-
Wizja autonomicznego miejskiego pojazdu przyszłości
-
Mało miejsca potrzebnego dla pojazdu na drodze, maksymalny komfort przestrzeni wewnątrz
-
Zaawansowany technicznie azyl w godzinach szczytu
Przebieg linii nadwozia Audi AI:ME pokazuje, jak w kompaktowym, elektrycznie napÄ™dzanym pojeździe poÅ‚Ä…czyć można emocje i ergonomiÄ™ przestrzeni, tworzÄ…c perfekcyjnÄ… ich syntezÄ™. Nazwa AI:ME nie bez przyczyny podkreÅ›la pokrewieÅ„stwo z Audi AIcon – zaprezentowanym w 2017 roku pojazdem studyjnym przeznaczonym do zautomatyzowanej jazdy na dÅ‚ugich trasach. PodobieÅ„stwo przebiegu linii i koncepcji obu tych pojazdów jest w Szanghaju widoczne już na pierwszy rzut oka, ponieważ Å›wiatowej premierze AI:ME na stoisku Audi podczas wystawy Shanghai 2019, towarzyszy wÅ‚aÅ›nie Audi AIcon.
Kompaktowa architektura, elektryczny napęd: koncepcja
MajÄ…c 4,30 m dÅ‚ugoÅ›ci i 1,90 m szerokoÅ›ci, Audi AI:ME zajmuje na jezdni powierzchniÄ™ takÄ…, jakÄ… zajmujÄ… wspóÅ‚czesne samochody kompaktowe. Rozstaw osi 2,77 m i wysokość 1,52 m sygnalizuje natomiast wymiary wnÄ™trza pojazdu, które należy uplasować przynajmniej o jednÄ… klasÄ™ wyżej. Jest to możliwe dziÄ™ki architekturze elektrycznego napÄ™du. Pozwala ona na zastosowanie krótkich zwisów i stworzenie przestronnego wnÄ™trza pozbawionego tunelu Å›rodkowego. JednostkÄ™ napÄ™dowÄ… umieszczono w nim przy tylnej osi. Ma ona moc 125 kW (170 KM).
Dla pasażerów, kompaktowy napÄ™d oznacza maksimum dostÄ™pnego miejsca, komfort przestrzeni i dużą elastyczność. Audi AI:ME to samochód o koncepcji 2 plus X miejsc. Jego stylistyka stawia na różnorodność konfiguracji pozycji foteli i schowków. Zazwyczaj podczas jazdy wykorzystywane sÄ… tylko pojedyncze fotele przednie, ale w razie potrzeby z przodu i na tylnej kanapie samochodu znajdzie siÄ™ miejsce dla czterech osób.
Audi AI: na drodze ku zautomatyzowanej mobilności
Audi AI:ME i Audi AIcon to dwa samochody koncepcyjne, już w nazwie zawierajÄ…ce dwuliterowy skrót, którym Audi okreÅ›la caÅ‚y zestaw innowacyjnych rozwiÄ…zaÅ„ technicznych z dziedziny motoryzacji. Audi AI to szyfr dla szeregu elektronicznych systemów, które odciążajÄ… kierowcÄ™, a równoczeÅ›nie oferujÄ… mu nowe możliwoÅ›ci zaoszczÄ™dzenia czasu spÄ™dzanego w pojeździe. Audi AI wykorzystuje w tym celu również strategie i technologie z zakresu sztucznej inteligencji i samouczÄ…cych siÄ™ maszyn. Audi AI Å‚Ä…czy inteligencjÄ™ pojazdu, która w ogóle umożliwia zautomatyzowanÄ… jazdÄ™, z inteligencjÄ… interakcji, dziÄ™ki której pojazd staje siÄ™ partnerem pasażerów. StÄ…d już sama nazwa: Audi AI:ME, sugeruje poÅ‚Ä…czenie AI – sztucznej inteligencji, i ja użytkownika.
