-
Honda standardowo montuje w nowym modelu Jazz e:HEV innowacyjny system przedniej centralnej poduszki powietrznej
-
Nowy system jest elementem modyfikacji, które zmniejszajÄ… prawdopodobieÅ„stwo obrażeÅ„ gÅ‚owy i klatki piersiowej u pasażerów pojazdu w przypadku zderzenia bocznego
-
Poduszki powietrzne sÄ… wspierane przez systemy bezpieczeÅ„stwa pasywnego i aktywnego, w tym strukturÄ™ karoserii Honda ACE™ i pakiet wspomagania kierowcy Honda SENSING
-
DziÄ™ki zaangażowaniu Hondy w zapewnienie pasażerom szczególnej ochrony, Jazz pozostaje jednym z najbezpieczniejszych samochodów w swojej klasie
Przednia centralna poduszka powietrzna
Przednia centralna poduszka powietrzna zamontowana jest w tylnej części siedzenia kierowcy i w chwili wypadku wypeÅ‚nia przestrzeÅ„ miÄ™dzy kierowcÄ… a pasażerem. Poduszka ta, jedna z 10 w nowym Jazzie, pomaga uniknąć bezpoÅ›redniego zderzenia ciaÅ‚ kierowcy i pasażera w przypadku kolizji bocznej. Za wypeÅ‚nienie poduszki w sektorze, w którym ma zapewnić ona maksymalnÄ… ochronÄ™, odpowiadajÄ… trzy zaczepy mocujÄ…ce, które podczas wyzwalania prowadzÄ… jÄ… po Å‚uku wokóÅ‚ kierowcy. Aby zrealizować tÄ™ nowÄ… funkcjÄ™, zespóÅ‚ inżynierów tak opracowaÅ‚ ksztaÅ‚t poduszki, by pasowaÅ‚ on do górnej części zagÅ‚ówka nowo zaprojektowanego fotela kierowcy.
Centralna przednia poduszka powietrzna, w przypadku zderzenia bocznego, wspóÅ‚pracuje z dwoma innymi systemami. Boczny ruch pasażera ograniczajÄ… napinacze pasów bezpieczeÅ„stwa, zarówno pasa kierowcy, jak i pasażera, wspomagane dodatkowo przez podwyższony Å›rodkowy podÅ‚okietnik. Nowe rozwiÄ…zanie może zmniejszyć obrażenia gÅ‚owy osoby siedzÄ…cej po stronie kolizji o 85% i o 98% w przypadku, gdy siedzi ona po przeciwnej stronie od zderzenia (testy wewnÄ™trzne Hondy).
Kolejne ulepszenia nowego Jazza obejmujÄ… system bocznych poduszek powietrznych dla pasażerów tylnych siedzeÅ„. Te unikalne poduszki powietrzne, zainstalowane w bokach oparcia tylnej kanapy, aktywujÄ… siÄ™ podczas kolizji bocznej, aby chronić pasażerów przed uderzeniem w drzwi i sÅ‚upek C. Poduszki zaprojektowano w kompaktowym rozmiarze, tak by nie stracić możliwoÅ›ci podnoszenia siedzisk w ramach systemu „magic seat” wyróżniajÄ…cego Jazza wÅ›ród konkurentów.
Nowe rozwiÄ…zania z zakresu bezpieczeÅ„stwa pasażerów wejdÄ… na rynek w momencie, gdy Euro NCAP - zwracajÄ…c uwagÄ™ na poważne skutki zderzeÅ„ bocznych - wprowadzi w 2020 roku nowe zasady dotyczÄ…ce testów zderzeniowych. Zasady te rozszerzÄ… zakres badaÅ„ dot. ochrony pasażerów siedzÄ…cych podczas zderzeÅ„ bocznych po przeciwlegÅ‚ej stronie samochodu.
