Prace nad pierwszym Lexusem LS rozpoczęły siÄ™ już w roku 1983, gdy szefowie koncernu Toyota postanowili stworzyć samochód idealny, wykorzystujÄ…cy najdoskonalsze rozwiÄ…zania techniczne dla zapewnienia maksymalnego komfortu i bezpieczeÅ„stwa jazdy, a przy tym dajÄ…cego satysfakcjÄ™ z prowadzenia i posiadania. W przedsiÄ™wziÄ™cie zaangażowano 60 designerów i 1400 konstruktorów pracujÄ…cych w 24 zespoÅ‚ach oraz 2300 techników i 200 pracowników pomocniczych.
Od podstaw
Specjalnie dla nowego samochodu stworzono od podstaw wolnossÄ…cy, czterolitrowy silnik V8, podczas konstruowania którego przetestowano 873 prototypy. W efekcie powstaÅ‚a dynamiczna jednostka o bezprecedensowej kulturze pracy. Aby ograniczyć do minimum wibracje towarzyszÄ…ce pracy silnika, wiele wysiÅ‚ku wÅ‚ożono w idealne wyważenie jego podzespoÅ‚ów, obniżono też tolerancje wykonania elementów o 50%. Praktycznie caÅ‚kowite wyeliminowanie drgaÅ„ ukÅ‚adu napÄ™dowego osiÄ…gniÄ™to dziÄ™ki zamontowaniu silnika na poduszkach hydraulicznych pod niewielkim kÄ…tem, pozwalajÄ…cym poprowadzenie waÅ‚u napÄ™dowego w linii prostej do tylnego mostu. ImponujÄ…cy efekt tych staraÅ„ doskonale ilustrowaÅ‚ reklamowy film, na którym piramida kieliszków ustawiona na masce Lexusa LS utrzymywaÅ‚a siÄ™ bez najmniejszego drgnienia w caÅ‚ym zakresie obrotów silnika.
Samochód zaopatrzono w automatycznÄ… skrzyniÄ™ biegów, wyposażonÄ… w oddzielny komputer, który komunikujÄ…c siÄ™ z elektronicznym sterownikiem silnika zapewniaÅ‚ optymalnÄ… wspóÅ‚pracÄ™ obu jednostek i doskonale pÅ‚ynnÄ… zmianÄ™ przeÅ‚ożeÅ„.
Wyrafinowane, wielowahaczowe zawieszenie wszystkich kóÅ‚ otrzymaÅ‚o dodatkowe elementy tÅ‚umiÄ…ce, a na życzenie klienta mogÅ‚o być wyposażone w sterowany mikroprocesorem ukÅ‚ad pneumatyczny.
PrzeÅ‚omowe byÅ‚o także nadwozie, do którego budowy zastosowano szlachetne materiaÅ‚y, takie jak stal nierdzewna, a podczas produkcji po raz pierwszy wykorzystano spawanie laserowe, dziÄ™ki czemu uzyskano sztywność póÅ‚tora raza wiÄ™kszÄ…, niż w porównywalnych samochodach. PomysÅ‚owe technologie pozwoliÅ‚y umieÅ›cić miÄ™dzy warstwami blachy dodatkowe wygÅ‚uszenia.
Duży nacisk poÅ‚ożono na bezpieczeÅ„stwo czynne i bierne, co znalazÅ‚o odzwierciedlenie zarówno w konstrukcji nadwozia i podwozia, jak i kabiny. Zastosowane rozwiÄ…zania sprawdzono podczas crash-testów, w których przebadano sto prototypów.
Proces produkcyjny wzbogacono o 300 dodatkowych procedur kontrolnych, dziÄ™ki czemu wytwarzajÄ…ca model LS fabryka uzyskaÅ‚a pierwsze miejsce w Å›wiecie pod wzglÄ™dem niezawodnoÅ›ci produktów.
Wszystko to sprawiÅ‚o, że Lexus szybko zyskaÅ‚ znakomitÄ… renomÄ™, szturmem zdobywajÄ…c mocnÄ… pozycjÄ™ wÅ›ród dotychczasowych liderów segmentu premium.
