HR-V e:HEV otrzymaÅ‚ czystÄ…, nowoczesnÄ… stylistykÄ™ oraz niezwykle przestronne, funkcjonalne wnÄ™trze. DziÄ™ki kompaktowemu, zintegrowanemu ukÅ‚adowi napÄ™dowemu Hondy oraz centralnie umieszczonemu zbiornikowi paliwa, w modelu zachowano wyjÄ…tkowo funkcjonalny system skÅ‚adania tylnych siedzeÅ„ Magic Seats, który daje możliwość elastycznego ksztaÅ‚towania przestrzeni pasażerskiej i bagażowej.
Użytkownicy Hondy HR-V e:HEV bÄ™dÄ… cieszyli siÄ™ najnowszymi rozwiÄ…zaniami z zakresu Å‚Ä…cznoÅ›ci, infotainmentu, bezpieczeÅ„stwa oraz nowymi funkcjonalnoÅ›ciami, które w znaczny sposób zwiÄ™kszÄ… radość z codziennej eksploatacji tego nowoczesnego auta.
Opracowany przez HondÄ™, najnowszy napÄ™d hybrydowy – i-MMD – zastosowany w modelu HR-V e: HEV, jest owocem wieloletniego doÅ›wiadczenia Hondy w rozwijaniu, produkcji i sprzedaży niskoemisyjnych i zeroemisyjnych ukÅ‚adów napÄ™dowych, takich jak napÄ™dy hybrydowe, hybrydowe typu plug-in, akumulatorowo-elektryczne oraz zasilane ogniwami paliwowymi. Pierwsze samochody Hondy ze zelektryfikowanymi napÄ™dami pojawiÅ‚y siÄ™ w ofercie firmy już ponad 20 lat temu, a wiele z oferowanych na Å›wiecie modeli hybrydowych, zostaÅ‚o również wprowadzonych do Europy .
Ponad 20 LAT HISTORII samochodów Hondy na paliwa alternatywne i z technologiami oszczÄ™dzajÄ…cymi paliwo
Pierwsze zelektryfikowane modele Hondy
- EV Plus (1997): pierwszy elektryczny samochód Hondy. OferowaÅ‚ on dynamiczne osiÄ…gi auta z silnikiem benzynowym oraz wygodÄ™, której oczekiwano od modeli tej marki.
- Insight (1999) –pierwsza Honda z napÄ™dem hybrydowym. Zastosowany w tym modelu ukÅ‚ad IMA byÅ‚ równolegÅ‚Ä… konfiguracjÄ…, w której gÅ‚ównÄ… rolÄ™ odgrywaÅ‚ silnik benzynowy, a jednostka elektryczna wspomagaÅ‚a go w razie potrzeby. MasowÄ… sprzedaż hybryd umożliwiÅ‚a jednak druga generacja modelu Insight (2009-2014), ze wzglÄ™du na przystÄ™pnÄ… cenÄ™.
Technologia wodorowych ogniw paliwowych
Na poczÄ…tku nowego tysiÄ…clecia Honda zaprezentowaÅ‚a Å›wiatu wynik swoich prac nad pojazdami zasilanymi wodorem. Wprowadzane na rynek od 2000 roku modele na ogniwa paliwowe oferowaÅ‚y coraz to lepsze osiÄ…gi, wiÄ™kszy zasiÄ™g , a także wiÄ™cej miejsca dla pasażerów dziÄ™ki coraz mniejszym rozmiarom stosu ogniw paliwowych. NajwiÄ™kszÄ… jednak zaletÄ… aut na wodór jest fakt, iż jedynym produktem ubocznym spalania mieszanki paliwowej jest woda, zatem ich eksploatacja nie wywiera negatywnego wpÅ‚ywu na Å›rodowisko naturalne. W 2015 roku Honda zaprezentowaÅ‚a model Clarity Fuel Cell, najbardziej zaawansowany na Å›wiecie samochód z ogniwami paliwowymi, zapewniajÄ…cy najdÅ‚uższy zasiÄ™g ze wszystkich pojazdów zasilanych wodorem, wynoszÄ…cy okoÅ‚o 650 km (NEDC).
Intensywny rozwój technologii hybrydowej
Równolegle do prac nad wodorem, Honda caÅ‚y czas rozwijaÅ‚a swojÄ… technologiÄ™ hybrydowÄ….