Systemy Audi AI potrafiÄ… siÄ™ uczyć i myÅ›leć, sÄ… proaktywne i zindywidualizowane. DziÄ™ki Audi AI modele z czterema pierÅ›cieniami w logo bÄ™dÄ… w przyszÅ‚oÅ›ci poruszać siÄ™ w inteligentny i dosÅ‚ownie empatyczny sposób. MogÄ… nieustannie komunikować siÄ™ z otoczeniem i ze swoimi pasażerami, lepiej niż kiedykolwiek dotÄ…d dopasowujÄ…c siÄ™ do ich potrzeb.
Zautomatyzowana jazda na poziomie 4: zrelaksowane przemieszczanie się po mieście
Zautomatyzowana jazda, czyli to, co już dość dawno przyjęło siÄ™ w ruchu kolejowym czy powietrznym, w zakresie ruchu koÅ‚owego znajduje siÄ™ u progu przeÅ‚omu. Audi AI:ME stworzono z myÅ›lÄ… o użytkowaniu go w mieÅ›cie i o jeździe na poziomie 4. Na miÄ™dzynarodowej, ustandaryzowanej skali rosnÄ…cej automatyzacji jazdy, jest to drugi pod wzglÄ™dem zaawansowania stopieÅ„. Systemy dziaÅ‚ajÄ…ce na poziomie 4 nie potrzebujÄ… wsparcia kierowcy, sÄ… jednak ograniczone do okreÅ›lonego obszaru dziaÅ‚ania – przykÅ‚adowo autostrady lub specjalnie wyposażonego rewiru w mieÅ›cie. W takich miejscach kierowca może w caÅ‚oÅ›ci oddać systemowi prowadzenie pojazdu. Przejmuje je ponownie wtedy, gdy samochód opuÅ›ci obszar zdefiniowany dla w peÅ‚ni zautomatyzowanej jazdy. Inaczej niż w peÅ‚ni autonomiczne Audi AIcon (pojazd z funkcjÄ… jazdy automatycznej na poziomie 5), Audi AI:ME z tego wzglÄ™du posiada dodatkowo tradycyjne elementy sÅ‚użące do prowadzenia pojazdu: kierownicÄ™ i pedaÅ‚y.
Oznacza to, że w zdefiniowanej przestrzeni ruchu wyposażonej w odpowiedniÄ… infrastrukturÄ™, pojazd ten w przyszÅ‚oÅ›ci bÄ™dzie jeździÅ‚ – podobnie jak pozostali uczestnicy ruchu – w zautomatyzowany sposób. PodlegajÄ…ce samoregulacji i samokontroli strumienie ruchu drogowego umożliwiÄ… zrelaksowane przemieszczanie siÄ™, podczas którego można uniknąć przeciążeÅ„ zwiÄ…zanych z przyspieszaniem. W przyszÅ‚oÅ›ci, dla pasażerów takich pojazdów bÄ™dzie niezmiernie istotnym mentalne „wyÅ‚Ä…czenie siÄ™” z otaczajÄ…cego ich ruchu drogowego.
Luksusowy azyl i zaawansowana technicznie centrala: wnętrze
Audi AI gruntownie zmienia sposób kontaktu z samochodem i zwiÄ™ksza komfort przebywania w pojeździe. Auto, obok mieszkania i miejsca pracy, coraz bardziej staje siÄ™ „trzeciÄ… przestrzeniÄ… życiowÄ…“. KonsekwencjÄ… tego jest fakt, że styliÅ›ci Audi nie podporzÄ…dkowali wnÄ™trza Audi AI:ME ksztaÅ‚towi karoserii. WrÄ™cz przeciwnie: uznali wnÄ™trze za priorytet - serce caÅ‚ego pojazdu. Tu z kolei na pierwszym planie nie tyle znajduje siÄ™ klasyczne poÅ‚Ä…czenie kierowcy i pojazdu – kierownica, wskaźniki, pedaÅ‚y, co samo przebywanie w samochodzie przemieszczajÄ…cym siÄ™ w zautomatyzowany sposób. StÄ…d elementy obsÅ‚ugi zamkniÄ™te sÄ… w eleganckiej i wyrafinowanej choreografii i prawie caÅ‚kowicie schowane pod powierzchniÄ… wykonanÄ… z porowatego drewna orzecha wÅ‚oskiego.
