BMW xDrive oraz MINI ALL4 to technologie napÄ™du wszystkich kóÅ‚ stosowane odpowiednio w samochodach marek BMW i MINI, które nie tylko optymalizujÄ… trakcjÄ™ i poprawiajÄ… stabilność podczas jazdy po oÅ›nieżonych, oblodzonych, Å›liskich i luźnych nawierzchniach, ale w zauważalny sposób zwiÄ™kszajÄ… zwinność samochodu w zakrÄ™tach. W sezonie zimowym 2012/2013 klienci majÄ… do wyboru 64 modele BMW z systemem xDrive oraz cztery wersje silnikowe modelu MINI Countryman z ukÅ‚adem ALL4.
Liczba pojazdów ze staÅ‚ym napÄ™dem na cztery koÅ‚a stale roÅ›nie. Tylko w ciÄ…gu ostatnich dwóch lat firma BMW Group powiÄ™kszyÅ‚a gamÄ™ modeli z systemem napÄ™du na wszystkie koÅ‚a o okoÅ‚o 50 procent. WiosnÄ… 2013 roku do 68 modeli oferowanych obecnie doÅ‚Ä…czÄ… kolejne samochody. Oprócz modelu MINI Paceman z systemem ALL4 na rynku pojawiÄ… siÄ™ w tym czasie pierwsze modele BMW serii 3 Touring z technologiÄ… xDrive.
Wraz z poczÄ…tkiem sezonu zimowego ukÅ‚ad napÄ™du na cztery koÅ‚a bÄ™dzie po raz pierwszy dostÄ™pny w BMW serii 1. Do gamy aut, w których napÄ™dzane sÄ… wszystkie cztery koÅ‚a doÅ‚Ä…czÄ… modele BMW 120d xDrive oraz BMW M135i xDrive. W BMW serii 3 ukÅ‚ad xDrive jest obecnie oferowany w wariantach Limuzyna i Coupé. Inteligentny system napÄ™du na wszystkie koÅ‚a demonstruje swoje zalety także w BMW serii 5 Sedan, BMW serii 5 Touring, BMW serii 5 Gran Turismo, BMW serii 6 Coupé, BMW serii 6 Cabrio, BMW serii 6 Gran Coupé, luksusowych sedanach BMW serii 7 oraz w modelach BMW X1, BMW X3, BMW X5 i BMW X6.
Opracowana przez BMW z myÅ›lÄ… o zapewnieniu wiÄ™kszej dynamiki jazdy: technologia napÄ™du wszystkich kóÅ‚ zapewnia doskonaÅ‚e osiÄ…gi już od 1985 roku.
System napÄ™du na cztery koÅ‚a zostaÅ‚ po raz pierwszy wprowadzony w 1985 roku w modelu BMW serii 3, jako alternatywa dla napÄ™du na tylne koÅ‚a, z którego sÅ‚ynÄ… samochody niemieckiego producenta. Nawet wówczas ukÅ‚ad kierowania mocy na obie osie sÅ‚użyÅ‚ nie tylko zoptymalizowaniu trakcji, ale również zwiÄ™kszeniu dynamiki jazdy w zakrÄ™tach. Podobna zasada jest jednym z kluczowych kryteriów funkcjonowania najnowszej technologii BMW xDrive.
W przeciwieÅ„stwie do innych producentów samochodów, którzy wykorzystujÄ… system napÄ™du na cztery koÅ‚a gÅ‚ównie do zrekompensowania niedostatecznej przyczepnoÅ›ci w samochodach przednionapÄ™dowych, BMW w modelach xDrive wciąż wykorzystuje zalety tylnego napÄ™du. W normalnej sytuacji drogowej wiÄ™kszość momentu obrotowego trafia tam, gdzie tradycyjnie we wszystkich modelach BMW z napÄ™dem na jednÄ… oÅ›, czyli na tylne koÅ‚a, dziÄ™ki czemu możliwe jest zachowanie typowej dla BMW precyzji kierowania bez przenoszenia niepożądanych siÅ‚ na koÅ‚o kierownicy. W szybko pokonywanych zakrÄ™tach moc również trafia przede wszystkim na koÅ‚a tylnej osi. W celu zapewnienia precyzji sterowania w zakrÄ™cie oraz odpowiedniej stabilnoÅ›ci, system xDrive przekazuje wiÄ™cej momentu obrotowego na tylne koÅ‚a podczas wchodzenia w zakrÄ™t, co pozwala uzyskać typowÄ… dla BMW radość z jazdy.