* W 2003 roku Honda Civic Hybrid – jako pierwszy w historii samochód z napÄ™dem hybrydowym – uzyskaÅ‚a certyfikat pojazdu o częściowo zerowej emisji – AT-PZEV (Advanced Technology Partial Zero-Emission Vehicle) od Kalifornijskiej Rady ds. Zasobów Powietrznych (CARB).
- Wprowadzone w 2010 roku, stylowe ,sportowe coupe – Honda CR-Z – byÅ‚o pierwszym na Å›wiecie samochodem hybrydowym wyposażonym w manualnÄ… skrzyniÄ™ biegów o szeÅ›ciu przeÅ‚ożeniach, przy czym kierowca miaÅ‚ do wyboru trzy tryby jazdy – SPORT, ECON i NORMAL.
- Jazz Hybrid, który pojawiÅ‚ siÄ™ również w 2010 roku, byÅ‚ pierwszym samochodem segmentu B z równolegÅ‚ym ukÅ‚adem hybrydowym, który przy niskich prÄ™dkoÅ›ciach pozwalaÅ‚ na jazdÄ™ jedynie na silniku elektrycznym. Ten niewielki, miejski samochód otrzymaÅ‚ opracowany przez HondÄ™, kompaktowy, zintegrowany ukÅ‚ad napÄ™dowy oraz centralnie umieszczony zbiornik paliwa.
- W 2016 roku NSX otrzymaÅ‚ trzysilnikowy ukÅ‚ad Sport Hybrid Super Handling All Wheel Drive (SH-AWD) z mocnÄ…, 3,5-litrowÄ… jednostkÄ… benzynowÄ… V6 DOHC z bezpoÅ›rednim wtryskiem paliwa i podwójnym turbodoÅ‚adowaniem. ByÅ‚ to najbardziej wyrafinowany i zaawansowany sportowy ukÅ‚ad hybrydowy, po raz pierwszy zastosowany w segmencie masowo produkowanych supersamochodów.
- W 2019 roku Honda wprowadziÅ‚a na rynek model CR-V Hybrid, który byÅ‚ pierwszym hybrydowym SUV-em Hondy, dostÄ™pnym w Europie. Zastosowano w nim zaawansowany system hybrydowy trzeciej generacji – inteligentnÄ… technologiÄ™ Multi Mode Drive (i-MMD). Model wystÄ™puje w wersji z napÄ™dem na jednÄ… oÅ› luba na cztery koÅ‚a, a poczÄ…wszy od roku modelowego 2021 oferowany jest tylko i wyÅ‚Ä…cznie z napÄ™dem hybrydowym, a co za tym idzie – z emblematem e:HEV.
Modele e:HEV
Nowoopracowane hybrydowe modele Hondy – e: HEV – zostaÅ‚y skonstruowane tak, aby zapewnić optymalne zużycie paliwa i przyjemne wrażenia z jazdy. System hybrydowy zastosowany w modelach e:HEV skÅ‚ada siÄ™ z dwóch kompaktowych, mocnych silników elektrycznych poÅ‚Ä…czonych z silnikiem benzynowym, akumulatora litowo-jonowego, innowacyjnej przekÅ‚adni o staÅ‚ym przeÅ‚ożeniu i inteligentnej jednostki sterujÄ…cej mocÄ…, które harmonijnie wspóÅ‚pracujÄ… ze sobÄ…, zapewniajÄ…c pÅ‚ynnÄ… i bezpoÅ›redniÄ… reakcjÄ™.
Aby zagwarantować satysfakcjonujÄ…ce wrażenia z jazdy i wyjÄ…tkowÄ… wydajność, zaawansowana konfiguracja e: HEV pÅ‚ynnie wybiera jeden z trzech trybów jazdy:
- Tryb elektryczny: akumulator litowo-jonowy dostarcza energię bezpośrednio do elektrycznego silnika napędowego
- Tryb hybrydowy: silnik benzynowy dostarcza energiÄ™ do silnika elektrycznego (generatora), który z kolei przekazuje jÄ… do elektrycznego silnika napÄ™dowego
- Tryb silnika spalinowego: silnik benzynowy jest połączony bezpośrednio z kołami za pomocą sprzęgła blokującego, dzięki czemu siła napędowa jest przenoszona bezpośrednio z silnika benzynowego na koła
Wyjątkowość systemu zastosowanego w modelach e:HEV przejawia się przede wszystkim podczas jazdy miejskiej, gdzie responsywny i dynamiczny napęd zapewnia radość z jazdy, a tryb elektryczny może być wykorzystywany przez ponad 80% czasu jazdy. Optymalna wydajność modeli e:HEV uzyskiwana jest dzięki płynnemu przechodzeniu pomiędzy trybem elektrycznym a napędem hybrydowym.