Generalnie, w zautomatyzowanych pojazdach przyszÅ‚oÅ›ci póÅ‚ki bÄ™dÄ… miaÅ‚y wiÄ™ksze znaczenie niż dotÄ…d. W Audi AI:ME zarówno na daszku kokpitu, jak i miÄ™dzy przednimi fotelami, znajdujÄ… siÄ™ duże powierzchnie, w których kryje siÄ™ kolejny innowacyjny detal: magnesy mogÄ…ce sÅ‚użyć jako uchwyty do kubków czy talerzy, bo w zautomatyzowanym Audi AI:ME podczas jazdy można spokojnie spożywać posiÅ‚ki.
Niezależnie od czynnoÅ›ci wykonywanej w danej chwili, pasażerowie caÅ‚y czas zajmujÄ… wygodnÄ… pozycjÄ™ siedzÄ…cÄ…. Przednie fotele inspirowane klasycznymi, dużymi fotelami klubowymi, oferujÄ… szerokie i komfortowo wyÅ›cieÅ‚ane siedzisko, obite materiaÅ‚em tekstylnym w odcieniach ciepÅ‚ej szaroÅ›ci. Oparcia zaprojektowano jako zakrzywione skorupy, zamocowane do siedziska jedynie pionowym uchwytem. Gdy nie ma koniecznoÅ›ci używania pedaÅ‚ów, kierowca – niczym na otomanie – może oprzeć stopy na podnóżku pod tablicÄ… rozdzielczÄ…. Na tylnej kanapie siÄ™gajÄ…cej boków samochodu, pasażerowie mogÄ… zajmować niemal dowolnÄ… pozycjÄ™ siedzÄ…cÄ….
Poziome wgÅ‚Ä™bienie pod oknem bocznym jest ważnym elementem boku wnÄ™trza. To, można powiedzieć stylistyczny cytat z Audi AIcon i ogromne, ergonomiczne udogodnienie dla pasażerów. Pozwala ono na wiÄ™kszy zakres ruchu ramienia spoczywajÄ…cego na podÅ‚okietniku w drzwiach, a jednoczeÅ›nie znacznie zwiÄ™ksza wymiary caÅ‚ego wnÄ™trza.
CaÅ‚y pojazd i zamontowane na jego pokÅ‚adzie systemy komunikacyjne i interakcyjne sterowane sÄ… wzrokowo – metodÄ… eyetrackingu, gÅ‚osowo oraz z poziomu pól dotykowych znajdujÄ…cych siÄ™ w drzwiach. Pola dotykowe sÄ… doskonale rozmieszczone ergonomicznie i niemal niewidocznie zintegrowane z powierzchniÄ… tapicerki drzwi. Ich podÅ›wietlenie aktywuje siÄ™ przy zbliżaniu siÄ™ do nich i kieruje wzrok użytkownika na powierzchnie funkcjonalne.
Poniżej przedniej szyby, na caÅ‚ej szerokoÅ›ci, znajduje siÄ™ wielofunkcyjny, trójwymiarowy monitor wykonany z diod organicznych, sÅ‚użący przede wszystkim do dialogu ze sterowaniem metodÄ… eyetrackingu. Zakodowane terminologicznie menu funkcyjne, na przykÅ‚ad do nawigacji lub systemów infotainment, można na trójwymiarowym monitorze aktywować spojrzeniem, a nastÄ™pnie otwierać kolejne ich poziomy, które automatycznie przesuwajÄ… siÄ™ z drugiego na pierwszy plan.
