Odpowiednio zaprojektowane dźwiÄ™ki sÄ… wiÄ™c dziÅ› ważniejsze niż kiedykolwiek. Dlatego też inżynierowie audiofoniczni Nissana poÅ‚Ä…czyli siÅ‚y z ekspertami czoÅ‚owego producenta z branży rozrywkowej – Bandai Namco Group – aby opracować dźwiÄ™ki samochodowe dla nowych pojazdów Nissana, poczÄ…wszy od modeli Rogue i Pathfinder w wersjach na rok 2021 w Stanach Zjednoczonych, Nissana Note w Japonii oraz nowego Nissana Qashqai w Europie.
Grupa Bandai Namco jest znana nie tylko z tworzenia klasycznych gier wideo, takich jak Pac‑Man, Tekken i Taiko Drum Master, lecz również z salonów rozrywki, zabawek i przedmiotów hobbystycznych, takich jak Gundam. Jej zadaniem byÅ‚a pomoc w stworzeniu dźwiÄ™ków charakteryzujÄ…cych siÄ™ wyższÄ… jakoÅ›ciÄ…, które przekazujÄ… informacje za pomocÄ… zmian wysokoÅ›ci, tempa i tonu. Nissanowi zależaÅ‚o przede wszystkim na tym, aby „gÅ‚os” jego samochodów miaÅ‚ bardziej wyrazistÄ… osobowość i charakter.
„ChcieliÅ›my uÅ‚atwić użytkownikom zrozumienie informacji, jakie przekazuje im samochód, i nadać im emocjonalny charakter, wyróżniajÄ…cy markÄ™ Nissan” – mówi Hiroyuki Suzuki, inżynier Nissana odpowiedzialny za projektowanie sygnaÅ‚ów dźwiÄ™kowych. „TworzÄ…c gry, projektanci dźwiÄ™ku w Bandai Namco opracowujÄ… sygnaÅ‚y, które sÄ… intuicyjnie rozumiane przez graczy. WspóÅ‚pracowaliÅ›my nad stworzeniem dźwiÄ™ków, które pomogÄ… kierowcom odbierać komunikaty w podobnie podÅ›wiadomy sposób oraz bÄ™dÄ… utożsamiane z globalnymi modelami Nissana” – dodaÅ‚.
Przy projektowaniu dźwiÄ™ków informacyjnych bierze siÄ™ też pod uwagÄ™ aspekty psychologiczne. A kto zna siÄ™ na tym lepiej niż inżynierowie pracujÄ…cy nad grami wideo? Ci eksperci tworzÄ… dźwiÄ™ki, które gracze na caÅ‚ym Å›wiecie rozumiejÄ… bez trudu.
„IstniejÄ… dwa rodzaje dźwiÄ™ków w grach: jeden buduje Å›wiat opowieÅ›ci i jest wyrazem jej rozwoju; drugi ma charakter funkcjonalny i odgrywa fundamentalne znaczenie podczas gry, ponieważ zapewnia informacjÄ™ zwrotnÄ… lub ostrzega przed niebezpieczeÅ„stwem” – mówi Minamo Takahashi, dyrektor ds. dźwiÄ™ku w Bandai Namco Research Inc.
Zauważa on, że podobnie jak dźwiÄ™ki w grach, sygnaÅ‚y alarmowe w kabinie pojazdu muszÄ… przekazywać istotne informacje bez rozpraszania kierowcy. Niemniej, bez wzglÄ™du na to, jak bardzo realistyczne staÅ‚y siÄ™ gry wideo, Takahashi twierdzi, że nadal istnieje znaczÄ…ca różnica w tworzeniu dźwiÄ™ków, które funkcjonujÄ… w realnym Å›wiecie. Wspólnie z zespoÅ‚em Nissana opracowaÅ‚ komunikaty, które z jednej strony wyraźnie wyróżniajÄ… markÄ™, a jednoczeÅ›nie sÄ… funkcjonalne.
„To byÅ‚ niezwykle intensywny proces” – mówi Takahashi. „SpÄ™dziliÅ›my w studiu mnóstwo czasu, prowadzÄ…c wiele różnych dyskusji ze specjalistami Nissana z dziaÅ‚ów inżynierii dźwiÄ™ku, planowania produktu, projektowania i testowania, ustalajÄ…c metodÄ… prób i bÅ‚Ä™dów, jakie sygnaÅ‚y bÄ™dÄ… odpowiednie dla marki Nissan” – dodaje.
Kiedy stworzyliÅ›my już tony zgodne z wizerunkiem producenta, kolejnym krokiem byÅ‚o sklasyfikowanie ich pod wzglÄ™dem pilnoÅ›ci i wagi informacji przekazywanych kierowcy. Jak wyjaÅ›nia Miwa Nakamura, inżynier ds. testów ergonomicznych w Nissanie: „Badania pokazaÅ‚y, że stopieÅ„ pilnoÅ›ci komunikatu zależy od tempa dźwiÄ™ku, a jego waga od czÄ™stotliwoÅ›ci. Aby intuicyjnie zrozumieć wykorzystywane rodzaje dźwiÄ™ków, każdy z nich dzieli siÄ™ na grupy funkcjonalne rozróżniane na podstawie tonu”.
Poza stworzeniem nowego zestawu charakterystycznych dźwiÄ™ków, inżynierowie Nissana musieli zastanowić siÄ™ nad urzÄ…dzeniami wykorzystywanymi do ich emitowania w kabinie. Gdy uÅ›wiadomili sobie, że gÅ‚oÅ›niki wydajÄ…ce monotonne sygnaÅ‚y nie bÄ™dÄ… w stanie generować bardziej zÅ‚ożonych dźwiÄ™ków zaprojektowanych we wspóÅ‚pracy z Bandai, musieli znaleźć inne rozwiÄ…zanie.
„UrzÄ…dzenia te majÄ… ograniczone możliwoÅ›ci, dlatego też zaprojektowaliÅ›my nowy gÅ‚oÅ›nik” – mówi Hato Hiroshi, ekspert ds. projektowania systemów pojazdowych w Nissanie.
Wysokiej jakoÅ›ci gÅ‚oÅ›nik umieszczony pod deskÄ… rozdzielczÄ…, blisko kierowcy, zoptymalizowano pod kÄ…tem nowej palety sygnaÅ‚ów informacyjnych w samochodach Nissana, która wyraźnie odróżnia komunikaty ostrzegawcze od dźwiÄ™ków z systemu audio.
WspóÅ‚praca pomiÄ™dzy Nissanem i Bandai Namco byÅ‚a owocna dla obu firm. Inżynierowie Nissana zyskali nowÄ… perspektywÄ™ dziÄ™ki projektantom audiofonicznym tworzÄ…cym gry wideo, z kolei eksperci z branży rozrywkowej cieszyli siÄ™, znajdujÄ…c nowe zastosowanie dla projektowania dźwiÄ™ków.
„WsiadajÄ…c do samochodu i wsÅ‚uchujÄ…c siÄ™ w wypÅ‚ywajÄ…ce z gÅ‚oÅ›nika tony, miaÅ‚em identyczne odczucia, jak podczas pierwszego uruchomienia gry, nad którÄ… pracowaÅ‚em” – mówi Takahashi z Bandai Namco. „Mimo pracy dla innej branży, poczucie speÅ‚nienia z osiÄ…gniÄ™cia wyznaczonego celu jest dokÅ‚adnie takie samo” – dodaje.