Przez ponad 20 lat BMW wykorzystywaÅ‚o ukÅ‚ad sterowania elektronicznego w celu zapewnienia precyzyjnej analizy warunków drogowych oraz uzyskania szybkich reakcji systemu w zakresie rozdziaÅ‚u momentu obrotowego pomiÄ™dzy koÅ‚a. W modelu BMW 525ix zaprezentowanym w 1991 roku sygnaÅ‚y dotyczÄ…ce obrotu kóÅ‚ pochodzÄ…ce z ukÅ‚adu ABS, a także dane odnoÅ›nie prÄ™dkoÅ›ci obrotowej silnika, poÅ‚ożenia zaworu przepustnicy oraz statusu ukÅ‚adu hamulcowego byÅ‚y przekazywane do jednostki sterujÄ…cej systemem napÄ™du na cztery koÅ‚a, który mógÅ‚ na tej podstawie odpowiednio rozdzielić moc.
DziÅ› ukÅ‚ad sterowania xDrive jest w peÅ‚ni zintegrowany z systemem kontroli stabilnoÅ›ci jazdy w ramach systemu Integrated Chassis Management (ICM). Oznacza to, że oprócz prÄ™dkoÅ›ci obrotowej kóÅ‚ ukÅ‚ad uwzglÄ™dnia również dane dostarczane przez ukÅ‚ad dynamicznej kontroli stabilnoÅ›ci (DSC), jak kÄ…t skrÄ™tu kóÅ‚, poÅ‚ożenie pedaÅ‚u gazu oraz przyspieszenie poprzeczne. Co wiÄ™cej, szczegóÅ‚owa analiza warunków jazdy pozwala na dziaÅ‚anie ukÅ‚adu xDrive w sposób antycypacyjny, co sprawia, że jest to jedyny inteligentny system napÄ™du na cztery koÅ‚a na Å›wiecie. W przeciwieÅ„stwie do tradycyjnych ukÅ‚adów napÄ™du na wszystkie koÅ‚a, które reagujÄ… na poÅ›lizg koÅ‚a, xDrive potrafi z wyprzedzeniem zidentyfikować tendencje do wystÄ™powania podsterownoÅ›ci lub nadsterownoÅ›ci na podstawie danych przekazanych przez DSC i zapobiec im poprzez odpowiedniÄ… dystrybucjÄ™ siÅ‚y napÄ™dowej.
Na przykÅ‚ad jeÅ›li istnieje prawdopodobieÅ„stwo utraty przyczepnoÅ›ci przednich kóÅ‚ i wystÄ…pienia podsterownoÅ›ci, system bÅ‚yskawicznie przekazuje wiÄ™cej mocy do tylnych kóÅ‚. W rezultacie samochód pokonuje zakrÄ™t z wiÄ™ksza precyzjÄ…. To samo dotyczy sytuacji, w której zachodzi ryzyko wystÄ…pienia uÅ›lizgu tylnych kóÅ‚ i wystÄ…pienia nadsterownoÅ›ci – wówczas wiÄ™cej mocy trafia do kóÅ‚ na przedniej osi. W ten sposób system napÄ™du na cztery koÅ‚a pozostaje w peÅ‚nej gotowoÅ›ci jeszcze przed wystÄ…pieniem poÅ›lizgu, natomiast moc silnika jest wykorzystywana do zapewnienia radoÅ›ci z jazdy bez żadnych strat.
Modele BMW X: wyjÄ…tkowy charakter muskularnego auta.
Sukces modeli BMW X to przede wszystkim zasÅ‚uga systemu napÄ™du na cztery koÅ‚a, który w poÅ‚Ä…czeniu z zaawansowanÄ… technologiÄ… zastosowanÄ… w zawieszeniu zapewnia ponadprzeciÄ™tnÄ… dynamikÄ™ jazdy. BMW X5, które zostaÅ‚o zaprezentowane w 1999 roku, przyczyniÅ‚o siÄ™ do stworzenia nowego segmentu aut typu SAV (Sports Activity Vehicle). Debiut BMW X3 w 2004 roku również zapoczÄ…tkowaÅ‚ nowy rozdziaÅ‚ w historii marki z uwagi na fakt, iż system napÄ™du na cztery koÅ‚a zostaÅ‚ po raz pierwszy nazwany BMW xDrive. W ukÅ‚adzie zastosowano sterowane elektronicznie sprzÄ™gÅ‚o wielotarczowe, które steruje rozdziaÅ‚em mocy pomiÄ™dzy koÅ‚a przedniej i tylnej osi, co w jeszcze wiÄ™kszym stopniu zwiÄ™ksza precyzjÄ™ i szybkość dziaÅ‚ania ukÅ‚adu. Elektroniczna jednostka sterujÄ…ca jest zdolna do rozdzielenia momentu obrotowego w rekordowo krótkim czasie: peÅ‚ne otwarcie i zamkniÄ™cie sprzÄ™gÅ‚a zajmuje zaledwie 100 milisekund.
Większa zwrotność dzięki układom Performance Control i Dynamic Performance Control.