Podczas jazdy z prÄ™dkoÅ›ciÄ… autostradowÄ…, stosowany jest tryb silnika spalinowego, w którym moc silnika benzynowego uzupeÅ‚niana jest na żądanie, „doÅ‚adowaniem” mocy z elektrycznego silnika napÄ™dowego w celu szybkiego przyspieszenia.
W przypadku trybu hybrydowego, nadwyżka mocy z silnika benzynowego może być również skierowana w celu doÅ‚adowania akumulatora za poÅ›rednictwem generatora.
Tryb elektryczny jest zaÅ‚Ä…czany również wtedy, gdy samochód zwalnia, odzyskujÄ…c energiÄ™ poprzez hamowanie rekuperacyjne w celu doÅ‚adowania akumulatora.
Zamiast konwencjonalnej skrzyni biegów, Jazz jest wyposażony w nowoopracowanÄ… elektronicznie sterowanÄ…, bezstopniowÄ… skrzyniÄ™ biegów (eCVT) ze staÅ‚ym przeÅ‚ożeniem, aby stworzyć bezpoÅ›rednie poÅ‚Ä…czenie miÄ™dzy ruchomymi komponentami. Rezultatem jest poczucie pÅ‚ynnego, liniowego przyspieszenia we wszystkich trybach jazdy.
Zaawansowane rozwiÄ…zania zastosowane w najnowszym ukÅ‚adzie hybrydowym Hondy zostaÅ‚y przeniesione z toru wyÅ›cigowego na drogi. DziÄ™ki wiedzy i doÅ›wiadczeniu inżynierów Hondy, pracujÄ…cych przy hybrydowej jednostce bolidów FormuÅ‚y 1, poprawiono efektywność energetycznÄ… napÄ™dów modeli e: HEV.
100% zelektryfikowanych modeli do koÅ„ca 2022 roku – najbardziej ambitne zobowiÄ…zanie w branży motoryzacyjnej
W październiku 2019 roku, podczas konferencji prasowej w Amsterdamie, Honda poinformowaÅ‚a o planowanym przyspieszeniu realizacji swojej wizji dotyczÄ…cej elektryfikacji (Honda Electric Vision), zobowiÄ…zujÄ…c siÄ™ do elektryfikacji wszystkich swoich modeli do koÅ„ca 2022 roku. ByÅ‚a to najbardziej ambitna deklaracja dotyczÄ…ca elektryfikacji na rynku motoryzacyjnym. W marcu 2020 roku Honda potwierdziÅ‚a swoje plany i zapowiedziaÅ‚a wprowadzenie na rynek szeÅ›ciu nowych modeli ze zelektryfikowanymi napÄ™dami. Dwa z nich – Jazz e: HEV wraz ze specjalnÄ… wersjÄ… Crosstar oraz w peÅ‚ni elektryczna Honda e – pojawiÅ‚y siÄ™ w Europie w 2020 roku. W 2021 roku do nowej zelektryfikowanej gamy doÅ‚Ä…czy HR-V e: HEV.
Honda konsekwentnie dotrzymuje bardzo odważnych obietnic zÅ‚ożonych zaledwie póÅ‚tora roku temu. Åšwiadoma odpowiedzialnoÅ›ci wobec spoÅ‚eczeÅ„stwa, firma systematycznie ogranicza wpÅ‚yw swoich produktów i dziaÅ‚alnoÅ›ci biznesowej na Å›rodowisko. Elektryfikacja napÄ™dów w samochodach marki Honda jest bardzo ważnym etapem w dążeniu do zapewnienia przyszÅ‚ym pokoleniom bÅ‚Ä™kitnego nieba – „Blue Skies for Our Children”. Poprzez ciÄ…gÅ‚e rozwijanie technologii majÄ…cych na celu redukcjÄ™ emisji CO2 do atmosfery, Honda chce zostać liderem wÅ›ród firm dążących do wykreowania spoÅ‚eczeÅ„stwa wolnego od emisji dwutlenku wÄ™gla. To jeden z kluczowych elementów wizji firmy na rok 2030.