Data wprowadzenia do sprzedaży modeli z funkcjÄ… jazdy autonomicznej jest caÅ‚kiem bliska. Już za dwa lata debiutuje kolejna generacja modeli Volvo oparta na platformie SPA2. Te auta majÄ… być sprzÄ™towo przygotowane do zastosowania w nich technologii jazdy autonomicznej. Najpierw wejdzie do sprzedaży system dziaÅ‚ajÄ…cy wyÅ‚Ä…cznie na autostradach. Ma siÄ™ nazywać Highway Pilot. Później technologie te bÄ™dÄ… rozwijane, a oferta rozszerzana o kolejne opcje jazdy autonomicznej. To rozwiÄ…zanie wymusza okreÅ›lone zmiany w elektronice aut. Mapowanie obiektów i sytuacji wokóÅ‚ samochodu musi być precyzyjne i szybkie. Swoistym okiem na Å›wiat autonomicznego pojazdu bÄ™dzie LiDAR – czyli laserowy radar – zintegrowany z krawÄ™dziÄ… dachu.
Jeśli klient się zdecyduje na taką opcję, funkcja jazdy autonomicznej zostanie włączona poprzez zdalną aktualizację (OTA). Przed aktywowaniem tej funkcji, system zweryfikuje, czy jej uruchomienie jest możliwe i bezpieczne w danym miejscu.
Technologia jazdy autonomicznej może być jednym z najskuteczniejszych rozwiÄ…zaÅ„ podnoszÄ…cych bezpieczeÅ„stwo ruchu drogowego w historii. OczywiÅ›cie, jeÅ›li zostanie wdrożona w sposób bezpieczny i odpowiedzialny. Nasze samochody bÄ™dÄ… przygotowane do samodzielnego podejmowania licznych decyzji. Stawiamy kolejny krok w kierunku bezpieczeÅ„stwa – powiedziaÅ‚ Henrik Green, szef rozwoju technologii w Volvo Cars.
LiDAR będzie miał więcej zastosowań. Może usprawnić systemy aktywnego wspomagania kierowcy (ADAS). Niewykluczone, że w przyszłości LiDAR stanie się wyposażeniem seryjnym wszystkich aut Volvo.
LiDAR wysyÅ‚a miliony impulsów laserowych tworzÄ…c trójwymiarowÄ… mapÄ™ przestrzeni wokóÅ‚ pojazdu. Zawiera ona peÅ‚ne dane dotyczÄ…ce innych obiektów, ich poÅ‚ożenia, prÄ™dkoÅ›ci, etc. To wszystko dzieje siÄ™ bez koniecznoÅ›ci poÅ‚Ä…czenia z internetem. A mapowanie obiektów odbywa siÄ™ bardzo szybko i jest stabilne. LiDAR jest niezbÄ™dny do jazdy autonomicznej przy wyższych prÄ™dkoÅ›ciach lub przy gorszych warunkach atmosferycznych. Dlatego Volvo Cars uważa, że dla dobra bezpieczeÅ„stwa jazdy autonomicznej, tradycyjny radar i kamera to za maÅ‚o. Dopiero radar laserowy dostarcza wystarczajÄ…co dużo dokÅ‚adnych danych, w oparciu o które system pojazdu może podejmować wÅ‚aÅ›ciwe decyzje.
Kamery i radary także będą zastosowane, ale spełnią rolę wspomagającą. Dostosowanie auta do jazdy autonomicznej wymaga modyfikacji układu kierowniczego i hamulcowego, czy zasilania. Te systemy muszą mieć tzw. back-up.
Wkrótce Twoje Volvo bÄ™dzie mogÅ‚o samodzielnie jeździć po autostradach, gdy samochód uzna, że jest to bezpieczne. Po aktywowaniu tej funkcji, Twoje Volvo przejmie odpowiedzialność za kierowanie pojazdem. Kierowca bÄ™dzie siÄ™ mógÅ‚ odprężyć, oderwać wzrok od drogi i zdjąć rÄ™ce od kierownicy. Z biegiem czasu aktualizacje bezprzewodowe poszerzÄ… obszary, w których samochód bÄ™dzie zdolny do samodzielnej jazdy. Dla nas bezpieczne wprowadzenie autonomii oznacza jej stopniowy, przemyÅ›lany rozwój – dodaÅ‚ Henrik Green.
Volvo Cars i firma Luminar zacieÅ›niajÄ… wspóÅ‚pracÄ™. Firmy chcÄ… wspólnie rozwijać technologie radarów laserowych i wdrażać je do seryjnej produkcji. Volvo Cars podpisaÅ‚o też umowÄ™ o możliwoÅ›ci zwiÄ™kszenia swoich mniejszoÅ›ciowych udziaÅ‚ów w firmie Luminar. Dla tej ulokowanej w Dolinie Krzemowej spóÅ‚ki bÄ™dzie to pierwsze wdrożenie jej rozwiÄ…zaÅ„ do produkcji seryjnej.
Volvo jest uważane za jednego z pionierów jazdy autonomicznej. Ma też wiele zaawansowanych technologii bezpieczeÅ„stwa. Jego kolejnym rozdziaÅ‚em bÄ™dzie jazda autonomiczna, gdzie Volvo znowu odgrywa kluczowÄ… rolÄ™. Dla nas ten projekt także byÅ‚ wyzwaniem. MusieliÅ›my nasze rozwiÄ…zanie dopasować do Å›rodowiska, jakim jest samochód, a koszty i technologiÄ™ dostosować do produkcji seryjnej. DziÄ™ki Volvo bÄ™dzie ona dostÄ™pna dla ludzi na caÅ‚ym Å›wiecie – powiedziaÅ‚ Austin Russell, zaÅ‚ożyciel i prezes firmy Luminar.