PoznaÅ„, 30 wrzeÅ›nia 2015 r. Korsyka, wyspa zwana „dzikÄ… piÄ™knoÅ›ciÄ…”, po raz pierwszy goÅ›ci innÄ… dzikÄ… piÄ™kność – Polo R WRC. Volkswagen i zaÅ‚oga Sebastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F) jako Å›wieżo upieczeni mistrzowie Å›wiata wezmÄ… tam udziaÅ‚ w jedenastej rundzie Mistrzostw Åšwiata FIA (WRC). Chociaż nazwiska mistrzów sÄ… już znane, podczas drugiego asfaltowego rajdu w tym sezonie trzeba wyjaÅ›nić innÄ… ważnÄ… kwestiÄ™ – kto zostanie wicemistrzem w klasyfikacji kierowców i pilotów. W barwach Volkswagena startujÄ… dwie zaÅ‚ogi, które majÄ… szansÄ™ na ten tytuÅ‚: sÄ… to zajmujÄ…cy dotychczas drugie miejsce w klasyfikacji Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) oraz plasujÄ…cy siÄ™ na trzeciej pozycji Andreas Mikkelsen/Ola Floene (N/N). Pierwsza z nich to ubiegÅ‚oroczni zwyciÄ™scy Rajdu Francji (wtedy jeszcze rozgrywanego w Alzacji). W tym roku zawodnicy bÄ™dÄ… mieli do czynienia z zupeÅ‚nie innym rajdem – na jego trasie jest tylko 9. odcinków specjalnych, jednak Å›rednio majÄ… dÅ‚ugość prawie 37 km.
„Na KorsykÄ™, na Rajd Francji, mistrzowie Å›wiata jadÄ… jak do domu. Sebastien Ogier i Julien Ingrassia wystÄ…piÄ… tu jako starzy i nowi mistrzowie przed wÅ‚asnÄ… publicznoÅ›ciÄ…” – mówi dyrektor dziaÅ‚u sportowego Volkswagena, Jost Capito. „PatrzÄ…c na dotychczasowy przebieg sezonu, jasne jest jedno: chcÄ… wygrać – jak wszÄ™dzie – i pokazać na co ich stać. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila oraz Andreas Mikkelsen i Ola Floene jako dwie najszybsze zaÅ‚ogi Rajdu Francji w 2014 roku majÄ… wielkie ambicje i walczÄ… o tytuÅ‚y wicemistrzów. Ale nasi konkurenci z zespoÅ‚ów Hyundaia, M-Sport Ford oraz Citroëna również bardzo chcÄ… odnieść tu zwyciÄ™stwo. BiorÄ…c pod uwagÄ™ ciekawy program rajdu, z bardzo dÅ‚ugimi odcinkami specjalnymi, powstaje nadzwyczaj interesujÄ…ca mieszanka”.
„Tour de Corse” dla Volkswagena – premiera Polo R WRC
Na swoim koncie Polo R WRC ma dotychczas dwa zwyciÄ™stwa podczas Rajdu Francji. W 2013 roku Sebastien Ogier/Julien Ingrassia wygrali na wÅ‚asnym podwórku, w Strassburgu, po raz pierwszy. Rok później zwyciÄ™stwo Å›wiÄ™towali tam Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila – byÅ‚a to pierwsza wygrana fiÅ„skich zawodników w Rajdzie Francji od 15 lat. W tym sezonie rajd przeniósÅ‚ siÄ™ z Alzacji na KorsykÄ™. „Tour de Corse” jest wiÄ™c nowoÅ›ciÄ… dla Polo R WRC, które wszÄ™dzie gdzie dotychczas startowaÅ‚o, wygrywaÅ‚o przynamniej jeden raz.