Do wizualnej prezentacji oferty systemu infotainment sÅ‚użą znajdujÄ…ce siÄ™ na pokÅ‚adzie okulary VR. DziÄ™ki nim, pasażerowie zmieniajÄ… korzystanie z Internetu, oglÄ…danie filmów, czy grÄ™ komputerowÄ…, w fascynujÄ…ce doÅ›wiadczenie. Jakie możliwoÅ›ci bÄ™dÄ… dostÄ™pne w przyszÅ‚oÅ›ci, Audi pokazaÅ‚o na wystawie CES 2019 w Las Vegas, prezentujÄ…c system Holoride. System ten sprawia, że wykrywany przez czujniki ruch pojazdu jest interaktywnie integrowany z przebiegiem gry komputerowej. Pasażer czuje siÄ™ dosÅ‚ownie tak, jakby znajdowaÅ‚ siÄ™ w Å›rodku gry.
Pasażerowie nie postrzegajÄ… wnÄ™trza Audi AI:ME jako po prostu wnÄ™trza Å›rodka lokomocji, lecz jako luksusowo wyposażone Å›rodowisko z nowoczesnymi rozwiÄ…zaniami technicznymi. WnÄ™trze to jest też swego rodzaju filtrem chroniÄ…cym pasażerów przed otaczajÄ…cym ich ruchem drogowym. Wysokiej jakoÅ›ci sprzÄ™t audio ma funkcjÄ™ kompensacji haÅ‚asów, która przy pomocy dźwiÄ™ku w przeciwfazie może caÅ‚kowicie stÅ‚umić haÅ‚asy dochodzÄ…ce z zewnÄ…trz. DziÄ™ki temu, pasażerowie Audi AI:ME mogÄ… cieszyć siÄ™ medytacyjnÄ… ciszÄ… albo sÅ‚uchać muzyki w jakoÅ›ci równej jakoÅ›ci osiÄ…ganej w sali koncertowej.
PrzyglÄ…dajÄ…c siÄ™ wykorzystanym tu materiaÅ‚om widzimy, że dominujÄ… powierzchnie i struktury dobrze znane z wnÄ™trz mieszkalnych. Szlachetne tekstylia wykonane po części z produktów pochodzÄ…cych z recyklingu, drewno i wyjÄ…tkowo przyjemny w dotyku mineralny kompozyt Corian zastosowany w polach dotykowych umieszczonych w drzwiach, stwarzajÄ… w sprawiajÄ…cym raczej techniczne wrażenie pojeździe przytulnÄ… i luksusowÄ… atmosferÄ™. SzczególnÄ… atmosferÄ™ wnÄ™trza uzyskuje siÄ™ dziÄ™ki napiÄ™ciu pomiÄ™dzy elementami naturalnymi a technicznymi. Duże szklane powierzchnie w wyciÄ…gniÄ™tych nisko w dóÅ‚ oknach i w dachu, gwarantujÄ… dobry dostÄ™p Å›wiatÅ‚a i przejrzystość. Funkcja elektrochromatycznego przyciemniania może w razie potrzeby zmniejszyć dopÅ‚yw Å›wiatÅ‚a i ciepÅ‚a do wnÄ™trza oraz optycznie je przysÅ‚onić stopniowo przyciemnianymi szybami. Filigranowe drewniane żebra w strefie dachu tworzÄ… coÅ› w rodzaju pergoli rozpoÅ›cierajÄ…cej siÄ™ nad wnÄ™trzem.
AbsolutnÄ… nowoÅ›ciÄ… jeÅ›li chodzi o wnÄ™trze pojazdu jest obecność w nim prawdziwych roÅ›lin. RoÅ›linność, czÄ™sto rzadkość we wrogim, wielkomiejskim Å›rodowisku, daje pasażerom poczucie bliskoÅ›ci z naturÄ…, a jednoczeÅ›nie obiektywnie poprawia jakość powietrza w samochodzie. DziÄ™ki zÅ‚ożonej filtracji, zapachy emitowane przez ruch uliczny i miasto w ogóle nie dostajÄ… siÄ™ do wnÄ™trza Audi AI:ME.
