Niskie zużycie paliwa jest istotnym czynnikiem przy wyborze samochodu. Doświadczenie uczy, że nawet jeśli w danym momencie ceny ropy nie są zbyt wysokie, to w każdej chwili mogą nagle wzrosnąć, a w sytuacji rosnącego zanieczyszczenia powietrza w miastach ogromne znaczenie ma także niska emisja spalin. Warto w tej kwestii brać pod uwagę nie tylko emisję CO2, która ma znaczenie dla efektu cieplarnianego, ale także emisję toksycznych cząstek stałych i tlenków azotu. Pod tym względem silniki benzynowe wypadają lepiej od diesli, a jeszcze lepsze parametry mają auta hybrydowe.
Amerykańska organizacja konsumencka Consumer Reports (CR) regularnie przeprowadza ponad 50 różnych testów samochodów dostępnych na tamtym rynku, do których należy także ich własny test zużycia paliwa. Różni się on od oficjalnych standardów pomiarowych, obowiązujących m.in. w Europie, Ameryce Północnej czy Japonii, dlatego dane podawane przez CR nie pokrywają się z informacjami producentów w cennikach. Consumer Reports stosuje popularną w USA jednostkę mpg (miles per galon), którą podajemy po przeliczeniu na km/l, a testy przeprowadza w równych proporcjach w mieście i na autostradach.
Na tej podstawie eksperci organizacji opracowali ranking najbardziej oszczędnych samochodów wykorzystujących silniki spalinowe – a więc hybrydowych i konwencjonalnych. Oto 10 najlepszych modeli.
Toyota Prius
W teście Consumer Reports nowy Prius uzyskał wynik 22,1 km/l (52 mpg), znacznie lepszy od trzeciej generacji modelu (18,7 km/l, 44 mpg). Aktualny Prius prowadzi się pewnie, szybko reaguje na działania kierowcy i zapewnia komfortową jazdę. Pionierski model, od którego zaczęła się historia seryjnych hybryd, od początku był znany z wydajności, niskiej emisji spalin i niewielkich kosztów eksploatacji. Samochód może poruszać się na samym silniku elektrycznym z miejską prędkością na dystansie 2 km, jednak dzięki temu, że akumulator jest na bieżąco doładowywany energią odzyskiwaną z hamowania, efektywnie samochód porusza się w miejskich warunkach bez wykorzystania silnika spalinowego od 50 do 70% czasu jazdy. Napęd o mocy 122 KM z silnikiem benzynowym 1.8 współpracuje z przekładnią planetarną Toyoty, która pozwala wykorzystywać silniki elektryczne na zmianę jako źródła napędu i generatory do odzyskiwania energii kinetycznej podczas hamowania oraz optymalnie zarządzać pracą wszystkich silników. Napęd sparowany z bezstopniową przekładnią działa płynnie i cicho.
Hyundai Ioniq
Hybrydowy Hyundai Ioniq to pierwszy bezpośredni konkurent Priusa, który naśladuje sylwetkę i typ nadwozia hybrydowej Toyoty. Wynik koreańskiego liftbacka segmentu D w testach Consumer Reports to także 52 mpg. Łączną moc samochodu 139 KM generuje 4-cylindrowy silnik 1.6 współpracujący z silnikiem elektrycznym. Hyundai może poruszać się na samym silniku elektrycznym. Przełożenia zmienia 6-stopniowa dwusprzęgłowa automatyczna skrzynia biegów.
Toyota Prius Prime
Prius Plug-in Hybrid, na rynku amerykańskim znany jako Prius Prime, to bliźniaczy model Priusa 4. generacji, którego zasięg w trybie elektrycznym został zwiększony dzięki możliwości ładowania z gniazdka. Poza układem plug-in samochód nie różni się od standardowego Priusa oprócz wyglądu i aranżacji wnętrza, jednak cięższa bateria powoduje nieznacznie większe zużycie paliwa w trybie hybrydowym, a zatem kiedy nie wykorzystuje energii naładowanej z zewnątrz, a jedynie energię odzyskaną z hamowania. Po włączeniu trybu EV auto staje się znacznie oszczędniejsze.
