PowstaÅ‚y one przy wykorzystaniu nowej platformy konstrukcyjnej stworzonej specjalnie dla samochodów z napÄ™dem elektrycznym. Do 2025 roku marka Volkswagen zamierza sprzedawać rocznie milion aut elektrycznych i chce dziÄ™ki temu stać siÄ™ liderem w dziedzinie elektromobilnoÅ›ci. Pierwszym modelem z rodziny I.D. (aut w peÅ‚ni elektrycznych), przeznaczonym do sprzedaży w Europie bÄ™dzie model kompaktowy, natomiast na rynku USA jako pierwszy w ofercie znajdzie siÄ™ SUV I.D. CROZZ.
„Samochód to synonim wolnoÅ›ci i indywidualnoÅ›ci” powiedziaÅ‚ Jürgen Stackmann, CzÅ‚onek ZarzÄ…du Marki Volkswagen do spraw Sprzedaży, Marketingu i After Sales. „BÅ‚Ä™dy z przeszÅ‚oÅ›ci spowodowaÅ‚y przyspieszenie wielu spraw w Volkswagenie, kryzys daÅ‚ nam konkretnÄ… szansÄ™. Wierzymy w elektromobilność i we wspaniaÅ‚Ä… przyszÅ‚ość samochodów. Niemal 80 procent wszystkich przejazdów w USA dokonuje siÄ™ wÅ‚aÅ›nie w samochodzie – to najważniejszy Å›rodek transportu w tym kraju”.
Za pomocÄ… modeli z rodziny I.D. marka Volkswagen odpowie na wyzwania przyszÅ‚oÅ›ci. Samochody te skonstruowano w oparciu o moduÅ‚owÄ… platformÄ™ do budowy aut elektrycznych (MEB), która jest wykorzystywana przez caÅ‚y koncern. Nowe modele elektryczne majÄ… daleki zasiÄ™g, sÄ… bezemisyjne, ich akumulatory można szybko naÅ‚adować, a przestronne wnÄ™trza dostosować do chwilowych potrzeb. „Znakiem szczególnym nowych aut sÄ… zmienione proporcje – modele majÄ… duży rozstaw osi i krótkie zwisy nadwozia”, wyjaÅ›nia Christian Singer, Szef dziaÅ‚u e-Mobility marki Volkswagen i dodaje: „DziÄ™ki temu stworzyliÅ›my zupeÅ‚nie nowy rodzaj wnÄ™trz z dużą iloÅ›ciÄ… miejsca dla pasażerów i na bagaż”.
O jaki rodzaj przestronnoÅ›ci wnÄ™trza chodzi Singer objaÅ›nia na przykÅ‚adzie kompaktowego modelu I.D.: „Ma on rozmiary Golfa, ale w Å›rodku jest tyle miejsca, co w Passacie”. Uzyskano to dziÄ™ki umieszczeniu napÄ™du elektrycznego równolegle do osi pojazdu, a akumulatorów o dużej pojemnoÅ›ci w podÅ‚odze. Tak samo bÄ™dzie w wypadku pozostaÅ‚ych modeli z rodziny I.D. „ModuÅ‚owa platforma MEB umożliwia konstruowanie różnych pojazdów – od kompaktów po siedmiomiejscowe SUV-y”.
W Los Angeles Volkswagen prezentuje nie tylko model kompaktowy, SUV-a oraz auto typu MPV, lecz również zwraca uwagÄ™ na fakt, że rodzina I.D. bÄ™dzie miaÅ‚a kolejnych przedstawicieli, znajdzie siÄ™ wÅ›ród nich także limuzyna. CechÄ… wspólnÄ… wszystkich pojazdów jest nie tylko elektryczny napÄ™d, lecz także nowy rodzaj wspóÅ‚pracy z otoczeniem. Zamiast licznych sterowników w pokÅ‚adowej sieci znajdÄ… siÄ™ wydajne komputery z centralnym ukÅ‚adem sterowania, które w każdej chwili bÄ™dzie można aktualizować oraz poddawać upgrede’owi. Te nowe rozwiÄ…zania sÄ… podstawÄ… do wprowadzenia w samochodach cyfrowych usÅ‚ug, które uÅ‚atwiÄ… codzienne życie.
„Innowacje, nad którymi teraz pracujemy zwiÄ™kszÄ… możliwoÅ›ci samochodów”, stwierdziÅ‚ Jürgen Stackmann. „Nasze auta majÄ… bardzo atrakcyjnÄ… stylistykÄ™ i dajÄ… wiele możliwoÅ›ci dopasowania ich do indywidualnych potrzeb klientów. Zrobimy wszystko, żeby sprostać rosnÄ…cemu zapotrzebowaniu na samochody opracowane zgodnie z zasadÄ… zrównoważonego rozwoju”.
Zaczyna siÄ™ to już na poziomie komunikacji z potencjalnymi klientami. W ramach wspólnego projektu z amerykaÅ„skim koncernem Adobe do użytkowników mediów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych bÄ™dzie kierowana indywidualna informacja o modelach z rodziny I.D., sprofilowana pod kÄ…tem konkretnego odbiorcy. BÄ™dzie ona dostÄ™pna na nowym portalu internetowym Volkswagena.
Jeszcze zanim klient odwiedzi salon sprzedaży marki bÄ™dzie mógÅ‚ wirtualnie zapoznać siÄ™ z nowymi pojazdami elektrycznymi – także w niezwykÅ‚ych miejscach. Jürgen Stackmann dodaje: „PodjÄ™liÅ›my w tym celu wspóÅ‚pracÄ™ z firmÄ… Microsoft. Rzeczywistość wirtualna pozwala nam zaprezentować klientom kawiarni czy galerii handlowej - przy pomocy specjalnych gogli - wirtualne auto stojÄ…ce w danym miejscu czy pomieszczeniu”.
W zakresie multimediów Volkswagen nawiÄ…zaÅ‚ z kolei wspóÅ‚pracÄ™ z IBM. Nowy projekt nosi nazwÄ™ „Predictive We Services”. Jego podstawÄ… jest cyfrowy asystent „Watson”, który podczas jazdy wyszukuje w Internecie miejsca potencjalnych zakupów czy restauracje, prezentuje je kierowcy, a po sÅ‚ownym poleceniu rezerwuje miejsce w lokalu.
„SiÅ‚a Volkswagena od ponad 70 lat polega na tym, że pozwala on korzystać wielkiej liczbie ludzi z najnowszych technologii i w ogóle z mobilnoÅ›ci. Tak samo bÄ™dzie w przyszÅ‚oÅ›ci. Sprawimy, że elektryczne samochody o najwyższych standardach jakoÅ›ciowych bÄ™dÄ… dostÄ™pne dla każdego” - tak Jürgen Stackmann podsumowaÅ‚ cele Volkswagena.