Do zapewnienia pasażerom dobrego samopoczucia sÅ‚użą też systemy, które na podstawie badania parametrów życiowych okreÅ›lajÄ… poziom stresu. DziÄ™ki inteligentnym algorytmom, Audi AI:ME stopniowo coraz lepiej poznaje kierowcÄ™ i może odpowiednio udoskonalać swoje opcje.
WyróżniajÄ…ce siÄ™ z tÅ‚umu: wyglÄ…d zewnÄ™trzny
Audi AI:ME jest tak charakterystyczne, że rozpoznać je można na pierwszy rzut oka, nawet patrzÄ…c w lusterko wsteczne. Jego przód definiuje szeÅ›ciokÄ…tna osÅ‚ona chÅ‚odnicy Singleframe, tutaj umieszczona odwrotnie, ale o powierzchni typowej dla elektrycznego modelu marki Audi. NowoÅ›ciÄ… na polu propozycji Audi jest architektura nadwozia. Gdy siÄ™ jednak przyjrzeć bliżej, to uderzajÄ…ce jest pokrewieÅ„stwo z pojazdem koncepcyjnym Audi AIcon z 2017 roku. Pomimo zupeÅ‚nie odmiennych proporcji, sÄ… tu wyraźnie widoczne ich cechy wspólne – precyzyjna grafika konturów i szeroki Å‚uk linii dachu. Przed wszystkim jednak, oba te tak różne autonomiczne pojazdy Å‚Ä…czy charakterystyczny narożnik w bocznych szybach.
WyglÄ…d zewnÄ™trzny Audi AI:ME jednoznacznie odróżnia go od mainstreamowych konkurentów. WÅ‚aÅ›ciwie jest ich absolutnym przeciwieÅ„stwem. NawiÄ…zanie do ksztaÅ‚tu klina, wysuniÄ™te nadkola zaakcentowane w sposób typowy dla marki Audi oraz wyrazista grafika okien, tworzy przepeÅ‚nionÄ… emocjami caÅ‚ość. Przy tym powierzchnia potrzebna pojazdowi na jezdni jest wyraźnie podporzÄ…dkowana dyktatowi zajmowania jak najmniejszej iloÅ›ci miejsca. DÅ‚ugość zewnÄ™trzna 4,30 m i szerokość 1,90 m to wymiary pojazdu z segmentu samochodów kompaktowych. Z kolei wysokość 1,52 m to ogromna zaleta przede wszystkim dla przestronnoÅ›ci wnÄ™trza. Gwarantuje poczucie przestrzeni, wygodne wsiadanie do pojazdu i dużo miejsca nad gÅ‚owÄ…. Wsiadanie uÅ‚atwiajÄ… też duże, umocowane z przodu i z tyÅ‚u drzwi, otwierajÄ…ce siÄ™ w przeciwnych do siebie kierunkach. Pomimo tego, Audi AI:ME nie sprawia wrażenia pudeÅ‚kowatego vana, lecz nawet podczas postoju emanuje dynamikÄ…. To wrażenie podkreÅ›lajÄ… duże, 23 calowe koÅ‚a.
Widzieć i być widzianym: światła
Reflektory w autonomicznie jeżdżących samochodach przyszÅ‚oÅ›ci bÄ™dÄ… wÅ‚aÅ›ciwie pracować tylko „na póÅ‚ etatu”, ponieważ kierowca – z reguÅ‚y zajÄ™ty innymi czynnoÅ›ciami – rzadko bÄ™dzie potrzebowaÅ‚ jasno oÅ›wietlonej jezdni. Ważniejsza jest natomiast inna funkcja Å›wiatÅ‚a, mianowicie porozumiewanie siÄ™ z innymi uczestnikami ruchu. Już Audi AIcon zaprezentowaÅ‚o, jak w oczywisty sposób cyfrowe powierzchnie Å›wietlne Digital Matrix przy pomocy ruchomych grafik mogÄ… sygnalizować stan pojazdu i jego obecność na drodze.
