W pierwszym kwartale 2018 roku zarejestrowano w Polsce 155 tys. samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 tony, a wiÄ™c o 10 proc. wiÄ™cej niż w porównywalnym okresie w 2017 roku. Co ważne, 2017 rok byÅ‚ rekordowym pod wzglÄ™dem sprzedaży nowych pojazdów – zarejestrowano ponad póÅ‚ miliona nowych aut. Jak rosnÄ…ca sprzedaż obserwowana na rynku przeÅ‚ożyÅ‚a siÄ™ na satysfakcjÄ™ dealerów samochodowych?
EY oraz DCG Dealer Consulting badajÄ… satysfakcjÄ™ dealerów samochodów od 2007 roku. Analizowane sÄ… trzy obszary, które wpÅ‚ywajÄ… na ogólnÄ… ocenÄ™ satysfakcji sieci dealerskiej ze wspóÅ‚pracy z importerem. Pierwszy z obszarów, majÄ…cy najmniejszÄ… wagÄ™, to ocena produktów oferowanych przez importera, a wiÄ™c jakość, niezawodność, dostÄ™pność oraz konkurencyjność oferty rynkowej z punktu widzenia klienta. Drugi, najistotniejszy obszar, to wspóÅ‚praca z importerem jako przedstawicielem miÄ™dzynarodowego koncernu. Pod uwagÄ™ brana jest atrakcyjność umowy dealerskiej, dochodowość prowadzenia stacji, konkurencyjność strategii rynkowej oraz podejÅ›cie do prowadzenia biznesu. Ostatni obszar to ocena importera jako firmy funkcjonujÄ…cej na polskim rynku.
Zmiany na podium samochodów osobowych
Ranking satysfakcji sieci dealerskiej wygraÅ‚a marka KIA, która awansowaÅ‚a z 4. miejsca osiÄ…gniÄ™tego w zeszÅ‚oroczny badaniu osiÄ…gajÄ…c caÅ‚oÅ›ciowÄ… ocenÄ™ 4,511. Pomimo utrzymania zeszÅ‚orocznego poziomu satysfakcji sieci dealerskiej (ocena 4,46), Mazda zajęła drugie miejsce i straciÅ‚a pozycjÄ™ lidera, którÄ… piastowaÅ‚a od 4 lat. Subaru, które znalazÅ‚o siÄ™ na miejscu 3., osiÄ…gnęło swój najlepszy w historii badania wynik – 4,27. Lexus spadÅ‚ o 2 pozycje, a zamykajÄ…cy pierwszÄ… piÄ…tkÄ™ Mercedes pozostaÅ‚ na tym samym miejscu co w zeszÅ‚ym roku. Najwyższy wzrost ocen w tym roku zanotowaÅ‚y Jeep oraz Mitsubishi, zaÅ› najwiÄ™kszy spadek zaliczyÅ‚y Opel i Audi.
- Nasze badanie to istotne narzÄ™dzie oceny wspóÅ‚pracy dealerów z importerami - mówi Leszek Lerch, Partner w Dziale Audytu EY i Lider Grupy Doradztwa dla Branży Motoryzacyjnej. - Warto jednak pamiÄ™tać, że rosnÄ…ca sprzedaż nie musi oznaczać wzrostu rentownoÅ›ci firm, bowiem dla dealera może oznaczać wzrost kosztów: w zakresie finansowania stoku, kadry pracowniczej czy koniecznoÅ›ci rozbudowy salonu - dodaje.
Wyniki finansowe
Ogólnie dealerzy o 0,34 punktu niżej niż rok temu oceniajÄ… możliwość wzrostu przychodów, mimo dość stabilnego wzrostu sprzedaży. NajwiÄ™kszymi optymistami sÄ… dealerzy Dacii (wzrost o 7 pozycji). W czoÅ‚ówce znaleźli siÄ™ dealerzy Mercedesa (ocena 4,5), Mazdy (4,36) oraz KIA (4,36), z najwyższym ze wszystkich badanych marek wzrostem oceny. JeÅ›li chodzi o ocenÄ™ wyników finansowych na pierwszym miejscu, podobnie jak rok temu, znalazÅ‚a siÄ™ Mazda. Drugi jest Mercedes, a Subaru na trzecim miejscu.
Jakość produktu i system sprzedaży
Niezawodność oferowanego produktu to na ogóÅ‚ jedna z najwyżej ocenianych przez dealerów kategorii, w której tradycyjnie najlepsze noty dostajÄ… azjatyckie marki. WyjÄ…tkiem w pierwszej dziesiÄ…tce sÄ… Mercedes oraz awansujÄ…cy SEAT.
Gorzej natomiast oceniany jest system dystrybucji aut – czyli ich dostÄ™pność. NajlepszÄ… ocenÄ™ dostaÅ‚y tradycyjnie Toyota i Lexus, najgorszÄ… Fiat. Poważne spadki zanotowaÅ‚a caÅ‚a grupa Volkswagena – Audi, Skoda, SEAT i sam Volkswagen. W sprzedaży najlepszÄ… ocenÄ™ od lat utrzymuje Mazda, a w ocenie serwisu drugi rok z rzÄ™du na pierwszej pozycji znalazÅ‚ siÄ™ Lexus. Dealerzy oceniali też narzucane przez importerów standardy sprzedaży i serwisu. Åšrednia ocenia siÄ™ nie zmieniÅ‚a i wyniosÅ‚a 3,21. Liderem jest Subaru. CaÅ‚a pierwsza szóstka dostaÅ‚a wyższÄ… niż rok temu ocenÄ™. Co ciekawe – jeÅ›li chodzi o części zamienne na pierwsze miejsce, przeskakujÄ…c 4 pozycje, weszÅ‚a KIA z ocenÄ… 4,45.
