I-Pace to model, który podważa każdÄ… jednÄ… tradycjÄ™ kojarzonÄ… z Jaguarem: od sposobu napÄ™du, przez sposób obsÅ‚ugi, po sam design. Stawia radykalny krok naprzód – dokÅ‚adnie taki, jaki byÅ‚ potrzebny rynkowi motoryzacyjnemu oraz nam wszystkim. Jako pierwszy w historii crossover zaprojektowany od podstaw jako elektryczny przez markÄ™ premium wypeÅ‚niony jest przeÅ‚omowymi technologiami, ale w nasze życie wnosi on jeszcze wiÄ™cej. To samochód, który zmienia reguÅ‚y gry i nasze spojrzenie na samochody.
Prowadzenie Jaguara bez grama CO2
Za napÄ™d Jaguara I-Pace odpowiadajÄ… dwa silniki elektryczne. Każdy z nich przekazuje moc na jednÄ… z osi. Wspólnie przekazujÄ… na cztery koÅ‚a aż 400 KM i 696 Nm, co przekÅ‚ada siÄ™ na imponujÄ…cÄ… elastyczność, wyrażonÄ… w przyspieszeniu do 100 km/h na poziomie 4,8 sekundy.
Silniki energiÄ™ pobierajÄ… z akumulatora litowo-jonowego o pojemnoÅ›ci aż 90 kWh. DziÄ™ki temu I-Pace potrafi przejechać na jednym Å‚adowaniu wedÅ‚ug nowego, urealnionego cyklu badania WLTP aż 470 kilometrów. Późniejsze Å‚adowanie zajmuje okoÅ‚o 45 minut od 0 do 80% przy użyciu szybkiej Å‚adowarki lub 10 godzin z użyciem domowej stacji do uzupeÅ‚niania energii przez noc.
Elektryczne silniki majÄ… maÅ‚Ä… wagÄ™: każdy z nich waży zaledwie 38 kg. Wraz z akumulatorem sÄ… umieszczone najniżej, jak to tylko możliwe, tak by I-Pace odznaczaÅ‚ siÄ™ tÄ… samÄ… drapieżnoÅ›ciÄ… i zwinnoÅ›ciÄ…, która definiuje prowadzenie każdego Jaguara. NapÄ™d tego typu daje konstruktorom liczne przewagi. Pozwala uzyskać rozkÅ‚ad mas pomiÄ™dzy osiami na poziomie 50:50 i utrzymać ten balans niezależnie od stopnia naÅ‚adowania baterii (w przeciwieÅ„stwie do stopniowo opróżnianego baku). I-Pace posiada także najsztywniejszÄ… konstrukcjÄ™ wÅ›ród wszystkich modeli w historii Jaguara, co przekÅ‚ada siÄ™ tak na jego zachowanie na drodze, jak i bezpieczeÅ„stwo.
Nowa era motoryzacji na wyciągnięcie ręki
PrzeÅ‚omowy napÄ™d znajdujÄ…cy siÄ™ w I-Pace to jednak tylko poczÄ…tek. Jaguar zmienia tym modelem caÅ‚y sposób korzystania z samochodu. Nawet jego prowadzenie. Regulowanie prÄ™dkoÅ›ci odbywa siÄ™ gÅ‚ównie z pomocÄ… tylko prawego pedaÅ‚u. WciÅ›niÄ™cie daje przyspieszenie, za to po jego zwolnieniu ukÅ‚ad odzyskiwania energii Å‚aduje akumulator i stopniowo zmniejsza prÄ™dkość. To bardzo wydajny i komfortowy model jazdy, który kierowcy szybko zaczynajÄ… lubić.
Na pokÅ‚adzie I-Pace'a jest wiele rzeczy, których nie byÅ‚o nigdy wczeÅ›niej. Sztuczna inteligencja, która uczy siÄ™ preferencji kierowcy i ustawia pod niego tryb jazdy. Aktualizacje, które automatycznie wgrywajÄ… siÄ™ przez sieć. Nawet sam wyglÄ…d kokpitu jest czymÅ› innym, niż to, co można byÅ‚o spotkać do tej pory. Zgrabnie Å‚Ä…czy on najnowsze trendy wykorzystujÄ…ce duże ekrany z porÄ™cznymi przyciskami i pokrÄ™tÅ‚ami tak, by I-Pace pozostaÅ‚ samochodem dla kierowcy.
Elektryczny napÄ™d pozwoliÅ‚ osiÄ…gnąć przeÅ‚om także samej architekturze pojazdu. DziÄ™ki wiÄ™kszej wolnoÅ›ci w projektowaniu, w nadwoziu wymiarów SUV-a klasy Å›redniej (niecaÅ‚e 4,7 metra) udaÅ‚o siÄ™ zmieÅ›cić wnÄ™trze wielkoÅ›ci klasy wyższej. Bagażnik dysponuje pojemnoÅ›ciÄ… aż 665 litrów, a kolejne przedmioty można schować w pojemniku znajdujÄ…cym siÄ™ przed kabinÄ… (miejscu, gdzie tradycyjnie byÅ‚by silnik spalinowy).
Brak spalinowego silnika z przodu pozwoliÅ‚a także projektantom narysować przejmujÄ…cÄ… sylwetkÄ™ I-Pace'a z kabinÄ… przesuniÄ™tÄ… do przodu, w stylu niesamowitego, koncepcyjnego superauta Jaguar C-X75. Czy na I-Pace'a warto byÅ‚o czekać? Nie sposób odpowiedzieć na to pytanie, bo ten elektryczny crossover klasy premium wyprzedza swoje czasy!