„InspirujÄ… nas codzienne sytuacje, także to, co majÄ… na sobie ludzie – jakie kolory, jakie poÅ‚Ä…czenia, jakie wzory. Podążamy za trendami w architekturze i modzie, odwiedzamy najwiÄ™ksze targi i wystawy. Zbieramy te bodźce i informacje, przyporzÄ…dkowujemy je odpowiednim modelom studialnym bÄ…dź produkcyjnym. Wybieramy te elementy, które wzmocniÄ… charakter samochodu, sÄ… modne, ponadczasowe i sÄ… w duchu ŠKODY. Każdy czÅ‚onek naszego w przeważajÄ…cej części żeÅ„skiego zespoÅ‚u, jest odpowiedzialny za jeden bÄ…dź dwa obszary dziaÅ‚ania” – mówi Koordynator ZespoÅ‚u ds. lakierów i tapicerek w ŠKODA AUTO, Andrea Jensen. „SÄ… tutaj eksperci miÄ™dzy innymi od skórzanych tapicerek, tekstyliów, barw nadwozia czy też dekorów. Ostatecznie jednak praca każdego z tych projektantów musi siÄ™ zÅ‚ożyć na perfekcyjnie harmonijnÄ… caÅ‚ość”.
Za materiaÅ‚y tekstylne i AlcantarÄ™ odpowiadajÄ… KateÅ™ina Vránová oraz Jessica Lopez z Hiszpanii. „Alcantara jest miÅ‚a w dotyku i ma porównywalnÄ… cenÄ™ do skórzanej tapicerki, ponieważ jej produkcja jest skomplikowana. Wykorzystujemy jÄ… do pokrycia części foteli i drzwi w modelach SUPERB i KODIAQ oraz niektórych elementów wybranych wersji wyposażenia pozostaÅ‚ych modeli. InspiracjÄ™ czerpiemy z natury. InteresujÄ… nas szczególnie tkaniny ekologiczne, takie jak bambus, len czy weÅ‚na. Oprócz zestawiania ze sobÄ… różnych materiaÅ‚ów, poszukujemy nowych efektów, wykorzystujÄ…c na przykÅ‚ad Å›wiatÅ‚o. Może ono w koÅ„cu być częściÄ… krawÄ™dzi siedzeÅ„, podÅ›wietlać od spodu logo bÄ…dź uwydatniać inne detale. Wykorzystujemy także materiaÅ‚y fluorescencyjne”.
„Niektóre rozwiÄ…zania objawiajÄ… swoje dziaÅ‚anie dopiero w nocy, jak choćby oÅ›wietlenie ambiente. Ta sama kabina może budować zupeÅ‚nie inny efekt w dzieÅ„ i w nocy” – mówi Andrea Jensen. Jak podkreÅ›lajÄ… przedstawiciele zespoÅ‚u ds. lakierów i tapicerek, kreujÄ… oni mnóstwo rozwiÄ…zaÅ„, ale tylko niewielka część z nich przedostaje siÄ™ do etapu produkcyjnego.
Za lakiery nadwozia odpowiada VÄ›ra Vasická. Na polu lakierów także pojawia siÄ™ mnogość nowych efektów oraz zaawansowane technologie. „Obecnie pracujemy nad technologiami ograniczajÄ…cymi nagrzewanie siÄ™ lakieru na sÅ‚oÅ„cu oraz zwiÄ™kszajÄ…cymi jego odporność na drobne zarysowania. Chcemy też uÅ‚atwić codziennÄ… eksploatacjÄ™, na przykÅ‚ad poprzez zwiÄ™kszenie odpornoÅ›ci powierzchni na zabrudzenia” – mówi VÄ›ra Vasická, kontynuujÄ…c: „Gdy tworzymy lakiery dla nowego modelu, chcemy uzyskać efekt, który podkreÅ›li charakter projektu nadwozia. NajwiÄ™kszÄ… wolność daje nam opracowywanie lakierów dla modeli studialnych, takich jak zÅ‚oto-szary VISION E i zielono-zÅ‚oty VISION S. WykorzystujÄ…c niektóre z najnowszych technologii stworzyliÅ›my niedawno nowy lakier Velvet Red, który jest wykorzystywany w modelach seryjnych na przestrzeni caÅ‚ej gamy”.
Harmonia pomiÄ™dzy tapicerkami i lakierami nadwozi jest badana z pomocÄ… wizualizacji komputerowych. „Oprogramowanie wizualizacyjne daÅ‚o nam kluczowÄ… przewagÄ™. DysponujÄ…c technologiÄ… wirtualnej rzeczywistoÅ›ci możemy zająć miejsce w dopiero co zaprojektowanym wnÄ™trzu i zobaczyć, jak sprawdzajÄ… siÄ™ w nim nowe materiaÅ‚y i kolory” – mówi Andrea Jensen.
Wybór poszczególnych kolorów i materiaÅ‚ów jest podyktowany gÅ‚ównie obecnymi trendami oraz prognozowaniem tych, które nadejdÄ… w najbliższych latach. Każdy pracownik zespoÅ‚u ds. lakierów i tapicerek powinien mieć wiÄ™c wyczucie, jak bÄ™dÄ… wyglÄ…daÅ‚y samochody debiutujÄ…ce na rynku za kilka lat.