Dokładnie 30 lat wcześniej, w lutym 1989 r. pierwsza Mazda MX-5 zadebiutowała w Chicago i wzbudziła sensację. Przez trzy dekady założenia konstrukcyjne modelu pozostały niezmienne: jest to lekki, zgrabny dwumiejscowy roadster z silnikiem umieszczonym z przodu, napędem na tylne koła, doskonałym międzyosiowym rozkładem mas 50:50 i niskimi momentami bezwładności, którym zawdzięcza maksymalną zwrotność. Zasadnicze cechy Mazdy MX-5 zostały świadomie podtrzymane w kolejnych generacjach tego modelu. Producent przyjął jako regułę, że wraz z wprowadzeniem kolejnych generacji, charakter MX-5 pozostaje niezmieniony, a wyjątkowa sylwetka samochodu ma być łatwo rozpoznawalna nawet z dużej odległości.
Dotychczas sprzedanych zostało ponad 1,055 mln egzemplarzy Mazdy MX-5 na całym świecie, z czego ponad 350 tys. w Europie. W ciągu swojej 30-letniej historii Mazda MX-5 zgromadziła ponad 280 nagród, zarówno w kategoriach designu, jak i technologii. Stała się też symbolem filozofii konstruowania samochodów przez Mazdę i najdoskonalszym wcieleniem idei Jinba-Ittai.
Produkcja modelu upamiętniającego 30 rocznicę premiery MX-5 będzie ograniczona do 3000 egzemplarzy na całym świecie w obu odmianach nadwozia – Soft Top i RF (Retractable Fastback). Na rynek polski przewidzianych zostało 30 sztuk edycji limitowanej, po 15 w każdej wersji, dostępnych w wybranych salonach sprzedaży.
Mazda MX-5 30th Anniversary Edition dostępna jest z silnikiem Skyactiv-G 184 KM, w nadwoziu Soft Top i RF, w nowym, zarezerwowanym dla tej wersji kolorze Racing Orange. Również zaciski hamulców oraz elementy wykończenia wnętrza utrzymane zostały w żywej, pomarańczowej tonacji.
Jubileuszowa edycja Mazdy MX-5 została bardzo starannie i bogato wyposażona. Szczególną dbałość o szczegóły dostrzec można we wnętrzu, gdzie dominują pomarańczowe akcenty stylizacyjne oraz przeszycia i sportowe fotele Recaro.
W każdym zagłówku fotela znajdują się dwa wbudowane głośniki emitujące dźwięk dostrajany przy użyciu technologii TrueSpace® opracowanej przez firmę Bose®. Dzięki temu czysty i mocny dźwięk dobiega do uszu w każdych warunkach, zapewniając wyższą jakość obrazu akustycznego, nawet podczas jazdy z otwartym dachem.
Sylwetkę nadwozia uzupełniają felgi RAYS z kutego aluminium, o średnicy 17 cali (RAYS ZE40 RS30), niskiej masie i wysokiej sztywności. Wyróżniają się one delikatnym, precyzyjnym rysunkiem i kolorem ciemnej stali rusznikarskiej.
Przy przednich tarczach hamulcowych znajdują się 15-calowe aluminiowe zaciski z czterema naprzeciwległymi tłoczkami o średnicy 34 mm i okładzinami z udziałem stali niskowęglowej o stałym współczynniku tarcia. Układ hamulcowy Brembo zapewnia poczucie wyjątkowej stabilności nawet podczas jazdy przy dużych przeciążeniach bocznych, wydajność na stałym, niezmiennym poziomie i doskonałą precyzję kontroli.
Każdy egzemplarz Mazdy MX-5 30th Anniversary wyposażony jest w amortyzatory Bilstein o specjalnym zestrojeniu, zapewniające podwyższoną jakość toczenia i poczucie jeszcze pełniejszej jedności kierowcy z samochodem. W połączeniu z dostępnymi wyłącznie w tym modelu kutymi felgami aluminiowymi firmy RAYS, amortyzatory Bilstein są gwarancją precyzyjnej kontroli i gładkiej pracy podwozia.
Dodatkowo, przy tylnym nadkolu, po stronie kierowcy, umieszczona została plakietka „30th Anniversary” z indywidualnym numerem w ramach edycji limitowanej.
Jubileuszowa edycja Mazdy MX-5 30th Anniversary w wersji Soft Top wyceniona została na 132 900 zł, a w wersji RF na 143 900 zł. Samochód już można zamawiać u wybranych dealerów, którzy do tej pory sprzedawali najwięcej MX-5 – w Warszawie, Gdańsku, Poznaniu, Wrocławiu, Łodzi, Katowicach, Sosnowcui Krakowie. Pierwsze egzemplarze pojawią się jeszcze latem – na przełomie lipca i sierpnia.