Invisible-to-Visible (w skrócie I2V; „niewidzialne na widzialne”) to futurystyczna technologia opracowana w ramach Nissan Intelligent Mobility, czyli podejÅ›cia firmy do zmian w zakresie zasilania i prowadzenia pojazdów oraz ich integracji ze spoÅ‚eczeÅ„stwem. I2V demonstruje goÅ›ciom CES przyszÅ‚ość jazdy samochodem poprzez interaktywnÄ…, trójwymiarowÄ… i dajÄ…cÄ… poczucie zanurzenia w wirtualnej rzeczywistoÅ›ci symulacjÄ™ na stoisku Nissana.
I2V bÄ™dzie wspieraÅ‚ klientów, Å‚Ä…czÄ…c informacje z czujników na zewnÄ…trz i wewnÄ…trz pojazdu z danymi pochodzÄ…cymi z chmury. Pozwala to nie tylko monitorować bezpoÅ›rednie otoczenie, ale także przewidywać to, co dopiero ma pojawić siÄ™ na drodze i w jej pobliżu — nawet jeżeli na razie jest schowane za budynkiem lub za rogiem. Aby uatrakcyjnić prowadzenie samochodu, wskazówki sÄ… podawane w interaktywny „ludzki” sposób — na przykÅ‚ad przez awatary pojawiajÄ…ce siÄ™ w kabinie.
Åšwiat wirtualny otwiera przed I2V nieskoÅ„czone możliwoÅ›ci w zakresie usÅ‚ug oraz komunikacji — prowadzenie pojazdu może być Å‚atwiejsze, wygodniejsze i bardziej emocjonujÄ…ce.
„PomagajÄ…c zobaczyć to, co niewidzialne, I2V zwiÄ™ksza poczucie pewnoÅ›ci na drodze i sprawia, że prowadzenie samochodu dostarcza wiÄ™cej przyjemnoÅ›ci” — powiedziaÅ‚ Tetsuro Ueda, szef ekspertów w Centrum Badawczym Nissana. „Funkcje interaktywne tworzÄ… doÅ›wiadczenie dopasowane do zainteresowaÅ„ i stylu jazdy kierowcy, gdyż można z nich korzystać wedÅ‚ug indywidualnych upodobaÅ„”.
Jazda w łączności z Internetem, jakiej jeszcze nie było
Koncepcja I2V jest oparta na technologii Omni-Sensing Nissana: system na bieżąco gromadzi dane dotyczÄ…ce sytuacji w ruchu drogowym, otoczeniu pojazdu oraz jego wnÄ™trzu. Technologia SAM (Seamless Autonomous Mobility) Nissana analizuje sytuacjÄ™ na drodze na podstawie istotnych informacji otrzymywanych w czasie rzeczywistym, a póÅ‚autonomiczny system wspomagania kierowcy ProPILOT dostarcza informacji o otoczeniu samochodu.
Na podstawie tych danych powstaje wirtualna mapa przestrzeni w promieniu 360 stopni wokóÅ‚ samochodu, uwzglÄ™dniajÄ…ca takie elementy, jak sytuacja na drodze i skrzyżowaniu, widoczność, znaki drogowe oraz obecność pieszych w pobliżu. Za pomocÄ… czujników umieszczonych w kabinie system może także monitorować osoby podróżujÄ…ce pojazdem, aby z wyprzedzeniem reagować na ich potrzeby, oferujÄ…c pomoc w znalezieniu konkretnego miejsca w okolicy lub sugerujÄ…c przerwÄ™ na kawÄ™, która poprawi koncentracjÄ™ kierowcy.
I2V pozwala także nawiÄ…zać Å‚Ä…czność z osobami w wirtualnym Å›wiecie Metaverse. Kierowca i pasażerowie mogÄ… kontaktować siÄ™ z rodzinÄ…, znajomymi lub innymi osobami, które pojawiajÄ… siÄ™ w kabinie jako trójwymiarowe awatary w rozszerzonej rzeczywistoÅ›ci i udzielajÄ… pomocy lub po prostu dotrzymujÄ… towarzystwa.
