Po przylocie do Palermo czekaÅ‚ na nas testowy srebrny Karoq z silnikiem 2.0 TDI, napÄ™dem 4x4 i automatycznÄ… skrzyniÄ… biegów. Do pokonania byÅ‚a ponad 100-kilometrowa trasa i dyspensa – „Å›miaÅ‚o wyjeżdżajcie w teren”.
Poprawność w każdym calu
Na pierwszy rzut oka sylwetka Karoqa jest… zachowawcza. ZupeÅ‚nie poprawna, bez fajerwerków, no i jak przystaÅ‚o na SkodÄ™ – raczej przewidywalna. Tej przewidywalnoÅ›ci na pewno nie można zarzucić poprzednikowi Karoqa - Skodzie Yeti, której bryÅ‚a w dniu swojej premiery wydawaÅ‚a siÄ™ dość awangardowa. Tego wÅ‚aÅ›nie brakuje Karoqowi, który wyglÄ…da teraz prawie tak samo, jak pozostaÅ‚e auta rodziny Skody.
WnÄ™trze Karoqa również mnie nie zaskoczyÅ‚o. Ani pozytywnie, anie negatywnie. Jest – jak to u Skody – bardzo poprawnie. Jakość wykonania wnÄ™trza jest bardzo dobra – mamy do czynienia z mieszankÄ… materiaÅ‚ów o dużej miÄ™kkoÅ›ci, twardych plastików i fortepianowych wstawek, ale na szczęście z przewagÄ… tych pierwszych. UkÅ‚ad deski rozdzielczej jest bardzo przejrzysty, podobnie jak wyÅ›wietlacz, który dodatkowo wyczuwa zbliżajÄ…cÄ… siÄ™ ku niemu dÅ‚oÅ„, ukazujÄ…c dostÄ™pne funkcje.
WnÄ™trze jest przestronne, z liniÄ… dachu prowadzonÄ… pÅ‚asko i opadajÄ…cÄ… gwaÅ‚townie na wysokoÅ›ci bagażnika, co doceniÄ… zwÅ‚aszcza wysocy pasażerowie. Bardzo praktycznym rozwiÄ…zaniem sÄ… demontowalne siedzenia tylne: po wyciÄ…gniÄ™ciu Å›rodkowego siedziska można przesuwać pozostaÅ‚e fotele na prowadnicach tak, by pasażerom podróżowaÅ‚o siÄ™ wygodniej. W tunelu znajdziemy gniazdo 230V, 12V i port USB do Å‚adowania telefonu. Podróż umila solidnie grajÄ…cy, 8-gÅ‚oÅ›nikowy zestaw audio, zaprojektowany przez firmÄ™ Canton.
Nie jedno serce
Teraz sÅ‚owo o gamie silnikowej – w podstawowej wersji Karoq znajdziemy 1-litrowy silnik TSI o mocy 115 KM. Mocniejsza wersja – 1.5 TSI ma już 150 koni i wedÅ‚ug pracowników Skody to wÅ‚aÅ›nie ten silnik bÄ™dzie siÄ™ cieszyÅ‚ najwiÄ™kszym zainteresowaniem wÅ›ród klientów. Do dyspozycji sÄ… też dwa diesle: 1.6 TDI i 2.0 TDI o mocach odpowiednio 115 i 150 koni mechanicznych, ale w niedalekiej przyszÅ‚oÅ›ci ma siÄ™ też pojawić silnik o mocy 190 KM. Wszystkie wersje, poza 2.0 TDI, gdzie dostÄ™pny jest napÄ™d 4x4, sÄ… przednionapÄ™dowe. Skrzynie manualne, szeÅ›ciobiegowe znajdziemy w standardzie, natomiast automatyczna (dostÄ™pna na tylko z 2-litrowym dieslem), to siedmiobiegowa konstrukcja DSG 7. Testowany przez nas 2-litrowy diesel byÅ‚ dość żwawy, ale nie byÅ‚ demonem prÄ™dkoÅ›ci – producent podaje, że do setki rozpÄ™dza siÄ™ w 9,3 sekundy. BiorÄ…c pod uwagÄ™ lepsze osiÄ…gi, porównywalne spalanie i niższe kwoty skÅ‚adek OC, chyba jednak postawiÅ‚bym na póÅ‚toralitrowe, benzynowe 1.5 TSI.
