Adam Małysz i Rafał Marton pojadą, podobnie jak w poprzednich rajdach, Mitsubishi L200. Organizatorzy przydzielili dla nich numer 11. Rajd w Szczecinie będzie doskonałą okazją do pokazania się szerszej publiczności.
„Jest to najtrudniejszy rajd w Polsce, dlatego chcemy przede wszystkim pokazać się kibicom z dobrej strony. W tym roku startuje wielu bardzo dobrych kierowców i każdy chce wygrać. Naszym celem jest pierwsza dziesiątka, ale zależy nam przede wszystkim na zbieraniu doświadczenia, które może zaprocentować w przyszłych rajdach” – zapowiada Adam Małysz.
Prolog wyścigu odbędzie się w czwartek o godzinie 18, a przez następne dni kierowcy będą się ścigać na poligonie w Drawsku Pomorskim. To właśnie na nim przez ostatnie miesiące trenowali Małysz z Martonem. Jednak zastrzegają, że nie będzie miało to żadnego wpływu na ich występ.
„Poligon jest tak rozległy, ma taką urozmaiconą powierzchnię, że organizatorzy mogą dowolnie nakreślać trasę przejazdu. Charakterystyczne dla niego jest to, że drogi są kręte, wąskie i wyboiste. Nigdy nie można być pewnym na co się trafi, ale to sprawia, że rajd jest tak emocjonujący” – uważa Rafał Marton.
O skali trudności rajdu niech świadczy fakt, że trzeci odcinek specjalny będzie liczył 240 km. Jak podkreślają organizatorzy i sami zawodnicy tak długie odcinki to rzadkość podczas zawodów. Zakończenie imprezy będzie miało miejsce w niedzielę w podszczecińskim Bezrzeczu.
Rajd Baja Poland jest jedną z większych imprez motoryzacyjnych w Polsce. Co roku do portowego miasta zjeżdżają najlepsi rajdowcy świata. Zespoły z całego świata chętnie przyjeżdżają tutaj, ze względu na trudności trasy, urozmaicenie terenu oraz poziom sportowo-organizacyjny rajdu. W tym roku wystartuje 40 zespołów, a wśród nich nie zabraknie wybitnych kierowców. Do Baja Poland swój akces zgłosili tacy zawodnicy jak były dwukrotny zwycięża Rajdu Paryż–Dakar Jean Louis Schlesser, lider strefy T1 Miroslav Zapletal i Maciej Marton, czy były zwycięzca Pucharu Świata Khalifa Al-Mutawei.
***
Adam Małysz i Rafał Martonto nowa polska załoga rajdowa, która z powodzeniem zadebiutowała w Rajdzie Dakar 2012 uzyskując doskonałe 37. miejsce w klasyfikacji generalnej.
Adam Małysz– najpopularniejszy polski sportowiec, multimedalista olimpijski, najbardziej utytułowany polski skoczek w historii indywidualnych konkursów mistrzostw świata. Po zakończeniu kariery narciarskiej w 2011 roku podjął nowe wyzwanie jakim są rajdy cross country.
Rafał Marton - doświadczony pilot, uczestnik wielu Rajdowych Mistrzostw Świata, Europy oraz Mistrzostw Polski, w tym ośmiokrotny uczestnik Rajdu Dakar – największy sukces to 4. miejsce w klasyfikacji generalnej Pucharu Świata Cross Country w 2003 roku, 14. miejsce w Rajdzie Dakar jako pilot Łukasza Komornickiego.
Mitsubishi L200za kierownicą którego ściga się w tym roku załoga Adam Małysz/Rafał Marton został przygotowany przez zespół fabryczny Mitsubishi Ralliart w klasie T1.1 - samochody prototypowe napędzane silnikiem benzynowym. Nadwozie tego Mitsubishi L200 z kevlarową karoserią zbudowano na konstrukcji rurowej "Faster". Pojazd napędza 4-litrowy benzynowy silnik V6 Mitsubishi o mocy 280 KM współpracujący z sekwencyjną, 6-biegową skrzynią biegów Sadev. Pojazd wyposażono w dyferencjały X-track Factory step II, 8 amortyzatorów Donnere, hamulce Alcon 320 chłodzone cieczą, 450-litrowy zbiornik paliwa Continental FIA i szesnastocalowe obręcze kół Ralliart z oponami BF Goodrich All Terrain.
W sezonie 2012 Adam Małysz i Rafał Marton startują w pełnym cyklu Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych oraz w cyklu FIA CEZ Cross-Country Trophy. Polacy ścigali się we Włoszech, Portugali i na Węgrzech. To bardzo udany sezon dla załogi, która zajmuje wysokie 6. miejsce w klasyfikacji T1.