„BezpieczeÅ„stwo pasażerów ma dla naszych projektantów opracowujÄ…cych samochód ogromne znaczenie” - powiedziaÅ‚ Takeki Tanaka, lider projektu Hondy Jazz. „ProjektowaliÅ›my najnowszÄ… generacjÄ™ Jazza od podstaw, co oznaczaÅ‚o, że byliÅ›my w stanie zastosować w nim nowe zaawansowane technologie konstrukcyjne i najnowsze systemy bezpieczeÅ„stwa pasywnego, aby zapewnić wyjÄ…tkowÄ… ochronÄ™ przed różnego rodzaju wypadkami. DziÄ™ki dodaniu w standardzie udoskonalonego pakietu zaawansowanych systemów bezpieczeÅ„stwa i wspomagania kierowcy, mamy pewność, że nowy Jazz pozostaje jednym z najbezpieczniejszych samochodów w swojej klasie.”
Poza przedniÄ… centralnÄ… poduszkÄ… powietrznÄ…, kierowcÄ™ chroni poduszka kolanowa, eliminujÄ…ca urazy nóg oraz poprawiajÄ…ca ochronÄ™ gÅ‚owy i klatki piersiowej dziÄ™ki ograniczeniu ruchu caÅ‚ego ciaÅ‚a do przodu.
Bezpieczeństwo bierne wkomponowane w strukturę pojazdu
Nowy Jazz posiada strukturÄ™ zbudowanÄ… wg opracowanej przez HondÄ™ koncepcji technologicznej Advanced Compatibility Engineering™ (ACE™), która zwiÄ™ksza ochronÄ™ pasażerów w przypadku zderzenia i jest podstawÄ… doskonaÅ‚ych wÅ‚asnoÅ›ci w zakresie bezpieczeÅ„stwa biernego.
Szkielet poÅ‚Ä…czonych ze sobÄ… elementów strukturalnych rozprowadza energiÄ™ zderzenia w przedniej partii pojazdu bardziej równomiernie, redukujÄ…c siÅ‚y przenoszone na przedziaÅ‚ pasażerski. Struktura ACE™ nie tylko chroni samochód i pasażerów, rozpraszajÄ…c energiÄ™ zderzenia w caÅ‚ej strukturze nadwozia, ale także redukuje energiÄ™ kinetycznÄ… przenoszonÄ… na inne uczestniczÄ…ce w kolizji pojazdy. Zakres skutecznoÅ›ci ochrony pasażerów przez ACE™obejmuje zarówno kolizje z dużymi, jak i maÅ‚ymi pojazdami.
Wszechstronny pakiet systemów bezpieczeÅ„stwa aktywnego jako wyposażenie standardowe
UzupeÅ‚nieniem powyższych elementów bezpieczeÅ„stwa biernego w nowej generacji Jazza jest rozbudowany system Honda Sensing™, obejmujÄ…cy ulepszone systemy, które zwiÄ™kszajÄ… bezpieczeÅ„stwo czynne oraz wspomagajÄ… kierowcÄ™. Nowa kamera szerokokÄ…tna o wyższej rozdzielczoÅ›ci zastÄ…piÅ‚a montowany w modelu Jazz poprzedniej generacji, zestaw wielofunkcyjnej kamery i czujnika systemu aktywnego hamowania w ruchu miejskim (CTBA). Kamera rozpoznaje wiÄ™cej rodzajów nawierzchni i scenariuszy ruchu drogowego. ObejmujÄ… one monitorowanie czy pojazd zbliża siÄ™ do zewnÄ™trznej krawÄ™dzi chodnika (do granicy trawy lub żwiru), do nadjeżdżajÄ…cego pojazdu czy zjeżdża na nieoznaczony pas bez znaków drogowych. Kamera potrafi eliminować problem zaparowania, zapewniajÄ…c non stop czyste pole widzenia.
