Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez PPG Industries oraz DuPont, mniej wiÄ™cej jedna czwarta (24 proc.) wÅ‚aÅ›cicieli samochodów preferuje kolor biaÅ‚y. Na drugim miejscu popularnoÅ›ci znalazÅ‚a siÄ™ czerÅ„ (19 proc.), a ostatnie miejsce na podium przypadÅ‚o lakierowi szaremu (16 proc.). Oznacza to, że – statystycznie rzecz ujmujÄ…c – na europejskim rynku samochody w kolorze biaÅ‚ym i czarnym stanowiÄ… 47 proc. caÅ‚ej sprzedaży, a na pozostaÅ‚ych rynkach okoÅ‚o 45 proc. SpecjaliÅ›ci analizujÄ…cy to zagadnienie podkreÅ›lajÄ…, że niezależnie od tego, o jakim rynku siÄ™ mówi – trzy na cztery samochody sÄ… biaÅ‚e, czarne, szare lub srebrne.
W 2018 pojawiÄ… siÄ™ nowe trendy
Eksperci branżowi zajmujÄ…cy siÄ™ rynkiem flotowym przewidujÄ…, że w 2018 roku najpopularniejszym kolorem samochodów bÄ™dzie niebieski. SkÄ…d taka zmiana? Z jednej strony stanie siÄ™ tak za sprawÄ… samych producentów – czytamy w magazynie Fleet News – którzy już teraz oferujÄ… szerokie spektrum barw, z drugiej natomiast przeważą wzglÄ™dy praktyczne. Analitycy rynku flotowego zauważajÄ…, że samochody w biaÅ‚ym kolorze czÄ™sto majÄ… nieco niższÄ… wartość rezydualnÄ…, co z kolei przekÅ‚ada siÄ™ na miesiÄ™czne koszty zwiÄ…zane z leasingiem danego pojazdu.
„BiaÅ‚y lub srebrny kolor nadwozia i podstawowe wyposażenie rzeczywiÅ›cie nadal mocno kojarzÄ… siÄ™ z samochodami flotowymi. Warto jednak dodać, że trend ten bardzo mocno siÄ™ zmieniÅ‚ na przestrzeni ostatnich lat. Menadżerowie flot coraz częściej wybierajÄ… bardziej charakterystyczne odcienie nadwozia, które pasujÄ… swoim stylem do wizerunku firmy, natomiast lista wyposażenia samochodów firmowych z roku na rok staje siÄ™ coraz bogatsza. Oferowana przez ToyotÄ™ linia Selection może być tutaj najlepszym przykÅ‚adem. Samochody w tej specyfikacji charakteryzujÄ… siÄ™ wyrazistymi, specjalnie dobranymi lakierami. W zależnoÅ›ci od modelu może to być np. czerwieÅ„ Tokyo Red lub ciemnoniebieski Selection Azure” – ocenia Agata Adamczyk, Kierownik DziaÅ‚u Sprzedaży Korporacyjnej, Toyota Radość.
Ankieta przeprowadzona przez magazyn Forbes odkryÅ‚a ponadto ciekawÄ… korelacjÄ™ pomiÄ™dzy wybieranymi kolorami samochodów a pÅ‚ciÄ… kupujÄ…cego. Wyniki pokazaÅ‚y, że mężczyźni preferujÄ… kolory czerwony, pomaraÅ„czowy i czarny – ze wzglÄ™du na ich popularność w samochodach sportowych. Kobiety natomiast wolÄ… odcienie srebra oraz brÄ…zów.