• PomysÅ‚ na wspóÅ‚pracÄ™ Ryszarda Horowitza z Fordem to wynik inspiracji historiÄ… Fotografa, który w pierwszej poÅ‚owie lat 80. zrealizowaÅ‚ kampaniÄ™ reklamowÄ… dla Ford USA, za którÄ… zostaÅ‚ wyróżniony nagrodÄ… Gold Caddy (1982 r.)
• Kampania reklamowa, która na tamte czasy byÅ‚a bardzo nowatorska (przedstawiaÅ‚a samochody w ujÄ™ciach niekonwencjonalnych) okazaÅ‚a siÄ™ wielkim sukcesem i zostaÅ‚a uznana przez branżę za najlepszÄ… kampaniÄ™ samochodowÄ… roku.
• Przedstawiciele koncernu Ford zdecydowali siÄ™ zatrudnić do kampanii samochodowej Ryszarda Horowitza, ponieważ spodobaÅ‚y im siÄ™ reklamy autora, które wykonywaÅ‚ w tamtym czasie m.in. dla najwiÄ™kszych firm z branży jubilerskiej.
• Vignale to wyjÄ…tkowa wersja Forda (cechujÄ™ jÄ… wyjÄ…tkowy design, jakość, dbaÅ‚ość
o szczegóÅ‚). „KwintesencjÄ… koncepcji Ford Vignale jest poÅ‚Ä…czenie autentycznego rzemiosÅ‚a z najnowszymi technologiami”. Niemal tymi samymi sÅ‚owami można scharakteryzować twórczość Ryszarda Horowitza.
• Nazwa ekskluzywnej linii Fordów – Vignale pochodzi od nazwiska Alfredo Vignale, legendarnego wÅ‚oskiego projektanta samochodów, przedsiÄ™biorcy i wÅ‚aÅ›ciciela firmy Carrozzeria Vignale. Alfredo Vignale projektowaÅ‚ nadwozia samochodowe m.in. dla modeli Ferrari, Maserati, De Tomaso. Obecnie marka jest wÅ‚asnoÅ›ciÄ… koncernu Ford.
W reklamie samochodowej poczÄ…tku lat 80. rzÄ…dziÅ‚ prosty schemat. Na zdjÄ™ciach uwieczniano pojazdy na neutralnym tle lub po prostu stojÄ…ce na drodze, czy w miejskiej scenerii. Kompozycja najczęściej byÅ‚a uzupeÅ‚niona mniejszymi fotografiami prezentujÄ…cymi walory konkretnego modelu. Koncepcje byÅ‚y proste, bo wykonanie zdjęć samochodów byÅ‚o trudniejsze niż teraz. LÅ›niÄ…ce karoserie odbijajÄ… Å›wiatÅ‚o, a w tamtych czasach nie używaÅ‚o siÄ™ techniki komputerowej obróbki zdjęć. Dlatego fotografowie unikali trudnych ujęć, stawiajÄ…c na proste wizje, które uÅ‚atwiaÅ‚y im odpowiednie oÅ›wietlenie pojazdu.
PoczÄ…tek wspóÅ‚pracy Ryszarda Horowitza z Fordem
Ale szefowie koncernu Ford w USA zapragnÄ™li czegoÅ› wiÄ™cej. Chcieli wyjÄ…tkowej kampanii, której zdjÄ™cia wywoÅ‚aÅ‚yby emocje u najwiÄ™kszych motoryzacyjnych ignorantów. Potrzebowali nawiÄ…zać wspóÅ‚pracÄ™ z wizjonerem, artystÄ… który nie boi siÄ™ wyzwaÅ„ i z Å‚atwoÅ›ciÄ… przeÅ‚amuje schematy.
Gdy zerknÄ™li na zdjÄ™cia reklamowe biżuterii najsÅ‚ynniejszych marek i srebra, które byÅ‚y wtedy publikowane w ekskluzywnych magazynach, wybór byÅ‚ prosty. Autorem nowatorskich ujęć byÅ‚ mÅ‚ody, ale już znany w USA fotograf mieszkajÄ…cy w Nowym Jorku. Polak, Ryszard Horowitz. Szefowie koncernu Ford wiedzieli, że skoro artysta daje sobie radÄ™ z oÅ›wietleniem biżuterii,
czy wyrobów z metali szlachetnych, sfotografowanie samochodu nie bÄ™dzie dla niego problemem.