„Tour de Corse” dla kierowców i pilotów – dÅ‚ugie oesy i prawdziwe wyzwania
Bardzo szybkie, potem znów wÄ…skie i przejeżdżane powoli fragmenty trasy, szorstki a jednoczeÅ›nie Å›liski asfalt, który tu i ówdzie wyglÄ…da na niezmieniany od bardzo wielu lat, do tego ciÄ…gle nastÄ™pujÄ…ce po sobie podjazdy i zjazdy sprawiajÄ…, że Rajd Korsyki ma wÅ‚asnÄ… specyfikÄ™. DÅ‚ugie odcinki specjalne (najkrótszy ma 16,74 km, a najdÅ‚uższy 48,46 km) i odlegÅ‚oÅ›ci do 80 km do nastÄ™pnego serwisu i wymiany opon wymagajÄ… od kierowców przemyÅ›lanej taktyki w doborze ogumienia.
Na trasie Rajdu Korsyki znajdujÄ… siÄ™ oesy, należące do klasyków w dÅ‚ugiej historii Rajdowych Mistrzostw Åšwiata. FrancuskÄ… rundÄ™ Mistrzostw Åšwiata rozgrywano na Korsyce w latach 1973-2008. Odcinki specjalne z tamtych czasów znajdujÄ… siÄ™ na trasie aktualnej edycji rajdu, po wielu z nich rajdowi kierowcy nie jeździli od 30 lat. Odcinek specjalny „Francardo-Sermano” daje najlepsze pojÄ™cie o wyzwaniach, jakie stawia przed kierowcami Korsyka – jest rozgrywany w okolicach miejscowoÅ›ci Corte (bÄ™dÄ…cej bazÄ… rajdu) w póÅ‚nocnej części wyspy, piÄ™knym regionie, na którym drogi sÄ… bardzo wÄ…skie, ale szybkie i zawsze prowadzÄ… to w górÄ™, to w dóÅ‚. Na odcinku specjalnym „Muracciole-Col de Sorba”, prawdziwej ikonie tego rajdu, kierowcy wjeżdżajÄ… na najwyższe wzniesie trasy znajdujÄ…ce siÄ™ na wysokoÅ›ci 1311 m n.p.m. Inny klasyk to oes „Zerubia-Martini” – rodzaj nawierzchni stale siÄ™ tam zmienia, kierowcy pokonujÄ… na zmianÄ™ zakrÄ™ty na wzniesieniach i wyboiste fragmenty trasy, by na koniec ruszyć sprintem do Col de Siu na wysokość 731 m n.p.m.
„Tour de Corse” dla matematyków – typujemy wicemistrzów
W klasyfikacji kierowców i pilotów można zdobyć jeszcze maksymalnie 84 punkty. DokÅ‚adnie 23 punkty różnicy dzielÄ… dzisiaj w walce o nieoficjalny tytuÅ‚ wicemistrzów dwie zaÅ‚ogi Volkswagena: Latvala/Anttila i Mikkelsen/Floene. Nawet jeÅ›li na Korsyce nie uda siÄ™ rozstrzygnąć, który zespóÅ‚ zajmie drugie miejsce w klasyfikacji generalnej, chodzi o to, by przygotować sobie jak najlepszÄ… pozycjÄ™ wyjÅ›ciowÄ… do zdobycia tego tytuÅ‚u w kolejnym rajdzie. Latvala/Anttila zamierzajÄ… bronić drugiego miejsca z zeszÅ‚ego roku, a Mikkelsen/Floene zamierzajÄ… zdobyć lepsze miejsce niż zeszÅ‚oroczne trzecie.
