SpecjaliÅ›ci do spraw bezpiecznej jazdy nie majÄ… wÄ…tpliwoÅ›ci – wysokie temperatury majÄ… nie tylko negatywny wpÅ‚yw na samochód, ale również na kierowcÄ™. Badania pokazaÅ‚y, że jeżeli we wnÄ™trzu auta temperatura wynosi 27 stopni Celsjusza, to w stosunku do temperatury niższej o 6 stopni szybkość reakcji kierowcy jest o ponad 20 procent gorsza.
Testy przeprowadzone przez francuskich naukowców potwierdziÅ‚y korelacjÄ™ pomiÄ™dzy wysokÄ… temperaturÄ… i wzrostem liczby wypadków. To wÅ‚aÅ›nie upaÅ‚ miÄ™dzy innymi powoduje, że gorzej siÄ™ wysypiamy, a zmÄ™czony kierowca stanowi zagrożenie na drodze. Statystyki mówiÄ…, że okoÅ‚o 15 procent poważnych wypadków miaÅ‚o miejsce wÅ‚aÅ›nie z powodu zmÄ™czenia kierowcy.
Jakie błędy popełniają kierowcy, używając klimatyzacji?
WnÄ™trze samochodu pozostawionego na parkingu potrafi w bardzo krótkim czasie nagrzać siÄ™ do ekstremalnych temperatur. Dla przykÅ‚adu, gdy na zewnÄ…trz termometry pokazujÄ… 30–35 stopni Celsjusza, wnÄ™trze samochodu stojÄ…cego na sÅ‚oÅ„cu już po 20 minutach nagrzewa siÄ™ do okoÅ‚o 50 stopni, a po kolejnych 20 minutach do 60 stopni Celsjusza.
– Przede wszystkim warto pamiÄ™tać o tym, że klimatyzacja nie jest w stanie bÅ‚yskawicznie schÅ‚odzić wnÄ™trza nagrzanego na sÅ‚oÅ„cu pojazdu. Zanim wsiÄ…dziemy do auta, powinniÅ›my najpierw zadbać o wymianÄ™ powietrza. W tym celu należy po prostu otworzyć wszystkie, jeżeli to możliwe, drzwi lub okna. UkÅ‚ad klimatyzacji o wiele sprawniej i skuteczniej schÅ‚odzi wnÄ™trze, którego temperatura zbliżona jest do temperatury otoczenia. Na odcinku pierwszych kilkuset metrów można lekko uchylić okna, żeby dodatkowo usprawnić wymianÄ™ powietrza – wyjaÅ›nia Kamil Kleczewski, Dyrektor Handlowy i ds. Marketingu firmy Webasto Petemar.
Optymalna, komfortowa temperatura wnÄ™trza pojazdu jest oczywiÅ›cie w gÅ‚ównej mierze uzależniona od preferencji pasażerów, nie powinna być jednak zbyt niska. Przyjmuje siÄ™, że powinna ona wynosić okoÅ‚o 19–23 stopni Celsjusza. Przy czÄ™stym wysiadaniu należy zadbać, by różnica wynosiÅ‚a okoÅ‚o 10 stopni Celsjusza. DziÄ™ki temu uniknie siÄ™ szoku termicznego.
Jednym z czÄ™stych bÅ‚Ä™dów jest ustawianie nawiewów bezpoÅ›rednio na gÅ‚owÄ™, co grozi szybkim przeziÄ™bieniem, a w ekstremalnych przypadkach zapaleniem ucha lub problemem z zatokami. Skuteczniejsze i bezpieczniejsze bÄ™dzie skierowanie chÅ‚odnego powietrza na szybÄ™ i nogi.
Zanieczyszczenie wrogiem pasażerów
– Klimatyzacja w wiÄ™kszoÅ›ci samochodów pracuje przez caÅ‚y rok. Nie tylko schÅ‚adza wnÄ™trze, ale również przez osuszanie powietrza zapobiega parowaniu szyb np. podczas deszczu. Warto wiÄ™c należycie zadbać o stan techniczny tego elementu wyposażenia pojazdu, dokonujÄ…c okresowych przeglÄ…dów – wyjaÅ›nia Kamil Kleczewski z Webasto Petemar.
Filtr kabinowy powinno siÄ™ sprawdzać i wymieniać przynajmniej raz do roku. To od niego zależy, jakim powietrzem oddychajÄ… podróżujÄ…cy samochodem pasażerowie. Nie można przy okazji zaniedbać stanu ukÅ‚adu klimatyzacji. W ciemnych i wilgotnych miejscach grzyby oraz bakterie rozwijajÄ… siÄ™ niezwykle szybko, a po wÅ‚Ä…czeniu nawiewów trafiajÄ… prosto do kabiny auta.
Dezynfekcję układu powinno się wykonywać przynajmniej raz do roku, a przy okazji warto sprawdzić szczelność całego układu oraz zadbać o wymianę lub uzupełnienie czynnika chłodzącego.
Obecnie klimatyzacja nie jest już luksusowym elementem samochodu i spotkać jÄ… można na liÅ›cie wyposażenia nawet najtaÅ„szych i najmniejszych modeli. DbajÄ…c o jej stan techniczny i używajÄ…c jej w rozsÄ…dny sposób, bez problemów docenimy jej zalety.