W oparciu o rozlegÅ‚e badania rzeczywistych, typowych zachowaÅ„ europejskich kierowców, system i-ACC analizuje sytuacjÄ™ na drodze korzystajÄ…c z kamery i radaru, które pozwalajÄ… ustalić pozycjÄ™ innych pojazdów. StosujÄ…c specjalny algorytm, system ocenia prawdopodobieÅ„stwo zajechania drogi naszemu autu przez pojazdy poruszajÄ…ce siÄ™ po sÄ…siednich pasach. Bazuje on na wzajemnych relacjach ruchu tych pojazdów i w razie potrzeby szybko, bezpiecznie i komfortowo reaguje na rozwój wydarzeÅ„.
i-ACC nie zastępuje stosowanego wcześniej tempomatu adaptacyjnego (ACC), a tylko uzupełnia jego działanie. Tradycyjne systemy ACC utrzymują wybraną przez kierowcę prędkość i jedynie obniżają ją, by zachować bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu. Niestety, w razie zajechania drogi przez pojazd poruszający się sąsiednim pasem, tradycyjny system może zareagować dopiero wtedy, gdy pojazd ten niemal zakończył już niebezpieczny manewr.
i-ACC potrafi zauważyć niebezpieczeÅ„stwo zajechania drogi nawet do 5 sekund przed wykonaniem takiego manewru, dziÄ™ki czemu reakcja na to zdarzenie może być Å‚agodniejsza, nie powodujÄ…c paraliżujÄ…cego zaskoczenia kierowcy, który mógÅ‚ nawet nie być Å›wiadom niebezpieczeÅ„stwa. W takiej sytuacji system uruchamia hamowanie - poczÄ…tkowo z ograniczonÄ… intensywnoÅ›ciÄ…, informujÄ…c kierowcÄ™ o przyczynie hamowania i zapalajÄ…c odpowiedniÄ… ikonÄ™ na wyÅ›wietlaczu. NastÄ™pnie system kontynuuje hamowanie z wiÄ™kszÄ… intensywnoÅ›ciÄ…, by zachować bezpiecznÄ… odlegÅ‚ość od innego pojazdu. Dr Kleingehagenbrock odpowiedzialny za prace nad i-ACC w Honda R&D Europe (Deutschland) GmbH ocenia wyniki prac nastÄ™pujÄ…co - i-ACC przenosi systemy regulacji prÄ™dkoÅ›ci na zupeÅ‚nie nowy poziom, oferujÄ…c coÅ›, co nazwaliÅ›my przewidywalnoÅ›ciÄ… bezpieczeÅ„stwa.
i-ACC jest wystarczajÄ…co inteligentny, by rozróżnić ruch lewostronny od prawostronnego (niezależnie od tego, po której stronie znajduje siÄ™ kierownica) i automatycznie wytypować pojazd na sÄ…siednim pasie, który stwarza najwiÄ™ksze ryzyko zajechania drogi, odpowiednio reagujÄ…c na jego manewry.
i-ACC jest owocem wÅ‚asnych prac badawczo-rozwojowych firmy Honda prowadzonych przez miÄ™dzynarodowy zespóÅ‚ z Europy i Japonii i jest szczególnie dostosowany do specyfiki ruchu drogowego w Europie. Badania zachowaÅ„ kierowców prowadzÄ…ce do powstania algorytmu dziaÅ‚ania systemu wykonywano na drogach caÅ‚ej Europy.
Dr Schmuedderich odpowiedzialny za prace nad i-ACC w Honda Research Institute Europe GmbH dodaje - i-ACC to prawdziwy przeÅ‚om i wielki krok w stronÄ™ nowej generacji systemów wspomagania kierowcy, które bÄ™dÄ… w stanie przewidywać zachowanie innych uczestników ruchu drogowego.
*system i-ACC będzie dostępny jako opcja w europejskiej wersji modelu CR-V na rok modelowy 2015