Podstawowa konstrukcja noÅ›na, a jednoczeÅ›nie struktura bezpieczeÅ„stwa Audi RS Q e-tron, to rama rurowa. Zgodnie z przepisami, konstrukcja ta musi być wykonana z metalu. Audi zdecydowaÅ‚o siÄ™ na używanÄ… również w przemyÅ›le lotniczym żaroodpornÄ…, stopowÄ…, hartowanÄ… stal, zawierajÄ…cÄ… chrom, molibden i wanad (CrMoV). Rurowa rama odpowiada geometrii zdefiniowanej w przepisach i speÅ‚nia wymagania statycznych testów ciÅ›nieniowych. Panele z materiaÅ‚ów kompozytowych w przestrzeniach miÄ™dzy ramami, to dodatkowa ochrona kierowcy i pilota. Elementy te, wykonane z tworzywa sztucznego wzmocnionego wÅ‚óknem wÄ™glowym (CFRP), częściowo uzupeÅ‚nione odpornym na rozerwanie Zylonem, zapobiegajÄ… wbiciu siÄ™ ostro zakoÅ„czonych przedmiotów (np. ostrych skaÅ‚). ChroniÄ… też kierowcÄ™ i pilota przed problemami pÅ‚ynÄ…cymi z ewentualnej awarii systemu wysokiego napiÄ™cia. „W projekcie strukturalnym ramy wykorzystano metody i odkrycia, które doskonaliliÅ›my przez dziesiÄ™ciolecia” - mówi Axel Löffler, gÅ‚ówny projektant RS Q e-tron. ByÅ‚y to m.in. projekty ram rurowych samochodów jeżdżących w serii DTM (2004 do 2011), podwozia z blachy stalowej stosowane w rallycrossie (2017 do 2018) oraz wnÄ™trza kabin typu monocoque wykonane z CFRP i stosowane w samochodach sportowych LMP (1999 do 2016), w samochodach turystycznych DTM (2012 do 2020) i w bolidach FormuÅ‚y E (2017 do 2021).
Karoseria Audi RS Q e-tron wykonana jest z CFRP, kevlaru i konstrukcji kompozytowej, które w niektórych obszarach majÄ… strukturÄ™ plastra miodu. Aby zapewnić wysokÄ… odporność na zarysowania, zamontowano tu przedniÄ… szybÄ™ z ogrzewanego szkÅ‚a laminowanego rodem z Audi A4, natomiast szyby boczne wykonano z lżejszego poliwÄ™glanu. By kierowca i pilot czuli wiÄ™kszy komfort w czasie jazdy, ich pole widzenia jest zwiÄ™kszone do maksimum. Zastosowano też najlepsze uszczelnienia przeciwpyÅ‚owe. Kierowca i pilot siedzÄ… w skorupach typu monocoque zrobionych z CFRP. Ich konstrukcja jest podobna do tej z DTM i LMP. JednÄ… z nielicznych różnic jest wymagana przez przepisy odksztaÅ‚calność w obszarze ramion. Wszystkie skorupy foteli sÄ… identyczne, a wkÅ‚adki z pianki i nadmuchiwane siedziska foteli dostosowane do każdego ciaÅ‚a indywidualnie, doskonale absorbujÄ… uderzenia.
System wysokiego napiÄ™cia napÄ™du elektrycznego z jego przetwornikiem energii wymaga zwiÄ™kszonej, wieloetapowej ochrony. Obudowa centralnie umieszczonego akumulatora wysokiego napiÄ™cia skÅ‚ada siÄ™ ze struktur CFRP, z których część jest wzmocniona Zylonem. Ochrona od spodu jest bardzo zÅ‚ożona. W off-roadzie podwozie jest zespoÅ‚em poddawanym ekstremalnym obciążeniom, takim jak wysokie wyskoki, kamienie i duże kÄ…ty natarcia, czy zjazdu. Zatem najniższa warstwa ochrony podwozia to aluminiowa pÅ‚yta. Jest ona odporna na uderzenia czy przytarcia przez twarde przedmioty i częściowo pochÅ‚ania ich energiÄ™. ZnajdujÄ…ca siÄ™ powyżej pianka pochÅ‚aniajÄ…ca energiÄ™ absorbuje uderzenia i przekazuje je do znajdujÄ…cej siÄ™ powyżej struktury warstwowej. Ta trzecia struktura chroni akumulator wysokiego napiÄ™cia i zbiornik na benzynÄ™. Struktura warstwowa CFRP, tzw. sandwich, speÅ‚nia dwa gÅ‚ówne zadania: pochÅ‚ania obciążenie powierzchniowe, które poprzez piankÄ™ jest przekazywane z pÅ‚yty aluminiowej oraz rozprasza energiÄ™, gdy obciążenie powierzchniowe zostanie przekroczone (mocne uderzenie, zgniecenie powierzchni). Kontrolowane odksztaÅ‚cenie chroni wtedy znajdujÄ…cy siÄ™ powyżej akumulator. W przypadku poważnego uszkodzenia, caÅ‚y zespóÅ‚ może być Å‚atwo wymieniony podczas wieczornego serwisu po zakoÅ„czeniu etapu.