Wszechstronny pakiet systemów bezpieczeÅ„stwa aktywnego „Honda SENSING” obejmuje:
-
System ograniczajÄ…cy skutki kolizji (Collision Mitigation Braking System) obecnie skuteczniej wykrywa pieszych w warunkach nocnych, gdy nie ma oÅ›wietlenia ulicznego. System ostrzega również kierowcÄ™, gdy wykryje nadjeżdżajÄ…cego torem kolizyjnym rowerzystÄ™. Ponadto system wÅ‚Ä…cza hamowanie, gdy Jazz przecina tor jazdy innego pojazdu lub zjeżdża na tor kolizyjny. UmożliwiÅ‚o to zastosowanie nowo opracowanej przedniej kamery szerokokÄ…tnej.
-
Tempomat adaptacyjny (ACC): automatycznie pozwala samochodowi podążać za innym pojazdem, kontrolując dystans w ruchu przy niskich prędkościach, np. w korkach (Low Speed Follow).
-
System utrzymywania na pasie ruchu (LKAS) funkcjonuje od prÄ™dkoÅ›ci 72 km/h zarówno na drogach miejskich, jak i poza miastem oraz na drogach wielopasmowych, przez co gwarantuje bezpieczeÅ„stwo w znacznie wiÄ™kszej liczbie scenariuszy drogowych.
-
System zapobiegania zjeżdżaniu z pasa ruchu (RDMS) pomaga kierowcy nie zbaczać z kursu. Ostrzega on kierowcÄ™, gdy wykryje, że pojazd może przekroczyć linie ograniczajÄ…ce pas ruchu lub zbliżyć siÄ™ do zewnÄ™trznej krawÄ™dzi chodnika (granicy trawy lub żwiru), albo też do pojazdów nadjeżdżajÄ…cych z przeciwnej strony, a także jeÅ›li opuszczamy pas bez sygnalizacji.
-
System rozpoznawania znaków drogowych korzysta z szerokokÄ…tnej kamery, wykrywajÄ…c znaki, kiedy samochód porusza siÄ™ do przodu. Po miniÄ™ciu znaku, system automatycznie rozpoznaje i wyÅ›wietla jego graficzny odpowiednik na siedmiocalowym ekranie. System jest zaprojektowany tak, by rozpoznawać okrÄ…gÅ‚e znaki pokazujÄ…ce ograniczenia prÄ™dkoÅ›ci i zakazy wjazdu. Dwa znaki mogÄ… być wyÅ›wietlane jednoczeÅ›nie – po prawej stronie wyÅ›wietlacza pokazuje siÄ™ tylko znak ograniczenia prÄ™dkoÅ›ci, podczas gdy lewa strona pokazuje znaki zakazu wjazdu i ograniczenia prÄ™dkoÅ›ci uzupeÅ‚nione o dodatkowe informacje, na przykÅ‚ad warunki atmosferyczne.
-
Inteligentny ogranicznik prędkości rozpoznaje znaki ograniczenia prędkości i dostosowuje do nich prędkość samochodu. Jeśli znak drogowy pokazuje limit niższy od aktualnej prędkości pojazdu, wskaźnik na wyświetlaczu miga, czemu towarzyszy powiadomienie akustyczne, a system stopniowo zmniejsza prędkość pojazdu.
-
System automatycznych Å›wiateÅ‚ drogowych dziaÅ‚a przy prÄ™dkoÅ›ciach powyżej 40 km/h, wÅ‚Ä…czajÄ…c lub wyÅ‚Ä…czajÄ…c automatycznie Å›wiatÅ‚a drogowe, w zależnoÅ›ci od jasnoÅ›ci otoczenia i od obecnoÅ›ci pojazdów wymijanych lub poprzedzajÄ…cych (samochodów, ciężarówek, motocykli, rowerów).
-
System monitorowania martwego pola z funkcją wykrywania ruchu poprzecznego, jest dostępny w standardzie w wersji Executive.
Kompleksowy pakiet bezpieczeństwa z przednią centralną poduszką powietrzną [FILM]