Ryszard Horowitz miał już wtedy pokaźne CV. Skończył prestiżowy nowojorski Pratt Institute, realizował sesje zdjęciowe, m.in. dla Tiffany, Chloe, przez dwa lata był dyrektorem artystycznym w słynnej agencji reklamowej Grey Advertising realizując zlecenia dla największych światowych marek. Zdążył już zostać wielokrotnie nagrodzony przez wiele liczących się instytucji i stowarzyszeń. Zdobył m.in. nagrodę Gold Medal przyznaną przez Art Directors Club of New York.
Zrezygnował ze świetnie płatnej pracy, imponującego biura na Manhattanie i atmosfery znanej
z serialu Mad Men, by w 1967 r. otworzyć wÅ‚asne studio fotograficzne – legendarne Ryszard Horowitz Studio.
Odwaga menadżerów Forda opÅ‚aciÅ‚a siÄ™. Zrealizowana przez artystÄ™ kampania reklamowa dla Ford USA okazaÅ‚a siÄ™ ogromnym sukcesem, a autor zostaÅ‚ uhonorowany w 1982 r. nagrodÄ… Gold Caddy przyznawanÄ… w Detroit za najlepszÄ… kampaniÄ™ reklamowÄ… branży samochodowej.
Horowitz Ford Vignale – wyjÄ…tkowa wystawa dokumentujÄ…ca historiÄ™ wspóÅ‚pracy ikon popkultury
W tym roku Ford Polska postanowiÅ‚ przypomnieć o tej wyjÄ…tkowej historii i uczcić jubileusz wspóÅ‚pracy z Ryszardem Horowitzem (mija 35 lat od tego wydarzenia) tworzÄ…c wyjÄ…tkowÄ… wystawÄ™. W jej skÅ‚ad wejdÄ… fotografie z kampanii nagrodzonej w 1982 r. oraz zupeÅ‚nie nowe dzieÅ‚a, stworzone przez artystÄ™ specjalnie na tÄ™ okazjÄ™. Bohaterami nowych zdjęć bÄ™dÄ… cztery modele z ekskluzywnej linii Vignale – Mondeo, Kuga, S-Max i Edge.
„Vignale to ekskluzywna wersja Forda, którÄ… wyróżnia design, jakość, dbaÅ‚ość o szczegóÅ‚. KwintesencjÄ… koncepcji Ford Vignale jest poÅ‚Ä…czenie autentycznego rzemiosÅ‚a z najnowszymi technologiami. Niemal tymi samymi sÅ‚owami można scharakteryzować twórczość Ryszarda Horowitza. Dlatego nie mieliÅ›my wÄ…tpliwoÅ›ci, że to wÅ‚aÅ›nie modele serii Vignale powinny wystÄ…pić w najnowszej, jubileuszowej sesji realizowanej przez Ryszarda Horowitza – powiedziaÅ‚ Mariusz JasiÅ„ski, dyrektor PR i komunikacji Ford Polska.
