Ten cel zrealizować ma specjalny, lecz bliski seryjnemu, model Jetty najnowszej generacji. Samochód jest wyposażony w czterocylindrowy silnik turbo (TSI) z serii EA888 o mocy znacznie przekraczającej 500 KM. Jednostka ta w podobnym kształcie, ale o mniejszej mocy, będzie stosowana w nowym modelu Jetta GLI, który wkrótce znajdzie się w sprzedaży w USA. Silniki z tej serii charakteryzują się wysokim momentem obrotowym i pracują między innymi pod maską Golfa GTI Performance (169 kW/230 KM) i Golfa R (228 kW/310 KM). Na jeziorze Bonneville silnik TSI musi rozpędzić zmodyfikowaną Jettę do prędkości ponad 208,572 mph (335,5 km/h) – to warunek ustanowienia nowego rekordu w tej klasie aut.
Warto zdać sobie sprawę jak duża to prędkość: podczas 24-godzinnego wyścigu w Le Mans na legendarnej prostej Hunaudières samochody rozpędzają się do 340 km/h. Prezes i dyrektor wykonawczy Volkswagen of America – Heinrich J. Woebcken – stwierdził: „Podejmując próbę bicia tego rekordu chcemy podkreślić sportowy potencjał nowej Jetty i zaprezentować naszym klientom możliwości sportowej Jetty GLI”.
Model przygotowany do bicia rekordu może osiągnąć prędkość większą niż 335,5 km/h m.in. dlatego, że jest bardzo lekki – we wnętrzu znajdują się tylko wyposażenie potrzebne do samej jazdy, kubełkowy fotel z wyczynowymi pasami bezpieczeństwa oraz klatka bezpieczeństwa. Kolejną cechą są bardzo dobre właściwości aerodynamiczne Jetty – współczynnik oporu powietrza Cx wynosi 0,27. Podobnie jak w wypadku modelu I.D. R Pikes Peak, dzięki któremu 24. czerwca Volkswagen ustanowił rekord wszech czasów podczas Pikes Peak International Hill Climb (Race to the Clouds) w USA, a 9. lipca – w ramach odbywającego się w Anglii Goodwood Festival of Speed – ustanowił najlepszy czas w kategorii aut elektrycznych, jednocześnie wygrywając Goodwood Hill Climb, doskonałe właściwości aerodynamiczne sprawiają, że Jetta jest niezwykle mocno dociskana do podłoża. I właśnie to powoduje, że na słonym jeziorze w USA może bezpiecznie rozwinąć tak wysoką prędkość.
Jetta przygotowana przez Volkswagen of America we współpracy ze specjalistami z firmy THR Manufacturing z siedzibą w Ventura w Kalifornii, wyróżnia się także innymi rozwiązaniami technicznymi. Oprócz bardzo mocno obniżonego zawieszenia są to np. specjalne koła i opony przystosowane do jazdy po nawierzchni pokrytej solą, mechanizm różnicowy zapewniający optymalną przyczepność kół do podłoża, a także dwa spadochrony z tyłu wspomagające hamowanie. Nadwozie Jetty ozdobiono specjalną grafiką opracowaną przez należące do Volkswagena Southern California Design Center. „Chcieliśmy podkreślić techniczny charakter Jetty i nadać autu wygląd, dzięki któremu będzie widoczne na powierzchni słonego jeziora Bonneville, gdzie krajobraz wydaje się wręcz nie z tej Ziemi” – podsumował Reto Brun, dyrektor Design Center.
Jeśli próba bicia rekordu zakończy się sukcesem, Jetta okaże się najszybszym Volkswagenem zbliżonym do seryjnego, jaki kiedykolwiek powstał. Na razie rekord należy do modelu Beetle LSR o mocy 399 kW/543 KM, który – również mając pod maską silnik z serii EA888 – osiągnął na jeziorze Bonneville prędkość 205,122 mph (330,11 km/h).