Powtórzyć sukces
Sukces i doskonaÅ‚a reputacja marki spowodowaÅ‚y, że twórcy drugiej generacji flagowej limuzyny Lexusa stanÄ™li przed nie lada wyzwaniem: musieli dać klientom auto jeszcze wygodniejsze i dajÄ…ce wiÄ™cej zadowolenia z jazdy, a przy tym nawiÄ…zujÄ…ce do pierwowzoru. W efekcie nowy LS, którego wprowadzono na rynek w 1994 roku, byÅ‚ zewnÄ™trznie bardzo podobny do poprzednika, choć 90 procent elementów przeprojektowano lub zaprojektowano od nowa. Przy jeszcze wiÄ™kszej sztywnoÅ›ci nadwozia i rozstawie osi wiÄ™kszym o 35 mm samochód byÅ‚ o 95 kg lżejszy od pierwszej generacji. W poÅ‚Ä…czeniu z obniżeniem wspóÅ‚czynnika oporu powietrza Cx do rekordowej w segmencie wartoÅ›ci 0,28 oraz usprawnieniami silnika, przeÅ‚ożyÅ‚o siÄ™ to na lepszÄ… dynamikÄ™ i mniejsze zużycie paliwa.
Wiele uwagi przywiÄ…zano do zwiÄ™kszenia komfortu kabiny. Zoptymalizowano konstrukcjÄ™ foteli, usprawniono klimatyzacjÄ™ wnÄ™trza, system audio wzbogacono o pierwszy w Å›wiecie zmieniacz na 6 pÅ‚yt CD. Dodano również poduszkÄ™ powietrznÄ… pasażera i wzmocnienia boczne w drzwiach, wyprzedzajÄ…c wymagania przepisów o dwa lata, a później także boczne poduszki powietrzne.
W połowie okresu produkcji drugiej generacji, silnik Lexusa LS wyposażono w pierwszy w jednostkach V8 mechanizm zmiennych faz rozrządu VVT-i.
LS po raz trzeci
PrezentujÄ…c trzeciÄ… generacjÄ™ modelu LS w roku 2000 na salonie samochodowym w Genewie Lexus zapowiedziaÅ‚, że nowe auto bÄ™dzie jeszcze szybsze, cichsze i bardziej komfortowe od poprzedników. Tak siÄ™ też staÅ‚o, a Lexus LS 430 staÅ‚ siÄ™ najcichszym i najdoskonalszym aerodynamicznie pojazdem w swojej klasie.
Wyposażono go w nowy silnik V8 o pojemnoÅ›ci skokowej powiÄ™kszonej do 4,3 l, który przy wiÄ™kszej mocy (290 KM) wyróżniaÅ‚ siÄ™ mniejszym zużyciem paliwa i emisjÄ… CO2 speÅ‚niajÄ…cÄ… przyszÅ‚Ä… normÄ™ Euro IV.
Nadwozie o bardziej nowoczesnych ksztaÅ‚tach starannie przebadano w tunelu aerodynamicznym, dziÄ™ki czemu wspóÅ‚czynnik oporu udaÅ‚o siÄ™ obniżyć do 0,26.
Pasażerowie tylnych siedzeń zyskali więcej miejsca dzięki zwiększeniu rozstawu osi o 75 mm. Fotele wyposażono w elektryczną regulację z pamięcią ustawień, system ogrzewania i chłodzenia, a także masażu. Klimatyzację wzbogacono o funkcję automatycznego zamykania obiegu powietrza po wykryciu szkodliwych substancji na zewnątrz pojazdu.
W Lexusie LS trzeciej generacji wprowadzono również pierwszy w Å›wiecie system przeciwzderzeniowy PCS, pomagajÄ…cy uniknąć kolizji lub ograniczyć ich skutki.
Czas na hybrydÄ™
Zwiastunem czwartej generacji modelu LS byÅ‚ zaprezentowany na Tokyo Motor Show 2005 koncepcyjny Lexus LF-Sh z napÄ™dem hybrydowym. Efekt prowadzonych od 2001 roku prac nad projektowanym od podstaw autem przedstawiono w roku 2006 na North American International Auto Show. Najdroższy w historii koncernu projekt opÅ‚aciÅ‚ siÄ™ – dziennikarze motoryzacyjni wybrali Lexusa LS Samochodem Roku 2007.