Audi AI:ME konsekwentnie kontynuuje to podejÅ›cie. Uczestnicy ruchu drogowego w mieÅ›cie znajdujÄ… siÄ™ jeszcze bliżej siebie, zatem klasycznie umiejscowione reflektory i Å›wiatÅ‚a tylne czÄ™sto sÄ… niewidoczne. Z tego powodu projektanci oÅ›wietlenia w Audi umieÅ›cili diodowe elementy oÅ›wietlenia niezwykle wysoko, nad nadkolami, gdzie sÄ… widoczne z każdego miejsca. Taka komunikacja Å›wietlna w promieniu 360 stopni znacznie zwiÄ™ksza bezpieczeÅ„stwo pieszych i rowerzystów.
Podobnie jak w Audi AIcon, diodowe jednostki Å›wietlne z przodu i mikroprojektory Matrix, mogÄ… przy pomocy Å‚atwo rozpoznawalnych symboli sygnalizować pieszym, że AI:ME np. wÅ‚aÅ›nie pozwala im przejść przez jezdniÄ™. PowierzchniÄ… projekcyjnÄ… dla takich symboli może być nawierzchnia drogi lub Å›ciana. Funkcja ta znajduje zastosowanie również przy bezpiecznym oÅ›wietlaniu strefy drzwi podczas wsiadania i wysiadania, a tym samym sygnalizuje te czynnoÅ›ci pasażerów innym uczestnikom ruchu. Ponadto projektory Matrix mogÄ… automatycznie zapewnić dodatkowe bezpieczeÅ„stwo innym, sÅ‚abiej oÅ›wietlonym uczestnikom ruchu, oÅ›wietlajÄ…c ich na tle otoczenia.
Kolejna innowacja: Audi AI:ME może interpretować sygnaÅ‚y innych pojazdów i wzmacniać je z wykorzystaniem wÅ‚asnej techniki, o ile jest to korzystne dla otoczenia. PrzykÅ‚ad: jadÄ…cy przed nami samochód sÅ‚abo Å›wiecÄ…cymi Å›wiatÅ‚ami awaryjnymi sygnalizuje zagrożenie. AI:ME może wykryć ten sygnaÅ‚ i przy pomocy projekcji Å›wietlnych i jednostek diodowych na karoserii wzmocnić go w sposób dobrze widoczny dla wszystkich.
Jako pojazd automatyczny poziomu 4, Audi AI:ME wyposażone jest w jasne, diodowe reflektory przednie oraz doskonale widoczne Å›wiatÅ‚a hamowania i Å›wiatÅ‚a tylne. SÄ… one niezbÄ™dne w każdej sytuacji, w której to czÅ‚owiek przejmuje prowadzenie tego pojazdu. Dobra widoczność podczas aktywnej jazdy zarówno w dzieÅ„, jak i w nocy, bÄ™dzie bowiem w przyszÅ‚oÅ›ci tak samo ważna jak dziÅ›.
Godzinami w podróży: architektura napÄ™du
Audi dostosowaÅ‚o katalog podstawowych wymogów stawianych wobec AI:ME specjalnie do użytkowania go jako pojazdu miejskiego. Oznacza to, że ekstremalne wartoÅ›ci przyspieszania i maksymalna prÄ™dkość jazdy autostradÄ… sÄ… tu tak samo oczywiste, jak duża prÄ™dkość podczas pokonywania zakrÄ™tów i zasiÄ™gi predestynujÄ…ce pojazd do podróży na dÅ‚ugich trasach. Samochód taki jak AI:ME jest używany gÅ‚ównie w zakresie prÄ™dkoÅ›ci miÄ™dzy 20 a 70 km/h, jeżdżąc czÄ™sto godzinami bez Å‚adowania. Duże zasiÄ™gi sÄ… tu zatem mniej ważne niż dobrze wykorzystany czas.
