Mechanizm TVD, sterowany przez cyfrowy sterownik ECU (Electronic Control Unit) dopasowuje moc przekazywanÄ… na prawe i lewe koÅ‚o do sytuacji w oparciu o informacje o kÄ…cie obrotu kierownicy, pozycji pedaÅ‚ów przyspieszenia i hamulca, przyspieszeniu podÅ‚użnym i poprzecznym oraz szybkoÅ›ci obrotu wokóÅ‚ osi pionowej. Pozwala to uzyskać maksimum dynamiki jazdy bez utraty panowania nad samochodem.
Do regulowania podziaÅ‚u momentu obrotowego TVD wykorzystuje sterowane silniczkami elektrycznymi wielopÅ‚ytkowe sprzÄ™gÅ‚a, reagujÄ…ce na zmianÄ™ sytuacji w ciÄ…gu 1/1000 sekundy. W efekcie samochód jest bardziej zwinny podczas pokonywania zakrÄ™tów z dowolnÄ… prÄ™dkoÅ›ciÄ… i prowadzi siÄ™ w sposób bardziej naturalny i przewidywalny.
MogÅ‚oby siÄ™ wydawać, że to jeszcze jeden komputerowy gadżet, który po wciÅ›niÄ™ciu guzika z szarego zjadacza chleba robi mistrza kierownicy – ale TVD to rozwiÄ…zanie wykorzystywane wÅ‚aÅ›nie w Lexusach RC F GT3, które startujÄ… w wyÅ›cigach. TVD nie tylko poprawia komfort i bezpieczeÅ„stwo, ale i rzeczywiste osiÄ…gi.
Jak to dziaÅ‚a? Wyobraźmy sobie samochód pokonujÄ…cy kolejne serpentyny. Gdy wchodzi w zakrÄ™t, koÅ‚a po zewnÄ™trznej stronie zakrÄ™tu obracajÄ… siÄ™ szybciej, niż te po wewnÄ™trznej. Gdy przy wychodzeniu z zakrÄ™tu kierowca wciska gaz, wiÄ™kszość ciężaru auta przenosi siÄ™ z zewnÄ™trznego przedniego koÅ‚a na zewnÄ™trzne tylne koÅ‚o. Przy peÅ‚nej mocy ujawnia siÄ™ nadsterowność. W tej sytuacji do akcji wkracza TVD, który przekazuje wiÄ™cej mocy na koÅ‚o zewnÄ™trzne, pomagajÄ…c pokonać zakrÄ™t, a potem wyrównuje stosunek podziaÅ‚u, by zachować jak najlepszÄ… przyczepność. W ten sposób TVD poprawia zarówno bezpieczeÅ„stwo, jak i osiÄ…gi.
TVD może pracować w trzech trybach – Standard, Slalom i Track. Tryb standardowy Å‚Ä…czy osiÄ…gi z komfortem – pozwala trochÄ™ poszaleć za kierownicÄ…, ale tak, by zbytnio nie zdenerwować pasażerów. Tryb slalomowy kÅ‚adzie nacisk na sterowność, przydajÄ…c rodzinnemu sedanowi charakteru niewielkiego, sportowego auta. Tryb Track stworzono z myÅ›lÄ… o jeździe torowej z agresywnym pokonywaniem zakrÄ™tów, co mogÅ‚oby siÄ™ spodobać jedynie nielicznym pasażerom. Dla każdego coÅ› innego.