Consumer Reports ocenił wydajność tego modelu jadącego w trybie hybrydowym na 50 mpg, czyli 21,26 km/l. W trybie EV auto w ogóle nie zużywa benzyny – samochód może w ten sposób przejechać do 50 km z maksymalną prędkością 135 km/h. Jednak silnik benzynowy włączy się przy nieco niższej prędkości, jeśli na dworze jest zimno lub gdy kierowca mocno nadepnie na pedał gazu. Jak podaje Consumer Reports, ładowanie z gniazdka 240 V trwa 2 godziny.
Kia Niro
Pięcioosobowa Kia Niro uzyskała wynik 18,28 km/l (43 mpg). Koreański hybrydowy crossover wykorzystuje 4-cylindrowy silnik benzynowy 1.6, który wspólnie z silnikiem elektrycznym (32 kW) dostarcza 139 KM mocy. Zespół napędowy współpracuje z 6-stopniową dwusprzęgłową skrzynią biegów. Bateria litowo-jonowa jest umieszczona pod tylnym siedzeniem, dlatego po złożeniu siedzeń uzyskuje się płaską podłogę. Niedługo do sprzedaży trafi wersja plug-in tego modelu.
Chevrolet Malibu
Dostępny w Ameryce Cherolet Malibu Hybrid należy do segmentu D, tak jak Prius i Ioniq. W testach CR uzyskał 17,4 km/l (41 mpg). Organizacja konsumencka chwali go za wygodne wnętrze, komfortową jazdę i nową wersję systemu multimedialnego.
Toyota Prius V
Model znany w Europie jako Prius+ to jedyny 7-miejscowy minivan z napędem hybrydowym na naszym rynku. Jest to powiększona wersja Priusa poprzedniej, czyli 3. generacji. Samochód uzyskał taki sam wynik jak Malibu – 17,4 km/l (41 mpg). To bardzo dobra wydajność, biorąc pod uwagę dodatkową masę, nieco mniej opływowe kształty niż Prius liftback i napęd poprzedniej generacji, który zadebiutował na rynku w 2009 roku. Samochód prowadzi się wygodnie i stabilnie, choć przyspieszenie nie jest imponujące.
Lexus CT 200h
Kompaktowy hatchback Lexusa przejeżdża według pomiarów Consumer Reports 17 km/l (40 mpg). Pracuje w nim napęd hybrydowy z silnikiem benzynowym 1.8 o mocy 99 KM współpracujący z silnikiem elektrycznym o mocy 81 KM oraz przekładnią planetarną, która działa jak bezstopniowa automatyczna skrzynia biegów. Organizacja konsumencka podkreśla bardzo wysoką bezawaryjność tego modelu, który znalazł się na drugim miejscu zaraz po Priusie w rankingu niezawodności Consumer Reports.
Ford Fusion
Testowana przez CR amerykańska wersja Forda Fusion Energi przejeżdża 16,6 km na litr paliwa (39 mpg). Zdaniem ekspertów amerykańskiego portalu konsumenckiego auto przyjemnie się prowadzi, niemal tak dobrze jak europejskie sportowe sedany. Hybrydę plug-in Forda napędza 2-litrowy 4-cylindrowy silnik benzynowy współpracujący z silnikiem elektrycznym.
Hyundai Sonata
Średniej wielkości sedan z napędem hybrydowym przejedzie średnio 16,6 km na jednym litrze (39 mpg). Sonata jest dostępna w USA także jako hybryda plug-in. Consumer Reports ocenia ten model jako auto, które wygodnie się prowadzi, dobrze reaguje na działania kierowcy i zapewnia dużo miejsca na tylnej kanapie. Niezawodność tego modelu oceniono na nieco ponad 50 pkt na 100 możliwych.
Toyota Prius C
Ten model nie jest dostępny na europejskim rynku, gdzie jego odpowiednikiem pod względem segmentu, choć różniącym się konstrukcyjnie, jest Yaris Hybrid. Mniejsza i tańsza hybryda z rodziny Priusa zdaniem CR ma nieco niższą jakość niż pełnowymiarowy Prius. Testy Consumer Reports wykazały zużycie paliwa na poziomie 15,7 km/l (37 mpg). Priusa C napędza 1,5-litrowy silnik VVT-i, współpracujący z silnikiem elektrycznym i przekładnią planetarną.