55 lat temu publicznoÅ›ci zaprezentowano dwa modele, które różniÅ‚y siÄ™ tylko ksztaÅ‚tem grilla, koÅ‚pakami kóÅ‚ i kolorami nadwozia: Morrisa Mini Minor i Austina Seven. Projekt Aleca Issigonisa byÅ‚ tyleż prosty, co genialny: mnóstwo przestrzeni w kabinie przy minimalnych rozmiarach zewnÄ™trznych, cztery miejsca, doskonaÅ‚e wÅ‚asnoÅ›ci jezdne, niskie zużycie paliwa i rozsÄ…dna cena. Ta bÅ‚yskotliwa kombinacja miaÅ‚a wpÅ‚yw na wszystko, co nastÄ…piÅ‚o potem, aż po XXI wiek.
Zasady, na których oparto pomysÅ‚, zostaÅ‚y potwierdzone także po wskrzeszeniu marki i wprowadzeniu na rynek MINI w roku 2001: znakomita konstrukcja zdobyÅ‚a popularność w wielu najróżniejszych formach i zajęła staÅ‚e miejsce w Å›wiecie motoryzacji. Od tamtej pory MINI poÅ‚Ä…czyÅ‚o klasyczne cechy wczesnych generacji z wymogami stawianymi przed nowoczesnym samochodem. Bardzo niewiele koncepcji konstrukcyjnych i handlowych przetrwaÅ‚o tak dÅ‚ugi czas lub zdobyÅ‚o takÄ… popularność – i żadna z nich nie zostaÅ‚a zastosowana wobec tak szerokiej obfitoÅ›ci wersji, jak to miaÅ‚o miejsce z MINI.
DziÅ› paleta modeli obejmuje klasyczny wariant nadwozia MINI, sÄ… też MINI Clubman, MINI Cabrio, MINI Coupe i MINI Roadster, MINI Countryman i MINI Paceman. Marka otworzyÅ‚a zupeÅ‚ni nowy rozdziaÅ‚ swej historii sukcesu wiosnÄ… 2014 r., kiedy to na rynek wszedÅ‚ nowy MINI. ZupeÅ‚nie nowy wariant modelu doÅ‚Ä…czy do niego jesieniÄ… 2014 – MINI 5d.
Wszystkie warianty sÄ… niezrównane pod wzglÄ™dem elegancji, niesÅ‚ychanie stabilnej wartoÅ›ci, wspaniaÅ‚ych wÅ‚asnoÅ›ci jezdnych, wyjÄ…tkowego poziomu bezpieczeÅ„stwa, sportowego charakteru, ekspresyjnego i natychmiast rozpoznawalnego designu oraz bezkompromisowej jakoÅ›ci wykoÅ„czenia na poziomie premium. To poÅ‚Ä…czenie najróżniejszych cech jest dziÅ› równie Å›wieże, jak jego odpowiednik 55 lat temu. A i sama koncepcja jest mÅ‚odsza i Å›wieższa niż kiedykolwiek.
W pierwszy weekend sierpnia czÅ‚onkowie spoÅ‚ecznoÅ›ci fanów klasycznego Mini i nowego MINI spotkali siÄ™ w hrabstwie Kent, by Å›wiÄ™tować 55. urodziny najpopularniejszego i odnoszÄ…cego najwiÄ™ksze sukcesy maÅ‚ego brytyjskiego samochodu. Nowa generacja MINI zaimponowaÅ‚a entuzjastom równie mocno jak niektóre historyczne egzemplarze obecne na zlocie. Prezentowano auta od pierwszych egzemplarzy z roku 1960 aż po klasycznego Mini Clubmana Estate i klasycznego 25 Special Edition Mini z roku 1984, aż po ostatnie z klasycznych Mini produkowanych w roku 2000.
WÅ›ród goÅ›ci urodzinowych byli i Paddy Hopkirk, który jako pierwszy wygraÅ‚ Rajd Monte Carlo jadÄ…c Mini Cooperem S 50 lat temu, a także Russ Swift, który zaprezentowaÅ‚ kilka spoÅ›ród swoich mrożących krew w żyÅ‚ach trików i pokazów kaskaderskich.
Pierwsze spotkanie IMM odbyÅ‚o siÄ™ w Niemczech w 1978 r. – wówczas byÅ‚a to dość maÅ‚a, trzydniowa impreza kempingowa. Jednak popularność pomysÅ‚u rosÅ‚a z roku na rok, fani byli gotowi podróżować na niÄ… coraz dalej, aż wreszcie organizatorzy zdecydowali siÄ™ jÄ… umiÄ™dzynarodowić. IMM odbywa siÄ™ obecnie co roku w sierpniu w innym kraju, ale co 5 lat wraca do Wielkiej Brytanii.