W zwiÄ…zku z tym inżynierowie zadbali o stosunkowo prostÄ… konfiguracjÄ™ bazowÄ…. By sprostać wymogom, wystarcza akumulator o pojemnoÅ›ci 65 kWh. Przy tylnej osi AI:ME pracuje stale wzbudzony silnik synchroniczny, który w razie potrzeby generuje moc 125 kW (170 KM). Do równomiernego poruszania siÄ™ w ruchu miejskim z reguÅ‚y wystarcza tylko uÅ‚amek tej mocy. DziÄ™ki rekuperacji podczas hamowania oraz stosunkowo niewielkiej masie, Audi AI:ME wykazuje bardzo niskie zużycie energii nawet w ruchu miejskim.
Osie i inne komponenty zawieszenia pochodzÄ… z gamy siostrzanych modeli kompaktowych oferowanych przez Audi. Wypróbowane i przetestowane poÅ‚Ä…czenie adaptacyjnych amortyzatorów i niskich mas nieresorowanych, zapewnia wysoki komfort jazdy w mieÅ›cie. Nadwozie wykonane jest z lekkiej, wielomateriaÅ‚owej kompozycji skÅ‚adajÄ…cej siÄ™ z zaawansowanych technicznie komponentów stalowych, aluminiowych i plastikowych.
Audi na życzenie: innowacyjne koncepcje oferty
Po Audi AIcon, które zadebiutowaÅ‚o na salonie IAA 2017 i po radykalnym samochodzie sportowym Audi PB 18 zaprezentowanym latem 2018 roku, Audi AI:ME to już trzeci wizjonerski pojazd marki z Ingolstadt, stanowiÄ…cy zaproszenie do użytkowania w jasno okreÅ›lonych obszarach („use cases“). Audi AIcon posiada cechy odrzutowca klasy business, przystosowanego do podróżowania na dÅ‚ugich trasach po utwardzonych drogach, a PB 18 sÅ‚uży do okazyjnych wypadów na tor wyÅ›cigowy. Audi AI:ME natomiast, to doskonaÅ‚y towarzysz przemieszczania siÄ™ w aglomeracjach miejskich. UwieÅ„czeniem caÅ‚ej koncepcji bÄ™dzie czwarty wizjonerski pojazd, który zadebiutuje we wrzeÅ›niu 2019 roku na salonie IAA.
Chęć stworzenia uniwersalnego pojazdu o szerokim i dÅ‚ugoletnim spektrum zastosowaÅ„ dla różnych klientów nie byÅ‚a priorytetem wÅ›ród podstawowych wymogów stawianych pojazdom testujÄ…cym nowe rozwiÄ…zania techniczne. ChodziÅ‚o tu o zaprojektowanie wysoce wyspecjalizowanych pojazdów segmentu premium, które można by zgodnie ze swoimi potrzebami zamówić i w szerokim zakresie zindywidualizować. Za tym podejÅ›ciem kryje siÄ™ caÅ‚e spektrum wymagaÅ„ wielu klientów, zwÅ‚aszcza w przestrzeni miejskiej. Spektrum to przechodzi obecnie przemianÄ™: samochody powinny być skrojone możliwie na miarÄ™, dostÄ™pne na życzenie i użyteczne, nie muszÄ… jednak na staÅ‚e znajdować siÄ™ w osobistym posiadaniu. Niezmienna jest natomiast potrzeba klientów premium, by mogli zamówić u producenta Audi samochody możliwie jak najbardziej zindywidualizowane i rzecz jasna o tak wysokiej jakoÅ›ci, jaka jest im znana i jakiej oczekujÄ….
Nabywcy samochodów nie tylko wiÄ™c otrzymajÄ… pojazd swoich marzeÅ„, ale bÄ™dÄ… też mogli skonfigurować go w sposób jak najbardziej odpowiadajÄ…cy ich osobistym preferencjom. Kolor, wyposażenie wnÄ™trza i opcje techniczne można wstÄ™pnie okreÅ›lić na stronie internetowej korzystajÄ…c ze specjalnej aplikacji albo za pomocÄ… danych kierowcy zapisanych w systemie „myAudi“. Już przy wsiadaniu aktywuje siÄ™ indywidualnie preferowana temperatura wnÄ™trza pojazdu, perfekcyjne pod wzglÄ™dem ergonomii ustawienie foteli i osobista muzyczna playlista.
