Stosowany we wszystkich modelach marki Volkswagen Samochody Dostawcze napÄ™d na cztery koÅ‚a 4MOTION to podstawa nie tylko wiÄ™kszych możliwoÅ›ci jazdy w terenie, ale przede wszystkim dobrych wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jezdnych i jak najlepszych osiÄ…gów pojazdu. Samochód z napÄ™dem na cztery koÅ‚a jest bardziej bezpieczny. Wynika to nie tylko ze znacznie lepszej trakcji i możliwoÅ›ci przeniesienia momentu obrotowego do każdego z kóÅ‚, ale również z uwagi na bardziej równomierny rozkÅ‚ad masy samochodu z napÄ™dem na cztery koÅ‚a niż auta z napÄ™dem na jednÄ… oÅ›. Lepsza trakcja i rozkÅ‚ad masy uÅ‚atwiajÄ… także podróżowanie z przyczepÄ….
Czym charakteryzuje się napęd na cztery koła 4MOTION?
To rozwiÄ…zanie napÄ™dowe, w którym na trudnej nawierzchni sprzÄ™gÅ‚o wielopÅ‚ytkowe Haldex natychmiast przenosi siÅ‚Ä™ napÄ™dowÄ… na koÅ‚a z lepszÄ… trakcjÄ…. Haldex to samoblokujÄ…ce siÄ™ sprzÄ™gÅ‚o stosowane jako centralny mechanizm różnicowy dla optymalnego rozdzielenia momentu obrotowego pomiÄ™dzy przedniÄ… i tylnÄ… osiÄ… napÄ™dzanÄ…. Poprzez to sterowane elektronicznie sprzÄ™gÅ‚o wielotarczowe na tylnej osi, napÄ™d dostosowuje siÄ™ automatycznie do aktualnej sytuacji na drodze i w ten sposób przyczynia siÄ™ do znacznie spokojniejszego zachowania siÄ™ samochodu, wiÄ™kszego bezpieczeÅ„stwa w zakrÄ™tach i bardziej precyzyjnego prowadzenia pojazdu.
W przypadku Volkswagena Caddy 5 i innych modeli Grupy osadzonych na pÅ‚ycie MQB, stosowane jest sprzÄ™gÅ‚o Haldex VI generacji. Ma ono zmienionÄ…, bardziej zwartÄ… budowÄ™, wiÄ™kszÄ… odporność i zmodyfikowany sposób dziaÅ‚ania. Wraz z optymalizacjÄ… przekÅ‚adni tylnej osi doprowadziÅ‚o to w Caddy 5 - w porównaniu z poprzednikiem - do zmniejszenia zużycia paliwa, a przez to również emisji CO2. Niewielka waga systemu jest też podstawÄ… optymalnych wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jezdnych i wysokiej dynamiki jazdy. NapÄ™d 4MOTION nie zmienia ksztaÅ‚tu podÅ‚ogi samochodu, dziÄ™ki czemu zachowujemy takie same gabaryty przestrzeni Å‚adunkowej/pasażerskiej jak dla modeli z napÄ™dem wyÅ‚Ä…cznie na przedniÄ… oÅ›.
W Caddy 5 napÄ™d na wszystkie koÅ‚a 4MOTION dostÄ™pny jest dla wszystkich wariantów modelowych – dostawczych jak i osobowych (z wyjÄ…tkiem wersji Kombi) – zarówno w wersji Maxi, jak i krótkiej. NapÄ™d ten wystÄ™puje wyÅ‚Ä…cznie z silnikiem wysokoprężnym 2.0 TDI o mocy 90 kW/122 KM
i z manualnÄ…, szeÅ›ciobiegowÄ… skrzyniÄ… biegów.
NapÄ™d 4MOTION stosowany jest także w modelu Transporter T6.1. WszedÅ‚ on do produkcji w Transporterze wraz z modelem T5 w roku 2005, zastÄ™pujÄ…c wówczas napÄ™d Syncro stosowany w poprzednich modelach: T3 i T4. CiekawostkÄ… jest, że pierwszym modelem Volkswagena wyposażonym w napÄ™d na cztery koÅ‚a byÅ‚ Transporter T2 z 1975 roku – legendarny „Ogórek”. Niestety, powstaÅ‚o zaledwie kilka prototypów tego samochodu wyposażonych w dwulitrowy silnik typu bokser, skrzyniÄ™ biegów o czterech przeÅ‚ożeniach oraz w przekÅ‚adniÄ™ hydrokinetycznÄ…, która zaÅ‚Ä…czaÅ‚a dodatkowy napÄ™d na przednie koÅ‚a.
DziÅ› napÄ™d 4MOTION dostÄ™pny jest dla wszystkich wersji nadwozia T6.1, czyli: Transporter 6.1 Skrzyniowy, Transporter 6.1 Furgon, Transporter 6.1 Kombi, Caravelle 6.1, Multivan 6.1 oraz California 6.1. W wersjach tych napÄ™d na cztery koÅ‚a wspóÅ‚pracować może z silnikiem 2.0 TDI 150 KM (z manualnÄ… skrzyniÄ… szeÅ›ciobiegowÄ… lub siedmiobiegowÄ… automatycznÄ… DSG) albo z jednostkÄ… 2.0 TDI 204 KM (tylko skrzynia DSG). Jako dodatkowe wsparcie można domówić opcjÄ™: „Blokada tylnego mechanizmu różnicowego, manualna”. Blokada wyzwalana jest przyciskiem z kokpitu i jest aktywna do prÄ™dkoÅ›ci 45km/h. UÅ‚atwia ruszanie w trudnych warunkach, poza utwardzonymi drogami, i sprawia, że Transporter jest jednym z najbardziej przystosowanych do jazdy terenowej pojazdów w swojej klasie. Dodatkowo można domówić również opcjÄ™: asystent zjazdu ze wzniesienia, która zapewnia kontrolowane i komfortowe zjeżdżanie ze wzniesieÅ„ poprzez obniżenie prÄ™dkoÅ›ci obrotowej silnika oraz ewentualne ingerencje w ukÅ‚ad hamulcowy.
NapÄ™dem 4MOTION poszczycić siÄ™ może również najwiÄ™kszy z dostawczych Volkswagenów – model Crafter. W jego przypadku dostÄ™pny jest we wszystkich wariantach modelowych, tzn. dla furgonów, wersji skrzyniowych oraz podwozi do zabudowy. Montuje siÄ™ go w wariantach o dopuszczalnej masie caÅ‚kowitej 3,5 tony z pojedynczym ogumieniem z tyÅ‚u i z silnikiem ustawionym poprzecznie. W wersjach tych napÄ™d 4MOTION może wspóÅ‚pracować z silnikiem 2.0 TDI 140 KM z manualnÄ…, szeÅ›ciobiegowÄ… skrzyniÄ… biegów albo z jednostkÄ… 2.0 TDI 177 KM z manualnÄ… skrzyniÄ… szeÅ›ciobiegowÄ… lub automatycznÄ…, oÅ›miobiegowÄ…. Jako dodatkowe wsparcie można zamówić blokadÄ™ tylnego mechanizmu różnicowego.
Samochody z napędem na cztery koła 4MOTION można zamawiać do produkcji w salonach dealerskich marki Volkswagen Samochody Dostawcze. Więcej informacji można też znaleźć na stronie
www.vwdostawcze.pl.