WspóÅ‚praca z importerem
Dealerzy oceniali m.in.: umiejÄ™tnoÅ›ci menedżerskie pracowników importera, wyczucie rynku i pomoc sprzedażowÄ…. NajwyższÄ… notÄ™ dostaÅ‚a Mazda – 4,74. Druga byÅ‚a KIA (4,60) – wzrost o 3 pozycje, a trzeci Lexus (4,51) – spadek o jednÄ… pozycjÄ™.
Po raz drugi dealerzy oceniali także swojÄ… niezależność w prowadzeniu biznesu. Pierwsze miejsce zajęło Subaru, a najwiÄ™kszy wzrost, bo aż o 21 pozycji, zanotowaÅ‚ Jeep. Generalnie poziom satysfakcji dealerów z prowadzonego przez nich biznesu spadÅ‚ w tym roku z 3,42 do 3,38. 68% z nich, a wiÄ™c 10p.p. mniej niż w 2017 roku, zapytanych czy ponownie podjÄ™liby wspóÅ‚pracÄ™ ze swoim importerem, odpowiedziaÅ‚o twierdzÄ…co. A najbardziej pożądanÄ… markÄ…, po raz trzeci z rzÄ™du, okazaÅ‚a siÄ™ Mazda. Mercedes i Toyota zajmujÄ…c kolejno 2. i 3. PozycjÄ™ w rankingu zamieniÅ‚y siÄ™ miejscami w odniesieniu do zeszÅ‚orocznego badania.
- Pozornie niewielki spadek oceny satysfakcji kryje za sobÄ… wiÄ™ksze niż przed rokiem wahania oceny w przypadku wielu marek. WÅ›ród 26 sieci dealerskich sklasyfikowanych w badaniu, zdecydowana wiÄ™kszość – aż 18 marek – odnotowaÅ‚a spadki oceny, wzrosty pojawiÅ‚y siÄ™ jedynie u 7 - mówi Leszek Lerch Partner w Dziale Audytu EY i Lider Grupy Doradztwa dla Branży Motoryzacyjnej.
Samochody dostawcze
W 2017 roku do badania wÅ‚Ä…czono dealerów samochodów dostawczych do 3,5 tony. NajwyższÄ… ocenÄ™, tak jak rok temu, otrzymaÅ‚ Mercedes. Drugie miejsce zajÄ…Å‚ Ford (o 2 pozycje lepszÄ… niż w 2017 r.), a trzecie Iveco – i to byÅ‚ najwiÄ™kszy awans, bo aż o 3 pozycje. W pierwszej piÄ…tce znalazÅ‚ siÄ™ Fiat, za to Opel spadÅ‚ na zdecydowanie niższe miejsce. Wszystkie marki, poza Mercedesem, majÄ… gorszÄ… ocenÄ™ niż w 2017 roku. Åšrednia w tym roku wyniosÅ‚a 3,07 (w 2017 – 3,37).
O badaniu
Poszczególne aspekty dealerskiej satysfakcji w badaniu EY i DCG Dealer Consulting byÅ‚y oceniane w piÄ™ciostopniowej skali, gdzie „1” oznaczaÅ‚o ocenÄ™ najniższÄ…, a „5” najwyższÄ…. ZaÅ‚ożona dla badania próba wynosiÅ‚a minimum 30 proc. populacji wszystkich dealerów danej marki (wyjÄ…tek stanowiÅ‚y marki, których liczba dealerów w Polsce nie przekraczaÅ‚a 20 - dla tych marek próba minimalna zostaÅ‚a ustalona na 40 proc.). W badaniu nie uwzglÄ™dniono marek, których liczba dealerów w Polsce jest mniejsza niż 10 oraz marek niszowych, o marginalnej sprzedaży w skali kraju. BadanÄ… grupÄ™ osób stanowili wÅ‚aÅ›ciciele oraz osoby zarzÄ…dzajÄ…ce autoryzowanymi stacjami dealerskimi. Badanie przeprowadzono w kwietniu i maju 2018 r.
O firmie EY
Firma EY jest Å›wiatowym liderem rynku usÅ‚ug profesjonalnych obejmujÄ…cych usÅ‚ugi audytorskie, doradztwo podatkowe, doradztwo biznesowe i doradztwo transakcyjne. Na caÅ‚ym Å›wiecie EY zatrudnia ponad 247 570 pracowników, których Å‚Ä…czÄ… wspólne wartoÅ›ci i przywiÄ…zanie do dostarczania klientom wysokiej jakoÅ›ci usÅ‚ug. MisjÄ… EY jest ciÄ…gÅ‚e usprawnianie rzeczywistoÅ›ci wyrażajÄ…ce siÄ™ w haÅ›le „Building a Better Working World”.