Większe wsparcie w czasie jazdy autonomicznej i w trybie manualnym
W trybie autonomicznym I2V sprawia, że podróżowanie samochodem jest bardziej komfortowe i przyjemniejsze. Na przykÅ‚ad w czasie jazdy w deszczu system może symulować sceneriÄ™ sÅ‚onecznego dnia widocznÄ… z wnÄ™trza pojazdu. W nieznanej okolicy system może wyszukać lokalnego przewodnika wÅ›ród użytkowników Metaverse, który w czasie rzeczywistym bÄ™dzie komunikowaÅ‚ siÄ™ z osobami podróżujÄ…cymi samochodem. Informacje dostarczane przez takiego przewodnika mogÄ… być gromadzone przez Omni-Sensing i zapisywane w chmurze, aby inni kierowcy odwiedzajÄ…cy dane miejsce mogli skorzystać z tych samych wskazówek. W sprawniejszym poruszaniu siÄ™ po okolicy może pomóc także pokÅ‚adowy system sztucznej inteligencji.
W trybie manualnym I2V dostarcza informacji z Omni-Sensing, które sÄ… nakÅ‚adane na peÅ‚ne pole widzenia kierowcy. PomagajÄ… one w ocenie sytuacji i przygotowaniu siÄ™ na takie sytuacje, jak zakrÄ™ty ze sÅ‚abÄ… widocznoÅ›ciÄ…, nierównoÅ›ci nawierzchni czy mijanie siÄ™ z samochodami nadjeżdżajÄ…cymi z przeciwka.
Kierowca może także zarezerwować profesjonalnego pilota z Metaverse, który bÄ™dzie mu udzielaÅ‚ instrukcji w czasie rzeczywistym. Taki pilot jest wyÅ›wietlany jako awatar w kabinie lub jako wirtualny pojazd poprzedzajÄ…cy, który pokazuje optymalny sposób pokonywania danej trasy.
I2V nie tylko wyÅ›wietla ostrzeżenia o zatorach ulicznych czy szacowany czas dojazdu, ale także dostarcza unikatowej wiedzy, dziÄ™ki której kierowca jest lepiej poinformowany o tym, czego może spodziewać siÄ™ na drodze, a prowadzenie samochodu staje siÄ™ mniej stresujÄ…ce. Na podstawie lokalnych danych przetwarzanych w czasie rzeczywistym przez Omni-Sensing I2V może dostarczać nawet tak szczegóÅ‚owych sugestii, jak wybór optymalnego pasa ruchu na zatÅ‚oczonej drodze.
Po przybyciu na miejsce I2V może poÅ‚Ä…czyć siÄ™ z SAM, aby znaleźć miejsce na parkingu, a nawet autonomiczne zaparkować pojazd, zastÄ™pujÄ…c kierowcÄ™ w wykonywaniu uciążliwych manewrów zwiÄ…zanych z tÄ… czynnoÅ›ciÄ….
Prezentacja I2V na stoisku Nissana
GoÅ›cie CES mogÄ… wypróbować I2V na ekspozycji Nissana, zakÅ‚adajÄ…c gogle rozszerzonej rzeczywistoÅ›ci i wsiadajÄ…c do demonstracyjnego kokpitu wyposażonego w trójwymiarowe interfejsy i wyÅ›wietlacze. Symulacja obejmuje różne scenariusze, w tym przejazd przez miasto, korzystanie z pomocy w znalezieniu miejsca parkingowego przy zatÅ‚oczonym centrum handlowym, wirtualna zmiana deszczowej pogody w taki sposób, aby z wnÄ™trza pojazdu Å›wiat wyglÄ…daÅ‚ tak, jak w sÅ‚oneczny dzieÅ„, jazda za awatarem profesjonalnego kierowcy jako sposób na doskonalenie wÅ‚asnych umiejÄ™tnoÅ›ci za kierownicÄ… oraz korzystanie z funkcji pozwalajÄ…cych zobaczyć to, co jest schowane za budynkami lub czeka na kierowcÄ™ za rogiem.