* – wymaga potwierdzenia przez FIA
Wypowiedzi przed Rajdem Francji
Sebastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC, nr 1
„W tej chwili czujÄ™ siÄ™ po prostu Å›wietnie i jestem bardziej niż zadowolony, że tak wczeÅ›nie w tym sezonie osiÄ…gnÄ™liÅ›my nasze cele. Ale to wszystko jeszcze nie caÅ‚kiem do mnie dotarÅ‚o. Nasz sukces nie oznacza jednak, że koÅ„cówka sezonu to tylko spacerek. Jasne, że nie ma już takiego ciÅ›nienia, ale nie zmniejsza to mojego apetytu na dalsze zwyciÄ™stwa. Rajd Korsyki bÄ™dzie dla mnie szczególny. Kocham KorsykÄ™ i wiele razy spÄ™dzaÅ‚em tam wspaniaÅ‚e wakacje. W 2008 roku wystartowaÅ‚em tam jako kierowca francuskiego zwiÄ…zku sportu motorowego FFSA w mistrzostwach Å›wiata juniorów i teraz po siedmiu latach wracam na wyspÄ™ za kierownicÄ… World Rally Car. OczywiÅ›cie, że chciaÅ‚bym tam teraz przynieść Volkswagenowi zwyciÄ™stwo. Na dodatek Rajd Korsyki ma jednÄ… z najdÅ‚uższych historii. DÅ‚ugie odcinki specjalne sÄ… i dla mnie i dla opon wielkim wyzwaniem, a drogi bywajÄ… bardzo wÄ…skie. Dlatego zapoznanie z trasÄ… przed rajdem bÄ™dzie wyjÄ…tkowo ważne”.
Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC, nr 2
„Zdobycie tytuÅ‚u w klasyfikacji producentów tak wczeÅ›nie w sezonie byÅ‚o genialnym osiÄ…gniÄ™ciem. To potwierdzenie dobrej roboty caÅ‚ego zespoÅ‚u. Mimo to muszÄ™ powiedzieć, że miaÅ‚em ochotÄ™ zdobyć w tym sezonie mistrzostwo Å›wiata kierowców. To byÅ‚ mój cel, którego niestety nie udaÅ‚o mi siÄ™ zrealizować. Ale sezon jeszcze siÄ™ nie skoÅ„czyÅ‚ i chciaÅ‚bym wygrać trzy ostatnie rajdy. To byÅ‚aby dobra pozycja wyjÅ›ciowa do kolejnego sezonu. Najważniejsze sÄ… wytrwaÅ‚ość i wÅ‚aÅ›ciwe tempo. Rajd Korsyki kojarzy mi siÄ™ bardzo pozytywnie, w latach 2004-2008 zebraÅ‚em tam ważne doÅ›wiadczenia. Jedno w tym rajdzie lubiÄ™ najbardziej: asfalt zapewnia bardzo dobrÄ… przyczepność, ale zakrÄ™tów na wzniesieniu nigdy nie wolno „Å›cinać” i prawie w ogóle nie ma prostych. Jak na Korsyce znajdziesz 100 metrów prostej to znaczy, że pomyliÅ‚eÅ› wyspy. Po brudzie i kurzu w Australii cieszÄ™ siÄ™ na bardzo czysty asfaltowy rajd”.
Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC, nr 9
„JadÄ™ w czoÅ‚ówce i czujÄ™, że potrafiÄ™ dotrzymać kroku kolegom. Zawsze powtarzaÅ‚em, że w tym sezonie chciaÅ‚bym być lepszy. To znaczy, że w klasyfikacji kierowców muszÄ™ wspiąć siÄ™ o oczko wyżej. Dlatego moim zadaniem jest zajÄ™cie we Francji miejsca na podium. W tym roku rajd wróciÅ‚ na KorsykÄ™, znam tÄ™ wyspÄ™ bardzo dobrze, bo startowaÅ‚em tam już cztery razy – dwa razy w Rajdowych Mistrzostwach Åšwiata i dwa razy w IRC. MuszÄ™ przyznać, że jeszcze nie udaÅ‚o mi siÄ™ tam pojechać bezbÅ‚Ä™dnie. A Rajd Korsyki nie wybacza bÅ‚Ä™dów. SÄ… tam bardzo trudne zakrÄ™ty, niezwykle wÄ…skie drogi i dÅ‚ugie oesy, na których raz-dwa można uszkodzić oponÄ™. Tylko dwa odcinki specjalne bÄ™dÄ… na Korsyce przejeżdżane dwukrotnie, czyli trzeba bardzo uważnie przeprowadzić zapoznanie z trasÄ…. W porównaniu z innymi rajdami na Korsyce nie ma prostych, na których kierowca mógÅ‚by zÅ‚apać trochÄ™ oddechu. JeÅ›li nie skoncentrujesz siÄ™ na sto procent, możesz zapomnieć o tym rajdzie”.