Oferta ta jest Å‚atwo dostÄ™pna i prosta w obsÅ‚udze przy pomocy specjalnej aplikacji umożliwiajÄ…cej zamówienie pojazdu, ustawienie osobistych preferencji użytkownika i wielu opcji przydatnych podczas jazdy. Użytkownik zamawia przy jej pomocy swoje Audi AI:ME i w zależnoÅ›ci od potrzeb może zażyczyć sobie, by jego pojazd zostaÅ‚ dostarczony z dwoma lub wiÄ™kszÄ… liczbÄ… foteli, a nawet z fotelikiem dla dzieci. W okreÅ›lonym przez niego terminie i w uzgodnionym miejscu, może odebrać swoje Audi AI:ME i zostawić je w dowolnym miejscu po zakoÅ„czonej jeździe. W odpowiednio wyposażonych strefach samochód może przemieszczać siÄ™ miÄ™dzy parkingiem, a adresem klienta bez kierowcy.
Omawiana aplikacja, obsÅ‚ugiwana przez smartfona, ale też bezpoÅ›rednio w samochodzie, sÅ‚uży również jako asystent i poÅ›rednik w korzystaniu z wielu innych usÅ‚ug, np. w spontanicznym komunikowaniu siÄ™ z przyjacióÅ‚mi przez Internet i przez media spoÅ‚ecznoÅ›ciowe. Na pokÅ‚adzie można zrobić selfie i dzielić siÄ™ nim na portalach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych. Można też korzystać z zasobów internetowych w celach rozrywkowych, w celu zdobywania wiedzy, czy informacji. W czasie jazdy można zamówić posiÅ‚ki i odebrać je w restauracji podczas automatycznego krótkiego przystanku, a nastÄ™pnie spożyć je w samochodzie w drodze do domu.
DziÄ™ki poÅ‚Ä…czeniu Audi AI:ME z sieciÄ… domowÄ…, użytkownik może np. przy pomocy okularów VR oglÄ…dać film od tego momentu, w którym musiaÅ‚ przerwać oglÄ…danie w domu. W drodze powrotnej z pracy do domu może też zamknąć oczy, rozkoszować siÄ™ ciszÄ… we wnÄ™trzu i odpocząć.
Audi AI:ME staje się stałym punktem w osobistym cyfrowym biotopie swojego użytkownika. Uciążliwa, codzienna droga z punktu A do punktu B zamienia się w czas swobody i pełną doznań jazdę. Po dotarciu do celu, użytkownicy, zrelaksowani i w dobrym humorze wysiadają z pojazdu, nie musząc się już przejmować miejscem do zaparkowania czy dostępnością stacji ładowania. Audi AI:ME samo znajdzie drogę powrotną na parking.
„Audi on demand“, dostÄ™pne w metropoliach na kilku kontynentach, już dziÅ› jest najlepszym przykÅ‚adem na to, że Audi staje siÄ™ globalnym oferentem usÅ‚ug w zakresie mobilnoÅ›ci. DziÄ™ki równoczesnemu poszerzaniu i specjalizacji floty pojazdów, program ten w przyszÅ‚oÅ›ci bÄ™dzie jeszcze bardziej atrakcyjny dla wymagajÄ…cych klientów. Już sama oferta pojazdów premium oraz cyfrowa integracja samochodu ze Å›rodowiskiem życia klientów zagwarantuje marce Audi także w tym segmencie przewagÄ™ – „PrzewagÄ™ dziÄ™ki Technice”.
Zdjęcia i dodatkowe informacje znajdą Państwo na stronie www.audi.press-bank.pl.