Podwozie z potrójnÄ… ochronÄ… ma w sumie 54 milimetry gruboÅ›ci. „Taka konstrukcja to najlepszy przykÅ‚ad transferu naszej wiedzy i doÅ›wiadczeÅ„ z toru wyÅ›cigowego do rajdów typu cross-country” - mówi Axel Löffler. „PodobieÅ„stwa obu tych dyscyplin sportu motorowego widać też na przykÅ‚ad w obciążeniach podwozia i zawieszenia. Co prawda w terenie energia jest wyższa ze wzglÄ™du na dÅ‚ugi skok zawieszenia, czas trwania obciążenia i masÄ™ pojazdu, ale zmierzone siÅ‚y g sÄ… podobne do tych, jakie wystÄ™pujÄ… w prototypach Le Mans."
Koncepcja ochrony systemu wysokiego napiÄ™cia w Audi RS Q e-tron uzupeÅ‚niona jest również o znany z LMP i FormuÅ‚y E tzw. monitor ISO, wykrywajÄ…cy niebezpieczne zakÅ‚ócenia w przepÅ‚ywie prÄ…du. W przypadku maksymalnego obciążenia kinetycznego, np. podczas kolizji, system napÄ™dowy wyÅ‚Ä…cza siÄ™ automatycznie powyżej ustalonej wartoÅ›ci progowej. Lampki kontrolne na karoserii oraz sygnaÅ‚ dźwiÄ™kowy sÅ‚użą jako ostrzeżenia o niebezpieczeÅ„stwie dla Å›wiata zewnÄ™trznego - na przykÅ‚ad po wypadku. Pasażerów, w ekstremalnych sytuacjach chroniÄ… dodatkowo optymalna izolacja systemu przed wodÄ… podczas przepraw przez rzekÄ™ oraz nieprzewodzÄ…cy elektrycznoÅ›ci Å›rodek gaÅ›niczy w pokÅ‚adowym systemie gaÅ›niczym. CaÅ‚y zespóÅ‚, Å‚Ä…cznie z kierowcami i pilotami oraz ekipy ratownicze organizatora, przeszÅ‚y wczeÅ›niej szkolenie z zakresu wysokich napięć.
Na bezpieczeÅ„stwo uczestników rajdu wpÅ‚ywajÄ… też regulacje i urzÄ…dzenia dostarczone przez organizatorów. DziÄ™ki systemowi Å›ledzenia i dziÄ™ki przyciskowi SOS, osoby znajdujÄ…ce siÄ™ w pojeździe mogÄ… wezwać pomoc i szybko zostać odnalezione. Rejestrator wypadków zapisuje najważniejsze mierzone zmienne do późniejszej analizy. Kamera pokÅ‚adowa pokazuje, co dzieje siÄ™ w kokpicie. System Sentinel czyni bezpieczniejszym wyprzedzanie w piaskach i kurzu pustyni. Przepisy ograniczajÄ… również prÄ™dkość maksymalnÄ… w kategorii T1 do 170 km/h.
DziÄ™ki takiemu holistycznemu podejÅ›ciu, Audi plasuje siÄ™ w gronie jednego z pionierów bezpieczeÅ„stwa w sportach motorowych, również na pustyni. Kierowcy fabryczni Audi: Stéphane Peterhansel, Carlos Sainz i Mattias Ekström oraz ich piloci Edouard Boulanger, Lucas Cruz i Emil Bergqvist, mogÄ… w ten sposób cieszyć siÄ™ nie tylko modelem RS Q e-tron - najbardziej innowacyjnym prototypem w rajdach cross-country, ale także maksymalnym bezpieczeÅ„stwem podczas caÅ‚ej imprezy rajdowej.