W modelach BMW X1 oraz BMW X3 system xDrive może zostać poÅ‚Ä…czony z ukÅ‚adem Performance Control, który dodatkowo potÄ™guje dynamiczne wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jezdne BMW, na przykÅ‚ad poprzez selektywne przyhamowanie tylnego koÅ‚a po wewnÄ™trznej stronie zakrÄ™tu oraz zwiÄ™kszenie mocy silnika, co pozwala w spontaniczny i precyzyjny sposób pokonać ciasny Å‚uk. Uruchomienie hamulców zapobiega poÅ›lizgowi tylnego wewnÄ™trznego koÅ‚a, natomiast przekazanie wiÄ™kszej mocy do tylnego zewnÄ™trznego koÅ‚a zwiÄ™ksza sterowność podczas zmiany kierunku jazdy.
RozdziaÅ‚ siÅ‚y napÄ™dowej odbywa siÄ™ w jeszcze bardziej adaptacyjny sposób w modelach BMW X6 oraz BMW X5 M i BMW X6 M, które zostaÅ‚y standardowo wyposażone w ukÅ‚ad Dynamic Performance Control. Ten sterowany elektronicznie system, zintegrowany z tylnym mechanizmem różnicowym, wspóÅ‚pracuje z ukÅ‚adem xDrive, zapewniajÄ…c fascynujÄ…ce poÅ‚Ä…czenie wysokiej dynamiki jazdy z odpowiedniÄ… stabilnoÅ›ciÄ… kierunkowÄ…. Oprócz zmiennego rozdziaÅ‚u siÅ‚y napÄ™dowej pomiÄ™dzy koÅ‚a przedniej i tylnej osi, system rozdziela również moment obrotowy w odpowiednich proporcjach pomiÄ™dzy tylnymi koÅ‚ami, co w zauważalny sposób poprawia precyzjÄ™ kierowania i stabilnoÅ›ci toru jazdy podczas dynamicznego pokonywania zakrÄ™tów. W momencie wykrycia tendencji do nadsterownoÅ›ci system xDrive redukuje moc przekazywanÄ… do tylnych kóÅ‚, natomiast ukÅ‚ad Dynamic Performance Control dodatkowo przenosi moment obrotowy z tylnego koÅ‚a znajdujÄ…cego siÄ™ na zewnÄ…trz zakrÄ™tu – które jest szczególnie narażone na dziaÅ‚anie siÅ‚y odÅ›rodkowej – do tylnego koÅ‚a po wewnÄ™trznej stronie zakrÄ™tu. Wszelkie tendencje do podsterownych zachowaÅ„ samochodu sÄ… tÅ‚umione w odwrotnym procesie: xDrive redukuje moc przekazywanÄ… do przednich kóÅ‚, natomiast ukÅ‚ad Dynamic Performance Control optymalizuje stabilność poprzez przekazanie momentu obrotowego do tylnego zewnÄ™trznego koÅ‚a. Dynamic Performance Control steruje rozdziaÅ‚em mocy pomiÄ™dzy koÅ‚ami tylnej osi nawet w obliczu nagÅ‚ej zmiany obciążenia lub podczas hamowania silnikiem, co zapewnia doskonaÅ‚Ä… trakcjÄ™ i stabilność również wtedy, gdy kierowca zdejmie nogÄ™ z pedaÅ‚u gazu w zakrÄ™cie.
Radość z jazdy w każdym terenie: MINI ALL4.
Typowe dla MINI wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jezdne – okreÅ›lane jako wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci gokarta – zostaÅ‚y spotÄ™gowane w 2010 roku, czyli w momencie debiutu rynkowego modelu MINI Countryman. Samochód dosÅ‚ownie podbiÅ‚ nowe terytoria, za sprawÄ… systemu napÄ™du na cztery koÅ‚a ALL4 oferowanego obok tradycyjnego napÄ™du na przedniÄ… oÅ›. System dziaÅ‚a w oparciu o centralny mechanizm różnicowy sterowany elektrohydraulicznie, nieustannie rozdzielajÄ…c moc pomiÄ™dzy koÅ‚a przedniej i tylnej osi. W normalnych warunkach jazdy do 50 procent mocy silnika wÄ™druje do tylnych kóÅ‚, podczas gdy w ekstremalnych warunkach eksploatacji – na przykÅ‚ad podczas jazdy po lodzie lub Å›niegu – ukÅ‚ad przesyÅ‚a na tylnÄ… oÅ› do 100 procent mocy. Taki rodzaj dystrybucji siÅ‚y napÄ™dowej pomiÄ™dzy osiami optymalizuje wydajność auta, a system elektroniczny ukÅ‚adu ALL4, po raz pierwszy zintegrowany bezpoÅ›rednio z jednostkÄ… sterujÄ…cÄ… systemu DSC, zapewnia bardzo krótki czas reakcji. W oparciu o dane pozyskane przez system DSC, selektywny rozdziaÅ‚ siÅ‚y napÄ™dowej nastÄ™puje na wczesnym etapie wchodzenia w zakrÄ™t z dużą prÄ™dkoÅ›ciÄ…, co zapewnia optymalnÄ… zwrotność przy zachowaniu bezpiecznych wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jezdnych, tak typowych dla samochodów MINI.