Dla Lexusa LS 460 skonstruowano zupełnie nowy, lekki silnik V8 o pojemności 4,6 l z komputerowo sterowanym mechanizmem zmiennych faz rozrządu VVT-iE. Pozwoliło to uzyskać moc większą o 35 procent i moment obrotowy większy o 30 procent, niż w poprzedniej jednostce 4,3 l przy mniejszym zużyciu paliwa i mniejszej emisji niepożądanych substancji.
W ukÅ‚adzie przeniesienia napÄ™du zastosowano pierwszÄ… w Å›wiecie oÅ›miobiegowÄ… przekÅ‚adniÄ™ automatycznÄ…, wyróżniajÄ…cÄ… siÄ™ bardzo cichÄ… pracÄ…. Poziom haÅ‚asu zmierzony podczas testów kompletnego ukÅ‚adu napÄ™dowego nie przekraczaÅ‚ 10 decybeli, czyli gÅ‚oÅ›noÅ›ci normalnego oddechu.
W konstrukcji nadwozia zastosowano aż 40 procent wysokowytrzymaÅ‚ej stali, osiÄ…gajÄ…c wysokÄ… sztywność przy maÅ‚ej masie. MaskÄ™, elementy nadwozia znajdujÄ…ce siÄ™ w strefach zgniotu czy elementy podwozia wykonano ze stopów aluminium.
Nowy samochód wyposażono w inteligentnÄ… sieć integrujÄ…cÄ… wszystkie systemy zarzÄ…dzane elektronicznie – od silnika, skrzyni biegów i aktywnego zawieszenia, przez hamulce i wspomaganie kierownicy, po zwiÄ™kszajÄ…ce bezpieczeÅ„stwo jazdy czujniki udoskonalonego systemu PCS, w tym radar i kamery.
Po raz pierwszy w historii modelu LS Lexus zaoferowaÅ‚ klientom caÅ‚Ä… gamÄ™ wariantów. Do modelu podstawowego doÅ‚Ä…czyÅ‚ wkrótce LS 600h z napÄ™dem hybrydowym – pierwsza hybryda w segmencie samochodów luksusowych – potem wariant LS 460 z napÄ™dem na cztery koÅ‚a, a nastÄ™pnie wydÅ‚użony o 12 cm LS 600hL.
W roku 2010 Lexus LS czwartej generacji zostaÅ‚ poddany delikatnemu face liftingowi, a w roku 2012 gruntownemu odÅ›wieżeniu, otrzymujÄ…c charakterystycznÄ… dla wspóÅ‚czesnych Lexusów osÅ‚onÄ™ chÅ‚odnicy w ksztaÅ‚cie klepsydry. Wtedy też wprowadzono fabrycznie tuningowanÄ… wersjÄ™ F Sport.
PiÄ…ty LS – turbinowa rewolucja
W styczniu tego roku na wystawie North American International Auto Show Lexus zaprezentowaÅ‚ piÄ…tÄ… generacjÄ™ swej flagowej limuzyny, w której wprowadzono najwiÄ™ksze zmiany w caÅ‚ej historii modelu.
Widać to już na pierwszy rzut oka – nowy Lexus LS zyskaÅ‚ dynamicznÄ… sylwetkÄ™ przypominajÄ…cÄ… coupe, odpowiedniÄ… dla imponujÄ…cych osiÄ…gów i wÅ‚asnoÅ›ci jezdnych, zachowujÄ…c jednak przestronność i komfort wnÄ™trza luksusowej limuzyny. Samochód jest dÅ‚uższy i szerszy od poprzednika, a przy tym o 15 mm niższy, co nadaje mu wyglÄ…d przyklejonego do nawierzchni. O 3 cm obniżono też maskÄ™, a pokrywÄ™ bagażnika o 4 cm, poprawiajÄ…c widoczność z kabiny.