Czy wiedzieliÅ›cie, że…
Na liÅ›cie zwyciÄ™zców Rajdu Francji nazwisko Ogiera pojawiaÅ‚o siÄ™ już w latach 1961 i 1963. Nie chodziÅ‚o jednak o trzykrotnego mistrza Å›wiata Sebastiena, lecz o Jean-Claude’a Ogiera, który w tamtych latach zasiadaÅ‚ jako pilot obok Rene Trautmanna, który wygraÅ‚ „Tour de Corse”. Na marginesie: Jean-Claude i Sebastien nie sÄ… spokrewnieni.
Pierwszymi zwycięzcami Rajdu Korsyki byli w 1956 roku Gilberte Thirion/Nedege Ferrier (B/CH). W tamtych czasach rajd był jedną z najważniejszych rund krajowych.
W latach 1973-2008 Rajd Korsyki znajdowaÅ‚ siÄ™ w kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Åšwiata. W 1996 r. z powodu systemu rotacyjnego w rozgrywaniu rund RMÅš byÅ‚ jedynie rundÄ… FIA w kategorii producentów aut z napÄ™dem na przednie koÅ‚a i silnikami do 2 litrów.
CzÅ‚onek zespoÅ‚u Volkswagena – Luis Moya – wygraÅ‚ Rajd Francji w 1991 roku jako pilot Carlosa Sainza zapisujÄ…c siÄ™ historii. ZaÅ‚oga Sainz/Moya byÅ‚a pierwszÄ… hiszpaÅ„skÄ…, która kiedykolwiek wygraÅ‚a we Francji.
Rajd Francji jest zdominowany przez rodzimych kierowców – podczas 39 rajdów rozgrywanych w ramach RMÅš aż 29 razy wygrywali Francuzi.
Seryjny zwyciÄ™zca Sebastien Loeb wygraÅ‚ Rajd Francji sześć razy – zawsze za kierownicÄ… Citroëna. W latach 2010 i 2012 w Alzacji oraz w latach 2005 - 2008 na Korsyce.
Inny Sebastien – Ogier, kierowca Volkswagena – również dwukrotnie wygraÅ‚ Rajd Francji rozgrywany w Alzacji – w 2011 roku startujÄ…c Citroënem i w 2013 r. dla Volkswagena.
Liczba na Rajd Francji: 05:01 godziny
Pięć godzin i jedna minuta – tak maÅ‚o czasu mija Å›rednio podczas każdego z trzech dni Rajdu Francji na Korsyce od startu pierwszego do startu ostatniego odcinka specjalnego. Pod wzglÄ™dem „czystej akcji” jest to najbardziej napiÄ™ty czasowo rajd w sezonie. Dla porównania: podczas dwóch ostatnich rund, w Niemczech i w Australii, ten Å›redni czas byÅ‚ znacznie dÅ‚uższy i wynosiÅ‚ odpowiednio 8 godzin i 34 minuty oraz 6 godzin i 41 minut. Do tego dochodzi jeszcze czas dojazdówek i czas poÅ›wiÄ™cony na serwis.
Rajdowe Mistrzostwa Åšwiata FIA (WRC), punktacja
Kategoria kierowców (punkty)
1. Sébastien Ogier (235)
2. Jari-Matti Latvala (134)
3. Andreas Mikkelsen (111)
4. Mads Østberg (90)
5. Thierry Neuville (86)
6. Kris Meeke (71)
7. Elfyn Evans (63)
8. Ott Tänak (62)
9. Hayden Paddon (56)
10. Dani Sordo (56)
Kategoria producentów (punkty)
1. Volkswagen Motorsport (343)
2. Hyundai Motorsport (177)
3. Citroën Total Abu Dhabi WRT (164)
4. M-Sport World Rally Team (148)
5. Volkswagen Motorsport II (76)
6. Hyundai Mobis World Rally Team (49)
7. Jipocar Czech National Team (43)
8. F.W.R.T. (9)