„PomysÅ‚ realizacji sesji, która nawiÄ…zywaÅ‚aby do pamiÄ™tnej kampanii, którÄ… zrealizowaÅ‚em dla Forda w latach 80. bardzo mi siÄ™ spodobaÅ‚. To dla mnie sentymentalna podróż do przeszÅ‚oÅ›ci. RobiÄ…c fotografie na poczÄ…tku lat 80. nie miaÅ‚em do dyspozycji komputerów, a do realizacji Å›miaÅ‚ych wizji niezbÄ™dne byÅ‚o stworzenie rekwizytów. Ciekawe efekty można też osiÄ…gnąć bawiÄ…c siÄ™ perspektywÄ…, ale najistotniejsze byÅ‚o to, że udaÅ‚o mi siÄ™ stworzyć specjalnÄ… technikÄ™ nakÅ‚adania masek. DziÄ™ki temu mogÅ‚em stworzyć zaskakujÄ…ce ujÄ™cia. DziÅ›, fotografowanie samochodów nie wymaga już tak wielu zabiegów, choć wciąż jest niezwykle interesujÄ…ce. – podsumowaÅ‚ Ryszard Horowitz
Odwiedzenie wystawy Horowitz Ford Vignale to wyjÄ…tkowa okazja do obejrzenia zdjęć artysty niepublikowanych dotÄ…d w Polsce. To gratka dla każdego miÅ‚oÅ›nika sztuki nowoczesnej i fanów motoryzacji. Zarówno marka Ford, jaki i Ryszard Horowitz to dzisiejsze ikony popkultury. Samochody marki Ford oraz prace artysty uznanego za twórcÄ™ nowego stylu w fotografii reklamowej wystÄ™powaÅ‚y na Å‚amach najwiÄ™kszych magazynów na Å›wiecie kreujÄ…c lifestylowe trendy od kilkudziesiÄ™ciu lat.
Informacje o wystawie:
Wystawa będzie dostępna dla zwiedzających w galerii Rabbithole art room, przy ulicy Poznańskiej 15 w Warszawie. Początek wystawy 29 września, zakończenie 15 października.
Partnerem technologicznym przedsiÄ™wziÄ™cia jest Canon, który dostarczyÅ‚ sprzÄ™t fotograficzny oraz odpowiada za wydruk wystawy.
O Autorze:
Ryszard Horowitz ur. w 1939 r. Fotograf, artysta i specjalista w dziedzinie zdjęć reklamowych, prekursor cyfrowego przetwarzania fotografii. Mieszka i pracuje w Nowym Jorku. Wymyka się tradycyjnym podziałom na prace komercyjne i artystyczne. Każda jego praca jest sztuką.
-
W 1959 roku Horowitz wyjechał do Nowego Jorku, gdzie rozpoczął studia
w prestiżowym Pratt Institute (na wydziale projektowania i grafiki reklamowej),
-
W latach 60. (w złotych czasach reklamy) dyrektor artystyczny w Grey Advertising
w Nowym Jorku - jednej z największych agencji reklamowych na świecie, założonej
w 1917 r. Agencja pojawia siÄ™ m.in. w wÄ…tku znanego serialu Mad Men.
-
1982 otrzymaÅ‚ nagrodÄ™ Gold Caddy w Detroit za najlepszÄ… kampaniÄ™ reklamowÄ… samochodu – zrealizowana dla koncernu FORD. Kampania przeÅ‚omowa, samochody przedstawione w ujÄ™ciach surrealistycznych, czyli wbrew ówczeÅ›nie panujÄ…cym trendom. ZdjÄ™cia tworzone bez użycia techniki komputerowej.
-
Fotograf otrzymywaÅ‚ wszystkie wiÄ™ksze wyróżnienia i nagrody fotograficzne, w tym Medal „ZasÅ‚użony Kulturze Gloria Artis” i tytuÅ‚ honorowy doktora honoris causa przyznany przez warszawskÄ… AkademiÄ™ Sztuk PiÄ™knych oraz wrocÅ‚awskÄ… AkademiÄ™ Sztuk PiÄ™knych.
-
W 1991 roku, podczas otwarcia indywidualnej wystawy Horowitza w Centre de la Photographie w Genewie, oficjalnie uznano go za inicjatora nowego stylu w fotografii reklamowej.
-
W 2017 roku Ryszard Horowitz dołączył do Galerii Sław Fotografii
w Międzynarodowej Galerii Sław i Muzeum Fotografii. Przez ponad 50 lat IPHF była
i pozostaje jedynÄ… ogólnoÅ›wiatowÄ… organizacjÄ… doceniajÄ…cÄ… i honorujÄ…cÄ… osoby majÄ…ce szczególne wkÅ‚ad w sztukÄ™ i naukÄ™ o fotografii.
-
W tym roku mija 50 lat od momentu, w którym Ryszard Horowitz otworzyÅ‚ wÅ‚asne studio. Jest aktywny zawodowo, organizuje swoje wystawy, zasiada w jury wielu konkursów fotograficznych.