-
dla zdecydowanej wiÄ™kszoÅ›ci ankietowanych Polaków w badaniu InsightOut Lab i marki Volkswagen, bezpieczeÅ„stwo w trasie jest ważniejsze od czasu przejazdu
-
co trzeci badany (32%) na trasie liczącej 500 km odpoczywałby maksymalnie przez 30 minut, największa grupa (45%) na przerwy poświęciłaby od 30 do 60 minut
-
na stacji szybkiego ładowania o mocy 100 kW potrzeba 30 minut, aby zasięg Volkswagena ID.3 zwiększyć o 290 km
Dla zdecydowanej wiÄ™kszoÅ›ci ankietowanych Polaków w badaniu InsightOut Lab i marki Volkswagen, bezpieczeÅ„stwo w trasie jest ważniejsze od czasu dojazdu do celu. Warto jednak pamiÄ™tać, że sÄ… to deklaracje. By je zweryfikować, skonfrontowano je z pytaniami dotyczÄ…cymi przerw podczas dÅ‚ugich podróży. Jak dużo czasu kierowcy przeznaczajÄ… na odpoczynek w trasie? I czy bez zmiany obecnych nawyków mogliby wyruszyć w dÅ‚ugÄ… podróż samochodem elektrycznym?
Bezpieczeństwo przed czasem
Dla 84% przebadanych polskich respondentów bezpieczeÅ„stwo w czasie podróży jest ważniejsze niż czas przejazdu. Dla 16% jest odwrotnie – krótszy czas przejazdu jest priorytetem. Różnica jest diametralna, ale nie we wszystkich grupach badanych taka sama.
Kobiety częściej niż mężczyźni stawiajÄ… bezpieczeÅ„stwo na pierwszym miejscu (89% do 78%). Wyraźne różnice widać też w poszczególnych grupach wiekowych. Trzech na czterech ankietowanych (76%) w wieku 18-24 lata bezpieczeÅ„stwo stawia przed czasem dojazdu. To wyraźnie niższy wynik niż w przypadku badanych w wieku 55 lat i wiÄ™cej. Tam odsetek ten wynosi 90%.
PodejÅ›cie do kwestii bezpieczeÅ„stwa w trasie wyraźnie uzależnione jest od czÄ™stoÅ›ci prowadzenia samochodu. Dla 82% kierowców jeżdżących codziennie lub prawie codziennie, w czasie dÅ‚ugich podróży to bezpieczeÅ„stwo jest najważniejsze. W grupie osób deklarujÄ…cych, że jeżdżą samochodem raz w miesiÄ…cu, odsetek ten wynosi 72%.
Odpoczynek podczas podróży
Z badania wynika też, że niespeÅ‚na co dziesiÄ…ty ankietowany (8%) przyznaje, że nie dba o to, by podczas przejazdu na dÅ‚ugich trasach być wypoczÄ™tym i robić przerwy w podróży w przypadku zmÄ™czenia. Jednak zdecydowana wiÄ™kszość (76%) przykÅ‚ada do tego wagÄ™ (pozostali badani nie mieli okazji podróżować jako kierowca na dÅ‚ugim dystansie). To bardzo ważne, bo badania, które przytacza policja, wykazujÄ…, że zmÄ™czenie powoduje podobne reakcje organizmu jak spożycie alkoholu – obniża koncentracjÄ™ i spowalnia refleks. Z tego wzglÄ™du istotny jest nie tylko fakt zrobienia przerwy, ale również jej dÅ‚ugość.
InsightOut Lab zapytaÅ‚o Polaków, jak wiele czasu poÅ›wiÄ™cajÄ… na przerwy podczas 500-kilometrowej podróży. To mniej wiÄ™cej odlegÅ‚ość, którÄ… należy pokonać na trasie z Warszawy do Szczecina. Ankietowani zostali poproszeni o wliczenie do przerw czasu potrzebnego na tankowanie, spożywanie posiÅ‚ków czy skorzystanie z toalety.
Co trzeci badany (32%) odpoczywaÅ‚by maksymalnie przez 30 minut. NajwiÄ™ksza grupa (45%) na przerwy poÅ›wiÄ™ciÅ‚aby od 30 do 60 minut. Odpoczynek trwajÄ…cy od godziny do dwóch deklaruje 18% badanych, a dÅ‚uższy – 5%.
Przerwa na doładowanie baterii
Co jeÅ›li omawiany dystans 500 km przyszÅ‚oby pokonać samochodem elektrycznym? Z badania przeprowadzonego w marcu przez InsightOut Lab oraz Volkswagena wynika, że trzech na czterech badanych Polaków (73%) zdecydowaÅ‚oby siÄ™ na dÅ‚uższÄ… podróż samochodem elektrycznym, zakÅ‚adajÄ…c, że miaÅ‚oby dostÄ™p do punktów szybkiego Å‚adowania (w Polsce jest ich dziÅ› 1194*), a zasiÄ™g auta wynosiÅ‚by 200 km (https://insightoutlab.com/opinie-kontra-twarde-dane-cz-ii-samochody-elektryczne-laduja-sie-bardzo-dlugo/). Warto wspomnieć, że np. Volkswagen ID.3, dysponuje realnym zasiÄ™giem wynoszÄ…cym do 550 kilometrów w wersji z najwiÄ™kszym akumulatorem. Ale czy naprawdÄ™ przejechanie omawianego dystansu musiaÅ‚oby zająć znacznie wiÄ™cej czasu niż w przypadku samochodu z silnikiem spalinowym?
30 minut potrzeba, by zwiÄ™kszyć zasiÄ™g wspomnianego Volkswagena ID.3 o 290 km na stacji szybkiego Å‚adowania o mocy 100 kW. DostÄ™pność takich stacji w Polsce jest póki co nieduża, dlatego wydÅ‚użmy ten czas dwukrotnie – do 60 minut. Już dziÅ› co czwarty ankietowany (23%) z badania InsightOut Lab deklaruje, że na 500-kilometrowym odcinku odpoczywa minimum przez godzinÄ™. To skumulowany czas wszystkich przerw – i tych dÅ‚ugich zwiÄ…zanych ze spożywaniem posiÅ‚ku, i tych krótszych. Jednak nawet 45-minutowy postój poÅ‚Ä…czony z posiÅ‚kiem wystarczy, by znacznie zwiÄ™kszyć zasiÄ™g samochodu.
Jak zatem Å‚atwo obliczyć, dla tej grupy przejechanie omawianej trasy samochodem elektrycznym nie wiÄ…zaÅ‚oby siÄ™ z żadnymi wyrzeczeniami. W przypadku 45% ankietowanych, którzy deklarujÄ… postoje trwajÄ…ce od 30 do 60 minut, droga czasowo wydÅ‚użyÅ‚aby siÄ™ tylko nieznacznie.
Nota metodologiczna
Badanie przeprowadzone przez InsightOut Lab we wspóÅ‚pracy z markÄ… Volkswagen na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczÄ…cej N=1101 osób.
Kwoty dobrane wedÅ‚ug reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i wiÄ™cej dla pÅ‚ci, wieku i wielkoÅ›ci miejscowoÅ›ci zamieszkania. Termin realizacji: 3-8 kwietnia 2020 r. Metoda: CAWI.
*dane PSPA na 23.VII.2020 r.