W teren i na asfalt
Na pochwaÅ‚Ä™ zasÅ‚uguje ukÅ‚ad jezdny. Auto prowadzi siÄ™ doskonale, z precyzjÄ… reagujÄ…c na komunikaty kierowcy. Karoq prowadzi siÄ™ prawie jak kompakt – nie jak kompaktowy SUV, czyli samochód o wysoko poÅ‚ożonym Å›rodku ciężkoÅ›ci, to spory sukces. Zawieszenie jest Å›wietne – nie za twarde i nie za miÄ™kkie, po prostu optymalne. W poszukiwaniu przygody postanowiliÅ›my skorzystać z zezwolenia Skody i zjechać Karoqiem z asfaltu, by sprawdzić jak sobie radzi poza strefÄ… dostÄ™pnÄ… zwykÅ‚ym „cywilom”. ByliÅ›my bardzo zaskoczeni możliwoÅ›ciami, jakie w terenie oferuje crossover Skody. W trybie off-road, wybieranym spod dźwigni zmiany biegów, auto bezproblemowo i w ciszy pokonywaÅ‚o nierównoÅ›ci, które na Sycylii nabierajÄ… innego wymiaru - szutrówki sÄ… bowiem pokryte ostrymi skaÅ‚ami i ogromnymi wyrwami, które z pewnoÅ›ciÄ… zatrzymaÅ‚yby niżej zawieszony samochód.
Ceny, wyposażenie
Karoq w najtaÅ„szej wersji kosztuje 87.900 PLN. Sporo, ale trzeba zauważyć, że podstawowa wersja nie jest „golasem”: w standardzie sÄ… m.in.: 17-calowe felgi, kierownica wielofunkcyjna, bezkluczykowe uruchamianie silnika, relingi, czujniki parkowania, system wspomagania ruszania na wzniesieniach, Å›wiatÅ‚a w technologii LED, system Light Assist, czujniki deszczu, system Front Assist, tempomat, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, Bluetooth i dwustrefowa klimatyzacja. Bliźniaczy Seat Ateca jest teoretycznie taÅ„szy (79.700 PLN), ale skromniej wyposażony. Okazuje siÄ™, że Seat z podobnym wyposażeniem jest od Karoqa droższych o kilka tysiÄ™cy zÅ‚otych.
Poza rywalami z koncernu VW, do których trzeba zaliczyć VW Tiguana i T-Roca, Karoq bÄ™dzie również walczyÅ‚ m.in. z hybrydowÄ… KiÄ… Niro, która w podstawowej wersji kosztuje 94.900 PLN, Hyundaiem Tucson (76 tysiÄ™cy zÅ‚otych) i rynkowym hitem - Nissanem Qashqai, który w najtaÅ„szej wersji jest ponad 10 tysiÄ™cy taÅ„szy (75.750 PLN).
Czy Karoq ma wystarczajÄ…co dużo do zaoferowania, by zagrozić mocnej konkurencji? Nowy kompaktowy SUV Skody to z pewnoÅ›ciÄ… auto solidne, praktyczne i dobrze jeżdżące. Jest przy tym zupeÅ‚nie przewidywalne, żeby nie powiedzieć – nieco nudne. BiorÄ…c jednak pod uwagÄ™ wyniki sprzedaży Skody i renomÄ™, jakÄ… cieszy siÄ™ w Polsce - na pewno znajdzie oddane grono klientów, którzy wÅ‚aÅ›nie tÄ™ przewidywalność i ugruntowanÄ… jakość ceniÄ… ponad wszystko.
Dane techniczne
Dane producenta |
1.0 TSI
|
1.5 TSI
|
1.6 TDI
|
2.0 TDI
|
Silnik |
t.benz./R3/12
|
t.benz./R4/16
|
t.diesel./R4/16
|
t.diesel/R4/16
|
Pojemność skokowa (cm3) |
999
|
1498
|
1598
|
1968
|
Moc maksymalna (KM/obr./min) |
115/5000-5500
|
150/5000-6000
|
115/3250-4000
|
150/3500-4000
|
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) |
200/2000-3500
|
250/1500-3500
|
250/1500-3200
|
340/1750-3000
|
NapÄ™d/skrzynia biegów |
przedni/ręczna 6b (DSG 7)
|
4x4/ręczna 6b (DSG7)
|
Długość/szerokość/wysokość (mm) |
4382/1841/1603
|
Rozstaw osi/prześwit (mm) |
2630/183
|
Pojemność bagażnika (l) |
521-1630 (standardowa kanapa) | 479/558-1605/1810 (przesuwana kanapa)
|
Przyspieszenie
0-100 km/h (s) |
10,6 (10,7)
|
8,4 (8,6)
|
10,7 (10,9)
|
8,7 (9,3)
|
Prędkość maksymalna (km/h) |
187 (186)
|
204 (203)
|
188 (188)
|
196 (195)
|
Spalanie (l/100 km) |
6,3/4,8/5,4
|
6,6/4,8/5,5
|
5,0/4,4/4,6
|
5,9/4,5/5,0
|
Cena (zł) |
87 900
|
95 400
|
99 900
|
116 400
|