NajwiÄ™ksza sensacja kryje siÄ™ jednak pod maskÄ… – zamiast wolnossÄ…cego V8, który w różnych wersjach napÄ™dzaÅ‚ cztery dotychczasowe generacje Lexusa LS, zastosowano szeÅ›ciocylindrowy silnik widlasty z podwójnym turbodoÅ‚adowaniem, skonstruowany od podstaw w oparciu o technologie rodem ze sportowych bolidów. Rozwija on moc 415 koni mechanicznych i maksymalny moment obrotowy 600 Nm – parametry znacznie lepsze, niż piÄ™ciolitrowy V8 – zapewniajÄ…c jednoczeÅ›nie mniejsze zużycie paliwa. Z silnikiem wspóÅ‚pracuje pierwsza w segmencie luksusowych limuzyn 10-biegowa przekÅ‚adnia automatyczna (wypróbowana wczeÅ›niej w sportowym coupe Lexus LC), odznaczajÄ…ca siÄ™ czasami przeÅ‚Ä…czania biegów porównywalnymi ze skrzyniami dwusprzÄ™gÅ‚owymi. UkÅ‚ad napÄ™dowy zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie rzÄ™du 4,5 sekundy.
Lexus LS piÄ…tej generacji zostaÅ‚ zbudowany w oparciu o nowatorskÄ… architekturÄ™ GA-L (Global Architecture for Luxury vehicles), zastosowanÄ… po raz pierwszy w sportowym LC – tu z rozstawem osi 3124 mm, o 33 m wiÄ™kszym, niż w wydÅ‚użonej wersji poprzedniej generacji, LS 600h L.
Wykorzystanie nowej platformy, a także stali o zwiÄ™kszonej wytrzymaÅ‚oÅ›ci oraz stopów aluminium umożliwiÅ‚o zwiÄ™kszenie sztywnoÅ›ci nadwozia, a jednoczeÅ›nie zmniejszenie jego masy o ponad 90 kg w stosunku do poprzedniej generacji. Obniżono przy tym poÅ‚ożenie Å›rodka masy pojazdu, co Å‚Ä…cznie z wiÄ™kszÄ… sztywnoÅ›ciÄ… struktury korzystanie wpÅ‚ywa na wÅ‚asnoÅ›ci jezdne samochodu.
WiÄ™kszej stabilnoÅ›ci i precyzji prowadzenia sprzyja też nowe, wielowahaczowe zawieszenie ze stopów lekkich. Podobnie jak w sportowym LC, wyposażono je w podwójne sworznie wahaczy, optymalizujÄ…ce geometriÄ™ zawieszenia w caÅ‚ym zakresie pracy. Nad stabilnoÅ›ciÄ… i precyzjÄ… prowadzenia czuwa też ulepszony elektroniczny system VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management), nadzorujÄ…cy pracÄ™ hamulców, ukÅ‚adu kierowniczego, napÄ™du i zawieszenia w sposób zapewniajÄ…cy optymalnÄ… przyczepność oraz sterowność, a zatem i komfort oraz bezpieczeÅ„stwo jazdy. WÅ‚asnoÅ›ci jezdne dodatkowo poprawiajÄ… aktywne drążki stabilizujÄ…ce i system LDH (Lexus Dynamic Handling) z niezależnym sterowaniem przednich i tylnych kóÅ‚.
ElektronicznÄ… tablicÄ™ przyrzÄ…dów zaopatrzono w wyÅ›wietlacz nawigacyjny o przekÄ…tnej 12,3 cala, a istotne dla kierowcy informacje mogÄ… być też wyÅ›wietlane w polu widzenia kierowcy przez najwiÄ™kszy w historii, kolorowy wyÅ›wietlacz projekcyjny HUD o przekÄ…tnej 24 cali.
Wysoka kultura pracy silnika i dopracowana aerodynamika nadwozia zapewniajÄ… bardzo niskie natężenie haÅ‚asu w kabinie, którÄ… dodatkowo wyposażono w aktywny, elektroniczny system wyciszenia.
Nowy Lexus LS odznacza siÄ™ podwyższonym poziomem bezpieczeÅ„stwa – zarówno biernego, wynikajÄ…cego m.in. z zastosowania platformy GA-L, jak i czynnego, wspomaganego przez ulepszony Lexus Safety System+. Zaawansowany pakiet bezpieczeÅ„stwa udostÄ™pnia m.in. inteligentnÄ… funkcjÄ™ zapobiegania potrÄ…ceniu pieszych – po wykryciu pieszego przed samochodem system rozpoczyna hamowanie, a jeÅ›li to konieczne, stara siÄ™ go ominąć, nie opuszczajÄ…c pasa ruchu.