, dzięki czemu powstała kompaktowa maszyna ze środkiem masy przesuniętym do przodu i nieco niżej niż poprzednio. W motocyklu użyto zawieszenia Kayaba z 48-milimetrowym widelcem USD z separacją powietrzno-olejową (AOS) i kompaktowym amortyzatorem tylnym.
CRF450R
Całkowicie nowy, stworzony do prowadzenia od startu do mety
Zgodnie z koncepcjÄ… ‘ABSOLUTE HOLESHOT!’, szczególnie ceniony w Europie motocykl MX klasy otwartej zostaÅ‚ gruntownie przekonstruowany – otrzymaÅ‚ caÅ‚kowicie nowe podwozie, peÅ‚ne zawieszenie Showa i nowy silnik generujÄ…cy znacznie wyższÄ… moc maksymalnÄ…. Rok później wygodny elektryczny rozrusznik staÅ‚ siÄ™ wyposażeniem standardowym, a w 2019 roku gÅ‚owica cylindra opracowana przez HRC znacznie zwiÄ™kszyÅ‚a moc i moment obrotowy oraz dodano ukÅ‚ad kontroli startu HRC. W 2020 r. trzypoziomowy system kontroli momentu obrotowego Hondy (HSTC) zapewniÅ‚ kierowcy możliwość zarzÄ…dzania przyczepnoÅ›ciÄ… tylnego koÅ‚a.
CRF450R 50th Anniversary
Sukces buduje sukces, a więc także okazję do świętowania
W roku 2021, poza koÅ‚ami i podstawowÄ… architekturÄ… silnika, CRF450R staÅ‚ siÄ™ w zasadzie zupeÅ‚nie nowym motocyklem, który w dużej mierze oparto na rozwiÄ…zaniach zastosowanych w modelu CRF450RW Tima Gajsera, zwyciÄ™zcy mistrzostw MXGP 2019. W sezonie 2020 nasz kierowca zapewniÅ‚ sobie wraz z HRC kolejny tytuÅ‚ mistrzowski, a rok później zajÄ…Å‚ trzecie miejsce na podium.
W przypadku motocrossu i modelu CRF450R, gra toczy siÄ™ dalej, a najnowsza maszyna zostaÅ‚a uzbrojona w szereg fabrycznych aktualizacji silnika i podwozia bÄ™dÄ…cychwynikiem wskazówek przekazanych przez zawodników i HRC. Celem byÅ‚o uÅ‚atwienie szybkiej jazdy - naprawdÄ™ szybkiej, nawet w kategoriach wyÅ›cigów motocyklowych. W 2023 roku mija 50 lat od premiery motocykla, od którego wszystko siÄ™ zaczęło - CR250M Elsinore. Limitowana edycja CRF450R 50th Anniversary to wspaniaÅ‚y hoÅ‚d zÅ‚ożony potężnym CR-kom z lat 80-tych i – zgodnie z tradycjÄ… Hondy, która narodziÅ‚a siÄ™ przed laty – jest to motocykl wyÅ›cigowy HRC, który można po prostu kupić.