Dwa lata później pierwsze w peÅ‚ni elektryczne Gran Turismo Audi Å›wiÄ™tuje swÄ… premierÄ™ już jako samochodu w wersji produkcyjnej. To najlepszy moment, by porozmawiać z Marc’em Lichte o znaczeniu e-tron GT dla marki Audi.
- Wywiad z szefem Audi Design w przededniu pierwszej prezentacji Audi e-tron GT
- e-tron GT pionierem na polu designu przyszÅ‚ych samochodów elektrycznych marki Audi
- Światowa premiera w pełni elektrycznego Gran Turismo już 9 lutego 2021 r.
Pytanie: Panie Lichte, oczekiwanie dobiega końca. Już we wtorek, 9 lutego, Audi oficjalnie przedstawi model e-tron GT. Czy ta prezentacja, po siedmiu latach bycia szefem Audi Design, jest cały czas dla Pana ekscytująca?
Marc Lichte: Åšwiatowa premiera to taki magiczny moment - zarówno dla caÅ‚ego zespoÅ‚u Audi Design, jak i dla mnie osobiÅ›cie. Prezentacja nowego samochodu jest zwieÅ„czeniem procesu jego rozwoju, który zazwyczaj trwa cztery lata. To dÅ‚uga droga, która wymaga ogromnej pracy, wielu dyskusji, a czasem trudnych decyzji. Jednak na koniec wszyscy jesteÅ›my dumni z tego, że możemy zaprezentować wynik naszych wspólnych wysiÅ‚ków.
„Duma” jest tu sÅ‚owem kluczowym. SpoglÄ…dajÄ…c na ten pokazowy egzemplarz widzimy, że naprawdÄ™ wysoko postawiÅ‚ Pan poprzeczkÄ™ dla modelu e-tron GT. Co wyróżnia stylistykÄ™ tego samochodu?
Lichte: Z dobrym projektem mamy do czynienia wtedy, gdy produkt jest jednoczeÅ›nie estetyczny i funkcjonalny, a także gdy doÅ›wiadczenia z nim sÄ… pozytywne i bezproblemowe. PodstawÄ… estetyki sÄ… proporcje: krótkie zwisy i duży rozstaw osi w poÅ‚Ä…czeniu z niewysokim przedziaÅ‚em pasażerskim na mocnym nadwoziu. e-tron GT posiada wszystkie te cechy.
Czy można opisać ten samochód jako nowÄ… ikonÄ™ designu Audi? Czy nie bÄ™dzie to zbyt aroganckie?
Lichte: Tak, to bez wÄ…tpienia zbyt aroganckie twierdzenie. Przecież nie można stworzyć ikony marki wyÅ‚Ä…cznie na desce kreÅ›larskiej. Samochód musi zyskać takÄ… reputacjÄ™ na drodze, w otoczeniu peÅ‚nym innych elementów – również stylistycznych - które „zorientujÄ…” go na takiej pozycji. Prawdziwe ikony designu majÄ… coÅ›, co pozwala im odróżnić siÄ™ od otoczenia : dobrymi przykÅ‚adami sÄ… tu VW Garbus i Porsche 911. WystarczÄ… tylko trzy linie aby je opisać i każdy siÄ™ zorientuje o jaki samochód chodzi.
Zatem, co Audi chce przekazać otoczeniu prezentując e-tron GT?
Lichte: Przede wszystkim nasze hasÅ‚o przewodnie "Vorsprung durch Technik – przewaga dziÄ™ki technice" - albo, cytujÄ…c nowÄ… strategiÄ™ naszej marki: "Living Progress – żywy i ciÄ…gÅ‚y postÄ™p". Niektóre modele, przez lata historii marki, w szczególny sposób „wykuwaÅ‚y” te hasÅ‚a. Kilka przykÅ‚adów: A2 to najwyższa wydajność, TT oznacza formalistyczny design, a R8 to bezkompromisowe osiÄ…gi. Dlatego w przypadku e-tron GT nie chodzi o to, czy jest on ikonÄ… designu, ale o to, jak wyraża naszÄ… postawÄ™. Innymi sÅ‚owy: pytanie brzmi, jak reinterpretuje "Vorsprung durch Technik".
Jaki kurs na przyszłość wyznacza e-tron GT?
Lichte: e-tron GT to gran turismo. Termin ten pierwotnie oznaczaÅ‚ samochody sportowe, które nadawaÅ‚y siÄ™ do wyÅ›cigów dÅ‚ugodystansowych. Modele GT różniÄ… siÄ™ zatem od samochodów czysto sportowych tym, że oferujÄ… wiÄ™kszy komfort i wiÄ™ksze wnÄ™trze. Jako w peÅ‚ni elektryczne gran turismo, e-tron GT reinterpretuje ten proces równoważenia nie ograniczajÄ…c osiÄ…gów do samej mocy, ale przypisujÄ…c szczególnÄ…, kreatywnÄ… wagÄ™ wydajnoÅ›ci.
Wydajność jako bazowa idea dla designu. Co to dokładnie oznacza?
Lichte: Mniejszy opór powietrza przekÅ‚ada siÄ™ na wiÄ™kszy zasiÄ™g: to podstawowe prawo fizyki mobilnoÅ›ci elektrycznej przeksztaÅ‚ciliÅ›my w zasadÄ™ projektowania e-tron GT. Forma podąża za funkcjÄ…, estetyka wynika z wydajnoÅ›ci. Nowy jÄ™zyk stylistyczny skupia siÄ™ na opÅ‚ywie powietrza, a tym samym na wyrafinowanej aerodynamice. Design e-tron GT jest bez wÄ…tpienia podstawÄ… dla projektowania przyszÅ‚ych modeli elektrycznych.
Rozmawiamy caÅ‚y czas o designie zewnÄ™trznym auta. A jak opisze Pan te funkcje – przede wszystkim wydajność – w odniesieniu do stylistyki wnÄ™trza?
Lichte: Mobilność elektryczna dodaje lekkoÅ›ci i funkcjonalnoÅ›ci wnÄ™trzu – miejsca jest w nim tak samo dużo, co w pojazdach wyższych segmentów. Kompaktowy na zewnÄ…trz, przestronny wewnÄ…trz. Dlatego też daliÅ›my e-tronowi GT taki wyglÄ…d wewnÄ™trzny, który podkreÅ›la nie tylko typowo sportowy charakter GT z wyraźnym ukierunkowaniem na kierowcÄ™, ale także jego odniesienie do równowagi Å›rodowiskowej. Model koncepcyjny z 2018 roku posÅ‚użyÅ‚ jako prototyp dla seryjnego modelu produkcyjnego. Charakteryzuje siÄ™ on wÅ‚asnÄ… liniÄ… wyposażenia, która nie wykorzystuje skóry, a zamiast tego opiera siÄ™ na materiaÅ‚ach pochodzÄ…cych z recyklingu.
Sportowe gran turismo, które pozycjonuje siÄ™ w oparciu o wydajność i zrównoważony rozwój. Czy to jest ta nowa postawa, o której wspomniaÅ‚ pan wczeÅ›niej?
Lichte: Tak w skrócie. Zrównoważony rozwój zaczyna siÄ™ od poczÄ…tkowej idei i wyraża siÄ™ poprzez projekt. e-tron GT jest tym samym pionierem idei, która bÄ™dzie charakteryzować nasze rozumienie luksusu w czasach mobilnoÅ›ci elektrycznej.